Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
Komentarze
587 komentarzy
http://www.nowiny.pl/81362-adam-zdzieblo-pyta-o-linie-wodzislaw-chalupki.html Pan Senator dziala i to cieszy oby wiecej politykow poszlo w te slady.
@luk: Piękne! Choć mam nadzieję, że do takiego stanu nie dojdziemy... Tzn.: stanu takiego zapuszczenia. Nie znam się na procedurach, ale zapytam o wsparcie dla tej inicjatywy włodarzy gmin które miałyby możliwość na tym skorzystać i PKP w Raciborzu, które ma pod swoją pieczą tą linię, a perspektywy roztoczę im na piśmie. Pod pojęciem "skorzystać" rozumiem naprawdę uruchomienie _szybkich_ przewozów pasażerskich na tej linii (z użyciem lekkich szynobusów). Nie dla ludzi w wieku produkcyjnym, którzy nie widzą nic poza swoimi autami, tylko dla młodzieży, która dojeżdża do szkół i ewentualnie "starek", co by chciały podjechać do Auchana w Raciborzu - bo tam pociągi kiedyś nie miały się po co zatrzymywać, ale odkąd są tam centra handlowe - wierzę, że to ma sens. Nie wykluczam też, że osoby pracujące, które wyjeżdżają w naszą stronę z Raciborza około 15:00 mogłyby być zainteresowane alternatywą do półgodzinnego stania w korku. Drogie paliwa to pryszcz w porównaniu z ich brakiem za 30 lat. Z tego powodu też musimy zachować linie kolejowe. A jak nadzieje pokładane w nanotechnologii i węglu (ale w kontekście nano właśnie) się spełnią, to nawet elektryfikacja nie będzie potrzebna, bo lokomotywy będzie się ładować. Do czasu jej rozwinięcia jeszcze paliw nam wystarczy. @Adrian Czarnota: kontakt wysłałem.
Kiedyś zastanawiałem się nad uruchomieniem przejazdów rekreacyjnych drezyną ręczną bądź motorową z Olzy do Bukowa na kształt tego co istniało w Karpaczu i istnieje na linii Bystrzyckiej : http://www.outdoor.org.pl/index.php/podroe/polska-i-wiat/477-kolej-bystrzycka-rajd-drezyna . Niestety procedury mnie zabiły . Jasiu oby Ci się udało !
Czyżby po kilkudziesięciu latach w Pszowie,Bukowie,Lubomii mógłby się pojawić pociąg pasażerski ? To byłby hit! Połączenie dla rowerzystów Wodzisław - Olza - Lubomia - Pszów - Lubomia - Olza - Wodzisław ! Oby Ci się udało !
Nie żartowałem w ani jednym poście.
Prosze o kontakt uzytkownika Jasiu Psota na a.czarnota@nowiny.pl lub 666023153
Nie wiem czy żartujesz czy nie ale jeśli piszesz na poważnie to może być absolutny hit - jeśli tylko znajdziesz zainteresowanych produkcją takiego silnika. Uważam, że szynobusy spalinowe nie są w dzisiejszych czasach żadną rewelacją w przeciwieństwie do szynobusów elektrycznych które mogłyby jeździć na trasach niezelektryfikowanych.
@luk: (będzie :-). 176 w Bluszczowach w jednym miejscu zamuliło (to raczej drobiazg), za to Pszów - Racibórz było modernizowane jakieś 20 lat temu - tory są w lepszym stanie niż na 158. Mam zamiar przedstawić możliwości burmistrzowi Pszowa i PKP. Wiem już z kim mogę rozmawiać.
@jasiu psota : trzymam kciuki !! Uwzględnij w projekcie wieszaki na rowery. Kolej pasażerska na 158 + 176 to ogromny potencjał także turystyczny. Świetnie byłoby wrzucić rower i dojechać np. na Wielikąt czy do Lubomii a dalej rowerkiem do Grodziska .. ach rozmarzyłem się. Ale czy obecnie na 176 nie ma szlakowej 0 km/h ?
@mieszkaniec: w tej chwili pracuję nad elektrycznym pojazdem szynowym, ale takim, który bezpiecznie pojedzie 80km/h i który będzie mógł być bazą dla szynobusów na 16 miejsc siedzących (oczywiście wtedy z silnikiem 20kW, a nie 2 jak w tej chwili, na mocniejszych osiach i lepszych kołach). Jeżeli prototyp pomyślnie przejdzie testy i wykażę, że nie jest niebezpieczny dla pasażerów, a przy tym ma wystarczające właściwości trakcyjne, to podejdę do wersji pasażerskiej. Technicznie jest to wszystko wykonalne w cenie średniej klasy samochodu (dla wersji pasażerskiej, z kabiną oczywiście), a koszt eksploatacji będzie kilkakrotnie niższy niż jakiegokolwiek pojazdu drogowego. Jeżeli pojazd spełni pokładane nadzieje, to, uwierzcie, zobaczymy je na wszystkich nieczynnych w tej chwili liniach. Od Głubczyc po Zagórz. Dam znać przed próbą.
@jasiu: w jaki sposób mają te linie odżyć, chciałbym ale średnio wierze.
kiedy min. infrastuktury przyjedzie do ROW?
@mieszkaniec: to nie władze lokalne dopłacały, tylko urząd marszałkowski. A nasze władze lokalne po prostu olały mieszkańców nie walcząc o te dopłaty. Ale ta linia i LK176 odżyją jeszcze (i już) tej wiosny.
o biedni i naiwni Ślązacy! Tutaj do nas nikt nie przyjedzie, ani nikt się nie zajmie, nawet w Euro 2012 pominęli Śląsk jak psa , nie mamy ani jednego skutecznego polityka na Śląsku któremu zależałoby na czymś więcej niż wywiezienie pieniędzy ze Śląska do Warszawy. Nie ma nikogo tutaj na Ślasku, kogo by naprawdę interesowała przyszłość tego regionu, od Polaków uczymy się pijaństwa, przeklinania, nieróbstwa i życia byle do jutra
Zna ktoś datę zamknięcia południowej bramy Polski (tej kolejowej) ?
Wodzisław - Chałupki to szansa na Brame Polski u nas ale jak widac szansa mija. Wiec pan Kieca slogan powinien zmienic. Powaznie. ps. NIE dla odlaczenia Grodziska lol
Teraz tak sobie myśle, że Wodzisław i może Gorzyce to się jeszcze ucieszą, bo nie będą musieli do tej linii dopłacać.
Czyli krótko mówiąc klapa... Bo nikt wpływowy i skuteczny się nie upomni o tą linię Wodzisław - Chałupki. Dziwi mnie tylko, że cały cywilizowany świat stawia na kolej, jako najbardziej przyszłościowy środek transportu a nasza pseudo władza ją likwiduje.
@mieszkaniec: już tam oni dobrze wiedzą. Dopłacali do tych pociągów i zdecydowali się nas pozbyć. Co więcej: kolega pracował w urzędzie w Raciborzu i bywał w Katowicach na zebraniach kiedy dzielili te dopłaty. Więc każdy urząd miejski (powiatowy?), a może i gminny wiedział, kiedy mu kolej odetną. Tylko zamiast zamówić na czas szynobusy (PKP wskazywało _dokładnie_ ilu pasażerów jeździ na której linii i wiadomo, że nie były to pełne obsady) i tym sposobem zracjonalizować wydatki (pomijając już, że mogliby pomyśleć o środowisku), brali póki było (tzn.: województwo dopłacało PKP, ale tam, gdzie władza lokalna sobie o to zadbała), a jak nie dostali, to i też nie robili rabanu. Władza nie jeździ koleją.
magistrala z Gdyni az prosi sie o przedluzenie jej do Chalupek. http://www.plk-inwestycje.pl/mapa/
No i firmować swoimi podpisami powinni starosta powiatu wodzisławskiego oraz prezydent Wodzisławia.
Mam jeszcze pytanie, czy marszałek województwa i wojewoda wiedzą, że będzie zlikwidowana międzynarodowa linia kolejowa. Czy wysłano do nich petycję, protest, pismo, cokolwiek na co mogli by zareagować i ustosunkować się do tego. Wiem, że jak teraz przestaną jeździć pociągi to złomiarze natychmiast zlikwidują torowisko. Po linii kolejowej Orzesze - Żory nie ma już wogóle śladu i w wypadku linii 158 będzie dokładnie tak samo...
@luk: w Bełsznicy przy dworcu ich spotkałem. @mieszkaniec: pisałem do UG Gorzyce i do e-gorzyce. Kopię listu do UG wysłałem do nowin. Na "naszemiasto" (w ich przedruku) wskazałem materiały źródłowe.
luk widocznie tuwodzislaw ma tuwodzislaw hehe i co ich to obchodzi :P
Pisałem do tuwodzislaw.pl olali mnie. @jasiu psota spotkał TVS w Wodzisławiu na PKP ale z tego co pisał wynika że nie byli zainteresowani. Tylko nowiny.pl się tym zajęły i rynek-kolejowy wrzucił artykuł z nowin u siebie . Piszcie do radia90 do Radia Katowice , może coś to poskutkuje.
Posłowie nie są po to, aby załatwiać nasze sprawy. Dzisiaj posłowie mają załatwiane mandaty (patrz Kluzik) aby w odpowiednim momencie podnieść łapkę i nacisnąć przycisk zgodnie z interesem partii... Tak jak nasz poseł Gadowski - odezwie się podczas wyborów i potem 4 lata nic o nim nie słychać. To my musimy być głośni - wtedy znajdą się tacy"Rutkowscy", którzy pędzeni chęcią zbicia kapitału politycznego zaangażują się w niektóre sprawy...
no i dobrze do Racka nie jezdzi sie czesto mogą zamykac maja moje pozwolenie
Mam pytanie, kto z formumowiczów informował media o zaistniałej sytuacji.
SMOG w REGIONIE WIEC: "Samorząd woj. śląskiego zaapelował do mieszkańców rejonów, gdzie występują najwyższe stężenia zanieczyszczeń, o ograniczenie ruchu samochodowego " ALE KOJEI NIE REMONTUJĄ KOLEJ JAKO ALTERNATYWE SAMOCHODU LIKWIDUJĄ. PRZECZĄ SAMI SOBIE. http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/slask/slask-uwaga-bardzo-wysokie-stezenie-pylu-w-powietr,1,5025933,region-wiadomosc.html
Dokładnie tak , tylko może ktoś decydentów myśli, że granica państwa jest w Rybniku a nie w Chałupkach.
ZOBACZCIE NA MAPIE az sie prosi zeby odcinek lini Gdynia-Tarn. Gory-Rybnik przedluzyc do Chalupek... to tylko 25 km i bedzie magistrala Bogumin-Gdynia!! tak jak Szczecin-Wroclaw-Miedzylesie
@luk: nawet w żartach tak nie pisz! Plany DGP znalazłem tu: http://www.rydultowy.pl/_files/mapa_orientacyjna.pdf Wygląda tak, jakby droga mogła pójść pod torami, jeśli wierzyć tym liczbom. Do planów PKP dajcie linka.
luk daj linka do mapki
Czyli trzeba działać natychmiat, bardzo dobrze by było, gdyby min. Nowak zawitał do Rybnika i przejrzał nieco na oczy. Mamy w rejonie sporo posłów, którzy mogli by go tu zaciągnąć.
Dajcie wskazanie na wspomnianą mapę.
Na tej mapie nie ma połowy linii na Śląsku. Skoro to jest wiążace co mają na tych swoich mapkach to własciwie oznacza likwidację połowy linii. Zaczną budowac Droge Główną Południową to nie będą mieć problemu z przejazdem kolejowym na lini 158 , zaasfaltują go i tyle...
Zajrzyj sobie na tą mapę. Owszem tam jest linia Kędzierzyn-Rybnik-Żory-Pszczyna ale nie ma linii Rybnik-Chałupki więc jeśli nie zrobimy jakieś akcji to ta linia nie będzie zrobiona nawet w latach 2014-20!!!
Nie przeczą sobie, 2014-2020 wszystko się zgadza.... Tyle że do 2014 to już nie będzie czego rewitalizować to raz, linia obecnie pod względem frekwencji do najbardziej obleganych nie należy, a po 1,5 rocznej przerwie , to obawiam się , ze nie bedzie już do czego ludzi przekonywać .
PKP PLK SAMO SOBIE PRZECZY:
http://www.plk-sa.pl/komunikaty-i-wydarzenia/likwidowac-ograniczenia-infrastruktury-na-slasku/
Dyskusja: