Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
Komentarze
587 komentarzy
Wszystkie pociągi do Chałupek powinny być przedłużone do Ostravy. To tak na początek.
A ja mam pytanie do osób czytających i piszących na forum : Jakich połączeń oczekiwalibyście w Wodzisławiu ? Niech stare rozkłady jazdy bedą tylko inspiracją :) Od siebie : Bohumin na ranne skomunikowanie w kierunku Pragi i Koszyc przez Zilinę , Poprad Tatry. czyli na 4.20 w Bohuminie. Na 9.00 -10.00 w Bohuminie na Pragę i Zilinię , Wiedeń i Villach i uwaga ! Nicea we Francji ! . Na 16.00 na Pragę i Wiedeń . No i na 2.00 na Budapest, Pragę , Wiedeń , Kosice, Warszawę, Moskwę , Kijów, Odessę , Petersburg . (Chyba jeszcze lata w Vltavie wagon do Zagrzebia) czyli i Chorwacja jest w zasięgu . Swoją drogą wiecie o tym, ze bilet z Bohumina do Warszawy tam i z powrotem kupiony w koronach wychodzi taniej niż kupiony z Katowic :) Można płacić kartą w kasie w Bohuminie całą dobę :) I to wszystko obsłużyły szynobus z Rybnika skomunikowany z pociągami z Katowic , Pszczyny i Raciborza
(Wrocławia) . Poza tym przetrasowanie Chopina na Chałupki wydaję się być naturalną rzeczą po remoncie który musi dojść do skutku !
zamiast isc do przodu, cofamy się, zamiast pomagać spoleczenstwu ciagle mu utrudniają.....
Niedawno znów było mi dane poruszać sie kolejami wielkopolski - ludzi w pociągach jak sardynek w puszce. Tyle, że pociąg co godzinę....
Parę prezentów dla osób zainteresowanych historią kolei w Wodzisławiu.
Skan tabeli 157 z rozkładu 1990-1992 :
http://img40.imageshack.us/img40/48/157gieraltowicewodzisla.jpg
http://img836.imageshack.us/img836/9025/157wodzislawgieraltowic.jpg
http://img201.imageshack.us/img201/9025/157wodzislawgieraltowic.jpg
Jakość nie powala , ale walor historyczny się liczy .. :)
Tabela 152 wkrótce.
lobby samochodowe w Po jest duże,(sam Frasyniuk ma baze Tirów) dlatego tak podchodza do lini kolejowych,interesy klasy rządzącej tu widac jak na dłoni.
A jeżeli chodzi o przewóz towarów, to ciekaw jestem, czy zgłębił ktoś temat wożenia żwiru z doliny Odry. Zasobów jest podobno na kilkadziesiąt lat. Ma kiedyś powstać polder, a na razie wg mnie na dziko wozi się cały urobek - ciężkimi autami po naszych drogach lokalnych. Normalnie to powinien tam istnieć ciężarowy transport wewnętrzny - dostawa na bocznicę kolejową, a dalej wagonami - nie wierzę, że użytkowanie torów wychodzi drożej niż jazda ciężarówką. Pamiętam z dzieciństwa jak po linii 158 jeździło mnóstwo specjalnych wagonów ze żwirem.
Sami kolejarze mają dużo różnych pomysłów np pętla szynobusowa łącząca Rybnik, Wodzisław, Chałupki, Racibórz, Rybnik. Ci co jezdżą samochodami do pracy na pewno by się skusili a jest ich całe mnóstwo. Żeby rozmawiać z odpowiedzialnymi za naszą kolej trzeba niestety racjonalne pomysły im podrzucać, bo sami nie mają swoich. Kilka opcji rozwiązań i łapiemy wszystkich za łby, może coś ugramy.
@Marekk: "Prorok jaki czy co?" :-D - pół godziny temu się do nich zapisałem! Wcześniej nie wiedziałem, że istnieją! A trafiłem tam szukając informacji o przecięciu linii z Turzy autostradą.
Jasiu chwala Ci za to co robisz, ale jak widac dla TVS trup jest wazniejszy niz linia kolejowa ktora moze dac rozwoj naszemu regionowi. Dobrze ze inne media ruszyly i oby minister lub PLK jeszcze raz sprawe przeanalizowalo. W skali kraju te kilka milionow to nie duzo. Co do naszego spolecznego dzialania - Mysle ze moze wszyscy polaczymy sily przez Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska? Kiedys do nich napisalem i odpowiedz otrzymalem blyskawicznie. Wiec moze jak do nich napiszemy to na pewno pomoga nam dzialac lepiej, mozemy gdzies kiedys w grupie sie spotkac albo nawet na jakims gagu gadu i wymienic np. meile itd. Mysle ze te chlopaki z SRKGS wiedza najlepiej co i jak i razem uda sie doprowadzic sprawe linii do Chalupek do szczesliwego zakonczenia. pozdrawiam
http://www.srkgs.pl/
@Marekk: TVS-om mówiłem 9-go (http://www.nowiny.pl/80990-odcinaja-raciborz-od-swiata.html?p=9#feedback), ale tylko wzruszyli ramionami. Akurat szukali trupa.
@jasiu psota : super !
Właśnie rozmawiałem z TVT. Byli zainteresowani wyliczeniami - posłałem im. @marekk: dzięki!
Wow , widzę, że tuwodzislaw.pl też coś napisał : http://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,powiatowi-radni-protestuja-w-sprawie-pkp-,wia5-3266-3657.html
poszło do Radia Katowice . Zobaczmy
@luk TVS dostala meila ale cisza z ich strony... niestety
http://www.radio90.pl/prezydent-wodzislawia-zszokowany-planami-pkp.html Tutaj w szerszym kontekscie troszke wiecej ( dwa zdania)
@Marekk :super, dzięki !!, Co nam jeszcze zostało ? Radio Katowice, telewizja TVS ? Reszta już coś skrobnęła lub powiedziała .
@45 mln: dzisiaj uratujemy naszą linię, jutro na Głubczyce, Pilszcz i Ustrzyki Dolne, a pojutrze... Ale to już chyba ktoś przede mną powiedział? ;-) Wszystko się uda. A jak wreszcie paliw kopalnych braknie, to i autostradę przekopiemy dla kolei! ;-) (choć w tej chwili szukam różnicy poziomów) Tak mi dzisiaj humor dopisuje :-)
http://www.telewizjatvt.pl/raport/2012-02-24/6059
tyle odemnie
jasiu to by bylo za piekne zeby od razu tak mozliwe. Ale trzeba walczyc. Lina na Chalupki jest najkrotsza z ROWu dlatego kiedy dotrze to do osob myslacych i odpowiedzielnych za Polske jest szansa na jej porzadny remont. Kiedys napisalem wiele argumentow na jej korzysc. Miejmy nadzieje ze w tej kwestii minister nas wyslucha i PLK wyremontuja to linie i to w tym roku! Wtedy kolej na Ciebie z szynobusem!
Właśnie przeczytałem, że autostrada przecięła torowisko na Jastrzębie. Nie, żebym się nie spodziewał, że to się musi jakoś krzyżować... Ale zauważcie, że tam jest wysypisko (na Pawłowice). Gdyby firmy komunalne w każdej wsi miały na bocznicy dwa wagony, to zamiast paru(nastu) małych ciężarówek dziennie, można by śmieci raz na tydzień posyłać koleją. @luk: właśnie! Czytelnicy i pisarze tego forum! Chyba zaczęliśmy zmieniać świat? :-)
@jasiu psota : Nasze maile coś dały jak widzę , coś się ruszyło w tej sprawie, zareagowali w Gorzycach i w Wodzisławiu . Co do historii kolei w Wodzisławiu to bywały takie rodzynki jak "Kordecki" w relacji Wodzisław - Częstochowa i to jako przyśpieszony z wagonem 1 kl.. Byłe też bezpośrednie pociągi do Krakowa, Jaworzna , Oświęcimia , Żywca , Wisły, Skoczowa, Gliwic przez Knurów , Gliwic przez Jastrzębie i Zory , Zabrza Makoszowy, Orzesza, Gierałtowic. Gdzieś w starym rozkładzie widziałem też Cieszyn przez Jastrzębie , Zebrzydowice i był Racibórz przez Chałupki. Mam np rozkład 90-92 aż się miło to ogląda .
http://www.radio90.pl/kieca-jestem-zszokowany-planami-pkp.html Jest jednak jakas reakcja pana prezydenta Kiecy. Oby teraz wszyscy razem z poparciem mieszkancow, zaprostestowali i przekazali ministrowi infrastruktury protest. Nasz niegdys prezny region PLK PKP traktuje jak piate kolo u wozu! Linia musi byc naprawiona bo nie przebiega przez tereny bezludne. Zmodernizowana linia z szynobusami to przyszlosc w transporcie. Zreszta ciekawe co na to min. Nowak autostrada platna, linia kolejowa do zamkniecia nawet lotnisko daleko... zadupie na calego sie nam robi.
* http://www.nowiny.pl/81209-starosta-apeluje-w-sprawie-linii-wodzislaw-chalupki.html
* http://www.nowiny.pl/informacje/81362-adam-zdzieblo-pyta-o-linie-wodzislaw-chalupki.html
* http://www.nowiny.pl/81516-kolejne-protesty-w-sprawie-likwidacji-linii-kolejowej.html
Gorzyce dolaczyly do protestu. Niestety brak glosu z Rybnika i Wodzislawia, choc wiem ze Rybnik apelowal o remont wczesniej.
Niedawno znalazłem w jakichś szpargałach rozkład z 1995. Wtedy Wodzisław był węzłem. Prześlę ci rozkład. Nawet pociąg do Częstochowy jeździł!
Zapraszamy na raciborski dworzec: http://foto.nowiny.pl/coraz-mniejszy-pociag-do-kolei
Ale to wynika z tego powodu, że w Polsce po upadku PRL rozchwiano pewne priorytety. W czasach PRL transport po obronności to była najważniejsza sprawa w państwie. W ostatnich 20 latach rozdupczono kolej, a drogi buduje się w wielkim chaosie. Tak nie postępuje żaden cywilizowany europejski kraj! Smutne jest to co się dzieje z koleją, szczególnie na Śląsku bo Warszawa ma całkiem niezła komunikację kolejową. Śląsk kiedyś wyprzedzał technologicznie resztę Polski - teraz zaczyna być ogonem. Ale najsmutniejsze jest to, że niektóre złe decyzje zapadają w Katowicach!!!
Ma ktoś może dostęp do siatki połączeń z Wodzisławia po 2 wojnie światowej ? Bardzo mnie to ciekawi.
Ja zakładałem, że linia będzie likwidowana całkowicie i stąd mój pomysł pożegnalnego kursu. Jeżeli natomiast połączenie będzie funkcjonowało dalej, tylko w wersji okrojonej do 3 pociągów na dzień no to nie żegnał bym się jeszcze z tym połączeniem.
Dla władzy aby wiedziała jak było dawniej na naszym terenie.
Rozkład jazdy lato 1937
Pociąg kursujący w niedziele relacji Rybnik-Zwardoń przez Wodzisław Śl, Jastrzębie Zdrój. Rybnik odj 5.08, Wodzisław Śl 5.30, Jastrzębie Zdój 6.03, Pawłowice Śl 6.18 Zwardoń 9.25. Powrót pociągu Zwardoń 18.17 przyjazd Rybnik 22.17. Pociąg już nigdy nie pojedzie w tej relacji bo autostrada A1 zniszczyła torowisko na szlaku Turza Śl - Godów (ktoś pozwolił budowa A1 nie budujc wiaduktu nad torami i obniżyć koszty).
Olza - Brzezie(tam kończyły pociągi bieg bo dalej granica z Niemcami)
Olza 7.47, Bluszczów 7,57, Syrynia 8.03, Lubomia 8.20, Brzezie nad Odrą 8.33.
Powrót Brzezie 11.28 Olza 12.00. Wtedy kursowały trz pary pociągów w tej relacji.
Rozkład jazy 1943 WOJNA!!!!!!
Pociąg relacji Berlin - Wiedeń
Berlin ZOO 19.32, Wrocław 0.48/1.00, Opole 2.07/2.10,Kędzierzyn 2.44/2.51, Racibórz 3.20, Bogumin 3.49, Wiedeń przyjazd 9.22.
Berlin ZOO 7.43, Wrocław 13.11/13.23, Opole 14.32/14.34,Kędzierzyn 15.08/15.13, Racibórz 15.42, Bogumin 16.11, Wiedeń przyjazd 21.40.
Pociągi były prowadzone trakcją parową gdzie parowozy musiały dobierać wody lub musiała nastąpić ich wymiana nie było komputerów, komórek i innej nowoczesnej łączności. Mamy XXI wiek a nie potrafimy dotrzymać techniki, która obowiązywała w latach 30 i 40 XX wieku.
@Olzanin: widziałem, że pełno ich tam stoi. Mogę tylko powiedzieć, że nie widziałem i nie słyszałem (mam 700m) od miesięcy, żeby jechały. Dobrze, że jeżdżą! @mieszkaniec: sprawdź, czy te kursy, które proponowałem nie zostaną wycięte. Bo w innych godzinach tylko sobota albo niedziela wchodzi w grę. No i powrót z Chałupek był po 0,5h. Wszyscy: poprosiłem UG Gorzyce o wgląd do pisma od nich i odpowiedzi od PKP. A za rok, to będziemy mieć prototyp szynobusu na 16 osób (wiosną tylko kabriolet ;-)
DO 45MLN ///////// od strony Wodzisławia pszyjeżdzają węglarki ,,skład towarowy '' odstawiane są w stacji Olza jest to zabezpieczenie pod żwir ładowany w stacji Krzyżanowice
Nasz prezydencik Kieca się miał w Radiu 90 wypowiedzieć o likwidacji pociągów do Chałupek... W zamian chwalił się, że w miejscu dworca PKS powstanie galeria a obok przystanki autobusowe. No facet jest oderwany od rzeczywistości i to zdrowo...
Nie zgodzę się z tobą. W bardzo wielu filmach są wątki związane z koleją, a ostatnio bardzo dużo reklam: Renigast, ING BŚ czy sieć Plus ma reklamy związne z koleją... Kolej w Warszawie jest cool. Tam nawet biznesmeni i ludzie dobrze zarabiający dojeżdżąją pociągiem. Ba... Nie wiem czy jeszcze teraz ale do niedawna minister Pawlak dojeżdżał z Żyrardowa do Warszawy pociągiem... Napisałem do władz Rybnika aby wyraziły swój sprzeciw odnośnie Chałupek i Pszczyny, mam nadzieję że wy do swoich też piszecie. Posłów trzeba poinformować bo oni sami od siebie nigdy nic nie zrobią!
Jasiu jak najbardziej, tylko @vqrv! twierdzi, że zostaną 3 pociągi które będą kursować do końca roku, także nie wiem czy to już, czy za jakiś czas będzie to zamknięcie linii.
@45 mln: 0 towarowych od paru miesięcy. | Temat z 8-go lutego: UG Gorzyce mi dzisiaj odpisał. Że pisali do prezesa PKP PLK S.A. Ale co im odpowiedział, tego mi nie napisali. Jutro zapytam. Oprócz tego "nic nie mogą". Mniej więcej. @mieszkaniec i reszta: to organizujemy w środę ten "ostatni kurs"?
Wyjątkowo korzystnie prezentują się połączenia między Wodzisławiem a Bielskiem, Żywcem, Zwardoniem i Wisłą. Tzn czepiam się ,da się dojechać do Bielska na 14:08 i o 14:27 trzeba już wracać. Masakrycznie to wygląda : http://www.przewozyregionalne.pl/img_in//SRJP/Zmienione%20tabele%20SRJP%202011%20-%202012/tabela%20154_od_dn._01.03.12_zm.033.pdf
To się nazywa skomunikowanie ! Przyjazd do Chałupek z Rybnika 13:36 , odjazd z Chałupek do Bohumina 13:21. Przyjazd z Bohumina do Chałupek 18.50 , odjazd do Rybnika 16.11 buhahaha. No dobra czepiam się w końcu jest skomunikowanie .. przez Racibórz... sic...
Dyskusja: