Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
Komentarze
587 komentarzy
Wydaje mi się, że popełniamy błąd próbując załatwić sprawę w ramach województwa śląskiego. Żeby taką sprawę ruszyć nasi posłowie musieliby regularnie wizytować ministra infrastruktury wspomagani przez ogólnopolskie media. Wtedy może udało by się sprawę popchnąć jakoś skutecznie. Jak Gosiewski załatwiał sobie peron we Włoszczowej to cała Polska o tym wiedziała. Tutaj też tak musi być żeby się udało.
I nie zapominajcie, że przy odpowiednim utrzymaniu (okresowe szlifowanie) tory wytrzymują spokojnie >500mln ton przewozu co nawet przy 10 pociągach węgla dziennie daje 70 lat eksploatacji (maszyna co kilkanaście lat może przesiać podsypkę). I że koszt jest wzięty z sufitu, bo fachowe firmy wyliczyły koszt _wymiany_ do klasy 120km/h na 15 mln (zakładając 17km).
Skoro PLK nie chce to może inaczej -województwo śląskie powinno przejąć tą linie za darmo od PLK, wyremontować do 80km/h dać szybkie połączenie z Ostrawą, otworzyć linie na tranzyt dla innych spółek z niską ceną za przejazd na trasie to po 20 latach 45 milionów wydanych na remont linii zwróci się i to z nadwyżką. Żeby rujnować wszystko bo wielkie PKP raz na 28 lat nie ma 45 milionów na generalny remont to po prostu skandal!
"ostatnia kapitalna wymiana torów nastąpiła tutaj w 1984 roku!"
http://wodzislawslaski.naszemiasto.pl/artykul/1273729,nie-dojedziemy-pendolino-do-pragi,id,t.html
"Zarówno ze środków, jakie uzyskujemy od przewoźników kolejowych, jak i z budżetu państwa, nie jesteśmy w stanie wyłożyć takiej sumy pieniędzy na remont. - dodaje Łańcucki."
Jak przewozy regionalne mają wypracować zysk dla PLK na remont linii skoro podróż z Chałupek do Wodzisławia trwa 45 czy 50 minut? Kto takim czymś chce jeździć. Nawet największy miłośnik kolei zrezygnuje! Więc jak ten facet z PLK chce pieniędzy od przewozów regionalnych albo samorządu?
-------------------------------------------------
"Pojemność miast jest ograniczona, musimy myśleć o transporcie szynowym – mówi Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego."
http://kurierkolejowy.eu/opinie/422/Zostawimy-auta-na-parkingach.html
Ciekawe czy pan Marszałek wie o planach PLK, chyba nie bo chce rozwoju kolei.
Zamiast rozwijać to zwijać i likwidować bo PLK nie ma marnych 45 milionów na 20 lat spokoju dla linii, dla rozwoju połączeń i nowoczesnej komunikacji w aglomeracji dawnego ROWu. Robi sie nam totalne zadupie.
wykupiłem roczny bilet za 130 zyta dla mojego dziecka które dojeżdża do Szkoły Zawodowej z Olzy do Wodzisławia i okazuje się że wykupiłem to niepotrzebnie ,,wyrzuciłem pieniądze w błoto''
Jasne niech remontują nie mam nic do remontu tylko dlaczego Wrocław-Wałbrzych to bardzo ważna linia a Katowice-Rybnik-Ostrawa nie? Dlaczego PLK do tego prowadzi, robiac zascianek. W regionie nie jest mniej mieszkancow i fabryk jak w Wałbrzychu. Dlaczego tam remont a tutaj nie? Ministerstwo powinno tym sie zając. Ciekawe co na to koksownia Radlin, KWK Anna, KWK Marcel i inne.
Nie do końca masz rację bo Wrocław-Wałbrzych to bardzo ważna linia i również w tragicznym stanie. Skandalem jest to co PLK robią we wschodniej Polsce. Remontowane są linie typu Rzeszów-Kolbuszowa-Stalowa Wola które nie mają żadnego znaczenia gospodarczego, a w ruchu pasażerskim jeżdżą tam 4 pary pociągów na dobę... Ale co do reszty to się zgadzam tylko, że nasi posłowie są bezjajowi i niczego nie potrafią w przeciwieństwie do swoich kolegów z innych regionów gdzie cały czas lobbują na rzecz kolei. A ponieważ tam zaniedbania są mniejsze i linii kolejowych dużo mniej - o wiele łatwiej przywrócić kolej do poziomu jaki miała 20 lat temu. Na Śląsku sypie się wszystko, a stan kolei jest tragiczny!!!
PLK nie ma pieniedzy dla waznego polaczenia Chalupki-ROW-GOP ale ma pieniadze dla linii Sulechów – Luboń, Jaworzyna Śląska – Świebodzice, Kąty Wrocławskie - Mietków, to nie skandal jak PLK traktuje region? Koksownia Radlin ma wozic koks przez Nedze, kopalnie wysylac wegiel przez Zebrzydowice bo Kąty Wrocławskie i Świebodzice sa wazniejsze! http://www.rynek-kolejowy.pl/30798/PKP_PLK_aktualizuje_dokumentacje_projektu_modernizacji_linii_Sulechow__Lubon.htm http://www.rynek-kolejowy.pl/30748/Przetarg_na_modernizacje_szlaku_Jaworzyna_Slaska__Swiebodzice.htm http://www.rynek-kolejowy.pl/30774/Przetarg_na_modernizacje_szlaku_Katy_Wroclawskie__Mietkow.htm
Jeżeli wśród lokalnych działaczy, organizacji, urzędników a przede wszystkim polityków byliby lokalni patrioci to poruszyli by niebo i ziemie żeby tą linie uratować, wyremontować rozruszać. PKP PLK ma swoich przełożonych - ministra infrastruktury, premiera a nawet sejm może tutaj coś zadziałać. Ale o to trzeba się starać, media muszą sprawe nagłaśniać a lokalni politycy działać. Czy wśród nich jest jeszcze jakiś lokalny patriota któremu rozwój tej ziemi leży na sercu? Zobaczymy... po czynach ich poznacie...
No coz brak w artykulach przede wszystkim twardych pytan: dlaczego? jak? po co? czy nie mozna by inaczej? dlaczego nie remontowano lini od 1984? czy to normalne? kto za to odpowiada? czy najkrotsze polaczenie ROW i GOP z Czechami powinno byc likwidowane? co na to wojewoda? co na to powiat prezydent Kieca, UM Radlin, Rybnik, Gorzyce? co zrobili w tej sprawie? co na to poslowie? co na to min. infrastruktury? itp itd Na PKP PLK swiat sie nie konczy oni tez maja swoich zwierznikow ktorzy moga zrobic kolo dup... szefom PLK.... Do tej pory tylko 3 media napisaly o tym: Nowiny, Nasz Wodzislaw (99% to samo co Nowiny) i Dziennik Zachodni- tu cos nowego bo wiadomo ze od 1984 linia nie byla remontowana... Luk Co do TuWodzislaw to chyba ci nie pomoga bo oni raczej pisza o sukcesach jak kleskach a szkoda bo robia czasami calkiem fajne reportarze... ale tak to jest jak sie nie moze pisac o wszystkim. Z tego co slyszalem oni maja jakies powiazania albo znajomosci z WCK a WCK z UM Waw ale co doklanie nie wiem....To tak samo jak by miejska Gazeta Wodzislawska napisala tekst any Urzad Miasta albo anty prezydent to wiadomo ze redaktor wyleci. Tak to jest lokalnie w Wodzislawiu. No i kolo sie zamyka... niestety. Mam nadzieje ze Nowiny Wodzislawskie cos konkretnego napisza bo nie ukrywam ze licze na to. Dwa media ktorym jeszcze ufam to Radio90 i wlasnie Nowiny... Zobaczymy czy cos KONKRETNEGO napisza.... o tym ze linie chce PLK zlikwidowac wiemy juz wszyscy... nie ma sensu kopiowac artykulow i pisac w kolo to samo...
Ja mam do was świetny pomysł!!! Napiszcie skargę na stan infrastruktury kolejowej w regionie rybnickim nie do pajaców z PKP, tylko do Ministerstwa Gospodarki i do koncernów: EDF (od Elektrowni Rybnik), ODS (Zdenek Bakala który buduje nową kopalnię), Jastrzębskiej Spółki Węglowej, Kombinatu Koksochemicznego i Kompanii Węglowej. Oni mogą zrobić prawdziwy rumor w tej sprawie. Dla nich transport kolejowy to podstawa i jeśli taki EDF chce wydać na inwestycję w Rybniku 8 milardów to ma prawo domagać się od państwa, że szlaki kolejowe i stacje będą w idealnym stanie. Niech wreszcie pierdzistołki z PKP się wystraszą bo w tej chwili zupełnie niesprawiedliwie dzielą środki. Nigdzie w Polsce zaniedbania w utrzymaniu linii kolejowych nie są tak duże jak na Śląsku. Możecie to sprawdzić jeżdżąc pociągami na wakacje czy ferie!
gdyby tytul dotyczyl Wodzislawia.... Wodzislaw odcinaja od swiata albo Zamykaja Poludniowa Brame Polski bylo by wiecej odslon. Wielu ludzi nie wie ze PLK chce zamknac ta linie. Pomysl z Radiem90 czy nawet Katowice jest dobry oni powinni sie tym zajac. Jest jeszcze telewizja TVT. Tylko te media musza pogadac z PLK, wladzami lokalnymi, mieszkancami no i oczywiscie poslami. No i koniecznie min. infrastruktury czy wie ze kosztem 45 mil zl. chca pozbawic Subregion Zachodni, ROW, GOP i woj. slaskie najktotszego polaczenia z Czechami, polaczenie ktore moze zyc i dobrze egzystowac, potrzeba tylko tych 45 milionow (choc dobre pytanie do PLK czy napewno 45 a nie mniej jak pisza na Rynku Kolejowym wtajemniczeni w temat).
Wysłałem info do tuwodzislaw.pl ale bez odzewu od ponad tygodnia... to za mało medialne. Tak myślę , może jakies radio ? 90 albo Katowice ?
No więc trupem za niedługo będzie linia kolejowa Wodzisław - Chałupki
13269 odsłon w ciągu dwóch dni. Artykułu o nieszczęściu jednej tylko rodziny, ale za to medialnym. Nasz wątek - 3692 odsłony w dwa tygodnie. Ale radujmy się! U nas komentarze są rzeczowe. [akapit] Dzisiaj spotkałem TVS koło dworca. Wspomniałem im o naszym problemie, ale nie widzieli zastosowania dla tej informacji - "jak chcę, to mogę do nich napisać". Nic tak nie ożywia atmosfery, jak trup...
No im większy rozgłos tym lepiej, tym bardziej, że jest to trasa międzynarodowa. Może by poinformować TVP i TVN, Dziennik Zachodni i Gazetę Wyborczą. Dyskusja na forum Nowin to trochę za mało, no i niech się nasi posłowie wykażą. Gosiewski, świeć panie nad jego duszą udowodnił, że się da.
przydal by sie protest czy jakas lista... mam nadzieje ze wladze zainteresuja sytuacja min. Nowaka, potrzebne jest tez wsparcie medialne bo media poza tym co napisaly juz teraz milcza. Szansa na remont i wlasciwe wykorzystanie tej lini jest. ps. jasiu psota podziwiam... dobrze ze wyslales kopie do Nowin urzednicy musza odpowiedziec w terminie 30. dni na pisma ale na meile rowniez.
trzeba by wymyśleć jakiś protest. Wyobraźcie sobie, że niedawno PKP przyznała się, że wyremontowano jakąś łącznicę koło Stalowej Woli po której w ogóle nie jeżdżą pociągi... Pieniądze są tylko jak zwykle Śląsk jest dyskryminowany. A co na to RAŚ?!
Jak już pisałem starostwo w Wodzisławiu oraz poseł Ryszard Zawadzki zaczęli działać. Ale fakt przydałby się większy rozgłos , PLK powinno być bombardowane pytaniami i żądaniami w tej sprawie !
Wysłałem do UG w Gorzycach pytania w tej sprawie, z kopią do adm. Nowin i e-gorzyc (żeby mieli świadomość, że czwarta władza patrzy, choćby nie zawsze rozumiała...)
No i chociażby przez brak kolei w Jastrzębiu wielu z Jastrzębia szydzi bo do Nędzy dojedziesz pociągiem czy do Osielca, a do Jastrzębia - miasta 100 tysięcznego nie. To duży powód do wstydu - szczególnie w czasach kiedy kolej na świecie przeżywa renensans.
posłowie jak zawsze sa zajeci soba albo kłutniami miedzy sobą!!
szkoda tej lini,gdzie nasi posłowie?
Południowa brama Polski się zamyka coraz bardziej...
Skoro od tylu lat Jastrzębie Zdrój obchodzi się bez kolei to bez trasy Wodzisław -Chałupki też się obejdzie... Tylko, że to będzie postępująca degradacja Wodzisławia, na dodatek Czesi w przeciwieństwie do nas lubią jeździć pociągami i ich sieć kolejowa ma się dobrze. Gdyby było dobre połączenie Wodzisław - Ostrava odpowiednio rozreklamowane to fekwencja na pewno by była na tej trasie. Szkoda mi tego. Odnoszę wrażenie, że co niektórzy w Polsce najchętniej zlikwidowali by kolej w całości na rzecz transportu samochodowego.
Tendencja na świecie jest jednak odwrotna, nawet w USA doszli do wniosku, że wszechobecne autostrady wszystkiego nie załatwią i zaczynają spoglądać w kierunku transportu kolejowego.
Marekk - media milczą, bo media szukają wyłącznie sensacji - taki Fakt-Nowiny. Brukowce, a zwłaszcza brukowce z lokalnymi wiadomościami są po prostu lepiej sprzedawalne! Wykasowano szereg moich komentarzy, bo były niepochlebne dla autora tekstu. Może on się zrehabilitować jedynie pociągnięciem sprawy dalej oraz rzetelnym postepowaniem dziennikarskim.
Co do działań "oddolnych", społecznych - luk - serdeczne dzięki!
Super luk ze dostales odpowiedz. Miejmy nadzieje ze cos sie zmieni i PLK wyremontuje linie. Szkoda ze media milcza na ten temat podobnie jak niestety rzecznik UM narazie mi nie odpowiedziala pewnie poczeka na 30 dniowy termin w ktorym powinna udzielic informacji na meilowe zapytanie. UM Wodzislaw rzeczywiscie nabral wody w usta...
Coś drgnęło. W starostwie w Wodzisławiu podjęto uchwałę o wystosowaniu pisma protestacyjnego do PLK w sprawie zamknięcia linii i wezwania do pilnego zagospodarowania środków na remont linii. Nie wykluczają także dalszych działań w zależności od rozwoju sytuacji. Poza tym poseł Ryszard Zawadzki skieruje interpelację do ministra Nowaka w tej sprawie.
pogonic tych z Rady Miasta zeby stare capy zaczely myslec o mieszkancach a tylko o własnych biznesach z Kampką
@mazud: zgadzam się w całej rozciągłości. A miło usłyszeć, że gdzieś kolej się rozwija. Szkoda, że linie do Głubczyc i do Pilszcza przez wiadukt w Nowej Cerekwi nie dziają. Benzyna po 10/l nic nie zmieni. Ale brak paliw do ciężarówek za 30 lat - owszem. Oby nasypy i wiadukty pozostały, bo RP nie będzie stać na ich odkupienie.
Myślący - umieszczenie tekstu w Nowinach Raciboskich nie zwalnia autora od trzymania sie realiów.... Tytuł o kozie, a treść o wozie.... Tak samo pokrętne jak wożenie koksu z Radlina do Bohumina przez Nędzę. Poza tym - Raciborskie koleje trzymają się jeszcze jako tako - jest tam "nawet" kasa biletowa, a bezpośrednie połączenia są do Kędzierzyna gdzie już jest w miarę normalnie. Tym bardziej jest to nie trafiony tytuł, bo zamknięcie linii Wodzisław-Chałupki wymusi niejako na przewoźnikach kolejowych korzystanie z torowisk raciborszczyzny - ba - już taki ruch został poczyniony. Absolutnie nie grozi to umiejszeniem roli Raciborza - wręcz przeciwnie.
Ostatnimi czasy dosyć dużo podróżuję kolejami po całej zachodniej i południowej Polsce, to jaki-taki ogląd mam z punktu widzenia pasażera. Zdarza mi się również podróżować kolejami czeskimi - więc..... Wnioski nasuwają sie same. Czesi własnie nie dawniej, niż w zeszłym roku remontowali torowisko na dojeździe do polskiej granicy w Bohuminie - nówka sztuka jest. "Dalnicę" mają już dawno, w dodatku od stycznia w obrębie Ostrawy bezpłatną.... W Kędzierzynie szynobusy, w Poznaniu sa juz dawno, w dodatku dobudowywują kolejne nitki torowisk. Pasażerów w szynobusach - dostatek (wszędzie - i w Kędzierzynie i w Poznaniu) - wszystkie miejsca prawie zajęte i to często w późnych godzinach wieczornych. Wniosek - włodarze Gorzyc - do dzieła bo zaścianek puka do drzwi. ( po co ja to pisze - ci z Gorzyc netu nie czytają....)
*tego miasta
Tytuł pewnie jest taki, bo ukazał sie w Nowinach Raciborskich i opisuje rosnace trudności mieszkańców tego z podrózami w regionie.Zreszta na dole masz logo gazety w której sie to ukazało...
Po raz kolejny usunieto mój komentarz! z powodu "naruszenia regulaminu" Pytam sie w którym miejscu!!!! Została jedynie zwrócona uwaga panu autorowi artykułu, ze błednie zatytułował to co napisał - totalnie nie oddając istoty sprawy! Wniosek jeden - redakcja nie zyczy sobie, zeby krytykować cokolwiek wychodzącego spod pióra jej redaktorów, nawet, jeżeli sie mylą Do szanownego inkwizytora wykasowywujacego moje posty - ponizej na którejś ze stron jest o tym samym - przeoczyliście o wszechwiedzący???? Było tez o potrzebie skorygowania powyzszego w kolejnym wydaniu tygodnika. Było o potrzebie kontynuowania tematu.
Przy okazji zostały wykasowane informacje o przedmiocie powyzszego artykułu. Redakcjo- nie tedy droga - sami nie chcecie rozmawiać, na wszystko macie wyłącznie swoje zdanie - raczej nie prowadzi sie tu dziennikarstwa nastawionego na potrzeby ludnosci a goni za sensacją. Bardzo interesującym jest, czy temat pojawi sie jeszcze na łamach "Nowin" - obawiam sie, ze wymagało by to zbyt wiele wysiłku.
oto jak rynek kolejowy reaguje i osoby ktorym zalezy na ratowaniu linii
http://www.rynek-kolejowy.pl/30608/Zamkna_linie_Wodzislaw__Chalupki.htm
ZA CO ŚLĄSK TAK MUSI CIERPIEĆ POD POLSKIMI RZĄDAMI?JAK MOGLI IM TO ODDAĆ.PRZECIEŻ ŚLĄZACY TERAZ CIERPIĄ Z TYMI NIEUDACZNIKAMI...
czy też kiery Polok dobrze rządził i gospodarował? Wszak już Bismarck powiedział: dajcie Polakom władzę, a wykończą się sami. I teraz na naszych oczach to się niestety dzieje....
najpierw tą bramą niech gorole wrócą do swoich wioch , wtedy skończy się nieróbstwo i kombinowanie
Dyskusja: