Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
Komentarze
587 komentarzy
Sam bym się przesiadł na rower ale wiekszy strach jeżdzić na rowerze niż pociągiem po tej starej lini kolejowej.
"Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki." CO ZA KRETYNI W TEJ POLSCE ZARZADZAJA doprowadzic linie do likwidacji bo nikt nie zaplanowal remontu. Po 2013 jak cos z niej jeszcze zostanie to koszty naprawy beda w granicach 200 milionow a nie 45. W tym PKPe to chyba po podstawowce ludzie pracuja. Tak wazna linie doprowadzic do upadku.
no i cóż? Racibórz w polskich rękach jest 67 lat i jest coraz gorzej....kolej czeska kwitnie, glajzy jak od linijki, a u nas bieda z nędzą od wojny
tekst jest glowinie o Wodzislawiu i lini z Wodzislawia do Chalupek. Zmiencie tytul albo wrzuccie nowy artykul. To chyba bardzo wazna informacja o tym ze PLK chce zlikwidowac ta linie.
~Podpisz się... co ty pierniczysz? Chałupki to ważna stacja i nie zostanie zlikwidowana więc po co wrzucasz Chałupki do jednego wora z Głubczycami, Baborowem, Kietrzem?
Wlasnie zamyka sie Poludniowa Brama Polski. To koniec kolei w Wodzislawiu. Brawo PKPe brawo POslowie brawo senatorze Motyczka, brawo brawo brawo. Jak mowi Kononowicz nic juz nie bedzie.
Chałupki - Głubczyce - Baborów - Kietrz - pora na Racibórz. Szkoda ze takie fajne miasto dołączyło do grona tych juz wiosek.
Siedlaczek, kolejne stracone 4 lata Raciborza ! Czekajcie na wiosne jak się zaczną wiejskie imprezy z darmową kaszanką w tle. Do tego czasu pewnie kolej obetnie kilka połączeń z Raciborza. By zyło sie lepiej...
Ja tam żadnej półprawdy nie widzę, nie potrafisz czytać ze zrozumieniem, bo mowa jest o planach. Rozumiem, że jesteś z rodziny Siedlaczka stąd wklejasz tu jego interpelacje;)
Ktoś siedział na stołkach przez te lata jak nie robiono remontów więc polecam pociągnąć tych ludzi do odpowiedzialności.
Jeszcze więcej tirów na drogach... Moje gratulacje.
Typowy tekst pana Czarnoty. Takie półprawdy-a reszty się domyślcie. Nie dalej jak w zeszłym tygodniu przez Wojnowice jechał pociag towarowy na Racibórz. Jak odcinają Racibórz od świata skoro połączenia z Chałupkami, Bohuminem, Kędzierzynem, Opolem, Wrocławiem, Rybnikiem, Katowicami, Warszawą, Białymstokiem są i mają się dobrze?
A co do linii 177- do zrzuty na remont tej linii są: powiat Głubczycki, miasto Głubczyce, gmina Pietrowice Wielkie, gmina Racibórz, powiat Raciborski i dwa województwa- Śląskie i Opolskie. Tylko wystarczy się dogadać. Wystarczy jedno spotkanie starostów powiatów Głubczyckiego i Raciborskiego, wójta gminy Pietrowice i prezydenta Raciborza i burmistrza Głubczyc. I nowiny zamiast snuć jakieś domysły powinny wziąć telefon, zadzwonić to wyżej wymienionych osób i zapytać ich o zdanie i możliwość dołożenia się do remontu. Może nawet zaproponować takie spotkanie.
No i w końcu mamy tą drugą Irlandię i prawdomównych rządzących polityków, a ceny niskie jak litr wody. Za PIS-u benzyna kosztowała 4 złote, a teraz za rządów PO prawie 6 zł. Czy to nie cud gospodarczy? Nawet węgiel jest teraz na akcyzę no i więcej też wiadomo dzięki komu popracujemy bo aż do 67 roku życia.
niech wszystko polikwiduja bo to im najlepiej wychodzi !
Będzie jak w Chinach, wszyscy na rowerach:)
Dali pozostowcie Śląsk w Polskich łapach, a zachwila to yno trefi nom konia wziąść i załorać tyn Śląsk, bo na nawet traktorów sprawnych nie bydzie, po za tym i tak żodyn na ropa by nimioł......Bez powstanio to Śląska nie uratujemy
kolej praktycznie zlikwidowana, autobusy tną bo nie ma kogo wozić, paliwo za chwilę po 6 zł, zostanie nam tylko rower i własne nogi - dalej głosujcie na Platforme, Siedlaczka, Lenka, Utrackiego, ludzie nie widzicie co się dookoła was dzieje?
a do swoich kieszeni maja ...
he he a po co kolej, w Raciborzu zbudują nam aqwa, bedzie zjezdzać w rurze , a potem mieszkańcy bedą spłacać kredyty Lenka...a transport ? nie potrzebny, władza się sama wyzywi,
A Utracki znowu śpi i nic z tym nie zrobi, a obiecywał energiczny rozwój gminy. Cięcia w kursowaniu autobusów PKS Hajduk też już przygotowuje. Nic dodać.......
Utracki ostatnio dostał podwyzke i bierze w łapke 10000 patyków, a region i transport upada. Polske jednak na prowincji dziadzieje, powolny rozkład trwa.
trzeba bedzie zmienic haslo promocyjne z Poludniowa Brama Polski na Poludniowa Przepasc Polski
Traktorzysta zgasi swiatło, to miasto naprawdę umiera! Racibórz upada!
Lenk, Wojnar, Hajduk, Krzyzek, Nowacka, Siedlaczek itd...
barany
No wreszcie.Teraz Kieca nam wybuduje południową obwodnicę miasta
katastrofa...4 swiat powoli
Dyskusja: