Odcinają Racibórz od świata
Najprawdopodobniej jeszcze w pierwszym kwartale tego roku Polskie Linie Kolejowe zamkną kolejną linię kolejową, tym razem Wodzisław – Chałupki. Na jej naprawę potrzeba aż 45 milionów złotych. Trasa podzieli los zamkniętej w ubiegłym roku linii Racibórz – Głubczyce.
Kluczowa linia
Linia nr 158 to jedyne połączenie Chałupek z największymi śląskimi miastami. Każdego dnia po torach przetacza się kilkadziesiąt pociągów zarówno pasażerskich jak i towarowych. Kluczowa dla naszego regionu linia zostanie wkrótce zamknięta. Ostatni kompleksowy remont wykonano jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia. – Linia nr 158 znajduje się w stanie niewystarczającym w stosunku do potrzeb. Na ponad 2/3 długości linii konieczna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. Szacowany koszt naprawy wynosi około 45 milionów złotych – potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolej niestety na kosztowną naprawę środków nie ma. – Z uwagi na niewielkie środki własne Polskich Linii Kolejowych i ograniczone środki z budżetu państwa nie możemy wykonać naprawy tej linii bez finansowego zaangażowania samorządów lokalnych. Możliwe byłoby także sfinansowanie naprawy ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego z udziałem funduszów unijnych, w kolejnej perspektywie budżetowej, czyli po 2013 roku – dodaje Łańcucki.
Lata zaniedbań
O tym w jak fatalnym stanie jest wspomniana linia świadczy fakt, że nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za dalszy transport po zdezelowanych torowiskach. Raciborska sekcja eksploatacji PKP PLK na bieżąco wymienia spróchniałe podkłady i stara się ratować linię, która łączy nas z Czechami. Stopniowo zmniejszano również prędkość przejazdową pociągów, najpierw z 70 kilometrów na godzinę na 50, a obecnie na 30 kilometrów na godzinę. Na wspomnianej linii, jest odcinek 17 kliometrów, na którego pokonanie pociąg potrzebuje aż 43 minut. Kilkadziesiąt lat oszczędzania na remontach dziś się mści. Zamknięcie linii 158 odczują zarówno mieszkańcy miejscowości położonych na wspomnianej trasie jak i firmy, które obecnie transportują tędy swoje towary.
Złomiarze zacierają ręce
Na transport ciężarówkami musiała się przerzucić raciborska firma, która dostarcza węgiel do Cukrowni Cerekiew. Od grudnia 2010 linia nr 177 w kierunku Opolszczyzny jest formalnie zamknięta. W 2011 roku udostępniano ją jednak prywatnym firmom na umowach komercyjnych. – Przy tym i tak ograniczonym transporcie, w 2011 roku, na tej linii przewieziono 130 tysięcy ton ładunku. Od tego roku ze względu na fatalny stan torowiska linia została całkowicie zamknięta – mówi Leon Fila, naczelnik sekcji eksploatacji PKP PLK S.A. w Raciborzu. Czy linia te jest skazana na rozkradzenie przez złomiarzy? – Linia nr 177 jest obecnie przedmiotem analiz mających być podstawą do podjęcia decyzji o jej dalszym losie. Znajduje się w bardzo złym stanie technicznym. Analizy mają określić zakres prac, które są konieczne, żeby można było wznowić ruch pociągów, a także ocenić niezbędne nakłady finansowe – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki.
Adrian Czarnota
Coraz więcej zlikwidowanych połączeń kolejowych, co roku zamykane kolejne trasy. Miłośnicy podróżowania pociągiem lub ci, których zmusza do tego sytuacja są zawiedzeni. Racibórz powoli zostaje odcięty od świata. Cóż, kolejnictwo w całej Polsce przeżywa kryzys. Jak sytuacja będzie wyglądać za kilka, kilkanaście lat? Spojrzyj z sentymentem na prezentowane tutaj zdjęcia zrobione na raciborskim dworcu. Może nabierzesz ochoty na przejażdżkę, by znów poczuć jak to jest jechać słysząc dudnienie kół pociągu na torach... Podróż pociągiem na ocalałych jeszcze trasach, może być jednym z najbardziej uroczych sposobów przemieszczania się, a w jej trakcie można oddać się spokojnej lekturze lub podziwiać zmieniający się za oknem krajobraz. Pośpiesz się, póki jeszcze jest na to szansa...
Zobacz zdjęcia na foto.nowiny.pl
Komentarze
587 komentarzy
Coś nowego w sprawie? Wiadomo kiedy PLK otrzyma apel starosty? Kiedy min. Nowak przyjedzie do Rybnika? Czy prezydent Fudali i Kieca będzie również działał?
rozróby? Jak nasi politycy w regionie siedzą jak mysz pod miotą. O nic nie zabiegają, a jak juz to napiszą pismo które minister wsadzi do biurka. Tutaj trzeba w 4 oczy rozmawiac, przekonywac itd. Ale Na wybory obiecanki cacanki a głupiemu....
Myślę, że bez jakieś rozróby się nie obędzie. Przeczytajcie sobie wywiad z ministrem transportu o modernizacji kolei w Polsce. Wspomina tam o aglomeracji łódzkiej, o Wrocławiu, o Częstochowie, o wykluczeniu płn-wsch Polski. O Śląsku który jest najważniejszym ogniwem transportowym naszego państwa NIE WSPOMNIAŁ ani razu. Tak oni niestety z perspektywy Warszawy podchodzą do kolei na Śląsku. Trzeba im będzie o sobie przypomnąć. Może RAŚ to zrobi? Zerknijcie: http://www.rynek-kolejowy.pl/30832/Minister_zapowiada_usamorzadowienie_infrastruktury.htm
Nie wiem czy żartujesz sobie czy nie ale niestety tak właśnie jest jak piszesz... W centrali pełno buraków z Siedlec i Koluszek i tak to niestety wygląda. Tak samo z pociągami daleobieżnymi. Nasz region wybłagał w końcu jeden pociąg i jeździ jeden z Raciborza do Warszawy bo wielkich prośbach i walkach. A taki wiochowaty Przemyśl w którym nie ma ani jednego poważnego zakładu ma kilkanaście pociągów dalekobieżnych na dzień i nie musi o nic prosić i błagać... Ale jeśli Warszawa chce tak traktować Śląsk to niech też nas oleje jeśli chodzi o podatki. Ale co ciekawe nic nam się nie należy ale o podatkach to nie zapomną ich zgarnąć...
to jest wina strategi PKP jakis koles prezes PGR w Burakowie w Podlaskiem awansowal i wytyczyl strategie dla PKP. Zamknac linie przechodzacom przez 650 tys. region na Slasku laczacom GOP ROW i jakies tam dalekie Czechy ale za to wyremontowac odcinek w Podlaskiem Burakowo-Grzybowo do granicy z Bialom Rusiom.
Śląsk chyba gorszego gospodarza nie miał, jak teraz, może czas na zmiany
Piasek w rękawach i w głowie mają sukcesorzy Śląska,więc tylko zamykać potrafią.Tu już lepiej nie będzie...
znowu rząd zwala remont na samorzad,to metoda PO ,warszawka sobie robi remonty i oczywiście Gdańsk,Wrocław,a nasz rejon nie istnieje dla rządu.
Poloczki dla swoich wyremontują, a Śląsk mają gdzieś. Wszystko u nas się wali, drogi dziurawe, a cała kasa idzie na Warszawę . dość już tego polskiego wyzysku
Tak sobie myślę że te 45 mln. może wzieło się z koncepcji odbudowy tzn. może to np. z odbudową mijanki w Czyżowicach, budowy drugiego toru aż to Turzyczki ( bo jest możliwość) odnowy kilku torów na stacji w Olzie i Wodzisławiu i przystanku w centrum Wodzisławia? Choć w skali kraju a nawet województwa te 45 mln. to śmieszne pieniądze żeby zamykać linie.
żebym ja im czegoś nie odcięła ...
Jak by nie bylo to 50 minut tez duzo. Z Rybnika to powinno byc ze 30-40 do Katowic.
W 2013 z Rybnika do Katowic pociągi pojadą 50 minut. Duże inwestycje będą przeprawdzane w tym roku łącznie z podwyższeniem prędkości. Natomiast czarno widzę inne linie w naszym regionie. Na razie słychu dychu o innych remontach w tym roku... To wina posłów którzy w ogóle koleją się nie interesują. Byle dostać się do żłobu.
Choroba polska przyciągnęła się na Śląsk.Rozpoznanie:przecież się nic nie opłaca....
Pan Marszałek woj, slaskiego o kolei w regionie. Ciekawy wywiad poczytajcie:
"Jadąc TGV uzmysłowiłem sobie, że w tak dużym kraju, jak Francja nie są potrzebne lotniska lokalne, bo wszędzie można dojechać koleją. W Polsce mamy zaległości, których przyczyn należy upatrywać jeszcze w czasach PRL. W najbliższych latach można zrobić wiele, by ten nasz rynek kolejowy podciągnąć, niekoniecznie do standardów TGV, ale jednak zadowalających dla polskiego klienta.
Wyzwania, jakie przed nami stoją są związane z przewoźnikami, jak i z infrastrukturą.... "
http://kurierkolejowy.eu/opinie/422/Zostawimy-auta-na-parkingach.html
Bo tam jest gospodarz i drogi wojewódzkie dobrze wygladają. Kolej tez jest remontowana, nawet tabor odnawiany. U nas coraz gorzej, jeszcze w GOPie jest inwestycja, budowa nowej drogi, remonty. Ale w ROWie jest tylko rów -autostrada płatna, kolej do likwidacji a drogi jak ser z Szwajcarii -syf kiła i mogiła. Region upada, Rybnik jako tako sie trzyma ale jak tak dalej będzie to tez upadnie.
nawet droga do Brzeszcz w kierunku Krakowa wyremontowana super,a na nasze drogi wojewódzkie nie ma kasy,bo nikt nie zabiega.W naszych powiatach najgorsze drogi wojewódzkie w kraju.Co robią nasi posłowie?
siedzą ci nasi posłowie cicho jak myszy pod miatłą i są maszynką do głosowania donka i tej bandy PO
Bez linii kolejowej Chałupki-Wodzisław, kolej w Wodzisławiu nie będzie miała sensu i prędzej czy później zostanie zlikwidowana. Miasto mające perspektywy stanie się jak kolega słusznie napisał: POŁUDNIOWĄ DZIURĄ POLSKI. Straci na tym jednak nie tylko Wodzisław ale cały region (dawny ROW).
Za niedługo będziemy mieli południową dziurę Polski, brama będzie na wschód i zachód od Wodzisławia i Chałupek i to dzięki bierności naszych panów posłów.
popieran nauczyciela
WZÓR DO NAŚLADOWNIA:
"Parlamentarzyści z Częstochowy lobbują za tzw. „protezą koniecpolską” - donosi „Gazeta Wyborcza”. Ostatnio rozmawiali na ten temat z kolejarzami, a podczas najbliższego posiedzenia Sejmu planują spotkać się z ministrem transportu Sławomirem Nowakiem. "
http://www.rynek-kolejowy.pl/30272/Lobbuja_za_proteza_.htm
Przecierz wyremontowana linia to okno na swiat i Poludniowa Brama Polski dlaczego tak sie dzieje ze to zamykac chca? w normalnym kraju taka linia to żyła złota. tutaj zamknac rozkrasc i tyle... Jesli ta linia upadnie nie wierze juz w Wodzislaw i w region. Jest szansa otwarcia okna na swiat ale jesli nie, to bedzie tragedia i coraz wieksza dziura.
Bo nie muszą remontować , puszczą przez Racibórz . Masakra. Ale według mnie to chyba jednak zależy od gospodarza w danym województwie. Zobaczcie jak to się jednak wszystko posuwa w dobrym kierunku w woj. dolnośląskim. Przywrócono do życia linię Jelenia Góra - Trutnov przez Kamienną Górę, odbudowano linię ze Szklarskiej Poręby do Harrachova, Wróciły osobówki na najpiękniejszą linię w Polsce (Kłodzko - Wałbrzych). Remontują linię 309 Kłodzko - Kudowa (przynajmniej do Dusznik). Wyremontowano i zelektryfikowano przejście w Międzylesiu. Zrewitalizowano linię do Trzebnicy .Odbudowano linię Ścinawka - Tłumaczów. Dla porównania u nas : Goleszów - Cieszyn : agonia, Żywiec - Sucha Beskidzka : agonia, Zwardoń - Cadca : szkoda gadać , Cieszyn - Cesky Tesin : no comments , no i Chałupki - Bohumin.... wszystko wiadomo. A co do połączeń Rybnik - Wodzisław - Ostrava : otwiera to duże możliwości , z Bohumina świetne połączenia do Pragi i na Słowację . Nie każdy wie , że pociąg do Pragi jedzie tylko 3h40m , w Tatry (Strba) 3h20m , Wiedeń 3h30m. Przy dobrych połączeniach(jeszcze nie dawno takie były) jechałem rano pociągiem z Wodzisławia aż do Ostravic , wchodziłem na Łysą Horę i wracałem do Wodzisławia po południu. Podobnie z wyjazdem na Radhost , Kozubową , pasmo Połomów , czy Czantorię i Stożek od strony czeskiej. Ach.... Znowu trzeba się będzie przesiąść do blachosmroda :(
Przecież to Polska.Tu się nic nie opłaca!Normalka...i tak od 1000 lat!
PLK szykuje remont z Zebrzydowic do Katowic:
Obwieszczenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach
dot. wszczęcia powstępowania w sprawie wydania DŚU na przebudowę linii Katowice - Zwardoń i Katowice - Zebrzydowice - granica państwa
http://bip.um.bielsko.pl/file.php?attachment=3391773
tym bardziej to dziwne ze linia Chalupki-Wodzislaw-Rybnik nie bedzie rezerwowa na czas remontu.
__________________
masz racje komentarz zbedny... mialo byc otwarcie na Europe (autostrada A1) a jest zamkniecie ( linia Wodzislaw-Chalupki).
Pociągi
Bogumin to ważny europejski węzeł kolejowy. Tu zaczyna się trasa nr 270, czyli połączenie do Ostrawy, Przerowa, Ołomuńca, Pragi. Przez Przerów można dojechać do Brna ( trasa nr 300), Brzecławia (nr 330), ewentualnie na Słowację lub do Austrii itp. Ponadto w Boguminie ma swój początek międzynarodowa trasa nr 320 (przez Karwinę, Czeski Cieszyn) do Czadcy na Słowacji. Z Bogumina kursują pociągi także do Polski (Chałupki, Racibórz, Katowice). Informacji nt. połączeń kolejowych (rozkładów jazdy itp.) można zasięgnąć pod nr. tel. 972 756 466.
www.idos.cz -skopiowane ze strony Bogumina. komentarz zbedny...
I na Stodolni ;-)
Nie tylko Bohumin, kilka lat temu jechałem z Wodzisławia do Ostravy pociągiem, w miarę szybko znalazłem się w centrum Ostravy. Na prawde gdyby to rozreklamować to na prawde dużo ludzi mogło by tym pociągiem jeździć.
No niestety, a Kieca pod tym względem jest wybitny. Zresztą, żeby cokolwiek zrobić w sprawie tej zamykanej linii jest po prostu za malućki.
Gdyby tylko władza interesowała się tym,na czym ludziom zależy!!!Oni mają nas w głębokim poważaniu.Jak będą chcieli to wszystko zlikwidują,bo wiedzą,że zaszczuli nas na amen.A my co:NIC!!!Jesteśmy żałośni.CIEKAWY JESTEM JAK DŁUGO LUDZIE TE SZYKANY WYTRZYMAJĄ???
Taki szynobusik na trasie Bohumin-Rybnik się mi marzy.... Jak by tak jeszcze przystaneczek obok targowiska zrobić to już widzę tych Czechów, co zamiast na targowisko do Zabełkowa szkodowką , to do Wodzisławia nim jadą. Tym bardziej, że jakieś prawie-że-galerie mają tam być... A my - śmig na gulasz z knedlikiem, może byc nawet spożyty w Pradze, jak sie na Pendolino przesiądziemy.
Pożyjemy zobaczymy ;)
Poseł Zawadzki przygotowuje interpelację do ministra Nowaka w tej sprawie , tak odpisał na mojego maila.
Starosta musi napisac do ministra a nawet do premiera! PLK ma w dup... nasz region. Ile pieniedzy co roku nasze zaklady pracy daja Warszawie? Kopalnie Anna, Marcel, koksownia Radlin- nie nie płacą podatków? Czy ich produkty mają trafiać do Czech przez Nędze albo Zebrzydowice? Cały czas cieszyliśmy się że Autostrada A1 to kolejne nowe okno na świat. Tymczasem nie otworzyli autostrady a zamknąć nam chcą linie kolejową co znacznie ograniczy możliwości inwestycyjne i atrakcyjność powiatu. PLK od lat nie inwestowała ludzie przestali jeździć wlekącymi się 20km/h pociągami. Widać na to czekali żeby teraz nie mieć raz na 28 lat 45 milionów na remont. Jeden wielki skandal.
Jasiu psota pisze, że remont trasy Wodzisław - Chałupki mógł by kosztować 15mln zamiast 45mln. Skoro PLK i tak chce zlikwidować linię to niech przekaże starostwu albo marszałkowi a 15 mln starosta bądź marszałek jest już w stanie znaleźć. Wydaje mi się, że te 45 mln PLK podały żeby wszyscy uświadomili sobie, że nie warto tego ruszać, a moim zdaniem warto.
http://www.nowiny.pl/81209-starosta-apeluje-w-sprawie-linii-wodzislaw-chalupki.html brawo Nowiny!! brawo Pan Starosta! Nowiny piszcie dalej w Was nadzieja!
Jestem ciekaw co porabia nasz pan poseł Zawadzki, jak był problem z Szkołami trochę pożar przygasił, jak jest jakaś regionalna impreza, inicjatywa, zawsze jest jego zdjęcie i informacja, że honorowo patronuje... Niech raz konkretną sprawę załatwi. Wbrew pozorom ma dużo większe możliwości niż my wszyscy tutaj razem wzięci.
najłatwiej jest likwidować , oni tylko to potrafią
Dyskusja: