Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
@Arteks
a) wskaż w którym miejscu TEK stosuje metodę "kopiuj wklej"
b) skąd wiesz że informacje TEK nie zostały sprawdzone "u źródła"
c) u jakich źródeł ty sprawdziłeś sprawę Varsovii i Nicei
d) kim ty w ogóle jesteś i za kogo się uważasz
Odpowiadając konkretnie na powyższe pytania pokażesz że i ty potrafisz napisać coś z sensem, bo jak na razie tylko klepiesz i hejtujesz.
@zdziwiony - a jakie ty musisz mieć problemy skoro zamiast napisać coś sensownego na temat nadajesz na mnie mimo, że słusznie zwróciłem uwagę na to że TEK stosuje metodę "kopiuj wklej" bez zadania sobie trudu sprawdzenia czegoś u źródła. Ja sprawdziłem sprawę Varsovii czy Nicei (która pojedzie przez Gliwice-Racibórz-Chałupki) u źródeł. :D
@idla - nie przeczytałeś uważnie mojego wpisu w którym wyraźnie napisałem, że kiedyś stawiano bardziej na transport towarowy. Natomiast stare rozkłady jazdy pociągów pasażerskich potwierdzają, że wcale oferta przewozowa między Wodzisławiem a Chałupkami nie była tak dobra jak "w legendach". Była nawet gorsza niż obecny rozkład!
Arteks to nie żadne legendy ,bo tych pociągow jeżdzilo dwa razy więcej,ja mówie o całym transporcie osobowym i towarowym,mijanka w Czyżowicach i stacja Olza z wszystkimi sprawnymi torami sprawiały że mogło kulac tyle pociągów,niestety Arteks ty to znasz z opowiadan,a ja to widziałem osobiście,więc ty możesz słuchać legend ,ja to widziałem w tamtym czasie.Pozdrawiam młody człowieku.
piękna frekwencja! @Arteks myślę, że @idla uwzględniała przejazd osobowych i właśnie towarowych, bo w latach 70 to stacja w Wodzisławiu i linie zapchane były i wtedy sytuację ratowała mijanka w Czyżowicach.
Dziś z Porty wysiadły 42 osoby! Przez Wodzisław przejechało za dnia też 8 składów towarowych. Obecnie na stacji stoi skład CD Cargo na Marcel oraz lok luzem STK na Chalupki.
dejv185 o to pytał, no to hades_tek zalinkował, napisał co jeszcze dojdzie no i ok, a ty hejtujesz, wmawiasz ludziom jakieś pierdoły, chwalisz się swoją racjonalnością sprawdzalnością 98-100% ale na potwierdzenie nie dajesz nic.. ciężko spotkać typa który by bardziej niż ty dowartościowywał się na necie, musisz mieć potężne kompleksy kolego, to można leczyć w twoim mieście, czekają na ciebie.
skąd wniosek że TEK opiera się na projekcie czeskiego rozkładu?
@idla - wierzysz w legendy tak samo jak ci którzy na portalu rybnickim powtarzają w kółko, że przedwojenne pociągi z Rybnika do Katowic dojeżdżały poniżej godziny. Otóż rozkłady na Chałupki-Wodzisław były daleki od ideału mimo, że wtedy ilość podróżnych była po wielekroć większa. Np. 1979/80 z Chałupek do Wodzisławia pociąg jechał 30-34 min i odjeżdżały o 4.07, 6.08, 11.56, 14.31, 16.14, 17.50, 20.05 i 21.31. Z Wodzisławia do Chałupek 5.58, 7.11, 13.38, 15.24, 17.10, 18.23, 20.50, 23.11. Zdziwiony? Bo ja bardzo. Nie było np. pociągu na 8.00 do Wodzisławia!!! Nie było pociągu z Wodzisławia odwożącego z II zmiany. Nie dojechałbyś do południa na kąpielisko do Olzy, nie dojechałbyś np. na zakupy na targ do Wodzisławia na 9.00-10.00. Wcale nie było tak kolorowo. Priorytetem dla kolei w tamtych czasach był... transport towarowy. @isobis - jeśli opierasz się tak jak TEK na projekcie czeskiego rozkładu jazdy to czemu nie bijesz na alarm, że nie ma w nim pociągów Bohumin-Katowice/Racibórz??? Lepiej się nie opierają na czymś co ma charakter roboczy.
Jak widać nikt nie widzi ani konieczności otwarcia dodatkowych torów, ani budowy mijanki ani dodatkowych składów Intercity! W sprawie torów dodatkowych mam sprawdzoną wiadomość, że główny problem to nastawnia WSA a nie sam w sobie stan torowiska.
w latach 70 tych linia Wodzisław-Chałupki działala sprawniej niż dzisiaj,stacja Olza porażka,mijanka w Czyżowicach zlikwidowana,czy nikt z decydentów nie widzi tego?
@Arteks: Opieram się na projekcie czeskiego rozkładu.
@isobis - nie wmawiaj sobie plotek jako faktycznych informacji. Czekaj na oficjalne informacje o nowym rozkładzie które pewnie pojawią się po wakacjach. :) A co do frekwencji to wydaje się, że ona cały czas powoli rośnie - co tylko powinno nas cieszyć.
Brak Sobieskiego i Varsovii w nowym rozkładzie a tymczasem frekwencja w IC stale rośnie. Dzisiaj na Portę czekało prawie 60 osób. Weekend się jeszcze nie skończył to ile będzie jutro ? Z Wodzisławia Porta odjechała z zapełnieniem tak około 70% a jest jeszcze Rybnik... Super to wygląda
Dzis wszystkie tory zawalone stojącymi pkp cargo, ciekawe kiedy plk w końcu uruchomi coś dodatkowego. stacja jest ciągle zapchana
@zxc - trochę wywołujesz konsternację bo jako stary komentator i osoba która interesuje się transportem powinieneś się domyślić dlaczego. Dopiero od czerwca 2018 bo wtedy ma ruszyć projekt kolei aglo Rybnik-Wodzisław i będzie na nią więcej wozokm, a także dopiero wtedy będzie pewność dostaw nowego taboru z Pesy. Jeszcze kilka tygodni temu wielu było niezadowolonych z "ogryzków", a teraz okaże się, że dzięki inicjatywie dwóch miast, pojawią się tak pożądane przez Wodzisław pociągi do Krakowa i to nie jedna para ale kilka! TEKowi się nie dziwię bo ten gość urwał się z choinki ale miałem nadzieję, że ty jesteś rozsądniejszy.
Tyle czekamy na przedłużenie Krakowa do Wodzisławia. Dlaczego niby ma to się stać dopiero od czerwca przyszłego roku!!!!!!!!!!???? Przecież jak coś przedłużać to jaki problem żeby to zrobić już od (dopiero od) grudnia 2017? Na wybory 2018 może szykują coś?
@hades - a te twoje informacje opierają się o jakieś źródła typu PKP IC, KŚ, PKP PLK, Ceske Drahy, Leoekspres czy też wyłącznie o nieprofesjonalne artykuły, roboczą wersję czeskiego rozkładu lub plotki? Jeśli robocza wersja czeskiego rozkładu jest dla ciebie czymś najistotniejszym to proszę zauważyć, że nie ma tam ani jednego pociągu osobowego Bohumin-Katowice/Racibórz dlaczego więc piszesz, że będzie więcej pociągów do Bohumina, a może ich w ogóle nie będzie skoro rozkład SZDC ich nie podaje. ;P Zajmij się lepiej swoją drezyną.
Czyli w lokalnym ruchu poprawa ale w pośpiesznych nadal tragicznie.Jestem poważnie ciekawy, gdzie te lokalne składy (nie piszę tu już o towarowych), ale o PR i SKM będą odstawiane? Przecież w Wodzisławiu Śląskim nadal większość stacji kolejowej jest zamknięta dla ruchu!
Wodzisław 2018 z naszych informacji:
IC - bez zmian
LE - brak
KŚ - od grudnia +3 Bogumin (+3 tj. o 3 połączenia więcej), +1 Katowice, od czerwca +15 Rybnik (SKM)
PR - od czerwca +3 Kraków
czeski rozkład: http://www.szdc.cz/provozovani-drahy/navrh-jizdniho-radu-2018.html
@toffi - mi nigdy nie zależy czy mi ktoś wierzy czy nie, tylko że sprawdzalność moich informacji oscyluje między 98-100% obojętnie czy są dobre czy złe. A to na co powołał się @dejv85 to tylko interpretacje, a nie rzetelna informacja dziennikarska.
Jak wszystko do Pragi i Ostrawy przez Rybnik/Wodzisław to Leo Expres tez?
... Przy okazji dodajmy, że zostanie wprowadzony twardy podział na trasie Katowice – Bogumin. Trzy pociągi do Austrii oraz Varsovia do Budaprsztu pojadą przez Pszczynę i Zebrzydowice, Wszystko co do Pragi i Ostrawy natomiast obsłuży Rybmik, Wodzisław Śląski i Chałupki.
To jest cytat z przytoczonego silesainfotransport a więc informacja zgoła inna niż Arteka a w komentarzach poniżej kłótnia kto ma rację a więc wiemy że nic nie wiemy :)
Raczej zamiast przyjmować to do wiadomości musimy lobbowac za linią dwutorową Katowice-Rybnik-Chalupki a w najgorszym razie budowę mijanki w Czyzowicach.
A co do LEO to widocznie nie trafili rozkładem w wbicie się na nasze przepełnione linie. Też ubolewam ale jako osoba racjonalna przyjmuję to do wiadomości i "nie płaczę".
@dejv185 - na tym etapie rozkład zawiera bardzo dużo błędów i nieścisłości. W ogóle nie ma pociągów Bohumin-Katowice/Racibórz, a przecież będą. Ja mam dobrych informatorów i Varsovia ma jechać przez Rybnik-Wodzisław. Dziwicie się? Przecież te pociągi międzynarodowe po raz pierwszy od dziesięcioleci zaczęły kogoś wozić między Katowicami a Bohuminem. Wcześniej jeździły puste. PKP IC potrafi zauważyć jak im rosną wpływy z biletów. :)
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Ma ktoś link do tego Czeskiego RJ?
W komentarzach pisze ze Budapeszt i Moskawa przez Chałupki/Wodzisław ;) byłoby pięknie;)
Nie no kur......a, ani Leo ani IC to jakaś kpina. Zamiast puścić coś jeszcze tutaj to puszczają przez Zebrzydowice, gdzie mało kto jeździ. Intercity znów ma nasz region gdzieś.
U nas bez zmian, Praga i Ostrava , nie ma Budapesztu, Wiednia i Leo.
Czesi już poznali nowy rozkład jazdy pociągów
http://silesiainfotransport.pl/?p=22914
co to za brednie autobus nie podjedzie pod dworzec? w takim razie jakie to centrum przesiadkowe,skoro pasażerowie beda tyrac kilkaset metrów do dworca PKP ?
Już od września (o ile PLK nie będzie utrudniać) pojedzie Leo Express Praga - Kraków. Niestety przez Zebrzydowice.
Śmiech na sali, autobus nie może zjechać pod dworzec! Haha. Jak widać nic dobrego w tym projekcie nie będzie.
@Arteks, nastały takie czasy, kiedy że jak się czegoś nie chce (autobusów od dworcem), to się wymyśla różne przedziwne rzeczy, aby wmówić ludziom nawet kłamstwa. Te autobusy ZKA to wszyscy żeśmy widzieli.
@mmimiro - jeśli to prawda co piszesz, niestety ale nie będzie to centrum przesiadkowe. Władze miasta znowu mogą spodziewać się dużej krytyki zamiast pochwał. To dziwne bo przecież władze Wodzisławia zawaliły już wcześniej budowę przystanku Wodzisław Centrum - który mógłby spełniać funkcję nie tylko obsługi centrum miasta ale także przesiadek autobus-pociąg. I wtedy z triumfem ogłoszono zamiast, że naprawią swój błąd - budowę centrum przesiadkowego Wodzisław Śląski przy stacji kolejowej gdzie będą też stanowiska dla autobusów... Fatalna wiadomość dla wszystkich którzy chociaż trochę znają się na transporcie. I niech nie zwalają na GDDKiA bo tam nie trzeba niczego przebudowywać. Autobusy nieprzegubowe wielokrotnie zajeżdżały pod dworzec w czasie remontu linii kolejowej jako ZKA. Widziałem tam też autobusy w czasie wsypy Kolei Śląskich w grudniu 2012. Nie było żadnych problemów z wyjazdem autobusu mimo ciężkiej zimy jaka była wtedy.
Wladze miejskie zaslaniaja sie brakiem zgody GDDKiA na przebudowe ronda nerka i nie bedzie mozliwy zjazd autobusow pod sam dworzec kolejowy i zrobienia centrum przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia.Bedzie tylko parking dla samochodow i dla rowerow plac....taka jest prawda w tym temacie....bo taki jest projekt w UM .
No i droga redakcjo co z torami dodatkowymi na stacji w Wodzisławiu Śląskim, bo większość stacji zarasta trawskiem i jest nieczynna. Gdzie te pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (aglomeracyjnej) będą odstawiane? Gdzie będą stały pociągi towarowe? Tyle tematów a Nowiny Wodzisławskie pod wodzą pana Artura Marcisza nic nie piszą.