Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Nowy rozkład już upublczniony , większość relacji wydłużona do Bohumina , nowy kurs 1-7 do Katowic o 14:13 , 15:06 jako już bezposredni do Bielsko Biała i oczywiście Varsovia to cieszy . Z oznaczeń wynika że tylko do i z Bohumina na jednostkach EN-57 , reszta na czymś nowszym lub zmodernizowanym ?
Dzisiaj po południu z Marcela do Olzy przez Wodzisław jechała tamtejsza maszyna przetokowa, to jest T448p-139. Następnie po 18 SM42-1234, którą można spotkać na co dzień podczas prac przetokowych w Rybniku Towarowym, zabrała z Marcela do Wodzisławia kontenery załadowane koksem, który docelowo pojedzie do Austrii. Obydwie jazdy odbyły się bezpośrednim szlakiem z Marcela do Wodzisławia. Ostatnio znów zaczęli jeździć :)
Moje słowa uznania dla TEK, które odmówiło Kiecy wzięcia udziału w szopce - gali w WCK 11 listopada. Z działalnością tych, którzy nie potrafią zawalczyć o remont całej stacji w Wodzisławiu (tory towarowe), znaleźć inwestora dla hali napraw wagonów, wyremontować dojazd do bocznicy stacji, walczyć o mijankę w Czyżowicach lub drugi tor do Chałupek, czy rozmawiajacych z PKP PLK o podwyższaniu prędkości z 60 do 80 i z 80 do 100 km/h; nie ma sensu gadać się spotykać czy pisać. Oni tak naprawdę o prawdziwe problemy kolei w Wodzisławiu już nie walczą.
może wzieli to na poważnie i w końcu opóźnień nie będzie.
16.55 a ekipa na dworcu pracuje
Dodatkowy nowy skład do Warszawy z Wodzisławia odjedzie o godzinie 14.50 w Warszawie o 18.36 czyli będziemy mieli 4 połączenia do Warszawy o : 6.35 10.29, 14.50, 18:44.
@toffi @isobis - a ja uważam, że jest się z czego cieszyć. Do Wodzisławia wraca normalność. To wszystko będzie miało wpływ na przywrócenie "życia" nie tylko samemu dworcowi ale całej okolicy. Ja jeszcze pamiętam czasy w których wokół wodzisławskiego dworca kręciło się życie i nie był to półświatek. Ale przyznam, że to było dawno.
tabor, prędkość, przepustowość (TPP) Panowie. Z tymi 60 i 80 km/h to różowo za długo nie będzie. Przepustowość w dzień z Wodzisławia do Chałupek też już nie istnieje.
@Toffi : dokładnie , widziałem ile samochodów czekało na Vladislavie. Wraca to wszystko do normalności. Tyle osób ile jechało dziś rano do Katowic ostatni raz widziałem w pociągu z Wodzisławia ze 20 lat temu. Ale w tej beczce miodu , jest łyżka dziegciu , otóż tabor... Niektóre z tych EZT nadają się tylko na złom .
ale jestescie podnieceni
@Isobis miło było również popatrzeć dziś po 17:00 jak z Vladislavi wyszły tłumy , doprawdy nie mniej niż 50 osób jak sądzę głównie studenci to znak że studenci pokochali kolej i to naprawdę cieszy gdy namacalnie widać jak kolej w Wodzisławiu staje z kolan.
Też widziałem, potwierdzam. Oby szybko się uwinęli.
Dzisiaj widziałem iż budynek został "otaśmowany", ekipa już walczyła od rana.
Na peronie tłok oczekujących na osobówkę do Katowic 7.16 , aż miło popatrzeć :)
Z innej beczki , w rozkładzie 2017/2018 Varsovia na 100% przez Rybnik, Wodzisław.
Tak dla informacji. Dziś byłem na dworcu i robotnicy już we wnętrzu budynku stacji. Powodzenia , już jestem ciekaw efektu po renowacji.
Co to za wykopy ?? https://postimg.org/gallery/1mk2w1mes/
@dorada ale co z tego skoro oni tą halę zostawili na pastwę losu. Mało tego PKP PLK nie oddaje dalszych torów w Wodzisławiu mimo, że są dni (jak np. w poniedziałek) kiedy wszystkie tory na stacji są zajęte i brak jest możliwości prowadzenia ruchu. Co do zakładu napraw wagonów to ciężko przekonać cargo ze względu na ich politykę, ale zawsze spróbować można...
Czy wiecie, że Cargo ma ogromne problemy z remontami wagonów? Należałoby zainteresować posłów, że ta państwowa spółka najpierw zlikwidowała zakłady w Wodzisławiu i Raciborzu, a teraz ma problemy z ilostanem. A to właśnie ze Śląska wyjeżdża ok. 50% wszystkich pociągów Cargo. Warto tym zainteresować ważne osoby. Pełno artykuł na ten temat jest w mediach kolejowych.
nadejszła wiekopomna chwila!!!!
W Wodzisławiu montują biletomat, nareszcie !
https://www.tuwodzislaw.pl/wiadomosci,wodzislaw-podrozni-doczekali-sie-biletomatu-na-dworcu-kolejowym,wia5-3266-16235.html
dzisiaj przed 19 do Bohumina stary ET 57 ,kiedy to badziewie pezestanie straszyc w Bohuminie?
Fajnie by było jak pisze @Arteks gdyby pojawiło się w Bohuminie coś bardziej odpowiadającego XXI wieku niż EN57. Jutro nowy rozkład który nie robi krzywdy SWD ale w weekend pojawia się dodakowa para pociągów z Katowic do Chałupek 12:12 oraz Bohumin - Katowice 11:46 zastępując dotychczasowy kurs do Rybnika z 12:44 , z kolei jako dodatkowy kurs Chałupki - Bielsko Biała 14:39 w tygodniu 14:49 do Katowic.
Kolej aglo to będzie jeśli będzie drugi tor od Katowic po Chałupki, a w wersji minimum mijanka Czyżowice!
Z dobrych wieści, coś mi się obiło, że w dość niedługim czasie będzie można wjeżdżać do Bohumina już nie tylko EN57. :) A wczoraj przeżyłem totalne zdziwienie bo byłem na stacji w czasie odjazdu pociągu K-ce-Bohumin po 18.00. W Rybniku wsiadła jakaś 7 osobowa wycieczka i... musieli przejść cały skład do trzeciego wagonu. Pierwszy wagon miał wszystkie miejsca siedzące zajęte. Łącznie w składzie było na pewno ponad 100 osób. Zaczynam wierzyć w kolej aglo. :DDD
@Toffi: Nowy Stadler Flirt 3, który uchwyciłeś w Wodzisławiu na torze 6, należy do DB Arriva i jechał z Siedlec na testy do Czech, z tego co mi wiadomo.
Co do Elfa II w ubiegłym tygodniu będąc w Katowicach przejechałem się nim do stacji Tychy Lodowisko i wywarł na mnie bardzo dobre wrażenie . Estetyka, komfort , akustyka jakość montażu wszystko to na wyższym poziomie niż poprzednik a więc jest postęp Pesy.
@toffi - nie wiem czyje ale piękny dizajn i fajne malowanie. Faktycznie jechał elf bo kolega był w Bohuminie na dne zeleznic i był mile zaskoczony. Swoją drogą z Bohumina wracało nim ponad 20 osób. :)
Dziś takie oto "cacko" odpoczywało lub odpoczywa w Wodzisławiu , marke znam to Flirt , lecz barwy ? dla kogo to ?
https://postimg.org/image/mt31cejth/
https://postimg.org/image/swklwba39/
... zdjęcie z dworca PKP Wodzisław u dołu forum.
Ojjj przeszła koło nosa sensacja dziś przez Wodzisław liniowo do Bohumina pojechał ... ELF II
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1459944&page=1312
Świetny projekt @Inter. Wg mnie lepszy niż drugi tor do Chałupek, bo pozwalałby ominąć Bogumin bez zmian czoła. Oczywiście odpowiednio wyprofilowany z 100 czy 120 km/h byłby hitem. Nie dość, że w pewnej części rozwiązywałby problem zapchanych Chałupek, to jeszcze byłby skrótem z GOP i ROW na Słowację. Gdyby powiat i Subregion miały jaja forsowałyby taką koncepcję w województwie i rządzie. Zauważcie, że rząd w Warszawie w naszym regionie żadnych inwestycji nie planuje!!!!!!!!!!
A co sądzicie o takiej koncepcji: https://i.imgur.com/IyflomF.jpg
Kolor czerwony (stara linia), kolor niebieski (nowa). Jako graniczne można byłoby wykorzystać m.in. stację Wodzisław z masą torów do obsługi pociągów i wreszcie odciążyć Chałupki i Zebrzydowice projektowane na ruch w czasach żelaznej kurtyny...
Pozostaje nam tylko czekać na premiera z Wodzisławia ;)
@zxc - bo nie można chcieć wszystkiego na raz. Właśnie dopiero co udało się wywalczyć mijankę w Bradzie (w co zaangażowane były mocno władze Rybnika). Szansa na podwyższenie prędkości na 158 jest dopiero po zakończeniu gwarancji czyli w grudniu 2018 - niestety. Mi się bardziej podoba pomysł budowy drugiego toru na Wodzisław-Olza od odbudowy Czyżowic. :)
A ja mam inne pytanie. Kiedy oficjalnie poznamy Nowy rozkład jazdy?
Czy coś słychać z podniesieniem prędkości na LK158?
@Arteks to dlaczego Kieca i Kuczera nie postawią sprawy na Subregionie jasno! Chcemy mijanki w Czyżowicach! Przepustowość LK158 w dzień jest praktycznie skończona! Jeśli się na tym nie znają, przekonaj ich, masz układy i lobbujesz. Oświeć ich proszę.
@hades_TEK - oczywiście, że ja dbam o interes swojego miasta i robię to z powodzeniem - co kiedyś raczyłeś zauważyć. hehehe W tym nie ma niczego złego. Wiele spraw do załatwienia ma charakter regionalny, więc czasami warto zewrzeć szyki, a niektórych rozwiązaniach korzystają też sąsiedzi. Natomiast żeby skutecznie lobbować to trzeba mieć więcej ogłady, kultury, wiedzy i kontaktów. :) Teraz przyznałeś, że na to co się powoływałeś mogło zawierać błędy. I faktycznie zawierały ale jeszcze w czerwcu wylaliście na mnie hektolitry jadu tylko z tego powodu, że wam zwróciłem uwagę na rozsiewanie nieprawdziwych informacji. Zamiast kulturalnie np. napisać coś w stylu "przekonamy się jak będzie". Okazało się, że znowu miałem rację bo... o Varsovii wiem już od co najmniej maja. :))) Wiem też dlaczego PKP IC zdecydowało się ją wytrasować przez Rybnik-Wodzisław. Powodem są całkiem dobre wyniki napełnień wszystkich stacji na trasie, a nie to, że ktoś żądał czwartego już połączenia z Warszawą. @zxc - Kieca nie musi się na wszystkim znać. Zrobił parę dobrych rzeczy i nabrałem do niego szacunku. Z PKP trudno się negocjuje, a jemu udało się np. przejąć dworzec. Dzięki współpracy Kiecy z Kuczerą, powstanie pozytywny precedens w naszym województwie (który na pewno będą chwalić wszystkie media transportowe) związany z dofinansowywaniem ciekawych projektów pasażerskich przez samorządy.