Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
czy ktoś ma informacje jakie nowe połączenia pojawią się od grudnia 2017 w Wodzisławiu?
Polecam ten przejazd każdemu na zdjęcia. Można z niego uchwycić ciekawe kadry: https://s3.postimg.org/h93b5znhd/EN57-1327.jpg
Toffi świetna robota, wyślij ten film do Redakcji Nowin Wodzisławskich, do Radia90, do innych portali i gazet. Niech szanowne PKP PLK odpowie cóż znów stanęło na przeszkodzie, że inwestycja za 200 000 000 złotych i inwestor i wykonawca nie mogą sobie poradzić z zwykłą sygnalizacją przejazdową? Może to jakaś cudowna sygnalizacja najnowsza na świecie, że nadal trwają jej testy i jest tak skomplikowana, że trzeba poczekać kolejne lata na jej uruchomienie - może do następnego remontu linii?
Opisywany przejazd i jego skutek czyli ... ograniczenie szybkości https://youtu.be/WP44kbxuVtI
W lutym miały zostać ostatecznie odebrane przejazdy z sygnalizacją świetlną , jest 15 maja i jak widać nie wyszło ... to Turzyczka granica Wodzisławia z Czyżowicami https://postimg.org/gallery/1j8j4gao6/
odnośnie sobotniej wiadomości. 22 latek zginął na stacji porażony prądem ze słupa trakcyjnego. Miało to miejsce w grupie torów towarowych za torem nr 6.
@zxc - z tym nic nie zrobisz, jeśli nie ma miejsc pracy to ludzie uciekają. Dlatego choćby z tego powodu warto wzmacniać kolej bo jeśli ludzie mają sprawny i wygodny dojazd do pracy, mogą rozważyć pozostanie w miejscu w którym się wychowali, zamiast szukać lokalizacji bliższych swojemu miejscu pracy. Co do Pionek i ich samorządowców... Wystarczy, że ktoś w centrali PKP mieszka w jednej z tych dziur i załatwia remonty hurtem dla wszystkich. Możliwe, że tam bardziej żywo parlamentarzyści i samorządowcy angażują się we wszystkie problemy. U nas żyją tylko wybranymi np. budową i remontami dróg, walką o kopalnie i ze smogiem... Oczywiście to też jest istotne ale jeśli chodzi o inwestycje dworcowe to Śląsk jest wyraźnie upośledzony. Szkoda czas aby wyliczać obiekty które zostały bezpowrotnie zrujnowane.
coś się stało na stało na stacji w Wodzisławiu w grupie torów towarowych, było pogotowie i policja i SOK, przysłonił jednak to ET42 z węglarkami czekający na drogę w stronę Chałupek.
Dzisiaj z Poznania wracała jednostka 480 002-5 Leo Express w planie 746000 do Chałupek. Złapałem ją w Bełsznicy, niedaleko tarczy ostrzegawczej do stacji Olza. https://s22.postimg.org/lht67lwi7/LE_Be_sznica32.jpg
Dodam jeszcze że z Wodzisławia to robi się miasto zgredów, gdzie młodzi uciekają a przyprowadzają się starsze osoby co chcą ciszę i spokój. Tylko że nikt nie myśli o nas młodych i o tym aby z Wodzisławia była dobra szybka komunikacja a dodatkowo, żeby tutaj powstały nowe miejsca pracy i zakłady. Taka hala napraw wagonów to skarb, z którym jak widać miasto nic nie chce zrobić a dawała by kilkanaście miejsc pracy czy to jako garaż dla lokomotyw, czy to myjnia dla Kolei Śląskich czy to punk przeładunkowy.
https://www.nowiny.pl/104297-wodzislaw-hala-na-pkp-straszy.html Kolejne 3 lata i nawet nie postarano się o wydzielenie działki i znalezienie inwestora. Chciały Koleje Śląskie ale może zabrakło wsparcia samorzadu?
bez chodzenia, jeżdżenia i lobbownia i spotkań, PKP samo do Wodzisławia nie przyjdzie bo mają dziesiątki innych bardziej zainterowanych koleją samorządowców którzy codziennie starają się o rozwój kolei w ich miejscowościach. Myślicie że PKP PLK zacznie remontować wszystkie tory towarowe albo wybuduje przystanek Centrum lub mijankę jeśli nikt z powiatu lub miast i gmin za tym nie będzie chodził i o to się starał??? Chyba w cuda wierzycie! Podstawą jest działanie i aktywność samorządów, ale u nas takowej całkowicie brakuje. Miasto jeszcze starało się o połączenia z Krakowem ale powiat i inne gminy np. Gorzyce, Radlin, nie robią w tej sprawie kompletnie nic.
@Toffi obawiam się że to olewactwo władz. Taki samorzadowiec z Pionek czy Łukowa to pojedzie do Warszawy, pisze pisma i spotyka się z PKP, a nasi samorządowcy? Wśród nich nie ma ani jednego lokalnego patrioty tylko karierowicze. Czy ktoś z powiatu lub miasta działa w sprawie: 1) hali napraw wagonów? 2) remontu w wiekszości nieczynnych torów w grupie towarowej 3) odbudowy kolei do Jastrzębia przez nasze miasto 4) budowy przystanku w centrum? 5) podwyższenia prędkości pociągów 6) budowy mijanki na lk158.... Odpowiedź NIE, NIE, NIE, NIE, NIE, NIE. No to masz odpowiedz na Twoje pytanie dlaczego jest tak a nie inaczej.
... i tu dotykasz @arteks kolejnej sprawy bo albo nasz region totalnie olewają albo to nasze władze miastowe i gminne za mało się tematem zajmują. Doprawdy już nie wiem jak jest. Przecież rybnicki dworzec też miał być remontowany , gadka była o nowych wyświetlaczach. Remont wodzisławskiego dworca uważam również jako minimalizm bez porządnego zadaszenia . Tak doprawdy z dworca zrobiono przystanek , bez wyświetlaczy , biletomatu . Wiem że Wodzisław to nie pępek świata ale na Boga miasto powiatowe 165 tyś. mieszkańców.
@toffi - a to ja cię jeszcze bardziej wkurzę (mnie to też oburza). Popatrzcie, w innych regionach PKP ma kasę na remonty dworców nawet na wsiach. W naszym regionie nie chcą wyremontować nawet dworca w Raciborzu, Orzeszu czy Mikołowie - miastach które mają dużo pociągów. http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/osiem-dworcow-wokol-radomia-i-siedlec-do-remontu-55145.html My mamy polityków i samorządowców którzy niewiele potrafią ugrać i niewiele zawalczyć. Władze biednego pod kątem finansowym Wodzisławia muszą sobie same przejąć dworzec i go doprowadzić do ładu, podczas gdy w takich Pionkach czy Łukowie - zrobi to za nich PKP...
Kolejny przykład gdzie mają KŚ miasto Wodzisław Śląski czy też Racibórz ... niestety w d.....
http://kolejeslaskie.com/do-muzeow-z-kolejami-slaskimi/
Do Wodzisławia i Olzy 3.06.2017 roku dojedzie "Pociąg Papieski" , postój zaplanowano w Olzie.
Czyżby miał stać na nieczynnym dotąd torze przy peronie 1 ?
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Do Wodzisławia zbliża się aktualnie (23:52) opóźniony 322 minuty pociąg IC Praha ze stacji Praha hl.n. do stacji Warszawa Wschodnia. Pociąg został opóźniony z przyczyn, które wystąpiły na terenie Czech. Pasażerowie, którzy czekali na Prahę, odbyli do Katowic podróż na bilecie PKP IC pociągami Kolei Śląskich.
a PKP Cargo nie ma lokomotyw spalinowych? Przecież od diabła mieli ST43,44 i 45. Dziwne, że nie mogą ze dwóch przypisać na szlak Marcel-Chałupki.
Z innej beczki, przesyłam wam jeszcze ciepłe zdjęcie wykonane kilkanaście minut temu na granicy Wodzisławia i Radlina. https://s11.postimg.org/kdgm6404x/Mar-_SWD.jpg Na zdjęciu widzimy dość rzadkie zjawisko - pociąg towarowy na wiadukcie nad DK78 i linią 158. Pociąg jedzie w relacji Radlin Marcel - Chałupki i prowadzi go ST48-002. Taki obrazek mógłby być codziennością i mocno usprawniłby ruch w regionie, gdyby tylko stacje w Wodzisławiu i Marcelu były bardziej do tego przystosowane a sam szlak je łączący byłby zelektryfikowany. Dodam jeszcze, że powyższy pociąg mijał się na WSA z Kolejami Czeskimi, które jechały w kierunku Radlina Obszar. Oprócz tego w Wodzisławiu stoją jeszcze kontenery Innofreight, które również mogłyby skorzystać z powyższej linii, jednak brak lokomotyw spalinowych wśród przewoźników robi swoje...
Obiecane zdjęcie Leo Expressa w Rybniku Towarowym RTD: https://s14.postimg.org/eca5jppnz/LE_RTD.jpg Co ciekawe, pociąg jechał w relacji Chałupki - Poznań Wschód, a przez nasz region jechał przez Wodzisław, Rybnik Towarowy grupą towarową i dalej w kierunku Jejkowic z pominięciem stacji Rybnik.
Może zrobią za owe zaoszczędzone 2 miliony złotych kolejne tory w Wodzisławiu? Olza będzie wszak już cała wyremontowana.
@zxc - to zależy o której godzinie będą chcieli jechać. Na liniach 140 i 158 są takie godziny, że nie przeciśnie się nic. A są takie, że przejechaliby bez problemu. Potwierdzenie na nową inwestycję na linii 158: http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/prace-na-stacji-olza-i-wodzislaw-slaski-beda-o-ponad-2-mln-zl-tansze-81617.html
Przypuszczam że przez Pszczyna i Zebrzydowice żeby mniej zarobili. PKP PLK pewnie będzie Leo robiło pod górkę z wszystkim.
Przypuszczam że przez Pszczyna i Zebrzydowice żeby mniej zarobili. PKP PLK pewnie będzie Leo robiło pod górkę z wszystkim
Wyczytałem, że Leo czeka na wyznaczenie trasy przez PKP PLK co może nie być łatwe bo oni chcą już jeździć za kilka miesięcy (na pewno w tym roku) na trasie Kraków-Praha. Pytanie czy PLK puści ich przez Rybnik-Wodzisław czy przez Pszczynę-Zebrzydowice.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Jeśli pociąg wpisze się rozkładowo w trasę i nie będzie konfliktował się z innymi pociągami to pojedzie przez Wodzisław-Rybnik. W innym przypadku przez Zebrzydowice. Info pewne bo od LEO. Oni zdają sobie sprawę że ROW to potencjał. :)
Jakby jechał przez Rybnik,Wodzisław to mamy połączenie z Krakowem.
Jak myślicie jaka trasa pojedzie Leo ?
http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/znamy-trase-leo-express-praga--krakow-przez-katowice-81601.html
a kurs powrotny kiedy?
coś wiadomo o nowym rozkładzie 2017/2018? Czy będzie więcej połączeń KŚ i pojawią się np. PR do Krakowa?
świetna informacja, tylko co on tutaj robił? Może to zapowiedź nowej trasy do Poznania?
Dziś przez Wodzisław jechał Leo Express relacji Chałupki - Poznań Wschód. Zdjęcie podeślę wieczorem.
a hala w Wodzisławiu dalej stoi pusta i zdewastowana, zamiast ją kupić i przejąć
Zgoda. Z obrzydzeniem się przesiada z Impulsa , Elfa do EN 57 pełnego grafiti i brudu z kilku miesięcy. Mam nadzieję że Pesa stanie na wysokości zadania i dostarczy w czasie nowe jednostki aby zminimalizować ryzyko podróży tym dziadostwem które jeździ w KŚ a i aby KŚ szybko zainwestowały w myjnię. Nie przekreslam całkowicie EN 57 bo jest kilka składów na rynku w starym pudle o przyzwoitym stanie i wyglądzie ale to na pewno nie te co jeżdżą w KŚ.