Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
dokładnie tak jak pisze Hades, Kieca i inni to do tej pory pewnie przeżywają że przez ten Wodzisław w ogóle linię wyremontowano, a że przy okazji kilkanaście rzeczy spiepszono. Np. Odcieli górkę rozrządową, zaślepili 4 tory choć mogł być z nich kawałek toru wyciągowo-manwerowego, zlikwidowano wszystkie żebra stacyjne, nie odbudowano mijanki w Czyżowicach, nie oddano wciąż (i pewnie nie chcą ich oddać) aż 11 torów na stacji. Dla grupy towarowej LK158 ma tylko dwa czynne tory towarowe, zaś linia Marcel-Chałupki również dwa. Brak torów dla pociągów pasażerskich, za krótkie perony dla pociągów Intercity itd itp. Kieca i Serwotka to może obudzą się jak Intercity będą dłuższe i pojadą przez Racibórz albo do Rybnika bez zatrzymania bo w Wodzisławiu nie będzie odpowiednio długiego peronu. To po prostu skandal i żenada, a najgorsze jest to że nic nie słychać o działaniach miasta lub starostwa, aby wszystkie te wymienione błędy naprawiać. Dłuższy lub dodatkowy nowy peron w Wodzisławiu i mijanka w Czyżowicach są najbardziej potrzebne.
Podczas remontu 158 klimat był taki że należy się cieszyć i klaskać uszami że w ogóle jest, więc co my jeszcze tu śmiemy marudzić? Byliśmy na miejscu, zwracając uwagę na długość peronu, jak i potrzebę pozostawienia torów postojowych i kilka innych kwestii, uznano nas za malkontentów i władza nas nie poparła, zadowalając się stwierdzeniami kogoś z PLK że "nie będzie żadnego problemu z zatrzymywaniem dowolnych pociągów", a "tory w razie potrzeby można odtworzyć" (widać na grupie towarowej, gdzie jest walka o każdy tor). Ponieważ kreujesz się nam tu na lobbystę i eksperta, mógłbym zapytać tak samo, gdzie wtedy byłeś, ale nie pytam, bo obaj doskonale wiemy że ten remont obchodził cię tyle o ile korzyść z niego ma Rybnik, i to że zwija się stację w Wodzisławiu miałeś gdzieś (a może się nawet cieszyłeś? Ciekawe czy to ty byłes tym rybnickim "ekspertem" który próbował przekonywać niektóre wpływowe osoby że postoje ekspresów w Wodzisławiu nie mają sensu?)
Czy można było działać skuteczniej? Być może, np. trzeba było pisać do odpowiedniego ministra, premiera czy udać się do nich osobiście, ale my też pewnych rzeczy dopiero się uczymy. Nie jesteśmy kolejarzami ani alfą i omegą jak ty - za to przynajmniej działamy na rzecz poprawy siatki połączeń i infrastruktury, zamiast błyszczeć w necie, obnosząc się ze swoją wiedzą i oblewając pomyjami tych którzy mają inne zdanie. Ale oczywiście poprawa infry w rejonie Wodzisławia, jak i polepszająca się z każdym kolejnym rozkładem siatka połączeń to zasługa wszystkich tylko nie znienawidzonego TEK-u, którego stanowiska w sprawach geopolityki przełknąć nie możesz.
@Hejter ale wygrzebałeś zeszłej nocy... ok, zdaje się że tak napisałem. Zatem prześledźmy:
1. IC - miało być bez zmian, jest +1 [nie zgadza się] bardzo się z tego cieszę :)
2. LE - brak [zgadza się]
3. KŚ do Bogumina są 3 będzie 6, czyli +3 [zgadza się]
4. PR do Krakowa jest 0 będą 3, czyli +3 [zgadza się]
Co do pkt 1. wyszło na to że źródła dostępne nam, zwykłym śmiertelnikom, takie jak wnioski IC do UTK czy czeski projekt mogą zawierać błędy - i co teraz? Trzeba byłoby uznać te oficjalne dokumenty za niesprawdzone informacje i plotki, zaś twoje rewelacje za prawdę objawioną, gdyby nie to że jakaś 1 na 10 okazuje się trafna. Z naszych informacji z czerwca pozostałe punkty się zgadzają, więc jak chcesz komuś obliczać % sprawdzalności to może zainwestuj w jakieś liczydło. No ale co tam, ważne że tylko ty widziałeś wcześniej jedynie słuszne założenia rozkładowe. Jeśli cię to tak kręci to podniecaj się tym do woli :)
@zxc - ale jeszcze jest jedna sprawa o której pisał Arczix. Wydmy mają obsługiwać Racibórz gdyż to miasto zostało ostatnio nieco upośledzone jeśli chodzi o pociągi dalekobieżne. W czasach kiedy Wydmy jeździły z Raciborza - jeździło nimi trochę ludzi.
@zxc - popieram. Zamiast mijanki proponuję lobbing za drugim torem do Olzy.
No więc tak, trzeba uderzać do PKP PLK o 1) wydłużenie peronu 2) minimum mijankę w Czyżowicach bo przepustowość od czerwca 2018 będzie na wyczerpaniu 3) podniesienie prędkości Rybnik do 80 km/h, Chałupki 100 km/h (przynajmniej punktowo). Czy miasto, subregion albo powiat działa w tych zakresach?
No i jednak miałem rację w czerwcu, że TEK skopiował po kimś niesprawdzone informacje bo o Varsovii wtedy nie wiedzieliście pisząc dokładnie tak:
"14.06.17 Wodzisław 2018 z naszych informacji:
IC - bez zmian
LE - brak
KŚ - od grudnia +3 Bogumin (+3 tj. o 3 połączenia więcej), +1 Katowice, od czerwca +15 Rybnik (SKM)
PR - od czerwca +3 Kraków" To jest twój wpis podpisany jako "hades_TEK".
Ponieważ znałem już wtedy założenia rozkładowe stanowczo ale grzecznie zwróciłem wam uwagę na rozsiewanie plotek i kiepską interpretację innych artykułów. I kto miał rację? Wszyscy inteligentni czytelnicy pamiętający te wasze hejtujące wpisy na moją osobę, która jak się teraz okazało słusznie zarzuciła wam plotkarstwo, będą jeszcze bardziej szanować mnie jako źródło informacji, a was mogą traktować jako plotkarzy. Piszesz, że Wydmy nie pojadą przez to, że Wodzisław ma standard przystanku, a nie stacji - to gdzie byliście kiedy projektowano remont linii 158? Gdybyście się znali na kolei - postulowalibyście w PLK dłuższe perony. No i teraz niestety każdy dłuższy pociąg ominie Wodzisław, a szkoda. A przedłużenia pociągów z Krakowa do Wodzisławia załatwił Prezydent Kieca namawiany przez wielu internautów piszących także na tym portalu, i nie będzie ich od czerwca 2018 +3 tylko +4. A do Bohumina od 12.17 nie będzie +3 tylko +2. Z czterech podanych przez was w czerwcu informacji - tylko 1 jest w pełni zgodna z rzeczywistością - nie będzie na razie LE. Przeliczając to na procenty w 75% się pomyliliście. Za bardzo błądzicie po ciemnym hadesie - za mało stąpacie po ziemi. ;)
Ogryzki od czerwca uzupełnią podstawową ofertę na linii Katowice - Bohumin, i bardzo dobrze że będą w takiej formie. Mając jednak w pamięci to co się stało w czasie do którego odnosi się ten artykuł, trudno się dziwić narzekaniu ludzi na ogryzki i nieufności co do ich wprowadzenia. Przedłużenie relacji krakowskich do Wodzisławia też trzeba było przewalczyć, a Rzeszów dostał się nam niejako przy okazji, przez połączenie obiegów. Postulowaliśmy także przerzucenie wszystkich pociągów PKP IC z Zebrzydowic na Wodzisław (jak również przeniesienie kasy), póki co będzie tylko jeden więcej, ale zawsze to jakaś poprawa :) Nie sądzę że obawy o marginalizację Raciborza miały wpływ na trasowanie pociągu "Wydmy"- pociąg ten ostatnio startował z Katowic, a Racibórz zachował "swój" pociąg do Warszawy. Główny powód trasowania "Wydm" przez Racibórz to zbyt krótki peron w Wodzisławiu, wykonany w standardzie przystanku osobowego. @Hejter: nie projektuj swoich zachowań i na nas. My nie publikujemy nigdy informacji "po kimś", ani nie chełpimy się dostępem do jakichś tajnych/poufnych informacji, bo to poziom godny gimbazy, ale widać są tacy co z tego nigdy nie wyrastają.
@dejv185 - mieli podnieść na Mikołów-Piotrowice od grudnia na 110 km/h ale chyba nie będzie bo czas jazdy 7 minut jest taki sam obecnie co od grudnia. :/ W zakładzie PLK w Sosnowcu chyba jest jeszcze mniejsze zainteresowanie poprawą funkcjonowania kolei - niż w TG. :/
@Arteks czasy przejazdu sa naprawde atrakcyjne moze wiesz cos na temat podniesienia prędkości?
@dejv185 - czyli wiele zmian na lepsze. Pamiętasz te narzekania ludzi z Wodzisławia na "ogryzki". Ładny mi ogryzek... pociąg z Wodzisławia do Rzeszowa od czerwca 2018(!!!) Pamiętacie jak w czerwcu zostałem zhejtowany za to, że zwróciłem uwagę TEKowcom, że kopiują za innymi niepełne informacje? Wspominałem, że się zdziwicie ciekawą ofertą dalekobieżną. Teraz już wiecie, że przez ROW pojedzie Varsovia. PKP IC sama potwierdza, że pomysł z puszczaniem tu międzynarodowych pociągów jest o wiele bardziej atrakcyjne dla spółki niż przez Zebrzydowice. Dodam, że pociągi do Rzeszowa/Krakowa mają być w 100% wytrasowane na Impulsy z PGZ, a więc na znakomitym taborze. Ogólnie od czerwca 2018 mają być 2 pociągi Kraków-Wodzisław-Kraków, 1 Kraków-Chałupki-Kraków i 1 Rzeszów-Wodzisław-Rzeszów, a od grudnia 2017 1 pociąg Kraków-Rybnik i 1 Rzeszów-Rybnik-Rzeszów. A zwróciłeś uwagę jakie są ładne czasy jazdy na Katowice-Rybnik - większość pociągów poniżej godziny, Vladislavia 45 minut!
Od Czerwca Wladislawia bedzie koczyc bieg w Wodzislawiu oraz zaczynac, bedzie również drugi pociąg przyspieszony lajkonik 2×36WEa. Oprócz ogryzków beda 3 polaczenia z Krakowem/Rzeszowem oraz pociag Varsovia. Niestety Wydmy z Bohumina pojada przez Racibórz
https://portalpasazera.pl/
Możemy już podglądać rozkład 2017/2018 dla Wodzisławia sensacyjnie wygląda od daty czerwiec 2018 gdzie uwzględnione są już "ogryzki" do Rybnika i "Karolinka" do Krakowa/Rzeszowa.
przy obecnym ruchu kolejowym jaki mamy, w normalnym regionie byłaby planowana i budowana dodatkowa mijanka, oczywiście w Wodzisławiu wszyscy radni i zarządzający miastem mają to w zadku, więc nikt się o to nie stara i mijanki nie będzie.
to skandal!
Tak z zupełnie innej beczki http://wiadomosci.radiozet.pl/Polska/Mazowsze.-35-latek-porwal-pociag-w-Legionowie
@Inter te patałachy tam w tym PLK to nic nie robią, 60 km/h do Rybnika i 80 km/h do Chałupek to jest po prostu śmieszne.
@Toffi i inni jak są takie sytuacje zróbcie zdjecia żeby był argument dla PLK w walce o dalszy remont stacji i uruchamianie dalszych torów 8,10,12,14. @Arteks lepszym wyjściem byłoby pociągnięcie tego toru śladem 159 do Turzyczki wraz z posterunkiem. Przepustowość by się podniosła i to znacznie
@Arteks obyś i tym razem miał rację . Dziś po godzinie 18:30 na stacji 4 tory zajęte przez składy towarowe , ruch jest spory bo po prostu z domu słysze i nie mam wątpliwości że inwestycja w 2 tor jest potrzebna i mam nadzieję że PKP to wreszcie dostrzeże a samorządowcy owszem mogli by swoje dwa gosze dla zasady rzec.
Oby tak sie stało ;)
Sorki miało być dzięki kolei ;)
@bystrzak - dzięki kolegi aglo Rybnik-Wodzisław podobno PLK przekonała się do wybudowania przystanku Wodzisław Centrum (z możliwością zmiany czoła pociągu) za swoje pieniądze i to już w przyszłym roku. :)
Projekt RJ 2017/2018 dla KŚ
https://drive.google.com/file/d/0B6l34-bVKhQ3cE1JOFRQVGs2bG8/view
@bystrzak, jak się nie zacznie walczyć o to i nic się nie robi to nie wierzę. Ale jak pasjonaci kolei wspólnie z miastem, powiatem, gminami, subregionem będą o tym mówić i walczyć w PLK o to to wierzę, że tak się stanie. Nasza linia to najkrótsze połączenie GOP i ROW z Czechami. W czasach Schengen i UE trzeba to wykorzystać. Jeżeli nie będziemy o to walczyć i wierzyć my tutaj to nikt za nas takiego remontu nie zaplanuje. Co ciekawe wiem od kilku osób, że tory nr 8 i 10 jeśli będą remontowane to właśnie dzięki lobbingowi i pracy wielu osób. Szkoda, że miasto Kieca i Szymczak milczą w sprawie stacji w Wodzisławiu i robotę za nich odwalają pasjonaci.
Generalnie lepszą opcją bez drugiego toru na całej długości niż mijanka była by budowa drugiego toru do Turzyczki. Bo tę opcję można by przedłużać - do Czyżowic, do Bełsznicy do Olzy do Chałupek.Dałoby to możliwość korekty łuku czyżowickiego pomiędzy ul. Dworcową w Czyżowicach a Prusa w Gorzycach z drugim torem do Czyżowic i Bełsznicy. Powstała by biegnąca 2 torowa prosta o długości 1500 metrów, co z korektami łuków na odcinku. Podobnie można by rozważyć nowy odcinek na Osinach w okolicy ul. Poprzecznej i Kolejowej, niwelujący łuk osiński. Mielibyśmy jak nic 120 km/h do Olzy.
ZXC@ wierzysz w to ? Nie udało się zrobić przystanku "Centrum" który był na wyciągnięcie ręki, a tu o takich inwestycjach piszesz... Wszyscy c których wymieniłeś do teraz pewnie opijają i świętują ukończenie remontu a ty im tak psujesz humor ;)
opcje są trzy i trzeba z miastem (prezydent Kieca) i Subregionem zacząć poważnie o tym mówić i tego od PLK wymagać. Dobrze wiemy, że w niektórych godzinach przepustowość naszej LK158 się skończyła. Opcja A full - drugi tor do Olzy lub nawet Chałupek; Opcja B drugi tor do Turzyczki w śladzie 159, Opcja C mijanka Czyżowice. Jest to do przepchnięcia ale trzeba w końcu na poważnie tym się zająć i zacząć działać ze strony miasta, gmin, powiatu i Subregionu.
@idla @zxc - sama mijanka to chyba za mało. Namawiałbym do lobbingu za drugim torem na Wodzisław-Olza. Niedawno władze Rybnika i subregionu oraz posłowie skutecznie wylobbowali coś co jeszcze 5 lat temu uznałbym za S-F czyli odbudowę Brady. Trwa walka o drugi tor na Jaśkowice-Leszczyny. A w przypadku linii 158 powinno się dobudować drugi tor aż do Olzy. Potem jest most więc koszty byłyby za duże.
kto zatwierdził remont bez mijanki w Czyżowicach? tam mijanka była,komu to przeszkadzało? już dawno temu ruch towarowy był duży na lini do Chałupek,ale mijanka wtedy była i to wplywało na większy ruch
trzeba też lobbować za odbudową mijanki w Czyżowicach. To koszt jakiś 5 milionów złotych a może ona podwoić możliwości prowadzenia ruchu pociągów z Wodzisławia do Czech. Taka mijanka bardzo przydałaby się osobowym jak i towarowym składom.
@Artur remont 8 i 10 nie jest jeszcze pewny. Cały czas trwa o to walka. PŁK jeszcze nie dawno nic w tym celu nie robiła. Być może bo padła taka propozycja remont cząstkowy obejmie też tory nr 12 i 14 oraz jako żebra 26 i 28. Natomiast co do 8 i 10 to jeśli faktycznie będą remontowane to w przyszłym roku.
W Wodzisławiu aktualnie otwarte są już tory stacyjne 4 i 6. Czyli w sumie czynne są 1, 2, 3, 4, 6, 22, 24. Będzie również prowadzony w najbliższym czasie remont torów 8 i 10 (!) Z tego co się orientuję Olza jest póki co tylko przelotówką z powodu remont tamtejszych torów dodatkowych, w tym toru 3 przy peronie.
Od czerwca 2018 ma być drugi Kraków i Rzeszów z Wodzisławia Śląskiego jako stacji końcowej.
Rozkład wygląda na dosyć "gęsty". "Kraków/Wahadło do Rybnika Do tego dochodzi Varsovia . Ciekawe ile z tego projektu zostanie do grudnia.
dla Wodzisławia to praktycznie nie ma znaczenia bo kible tylko do Bogumina jadą, a AKŚ które teoretycznie do Bogumina wjechać mogą nie jadą bo maszyniści się buntują.
No i przyjechała nowa lepsza jakość , niestety jeszcze nie dla Wodzisławia :)
http://silesiainfotransport.pl/blog/2017/09/09/21-wea-002-przybyl-o-swicie/
W Wodzisławiu na stacji stoi ET22 1034 przewoźnika Tabor Dębica z czeskimi falnsami.Kierunek Chalupki.Tor nr 4 już otwarty po remoncie. Na torze 22 ET41 021 z polskimi falnsami.Kierunek Chalupki.
przez Racibórz chyba ich posrało. Racibórz to ma składy na KK i Opole więc Wydmy z Chałupek na Rybnik przez Racibórz to jakieś chore planowanie. Jak chcą coś zrobić dla Raciborza to niech jest to Bohumin Wrocław czy Opole Racibórz a nie ładne połączenie pojedzie w około. Chore to
http://hades.freehost.pl/sl_18.pdf
Rozkład jazdy pociągów 2017/18 dla Województwa Śląskiego
Udostępnione przez Towarzystwo Entuzjastów Kolei (TEK) na profilu FB
Rzeczywiście ma zostać uruchomiony taki pociąg, a raczej obecne Wydmy mają zostać przedłużone do Bohumina. Trasowanie przez Racibórz jest tłumaczone marginalizacją tego miasta względem trasowania międzynarodowych pociągów IC przez Wodzisław. Dodam, że od grudnia przez Wodzisław ma jeździć również Varsovia do Budapesztu Keleti. Co do Wydm, to wielka szkoda. Uważam, że z Wodzisławia więcej osób by skorzystało z tego połączenia (większe skupiska ludzi wokół), jednak pochwała dla PKP IC, że wróci w rejon rybnicki sezonowy pociąg do Trójmiasta, Łeby i na Mierzeję Helską.