Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
tym remontem dawno powininna zainteresowac sie CBA
Faktycznie obiecane terminy rewitalizacji dworca mijają.
znów PKP PLK zacznie pisać i obiecywać głupoty, a tak naprawdę to stacje Wodzisław i Olza niszczeją z każdym dniem. Ciekawe co tam u pana Kiecy słychać i jak się ma sprawa rewitalizacji budynku dworca, toć mamy już prawie II kwartał 2017. Miały być w 3 lub 4 kwartale 2016 konkursy i co? Dup....a blada jak z Galerią Odra albo Focus w Koncentratach? https://www.nowiny.pl/nowiny-kolejowe/120600-rewitalizacja-dworca-kolejowego-kiedy-za-ile-jaki-efekt.html
Napisałem do NW aby zapytali jakie są plany PKP PLK względem nieczynnych torów na stacjach Wodzisław i Olza. Zobaczymy czy coś ustalą. W kontekście pociągów Rybnik Wodzisław oraz dodatkowego jakiegoś połączenia IC czy ewentualnego objazdu z jakiejś linii liczba torów w Wodzisławiu i Olzie jest niewystarczająca.
@Arteks Z tym Chopinem to jest tak , że będzie połączony z Silesią w Krakowie i dalej przez Oświęcim , Brzeszcze..... do Zebrzydowic. Już obecnie i Cracovia i Silesia ma zaplanowane postoje w Brzeszczach... A czemu Brzeszcze kto wie ....:-)
Tych luk jest coraz mniej, a włączając w to pociągi towarowe to tych luk już praktycznie nie ma i gdyby była mijanka w Czyżowicach ruch jeszcze by się zwiększył. Fakt faktem, że sytuację rozwiązałby tylko drugi tor z Wodzisławia do Chałupek. Sama stacja Chałupki tez wymaga pilnego powiększenia i przebudowy.
@hades_TEK - a jednak jest argument za Zebrzydowicami... Powoli wyczerpująca się przepustowość na 158 i praktycznie już wyczerpana na 140. Ale podobnie jak wy, widzę jeszcze luki które możnaby wykorzystać. Natomiast nie wiem czy wiecie, że Chopin ma być bardzo dziwnie przetrasowany i jechać przez Kraków-Oświęcim-Zebrzydowice omijając Katowice... ;( Dziwne bo linia Czechowice-Trzebinia i Trzebinia-Kraków są w fatalnym stanie - coś w stylu Chałupki-Wodzisław przed remontem...
@hades_tek z przepustowością 158 to nie jest tak, że ma ona duże rezerwy, przynajmniej nie do końca. To podobnie jak z warszawskim Okęciem, teoretyczna przepustowość jest, ale praktyczna się kończy. W skrócie - wielu przewoźników chce jeździć w określone dni i o określonych godzinach np.w szczycie porannym, wieczornym. W tym czasie oraz przez większą część dnia przepustowość na 158 jest już na granicy możliwości tej linii, a jazdy odbywają się co ok. 20 minut non stop (na tyle pozwala rozkład jazdy i techniczne warunki wjazdu na szlak), z zastrzeżeniem, że stacja Chałupki nie jest zapchana pociągami towarowymi i można do niej po prostu wjechać. Jeśli Chałupki "nie biorą" pociągów to wszystko stoi w Olzie i Wodzisławiu i sobie czeka. Luźniej jest w weekend i w nocy, choć w niektóre soboty jeździ więcej towarowych niż w inne dni.
hades_tek masz rację, że nie można myśleć negatywnie i trzeba walczyć (tego w Wodzisławiu w urzędzie miasta czy powiecie brakuje oj brakuje) ale po prostu piszę, że na chwilę obecną w 99% przeniesienie wszystkiego jest nierealne. Sam napisałem w ankiecie aby z regionu był Wiedeń i letni sezonowy Hel, ale po prostu wszystkiego tutaj nie przeniosą również, a może przede wszystkim z uwagi na 1) FATALNĄ PRĘDKOŚĆ na wyremontowanej linii - Wodzisław-Rybnik to tragedia tylko 60 km/h 2) złą przepustowość szlaku - Polonia, Sobieski, Porta i Praha nie miały już wystarczającej przepustowości na LK158 bez mijanki Czyżowice. Oczywiście jak piszesz wszyscy z naszych lokanych samorzadowców problem pomijają albo się po prostu na niczym nie znają bo ani o podwyższenie prędkości szlakowych ani o mijankę w Czyżowicach nie apelują, a Kieca plecie o budowie drugiego toru z Katowic ale do...Rybnika. O drugim torze czy mijance z Wodzisławia do Czech (newralgiczny punkt blokujący dalszy rozwój kolei) nasi włodarze nie dyskutują - i to jest to pokolenie bez ambicji i pesymistyczne.
Nie zgadzam się z twierdzeniem że nie ma szans, przeciwnie: nie ma rozsądnych argumentów by utrzymywać istniejący stan rzeczy, tj. trasowanie przez Zebrzydowice! A tak bardziej ogólnie to lokalnej społeczności przez całe pokolenie wmawiano że na nic nie ma szans i m.in. dlatego jeszcze nie tak dawno scenariusz wygaszenia całej linii 158 był całkiem realny, a o ekspresach w Wodzisławiu nikt nie śmiał nawet marzyć. Może już wystarczy tego ciągłego pesymizmu i zanudzania ludzi tym marudzeniem i wytykaniem tutaj mankamentów linii, w tych sprawach trzeba atakować PKP PLK, podobnie jak pytać dlaczego główną stację 150 tys. powiatu "zmordernizowano" do standardów przystanku osobowego. Wbrew pozorom linia 158 ma jeszcze duże rezerwy przepustowości, a będzie jeszcze lepiej po podniesieniu prędkości. Zaś "własne" pociągi IC nasz subregion miał od wielu lat tyle że startowały z Raciborza.
Swoją drogą mnie bardzo ciekawi czy nasze nieudolne władze z powiatu i z miast, w ogóle rozmawiają z PKP PLK na temat dalszych inwestycji w tym wspomnianych - 1) mijanki w Czyżowicach 2) przystanku Wodzisław Centrum 3) optymalizacji i podwyższenia prędkości rozkładowej z Wodzisławia do Rybnika 4) otwarcia dodatkowych torów na stacji w Wodzisławiu. W Wodzisławiu na stacji z uwagi że jest w większości NIECZYNNA zaczyna po prostu BRAKOWAĆ MIEJSCA. Te szynobusy czy Impulsy co mają do Rybnika jeździć będą odstawiane chyba na parking pod Kauflandem!
@hades_tek na przeniesienie wszystkich bym nie liczył... Nie ma na to szans, aczkolwiek jeden Budapeszt z Wiedniem (np. ten nocny) czemu nie! Co do morza to bardziej widziałbym jakiś pociąg IC który w końcu zacząłby jeździć z dawnego ROW np. Wodzisław Śląski-Rybnik-TG-Hel. Nasz region w tym szczególnie Rybnik i Wodzisław zasługują aby mieć własny pociąg IC! Nie zapominajmy o jednym: remont LK158 który mieliśmy ma wiele mankamentów, trzeba drążyć we władzach i informować społeczeństwo o nich - niskiej prędkości 60 i 80 km/h to naprawdę kiepsko, słabej przepustowości (odbudowa mijanki Czyżowice lub po prostu drugi tor do Chałupek!), budowa przystanku Wodzisław -Centrum z drugim torem no i w końcu oddanie torów towarowych w Wodzisławiu i Olzie. Jak widać mankamentów jest tyle co niemiara.
Budapeszt 00:58, 13:20
Gdynia 11:35
Praga 00:58, 09:21, 17:23
Warszawa 03:33, 06:33, 10:30, 11:35, 14:35, 17:35, 18:32
Wiedeń 00:58, 10:20, 18:20
Tak mniej więcej wyglądałby przyszłoroczny rozkład jazdy PKP IC z Wodzisławia, gdyby udało się przeforsować postulat przetrasowania pociągów kursujących przez Zebrzydowice. Walczmy o to! Dziś ostatni dzień konsultacji http://tinyurl.com/pkpic2018
@hades_tek - nawet mi się podoba twój pomysł przeniesienia kasy z Zebrzydowic do Wodzisławia! Byłaby przydatniejsza ale chyba trzeba z tym poczekać do remontu dworca bo teraz nie byłoby gdzie ją umieścić.
Do najbliższej środy 15 marca można wnosić własne propozycje do rozkładu jazdy PKP Intercity, link: http://tinyurl.com/pkpic2018 - polecam w szczególności wszystkim pasażerom ekspresów, pamiętajmy że im więcej podobnych uwag tym większe szanse na realizację.
Dziś już wiemy że pociągi kwalifikowane w Wodzisławiu przyjęły się doskonale, a to ważny argument aby postulować przetrasowanie pozostałych połączeń nadal kursujących przez Zebrzydowice, tj. Warszawa - Budapeszt, Warszawa - Wiedeń (x2) i Gdynia - Wiedeń. Zamiast postojów w Zebrzydowicach i Pszczynie pociągi te mogłyby zatrzymywać się w Wodzisławiu i Rybniku (Tychy mogą być obsługiwane niezależnie od wariantu trasy) - chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć jaka to jest różnica potencjałów? Zresztą pominięta Pszczyna (miasto 25 tys. mieszkańców, powiat 110 tys.) jest obsługiwana dalekobieżnie także przez pociągi w/z kierunku Bielska (w tym Pendolino), a ponadto dysponuje blisko 30 połączeniami KŚ na dobę z Katowicami! Logiczne ze strony PKP IC byłoby też przeniesienie własnych kas biletowych z Zebrzydowic do Wodzisławia jeśli nie od razu to natychmiast po oddaniu dworca do użytku.
W necie pojawiają się informacje, że Porta Moravica ma jechać od nowego rozkładu aż do Chebu, a z Katowic ma być uruchomiony nowy IC do Wiednia. Wiewiórki mówią, że miałby jechać przez Rybnik-Wodzisław :)))
ST48-002 z talbotami linią od Marcela przyjechała do Wodzisławia i czeka na odjazd do Chałupek. Na torze 6 ET41-078 z platformami.
@Inter normalka czyli nic, jak zwykle nic się nie dzieje, a Kieca ze spółką nadal chyba myślą, że mamy świetną linię co najmniej jak CMK.
Dziś nieczynny jest tor 3 przy peronie 1. Składy korzystają z toru 2 i 1. Na 4 i 6 stoją składy PKP Cargo. Na stacji manewrowala drezyna PKP energetyka. Manewry potwierdzają ze z torów 22 i 24 wyjazd na Rybnik jest niemożliwy, zostaje albo Marcel albo Chalupki.
Mają być szynobusy do Rybnika od 2018. Szkoda ze cisza w kwestii remontu torów towarowych oraz jakiś nowych połączeń dalej niż do Rybnika. Co z drugim torem do Wodzisławia Centrum, co z remontem dworca kolejowego? Co z kasami? Co z podwyzszeniem tragicznej prędkości?
Od paru godzin wszystko z Katowic opóżnione nawet 150 minut co się dzieje ?
koszt wyremontowania torów na stacji Wodzisław i Olza (remont kapitalny wszystkich torów) to jakieś 3 miliony złotych, można też zrobić to taniej z materiałów staroużytecznych ale jak widać PKP PLK na razie nic z tym nie robi.
@toffi - u nas w Polsce nie ma ale jest stosunkowo blisko! :) Polecam przejechanie się pociągiem ze st. Banska Bistrica do Morgacan. Tam na trasie jest podobna pętla, a na linii wiele innych fajnych motywów i widoków.
Z Rybnika Towarowego na Marcel i Obszary w sam raz.
Ruch towarowy u nas coraz większy i ciekawszy ale takiej perełki u nas brak a szkoda :)
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/kolej/tehachapi-loop--kolejowa-petla-z-kalifornii-57303.html
Ruch towarowy u nas coraz większy i ciekawszy ale takiej perełki u nas brak a szkoda :)
http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/kolej/tehachapi-loop--kolejowa-petla-z-kalifornii-57303.html
@Inter to co oni za te 10 milionów będą robić jak nie tory?
Dodatkowe prace na 158 będzie robić Infra Silesia. Koszt 10 mln złotych. Ma być w końcu zrobiony tor w Olzie. Co z torami towarowymi faktycznie nie wiadomo. Wszystko nadal nieczynne w Wodzisławiu i Olzie.
@Arteks pojawiło się zamówienie o robotach cząstkowych z materiałów staroużytecznych i dotyczyło SE Rybnik i Racibórz wszystkich linii opócz 158 (w SIWZ wymieniono np. 140, 159, itd. ale nie 158). W SE Rybnik wygrała firma Romator, która w 2016 robiła szybko i sprawnie tor 24 w Wodzisławiu.
W Radlinie Bazanciarni jest już V60. Znany w Polsce pasjonat kolei @Iwan na innym forum pisał tez ze istnieje możliwość podwyższenia prędkości na odcinku Obszary - Wodzisław ale póki co PKP PLK tego nie robi,choc "delikatnie im to sugerował podczas dodatkowych robót na 158"
Iwan potwierdził na innym forum, że będzie odbudowa stacji Brada! Po tej realizacji będzie można lobbować za odbudową Czyżowic i budową drugiego toru z Jaśkowic do Leszczyn. :) @zxc - a przykłady tych robót cząstkowych?
@Artur Klimek dziś 16 luty a w Turzyczce pociągi jak hamowały tak hamują. Znowu nas zrobiono w balona. Niestety.
PKP PLK nie rozstrzygnęła jeszcze przetargu na dodatkowe prace na LK158, ale ogłosiła kolejny na roboty torowe cząstkowe z tym że dotyczą one wszystkich linii w SE Rybnik i SE Racibórz ale nie dotyczą one LK158. Także nie wiadomo kiedy i w ramach jakich robót reszta torów w Wodzisławiu i Olzie ma przejść remont. O ile w ogóle przejdzie remont!
Koleje Śląskie przygotowały hita dla osób lubiących podróżować po swoim regionie! Wprowadzają EKO-BILETY 6 i 12 godzinne ważne nie tylko w KŚ ale także w KZK GOP, MZK Tychy i MZKP T. Góry. Można je kupić tylko w kasach KŚ i punktach sprzedaży. Dobrze, że otwarli swój punkt w Karuzeli bo mieszkańcy Wodzisławia mogliby go kupić tylko w kasie w Rybniku, a tak mogą to zrobić na miejscu przed podróżą, np. dzień wcześniej. Za 24 zł będzie można do woli przez 12 godzin podróżować KŚ czy tramwajami i autobusami KZK GOP!!! Te wszystkie Intery, Drabasy to naprawdę mogą się pomału pakować... bo jeśli dojdzie za jakiś czas do całkowitej integracji (a do tego to zmierza), odejdą do lamusa. http://kolejeslaskie.com/eko-bilet-nowe-wersje-i-wiecej-przewoznikow/ Powiem szczerze, że to już jest naprawdę dobra oferta.
Nareszcie. Dziś o 15:28 do Wodzisławia wyjechały puste platformy na samochody. Pewnie do Gliwic.
@Inter: Na pewno się zwiększyła, sam widziałem więcej osób na peronie w tygodniu. 15 lutego mają ściągnąć wszelkie ograniczenia na przejazdach na żelaznej trasie Rybnik - Wodzisław Śl. - Chałupki.
Jak wygląda frekwencja na IC po niższych cenach? Jest większa?
Dziś na dworcu kolejowym w Wodzisławiu był podobno alarm bombowy - ktoś w ekspresie zostawił walizkę.