Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
@Dejv również tą informację wyczytałem , trochę dziwnie dookoła przez Racibórz i Rybnik omijając niestety Wodzisław no cóż można podjechać do Chałupek albo Rybnika. Remont torowisk wydaje mi się nie co czasowo kuleje za to zrobiło się jaśniej bo wreszcie wymienili żarówki albo nowe oprawy od strony ciągle niszczejącej hali.
Jakiś ostatnio tu spokój.
Czytając inne forum wyczytałem ciekawą informację. W nowym RJ PKP IC chce uruchomić nowy pociąg sezonowy relacji Bohumin - Hel/Łeba ale przez Racibórz. Czy ktoś może potwierdzić tą informację ?
Przez Wodzisław jadą platformy po VW relacji Jesenice - Swarzędz.
jak to możliwe że teraz jest robiony remont po remoncie? Stacja Olza rozkopana,stacja Wodzisław z 3 torami? Naprawdę w PLK pracuja albo idioci,albo cwaniacy wyciagajacy kase
Na układy nie ma rady. Kłamią że w Wodzisławiu tory są nie potrzebne.
czy tam idioci sa w tym PLK? Widać że tak ,bo jak można robic remont jednotorowej lini bez odtworzenia mijanki w Czyżowicach,stacji Olza czy w Wodzisławiu.Chorzy zarządzaja ,sabotaż?
To jest k.....stwo jak nasz region traktuje PLK w Tarnowskich Górach, a jak się dowiedziałem przed chwilą również Wojewoda uwala nasz region w innych sprawach. W każdym razie dno totalne, a ta "rewitalizacja" najlepiej jest widoczna na zdjęciach.
Z dedykacją dla PKP PLK a także, bezradnych Rad Miasta i Powiatu Wodzisław oraz lokalnych parlamentarzystów: http://imgur.com/73WVUPg
@Arteks napisał byś coś sensownego albo uruchomił Twoje znajomości jakie podobno masz a nie głupoty pisał o blokadzie linii. Po zamkniętych torach jeżdżą składy robocze co sugeruje że ich stan nie jest tragiczny i Rybnicka sekcja czy jakaś tam inna powinna dokonać napraw cząstkowych aby te tory do minimalnej prędkości dopuścić.
Mocne słowa tego gościa z PKP PLK które chyba musiały podłamać wielu kolegów z Wodzisławia... I chyba teraz wiemy dlaczego oni w ogóle nie remontowali tych bocznych torów. @hades_TEK - może w ramach działań reakcyjnych blokada linii 158 ustawiona z waszych drezynek? ;)
te PKP PLK i struktura oraz zarządzanie tej firmy to relikt minionej epoki.
Takie wypowiedzi pokazują jakie jest myślenie w PKP PLK firmie molochu, gdzie bliżej im do olewania spraw niż rozwiązania problemów. Oczywiście, że zlikwidowano kopalnie i ruch kopalniany zmniejszył się ale jednocześnie przewozy transgraniczne z Czechami wzrosły 3-4 krotnie! Hala wg PKP to też relikt minionej epoki bo nowoczesne PKP PLK woli trzymać materiały eksploatacyjne pod chmurką w Rybniku Towarowym. Wg tego myślenia nikt nie chce też odstawiać wagonów w Wodzisławiu, używać bocznicy z placem ładunkowym i wygaszac tutaj na dłużej składów i lokomotyw. Obecne czynne tory ledwo obsługują bieżący ruch, natomiast istnieje zapotrzebowanie na dłuższe postoje i odstawianie wagonów oraz manewry w Wodzisławiu. Pamiętacie jak wcześniej mówili że w ogóle zainteresowanie pociągów towarowych jest minimalne i nie uruchamiali żadnych torów?? Dziś ta linia jeździ ok 10 składów PKP Cargo na dobę. Doliczyć trzeba prywatnych, lokomotywy luzem...
@hades_tek jeśliby moje zdjęcia w czymś mogły pomóc to proszę bardzo kopiować i wykorzystywać.
Skandaliczna wypowiedź rzecznika PLK o "torach z minionej epoki" nie pozostanie bez reakcji. Coraz trudniej uwierzyć że to co się tu dzieje to tylko pechowe zbiegi okoliczności. Czy stacja jest celowo sabotowana, tak by miała jak najmniejsze znaczenie? jeżeli to się potwierdzi i zbierzemy odpowiedni materiał dowodowy, to zainteresujemy tą sprawą odpowiednie instytucje. Przyłączam się do prośby o zamieszczanie zdjęć, z nadzieją że ich autorzy nie mają nic przeciwko ewentualnemu wykorzystaniu swoich zdjęć w celach dowodowych. Jeszcze taki szczegół: stacja w Wodzisławiu od trzech lat nie podlega już pod raciborską sekcję, tylko rybnicką, wraz z całą linią 158.
Róbcie zdjęcia w takich sytuacjach u wrzucajcie na forum, będzie można ich kłamstwa ukazać i napisać do mediów i posłów. Dobra robota Toffi.
https://postimg.org/image/eac3gmtaz/
https://postimg.org/image/c7fbxhlxh/
https://postimg.org/image/68xtoijx1/
https://postimg.org/image/tfjgx0gxp/
Tak przy okazji budynek dworca ogrodzony taśmą ostrzegawczą . Pierwszy wstęp prac remontowych ???
@Inter dziś o 13:00 powtórka na stacji tego co Ty zauważyłeś wczoraj . Wszystkie możliwe tory w eksploatacji zajęte przez węglarki , kontenery , cysterny z tego co wyczytałem słoweńskie. Za nim wyciągnąłem telefon odjechały podobne cysterny z toru przy peronie w kierunku SR. To jest powód dla którego PKP PLK mówi iż pozostałe tory w SWD to relikt przeszłości ???!!! To jakieś kuriozum !!!
trzeba walczyć o stację bo ci kierownicy z lokalnego PKP PLK to w du pie to wszystko mają. Taka stacja w głębi Polski to byłaby zadbana, odstawiane byłyby wagony, lokomotywy, skład osobowe i towarowe. A u nas to co z jakiegoś tam Wodzisławia to zarżnąć można albo zeby zarosło. Zauważyłem że te partacze z PKP PLK częściowo skosili stację (pewnie po interwencji mediów). Trzeba do posłów i do Warszawy pisać, żeby tych leni z Tarnowskich Gór i Raciborza pod którymi jest stacja Wodzisław pogonić do roboty.
Wszystko zawalone, tak jak w Chałupkach tak i to co nieliczne czynne w Wodzisławiu. A PKP PLK opowiada bajki, że nie będzie remontować kolejnych torów lub ich uruchamiać!
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=141295071&postcount=7337
Sytuacja sprzed chwili. Wszystkie czynne tory w Wodzisławiu zajęte (oprócz jednego). Tor 1 STK do Chalupek, tor 2 PKP Cargo relacji Ostrawa-Opole, tor 22 PKP Cargo relacji Rybnik - Chalupki tor 24 PKP Cargo relacji Marcel - Chalupki. Chalupki zapchane linia na Racibórz zapchana a w Wodzisławiu torów brak żeby przyjąć kolejne składy i udroznic Chalupki. A PKP PLK nie robi nic by uruchamiać kolejne tory. Po co to tylko kłopot dla dyrekcji z Tarnowskich Gór.
PKP PLK robi to co wszędzie tam gdzie nie ma dyrekcji albo siedzib kierowników i sekcji (Rybnik, Racibórz), czyli stacje poza ich siedzibami pozostawia na pastwę losu po to żeby mieć mniej pracy.
@Toffi ręce opadają bo PKP PLK dobrze wie, że te kilka czynnych torów to za mało. Ok może i Wodzisław jest duży ale przy zapchanych Chalupkach i Rybniku to w sam raz. Dodatkowo jako linia objazdowa musi mieć rezerwy, których obecnie nie ma. Komuś zależało na tym by odciąć nas od świata. Najpierw poobcinano linie, później górki a teraz uniemozliwiono nawet odstawianie wagonów. Choć kilka torów nadaje się na V20 to ich nie uruchamiają po co? Żeby ostatecznie doprowadzić kolej tutaj do ruiny i aby to była peryferyjma stacyjka z kilkoma torami. Gdyby tak zelektryfikowana stacja była w Polsce wschodniej byłaby zadbana i przyjmowała wiele pociągów. Pozostaje nam walka o to aby jednak brednie Bohdana nie spełniły się. Jak ktoś zna jakiś parlamentarzystów to gadacie z nimi.
https://postimg.org/image/9wd6as1hf/ takie wagony widziałem w Chybiu, te kontenery serio do nas z Chin przyjechały ?
Taką wypowiedź można przeczytać w konkurencyjnym portalu i chyba wszystko jasne co do remontu wodzisławskich torowisk , niestety .
"Jak mówi portalowi ... Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP PLK na remonty pozostałych torów w Wodzisławiu nie ma co liczyć. - Są one pozostałością po minionej epoce, kiedy trochę inaczej podchodzono do kwestii ekonomicznych – mówi."
no cóż kiedyś wszystkie tory czynne,górka rozrządowa,hala napraw,teraz zarośnięta stacja chaszczami,hala dewastowana,wszystko wyglada jakby nie było gospodarza? nie stac już PKP na opryski aby chaszcze nie rosły na torowiskach?
wczoraj przed 16 stał na stacji w Wodzisławiu pociąg z samochodami Opel skierowany w strone Chałupek
remontują dwa tory towarowe (wcześniej używane i czynne!). Zamiast zabrać się za nieczynne to remontują czynne, oto PKP PLK. W każdym razie ekipa się uwija i to zupełnie nie ten obraz co bezradny Rubau. Póki co firma wykonawcza i nadzór sprawują się bardzo dobrze.
co to za remont był ? cała stacja ma 4 tory przejezdne,kpiny jakieś? towarzystwem PLK powinien zainteresowac sie prokurator
Wczoraj znów ET41 stał na torze 24 w kierunku Rybnika.
bez jaj, dlaczego Redakcja wprowadziła weryfikację "Nie jestem robotem"? Jeśli macie problem z tym to wprowadzcie to wyłącznie dla nowozarejestrowanych - dlaczego cierpieć muszą wszyscy, od lat piszący na forum Nowin?
@zxc - dodatkowo zbiegły się też prace na Katowice-Katowice Ligota. Niektóre pociągi jadą przez Hajduki, inne czekają w Ligocie nawet po kilkanaście minut. Są też takie które tam kończą (chyba te z Tych). Na CMK budują nowy posterunek, a także jakiś przepust a w Ligocie wymieniają rozjazdy i wymieniają tory na bezstyk. Będzie podobno szybciej. :)
remont CMK. Szkoda tylko, że wycięli aż dwa pociągi u nas a zostawili dużo innych poruszających się po CMK. Tak ma być do połowy sierpnia.
Jaki jest powód braku Comeniusa i Prahy ?
@Artur @Inter, PKP PLK dowodzi swojej nieudolności, a obraz stacji w Wodzisławiu o tej nieudolności świadczy.
Nie wiem czy zauważyliście ale nie jeździ ani Comenius ani Praha czyli został nam jeden Intercity do Warszawy w wakacje!
A w zamian za tory (albo nawet nie w zamian ale docelowo) z PLK nie uruchamiacie w Wodzisławiu innych torów? Przecież coś z 8-20 i 26-32 nadaje się do ruchu na V20 "po kosmetyce". Po 32, faktycznie jeździ sobie skład, a był to jeden z najgorszych torów na stacji. Dlatego więc wciąż PLK nie uruchamia choćby 2-3 innych? Zapowiadli to już wiele razy.
Tory 4 i 6 idą do remontu. Skład który pokazaliście na zdjęciu służy do oczyszczenia tłucznia. Pociągi towarowe na Rybnik odjeżdżają obecnie również z toru 21 i 22. W rozkładzie pojawiły się ostatnio pociągi towarowe relacji Radlin Marcel - Wodzisław Śląski przez Rybnik Towarowy. Mimo, że docelowo jadą do Chałupek, niektóre plan mają wykupiony do Wodzisławia. Po przejściu ostatniej nawałnicy trasa kolejowa na Racibórz była zablokowana, między Rybnikiem a Raciborzem uruchomiono zastępczą komunikację autobusową. W związku z tym cały ruch był skierowany na linię 158. Nawałnica dotknęła również linię 158 - na szlaku Radlin Obszary - Wodzisław Śląski na torze nr 1 uszkodzona była sieć trakcyjna. Przed południem z Wisły Głębce przyjechał pociąg sieciowy i naprawił usterkę. Później wraz z jeszcze jednym pociągiem sieciowym pracowali nad udrażnianiem trasy na Racibórz. Z ciekawostek można podać, że w okolicach godziny 10, przez Wodzisław przejechał służbowy Impuls 36WEa w relacji Racibórz - Katowice, natomiast sezonowy Pirat z Bielska do Świnoujścia i Kołobrzegu jechał objazdem przez Leszczyny, Knurów i Gliwice.
coś grzebia na stacji,był tam jakis pociag techniczny,taki co jest link do foto poniżej
oni robią coś na torze nr 4 w Wodzisławiu (jakby wykop), nie wiem czy to remont toru czy jakiś wykop pod przewody. W każdym razie tory nr 4 i 6 są nieczynne! Co ciekawe stonka manewruje i wjeżdża z ziemnią na tor nr 32. I teraz konkluzja. PKP PLK po prostu tych torów nie chce oddać do ruchu, ich stan jak pisaliśmy jest zły ale umożliwia jazdy z małą prędkością czy odstawianie wagonów, a cała sytuacja ze stacją w Wodzisławiu to celowe niszczenie infrastruktury przez PKP PLK i sekcję Racibórz i Tarnowskie Góry.
... tak też pomyślałem , przetarg przecież roztrzygnięty , a z innej beczki trzeci Elf 2 wyjechał z Pesy dla KŚ tym razem dwuczłonowy i tak sobie mysle że to właśnie ten mini Elf zasili nasze "ogryzki".
http://silesiainfotransport.pl/?p=23683