Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
@toffi - czyżby to przyjechało na roboty w Olzie i Wodzisławiu? :)
Dziś o 21:00 w Wodzisławiu coś takiego sobie stało i raczej nigdzie w podróż się nie wybierało :)
https://postimg.org/image/munp6f5qj/
Tak. W nocy przejechało kilka składów dodatkowo. W Wodzisławiu jednak są jakieś problemy również.
Podobno nieprzejezdna w nocy była linia Kuźnia R.-Nędza (a może nadal tak jest). Czy miało to wpływ na ruch na 158?
Odcinek Wodzisław - Olza wyjazd na rozkazy i sygnał zastępczy.
Przecież Rubau nawet do tej pory tych przejazdów nie zrobił :p
Wczoraj miałem okazję zobaczyć stan inwestycji w Rybniku i Żorach po kilku tygodniach od jej rozpoczęcia... Szok ale tym razem pozytywny! Pamiętacie jak Rubau potrzebował chyba 2 miesięcy od wejścia do inwestycji na 158? A tu już Trakcja+Straba zdążyły ułożyć nowy tor i dostosować go do użytkowania!!! Po południu stał na nim skład i wyładowywano z niego jakieś materiały potrzebne do naprawy toru 5. W Żorach to samo - różne maszyny torowe, sporo ludzi. Kolega dyżurny mi mówił, że wszyscy wiedzą co mają robić, pełny profesjonalizm jeśli chodzi o współpracę z dyżurnymi. I wszystko transportują koleją i w maksymalnym stopniu używają sprzętu torowego.
Przed chwilą przez Rybnik przeleciał Comenius z Ostravy (+119 minut) z tyłu miał sypialny, kuszętę i polską 2 wyglądało to jakby coś przejął z Chopina.
@zxc - tak.
@Inter stoi na 24 jamnik z zielonymi talbotami
w Rybniku zawalili?
Słyszałem, że ostatnio Cargo zawaliło perony stacji składami na podmiany i spowodowali spóźnienia rzędu nawet godziny. A PKP PLK nie koordynuje w żaden sposób remontów. Zamiast przygotować na "cacy" linię 149 w czasie remontu 173 to wyobraźcie sobie, że wprawdzie drugi tor do Knurowa otwarli ale... jednocześnie zamknęli tor pierwszy i remontują tam sieć trakcyjną. Tak jakby nie można tego zrobić później.
@zxc wykrakałeś chyba, podobno jest awaria i ruch jest prowadzony wyłącznie po torach 22 i 24, zaś tory 4 i 6 są wyłączone. Wg moich informacji powinien tam stać ET41 w kierunku Rybnika. Nie wiem ktoś w terenie może potwierdzi?
Teraz jeszcze dochodzi Sumina-Rybnik jak piszesz a i też szlak do Raciborza. 158 przydaje się jak cholera i pomaga bardzo bardzo dużo. Ale żeby to działało jak należy trzeba otworzyć w Wodzisławiu dalsze tory bo też bywa tak, że wszystko jest zajęte i nie ma już możliwości retencji bo i Rybnik i Chałupki nie biorą. W tej sytuacji te dodatkowe tory w Wodzisławiu to udrożnienie ruchu i umożliwianie wyjazdów z Rybnika i Chałupek i chwilowe ich przetrzymanie w Wodzisławiu a w tym czasie coś z Wodzisławia może wyjechać do Rybnika albo Chałupek. Ale jak pisałem tam chyba pracują debile albo jacyś idioci skoro przez taki okres czasu nie potrafią ani przejazdów oddać ani torów na stacjach, a teraz jeszcze zamykają w Rybniku dobry tor a zostawiają ten zły! Niech jeszcze teraz zaczną rozbierać tory nr 4 i 6 w Wodzisławiu i będzie armagedon kolejowy.
@Arteks ale przecież nie musisz szukać daleko. Wspaniale myśląca PKP PLK będzie remontowała w Wodzisławiu tory nr 4 i 6 czyli jedyne na 158 gdzie mogą zatrzymywać się i mijać towarowe pociągi! Idioci zamiast remontować tory nr 8 i 10 będą zamykać te które umożliwiają ruch na 20 km/h i jeszcze przez lata by go umożliwiały. Żeby tylko te barany oddali wcześniej jakieś inne tory z grupy 8-20 bo pociągi towarowe nie mają gdzie się zatrzymać a Wodzisław jest bardzo ważny z punktu widzenia prowadzenia ruchu na 158 (zmiana dwóch torów na jeden) oraz obciążonych stacji Rybnik Towarowy i Chałupki. Ale oczywiście jak piszesz tam tacy geniusze pracują że pewnie na to nie wpadli.
no tak, od jakiegoś czasu jest ruch na 158 non stop (w granicach możliwości oczywiście), pewnie to przez 173. Tak naprawdę ta linią powinna mieć zrobione te przejazdy i stacje dawno temu, a powinno myśleć się o mijance albo np. drugim torze do Turzyczki i Wodzisław Centrum ale PKP PLK tak zarządza, że nawet przejazdów i stacji nie potrafi uruchomić od ilu to już miesięcy / lat? Porażka totalna
A to link do tej zawalonej inwestycji - bardzo ważnej także dla ROW bo bez dodatkowych par torów z Ligoty do Katowic nie można mówić o zwiększeniu ilości pociągów do Katowic także z naszego kierunku: http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/slaska-kolej-aglomeracyjna-dopiero-po-2023-roku-wojewodztwo-zostalo-oszukane-82437.html
Jacy są śląscy parlamentarzyści to widać chociażby po zawaleniu kluczowej dla Węzła Katowickiego inwestycji. Mimo, że była na liście unijnych inwestycji, ktoś ją zdjął i... posłowie z Katowic, Sosnowca, Tychów nawet się nie zająknęli. A co dopiero nasi... Przejazd na Kwiatowej w Rybniku pewnie tez dalej nie działa. Może PKP PLK już o nim zapomniała? Hitem inwestycyjnym jest prowadzenie ruchu na 173 po fatalnym torze i w tym czasie rozebranie sieci na tym dobrym. A przecież można było najpierw prowadzić ruch na wyremontowanym, remontować ten zepsuty, a jak się go otworzy to zdjąć sieć z dobrego... Ale dzięki temu są pory, że przepustowość na linii 173 prawie nie istnieje. Jestem pewien, że wszystko co na Chałupki musi iść teraz przez Wodzisław.
@bystrzak, gdybyśmy mieli parlamentarzystów z jajami to taką sprawę dawno by załatwili, ale nie wiem czy Senator Gawęda, poseł Glenc takie tematy interesują? Jak ktoś ma z nimi kontakt, to lepiej ich poinformować, aby sprawę ruszyli, wtedy jest większa szansa niż przez prokuratury czy CBA. Ja kiedyś pisałem do senatora Gawędy maila to nawet nie odpowiedział, więc jeśli ktoś ma jakieś dojścia to może im nakreślić sprawę nieoddania stacji do ruchu. Sami parlamentarzyści korzystają z przewozów Intercity i aż dziw że nie zauważyli jak wygląda stacja Wodzisław na tle stacji Warszawa czy innych w głębi Polski. Kolej na Śląsku jest po prostu w fatalnym stanie, ale to też wina lokalnego PKP PLK z Tarnowskich Gór.
Poinformować prokuraturę, CBA o niegospodarności to może coś się ruszy.
@Inter powiedzmy szczerze, jeśli odpowiedzialni za koszenie torów lub ich oprysk, sprzedają paliwo albo środki którymi powinno opryskiwać się torowiska to ręce opadają. A tak to jest, że można kupić od panów z PLK środki przeciw wzrostowi traw. Nikt takich rzeczy nie kontroluje, nikt o torowisko nie dba, a PKP PLK ma w du...ie to że potrzebna stacja w Wodzisławiu z dnia na dzień staje się coraz większym buszem.
Powoli wszystko bo jak ktoś jest na stacji to widzi w jakim stanie są od czasu wejścia Rubau utrzymywane. Główną przyczyną była albo nadal jest nastawnia WSA gdzie nie dokończono odbiorów, stan samego torowiska też jest zły ale drobne naprawy i tam V20 albo mniej może być. Nie na takich torach przywracano ruch. Problem w tym że nikomu nie zależy na uruchomieniu stacji a PLK zachowuje się tak jakby chciała żeby to całkiem zarosło ale sprawę załatwili zlomiarze. Daleki jestem od szukania teorii spiskowych ale coraz częściej wychodzi na to że to jakiś sabotaż czy celowa na obstrukcja PLK.
A co brakuje nieczynnym torom aby wpuścić tam wagony ?
Brak górki i większej ilości torów czynnych w Wodzisławiu na chwile obecną uniemożliwia tworzenie relacji Marcel-Wodzisław, która wobec tłoku w Rybniku Towarowym jak widać mogłaby przejąć cześć składów ruszających później w Polsce, bo rozumiem że skład później gdzieś z Rybnika Towarowego gdzieś jechał? Czy może był to przetok jakiś pustych wagonów? Również miały się pojawić relacje z Czech do Wodzisławia i później z Wodzisławia w Polskę i na odwrót, ale wszystko to upadło że względu na nieczynne tory towarowe w Wodzisławiu. Szkoda bo stacja Wodzisław naprawdę mogła żyć i to nie tylko wtedy kiedy jadą osobowki.
fajnie zobaczyć gagarina w Wodzisławiu
Do Wodzisławia zbliża się skład kontenerów prowadzony gagarinem Rail Polska. Relacja: Dwory Zakłady Chemiczne - Chałupki.
Czyli pozytywna wiadomość jest taka, że łącznik z torów 22 i 24 do LK158 jest oddany do ruchu. W końcu coś, oby teraz uruchomiono jakieś tory 8-20 i 26-32. Oficjalnie i nie krążą informacje, że tak ma być ale nie wiadomo kiedy i ile torów.
Tak jak napisałem, pociąg był w relacji Radlin Marcel - Rybnik Towarowy. Maszyna: ST48-01, czyli lokomotywa, którą najczęściej można spotkać na manewrach w Rybniku Towarowym. Pociąg o 14:39 wjechał do Wodzisławia i dopiero przed 21 ruszył do Rybnika Towarowego. Powód: Brak wolnych torów we wcześniejszych godzinach w Rybniku Towarowym, przez co skierowano ten pociąg na postój do Wodzisławia na tor 22/24. Po oblocie lokomotywy pociąg przez łącznik wyjechał z Wodzisławia i o 21:00 zameldował się w Rybniku Towarowym RTD.
Masz rację regularnie kulają się składy o 0:15 i 3:15 oczywiście tak mniej więcej bo to zależy od ruchu. Natomiast ciekawa jest informacja Artura o tym składzie z obrotem w Wodzisławiu. Czy wiesz Artur coś więcej o tym składzie? Jaka to była relacja? Ile stał w Wodzisławiu? Jaki lok? Czy łącznik nr 60 umożliwia już wyjazd z torów 22 i 24 na Rybnik? Na relacje Marcel - Chalupki miał byc na stałe przypisany spalinowy lok. Bardzo szkoda że nie ma większej ilości czynnych torów w Wodzisławiu bo jazd i relacji do i z Wodzisławia było by więcej. Samo Cargo chętnie wzięło by 6 torów dla siebie. Szkoda też górki ale samo nieoddanie stacji w Wodzisławiu to powoli już wręcz sabotaż ze strony PLK.
W ostatnim czasie prawie codziennie można spotkać pociąg jadący szlakiem z Marcela do Wodzisławia. Z ciekawostek, ostatnio pociąg relacji Radlin Marcel - Rybnik Towarowy jechał przez Wodzisław z oblotem lokomotywy! Było to wymuszone brakiem miejsca w Towarowym, więc skład zjechał najpierw do Wodzisławia. @Bystrzak: Kontenery Codognotto, samochody, koks z Marcela, węgiel z Marcela, popioły z elektrowni - jest sporo pociągów jeżdżących w stałych relacjach przez Wodzisław. Parę nocy temu jechał ciekawy skład przez Wodzisław, mianowicie ponad gabarytowa skrajnia (jakiś transformator, turbogenerator) relacji Legnica - Chałupki.
Zaobserwowałem duży ruch na trasie do i z Chałupek tak między 1 a 3 w nocy. Wydaje mi się ze niektóre sklady kursują regularnie. Wie ktoś co to jeździ.
Chce zadac pytanie dla czego jest podmiana lokomotyw w Bohuminie na IC ktore jada przez Wodzislaw Sl ? Pytam bo wracalem w czwartek z Krakowa IC 114 relacji Krakow-Praga i sklad skladal sie z 3 wagonow i lokomotywy CD .Od czego to zalezy wie kto ?
@zxc @toffi - jakieś drzewa poległy w okolicy Grodziska Mazowieckiego i z tego powodu były tak gigantyczne opóźnienia. Na Śląsku chyba PLK się nauczyła po słynnej wichurze z lipca 2015, że drzewa przy liniach trzeba wycinać bo między Katowicami a Pszczyną i na 140 dość ładnie powycinali.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
chodzi głównie o obsługę. Sam lok ten co stoi nie wiem na jakiej zasadzie się zmienia, ale chyba wygląda to tak, że jeden jest tam zawsze na rezerwę.
Z tą podmianą to jest jakaś dziwna sprawa, za każdym razem na żeberku w Bohuminie stoi jakaś EP09 i EU07, więc po co te czekanie na podmianę .
@Toffi to wynika z podmiany w Boguminie. Jak Porta z Warszawy jest spóźniona to Praha do Warszawy też będzie opóźniona...
... właśnie za oknem przemknęła mi Praha do Warszawy z opóźnieniem 140 minut a więc nie tylko Porta Moravica
@zxc okazuje się że po ... 19:00 na portalu pasażera opóźnienie 129 minut planowany przyjazd do Wodzisławia 19:34