Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Wklejam bo dotyczy to też Wodzisławia. Swoją drogą Koleje Śląskie mają w poważaniu S7/71 pod względem nowszego taboru.
http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,dlaczego-na-dworzec-w-rybniku-podjezdzaja-tak-zabrudzone-pociagi,wia5-3266-33430.html#comments
Kilka dni temu widziałem 2 pracowników w pomarańczowych kamizelkach na torowisku na wiadukcie między Wodzisławiem a Radlinem.
Linią Marcel-Wodzisław od długiego czasu nic nie jeździ, mimo, że czasem widać stonki na popychu albo luzem w Wodzisławiu. Więc to niekoniecznie kwestia braku taboru.
No i antyreklamą jest cała reszta stacji i nieoddane przez PKP PLK tory towarowe. Po iluś tam latach potrafią zrobić tory na V20 w okolicy Głubczyc (i bardzo dobrze!) ale nie potrafią uruchomić torów na stacji na V10 i postój wagonów towarowych. Jakoś składy remontowe tam jeździły i dało się, a teraz nie i stacja nieczynna. Do tego ta rozpadająca się wielka hala napraw wagonów, która w dzisiejszych czasach powinna mieć inwestora. Wiele rzeczy w Wodzisławiu zostało do roboty.
No i antyreklamą jest cała reszta stacji i nieoddane przez PKP PLK tory towarowe. Po iluś tam latach potrafią zrobić tory na V20 w okolicy Głubczyc (i bardzo dobrze!) ale nie potrafią uruchomić torów na stacji na V10 i postój wagonów towarowych. Jakoś składy remontowe tam jeździły i dało się, a teraz nie i stacja nieczynna. Do tego ta rozpadająca się wielka hala napraw wagonów, która w dzisiejszych czasach powinna mieć inwestora. Wiele rzeczy w Wodzisławiu zostało do roboty
@zxc - jeśli już wspomniałeś o kocie... to jeśli myszy harcują to musi się w końcu pojawić jakiś kot i pokazać kto w okolicy rządzi. ;) @alexis - ale to nie był kilka lat temu odosobniony pogląd. Kto w naszym regionie, traktował poważnie miasto po rozbiciu dzielnicowym i likwidacji przemysłu? Sami widzicie jak trudno Wodzisławiowi odzyskać było swoje "prawa" chociażby na mapie kolejowej Polski. Ile wysiłku władze powiatu, władze miasta, ogrom prywatnych osób włożyło w to aby sytuacja znormalniała i aby linię 158 wyremontować. Pamiętacie jeszcze, że w słynnym raporcie McKinsey linia 158 od Wodzisławia do Chałupek była proponowana do... likwidacji? Natomiast teraz każdy może powiedzieć z dumą, że Wodzisław ma więcej pociągów międzynarodowych niż Wrocław, a więc jest prestiż znacząco wzrósł. Jeśli pierwszy prywatny przewoźnik kolejowy swoim piewszym pociągiem zahaczy o Wodzisław to będzie reklama Wodzisławia na wszelkich portalach kolejowych, podróżniczych, czechofilskich i gospodarczych. :) Antyreklamą nadal jest opuszczony i nieczynny dworzec który fatalnie świadczy o mieście - szczególnie wśród osób które jadą przez Wodzisław po raz pierwszy w życiu.
@Arteks zawsze obraca kota ogonem, tak byle było tak jak on uważa.
@Arteks jeśli ktoś z Wodzisławia by tak napisał to byłoby źle no nie? A może to też prawo do opinii? W każdym razie skoro takie prawo mają rybniczanie na jakimś tam forum to podobnie wodzislawianie na forum Nowiny. Wodzisław Śląski to nie jakaś tam wieś (jest miastem dłużej niż Rybnik), do tego stolica liczebnego powiatu, myślę że LeoExpress o ile pojedzie przez nasz region zatrzyma się w obu miastach. Wodzislawianie świetnie korzystają z zakupu internetowego biletów IC co widać, do tego duży darmowy parking na dworcu to najlepszy atut w całej chyba na całej trasie IC. Oby tylko miasto podczas rewitalizacji zadbało o odpowiednią ilość miejsc parkingowych (w projekcie uważam że było za dużo miejsc dla taxi i niepełnosprawnych)
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia danych osobowych
@zxc - ale niech sobie piszą w wątku co chcą o LEO który pewnie już jutro przejdzie do historii i nikt nie będzie pamiętał o jakieś głupiej propozycji kogoś z SR. A po co przenosić to do tego w Nowinach na którym poruszane są wszystkie tematy związane z koleją w Wodzisławiu jakieś głupie wojenki? Lepiej współdziałać nawet jeśli ma się jakieś urazy czy się kogoś nie lubi. Inaczej wygra ktoś trzeci - w przypadku LEO np. prawdziwa wieś - Zebrzydowice. ;)
@Arteks gdzie ty widzisz, skoro piszesz, że @inter czy @alexis wywołują wojny. Zauważ, że to twoi, koledzy miłujący Wodzisław i "wyrażający" swoją opinię rybniczanie atakują.
z tym dworcem to prez. Kiecy musi coś nie wychodzić, że jest takie opóźnienie!
@inter @alexis - no ale co z tego, że ktoś takie coś napisał? To jest frustracja czy prawo do opinii? Napisałem mu, że nie ma racji, a osobiście to zatrzymałbym te pociągi nawet w Radlinie czy Leszczynach gdybym miał pewność, że będą tam chętni na dalekobieżne wojaże. A wy od razu wywołalibyście wojnę wodzisławsko-rybnicką. Dziecinada za którą znowu Arczix i paru innych fajnych ludzi z Wodzisławia działających prokolejowo będą się trochę wstydzić. @inter - no właśnie. Co z centrum przesiadkowym Wodzisław? Jakby nic się w temacie nie dzieje. Ani żadnych przetargów, ani rozpoczęcia robót? Trzeba zapytać w UM Wodzisław o tę ważną inwestycję. Ja się trochę obawiam, że w czerwcu 2018 szumne otwarcie kolei aglo Rybnik-Wodzisław odbędzie się na dworcu... kontenerowym. ;) A szkoda bo wszystko mogło już być gotowe. Centrum przesiadkowe Wodzisław również działałoby pozytywnie na przyciągnięcie ludzi do kolei.
a linią przemysłową od Marcela chyba nic już nie jeździ? do Marklowic podobnie
Długi weekend ale nie PKP Cargo ;) ET-22 z 20 talbotami o 16:20 wyjechał do Chalupek. Ciekawe czy dziś tradycyjnie ople pojadą wieczorem.
Ciekawe co na to @Arteks i inne @mendy rybnickie. W każdym razie Wodzisław z V60 nie ma problemu na 1 minutowy postój Leo.
Bo tam też są flustraci i przeciwnicy wszystkiego co nie zmierza do podporządkowania się Rybnikowi, nawet za cenę korków czy braku parkingów przy PKP itd. Wodzisław jednak może wyprzedzić Rybnik w stworzeniu konkurencyjnego centrum przesiadkowego. Najważniejsze w nim to remont budynku, kasy, zaplecze i duży darmowy parking
"w zupełności wystarczy, aby z Katowic zatrzymywał się w Rybniku - po co w Wodzisławiu, skoro to ekspres...? W Czechach i tak zatrzymuje się tylko w dużych miastach a nie pipidówach :P "
"Wodzisław Śląski na trasie jakiegokolwiek międzynarodowego ekspresu będzie jak przystanek Włoszczowa :D "
Tyle w temacie opinii na ryb....com.pl, tak a propos odpowiedzi na wasze zamartwianie się o rybnik. Tamci nie dość że martwią się tylko o swoje miasto, to jeszcze innym odmawiają tego prawa.
dziś sporo towarowych śmigało, na ET41, ET42. Widziałem też stonkę w Radlinie koło 15:30. Rano Codognotto a później też w jedną i drugą stronę stały Innofreight.
@Toffi doszły mnie takie słuchy, że liczą na jakieś preferencyjne warunki, dlatego też taka niepewność. Ja dość często korzystam z kolei ale właśnie brakuje czegoś fajnego i taniego w kierunku Pragi z Wodzisławia (bo po co jeździć do Bohumina). Niestety PKP Intercity jakoś nie umie wprowadzić takiego samego cennika na Czechy jak i na Polskę. Podobno coś tam mącą Ceske Drahy, ale z drugiej strony wypadałoby zapytać jakie są ceny np. z Bohumina do Warszawy?
Wejście Leo do Wodzisławia jest bardzo bardzo pożądane. Miasto i powiat powinny stanąć na głowie, żeby do tego doprowadzić. Dobrze byłoby ogólnie aby coś razem Rybnik i Wodzisław podziałały w tej sprawie.
Leo Express i nasz rejon. Cytat : Niewykluczone, że przewoźnik włączy do siatki połączeń również Wodzisław Śląski, Rybnik i pobliskie miejscowości. - Nie potwierdzam tego, ani nie zaprzeczam. Trwają analizy. Przez granicę do Polski pociągi mogą się dostać przez przejście w Chałupkach, wówczas logicznym będzie, że przejadą również przez Wodzisław czy Rybnik. Ale drugą drogą jest przejście w Zebrzydowicach, wówczas dotrą do Pszczyny, Tychów i dalej w głąb Polski – mówi Peter Jančovič. W realizowaniu połączeń firma chce współpracować z samorządami. Zapytanie trafiło m.in. do władz Wodzisławia. - Wysłaliśmy odpowiedź, że zapraszamy na spotkanie – mówi Anna Szweda-Piguła, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Wodzisławia Śl.
Tutaj macie fotkę:
https://s15.postimg.org/x0snq6561/Praha_Wodzislaw.jpg
Oni leją na władze miasta i starostwa, ale na szczęście jest Arteks, który osobiście to załatwi :D
oczywiście, że się da jeśli władze miasta i starostwa będą się starać o to
@Arteks może się uda. Jak coś będziesz wiedział daj znać. Choć na ssc piszą ze może jeździć przez Zebrzydowice (jak dla mnie to strata kapitału jaki drzemie w Rybniku i Wodzisławiu), dodatkowo powielanie połączeń, których u nas nie ma np. Łeba, Hel, Świnoujście. Pytanie tylko czy LeoExpress widzi ten potencjał jaki jest w naszym regionie!
@Arteks może się uda. Jak coś będziesz wiedział daj znać. Choć na ssc piszą ze może jeździć przez Zebrzydowice (jak dla mnie to strata kapitału jaki drzemie w Rybniku i Wodzisławiu), dodatkowo powielanie połączeń, których u nas nie ma np. Łeba, Hel, Świnoujście. Pytanie tylko czy LeoExpress widzi ten potencjał jaki jest w naszym regionie!
ciekawi jaka będzie cena przejazdu do Pragi?
@inter - jeśli można coś podpowiedzieć to należy podpowiadać LEO takie relacje w których widzieliby potencjał przykładowo Czechy-Bałtyk :) Ja też to zrobię ale... osobiście. :D
@Inter mi ten link na forum skyscrapercity nie działa, tutaj zresztą też https://s4.postimg.org/iapn0ryi3/Praha_Wodzislaw.jpg Więc albo ktoś to usunął albo coś się popsuło. Może niech Artur Klimek wrzuci ten dowód korzystania przez Wodzisławian z IC na inny serwer.
Spokojnie juz tam walczę o to by w Wodzisławiu zatrzymywał się LeoExpress. Nawet pożyczyłem zdjęcie @Artura Klimka. W każdym razie trzeba już teraz działać kiedy Leo przygotowuje rozkłady jazdy, bo znów obudzimy się z ręką w nocniku! Trzeba też wysłać informacje do LeoExpress na maila.
tacy de bi le w Wodzisławiu mieszkają ale może w końcu da się aby Leo był w Wodzisławiu obecny! Władze powiatu i miasta już dawno powinny spotkać się w Ostrawie z właścicielami spółki aby te sprawy omówić. U nas znając życie nie tylko kolesie na forach ale i władze nic takiego nie robią.
A na forum skyscrapercity koleś martwi się byle by leo-ekspres który ma wejść zatrzymywał się w rybniku, o wodzisławiu nie myśli mimo że stąd pochodzi jak wskazują inne jego posty. Miasto pełne jełopów.
http://www.dziennikzachodni.pl/strefa-biznesu/a/leo-express-z-katowic-do-pragi-zawiezie-was-pociagiem-czeski-przewoznik-dostal-zgode,12020340/
Trzeba teraz lobbować za tym aby jeździli przez Wodzisław i Rybnik. Wtedy jest szansa na nowe połączenia z SWD. Miasto, powiat, TEK do dzieła :D
najwyższy czas bo to wstyd że same te kible na tym kierunku działają. Tylko czemu już teraz do Bohumina nie jedzie czasami AKŚ?
Bohumin ma być na AKŚ
Jeśli mnie zapytasz to potwierdzam, że moim zdaniem, Wolna Kolej Miejska Wodzisław-Rybnik lepiej żeby była na kiblach a Bohumin na Elfach, ale oczywiście skoro Bohumin i Katowice ma być na kiblach to już lepsze żeby tak Wolna Kolej Miejska (WKM) była na Elfach czy Smerfach a nie kiblach.
@zxc - to może lepiej... jeśli uważasz że kible miałyby przyciągnąć ludzi z aut na trasę Wodzisław-Rybnik to ja proponuję tańsze rozwiązanie. Zwiększenie liczby autobusów 131/E3... ;) Człowieku, przecież całym sensem tego posunięcia jest danie ludziom możliwości zupełnie nowoczesnego przemieszczania się do Rybnika i nie tylko bo będzie też można dojechać do Radlina czy dalej z przesiadką do Katowic (z tych pociągów które nie będą bezpośrednie). Ale wy trochę jak dzieci...
dlatego Elfa2 szkoda na ogryzki Rybnik-Wodzisław i 60 km/h z ograniczeniami do 30 i 40 km/h. Lepiej gdyby jeździł do Bohumina z Katowic, a na tej SKM (sory pomyłka) WKM (Wolnej Kolei Miejskiej) Wodzisław-Rybnik-Wodzisław mogłby jeździć kibel.
A dokładnie ponad półwiekowy (55 lat) ma EN57-022 którym wracałem z Bohumina w Sobotę....