Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Panowie czytam każdy post w temacie i co Wy wyprawiacie ??? Z kolei przechodzicie na wojnę SR - SWD jak PIS - PO. @Arteks - rybnicki patriota zakochany do szaleństwa w swoim mieście :) to wcale nie zła cecha i zxc z Wodzisławia ??? tak przypuszczam zły że nasz kochany SWD przez lata zaniedbany i niszczony przez rybnicką koalicję anty wodzisławską :) !!! Dajcie spokój. Te teorie spiskowe to jest po prostu śmieszne i argumenty anty wodzisławskie po prostu do mnie nie przemawiają. @zxc ja Cię rozumie bo sam mam paru znajomych z SR i czasami wyżej s... niż d... mają (znasz to powiedzianko co ???) ale nie przesadzajmy i się tu nie wyzywajmy tylko dalej wymyślajmy jak tą kolej , frekwencję i organizację ulepszyć bo Drabas i E-3 ciągle wygrywają z KŚ.
@Arteks mądralo z takimi tekstami to lepiej idź sobie na forum rybnickie, albo zmień nick na - "Menda Rybnicka".
Arteks czy ty czasem nie jesteś częstym gościem na ul.Gliwickiej? Tak wypisujesz że można tak myślec.
@expert - napisz w czym ktoś przeszkadzał? Chętnie posłucham jakichś teorii spiskowych. Z drugiej strony schlebia mi to, że Rybnik rządzi i rozdaje karty we wszystkim wg waszych teorii hehehe Wiem też jedno - nikt z Rydułtów, Pszowa czy Radlina nie mówi dobrze o Wodzisławiu i czasach kiedy tworzyliście jedno miasto. O czymś to świadczy. ;) Swoją drogą Wodzisław sam nie potrafi nigdy zadbać o swoje interesy. Świeży przykład to brak przystanku Centrum którzy przybliżyłby ludziom centrum miasta i to za relatywnie niską kwotę.
Można zapytać kto i dlaczego zablokował elekryfikację odcinka Marcel-Wodzisław, @Artur jest młody i może nie wiedzieć, ale zanim coś pochwalnego w stosunku do sąsiadów z Rybnika się napisze, warto zainteresować się jak to było w latach 60 czy 70. Trzeba też pamiętać o tym w czym przeszkadzali.
@zxc - nie odcięłaby. Można byłoby jeździć przez Racibórz. Zresztą przez kilka lat i tak nie było ruchu pasażerskiego przez Olzę, a towary też sobie radziły jeżdżąc przez Suminę-Racibórz. No więc twoje przypuszczenie jest niezasadne. Ja po prostu myślę w kontekście nie tylko swojego miasta, subregionu ale całego województwa. A w jego interesie była także linia 158. Oczywiście, że jestem z Rybnika i jestem z tego dumny. :) Dzięki temu nie mam żadnych kompleksów.
@Arteks wszyscy wiemy że Ty jesteś z Rybnika, kiedyś była nawet taka @menda rybnicka co pisała antywodzisławsko ;) ale do rzeczy. To, że chcecie linii 158 do Chałupek to normalka, bo odciełaby ona węzeł rybnicki, ale zupełnie inaczej było w przypadku 159 to po pierwsze, a po drugie, kiedyś kopalnia Marcel była w większości rozporządzana w Wodzisławiu Śląskim.
@expert @zxc - pytacie się czemu żadnej linii w Rybniku nie zamknięto - a zaproponujcie którą mieliby zamknąć skoro wszystkie są rentowne, obciążone tak mocno przewozami, że czasami dyżurni z Leszczyn i Rybnika kłócą się kto ma przyjąć pociągi - bo w weekendy brakuje wolnych torów na obu stacjach... Nadal przez stację Rybnik potrafi przejechać dobowo ponad 150 pociągów - pokaż mi inną stację która miałaby takie wyniki. A ile pociągów potrafi przyjąć i wyprawić dobowo pociągów towarowych niech powie Artur który wie pewnie lepiej. Oczywiście, że Rybnik ma swój lobbing i swoje gospodarcze i transportowe znaczenie na mapie Polski ale nigdy nie słyszałem aby mógł on być jakiś negatywny wobec innych węzłów czy miast. Wasze wypowiedzi pokażę przy okazji znajomym z Wodzisławia. Niech się chociaż trochę zawstydzą ziomalami-oszołomami. Należałoby was traktować jak "sektę smoleńską". "Sekta wodzisławska" wszędzie widzi "rybnickie spiski" a nie widzi tego, że Wodzisław tak podupadł, że w tej chwili nie ma ani jednego zakładu który korzystałby z kolei w waszym mieście co jest negatywnym kuriozum! Poza Żorami nie ma drugiego takiego miasta na Śląsku, a to że leżycie między Rybnikiem a granicą jest ostatnim powodem do istnienia kolei w waszym mieście. I akurat z tego bardzo się cieszę. Nigdy nie cieszył mnie upadek Wodzisławia tak gospodarczy jak i kolejowy. Osobiście zrobiłem dużo aby ratować linię Wodzisław-Chałupki przed zamknięciem - a takie zakusy były.
Nigdy nie napisałem, że górka rozrządowa jest niepotrzebna. Sam alarmowałem i pisałem dlaczego tak się stało. Stacja ma zachowane wszystkie tory dodatkowe, stąd bardzo przydałoby się bezkolizyjne prowadzenie rozrządu. Po zaczerpnięciu dodatkowej wiedzy dowiedziałem się tylko tyle, że przy obecnym ruchu nie planuje się póki co rozrządzania wagonów w Wodzisławiu, gdyby taka potrzeba przyszła wstawiono by rozjazd. Dlaczego nie wstawiono od razu? To już zostawiam dla was. Dlaczego w Rybniku nie upadła kolej tak jak w Wodzisławiu? Po prostu Rybnik leży na głównych, dwutorowych szlakach wywozowych. Jedyną jednotorową linią odchodzącą ze stacji Rybnik jest łącznica do Rybnika Towarowego RTA, po której prowadzony jest bardzo duży ruch pociągów do i ze stacji rozrządowej. W Rybniku nadal mamy czynne 2 kopalnię i elektrownię. Marcel i koksownia również zwożą swoje pociągi jadące na północ do Rybnika Towarowego. Stacja w Wodzisławiu głównie upadła przez zamknięcie KWK 1 Maja oraz KWK Moszczenicy. Ubolewam nad zaoraniem linii do Zebrzydowic, linia mogła być wykorzystywana w transporcie towarów, a została potraktowana na przełomie wieków jako lokalka do wycięcia. Wodzisław był kiedyś sekcją, miał warsztaty naprawcze, naczelnika, biuro wagonowe, sekcję drogową (do dziś czynna!), zabezpieczenie. Na piętrze dworca urzędowali kolejowi lekarze. Dziś z prężnego węzła ostała się podupadła stacja, która dzięki rewitalizacji dostała nowe życie. Było ryzyko zaorania stacji, ale na szczęście wszystkie tory dodatkowe się ostały i w tym roku stacja nareszcie ożyje składami towarowymi.
@karmacode niestety prawda, choć @dejv185 jest z Rybnika, @Arteks podobnie. Czy wiecie, że zamykano wszystkie linie w około - w Raciborzu, Żorach, Wodzisławiu, Cieszynie, Jastrzębiu, Orzeszu, ale nie zamknięto żadnej w ...Rybniku? Wszystkie składy musiały zacząć nadkładać drogi przez węzeł rybnicki, co w dużej części zostało wymuszone właśnie wspomnianymi zamknięciami. Najgorsze w tym to, że dużo osób decyzyjnych m.in. odnośnie Wodzisławia było właśnie z okolic Rybnika. Kiedy ostatnio zlikwidowali w Wodzisławiu wjazd na górkę i 3 tor wyciągowy, @Artur podjął alarm, ale wkrótce spasował i stwierdził że jednak górka wyciągowa nam niepotrzebna (może koledzy z Rybnika go urobili?). Zobaczymy jak to będzie kiedy KWK Marcel będzie tutaj obstawiało wagony albo będzie ten objazd o którym pisał. 2 tory (22 i 24) bez górki wyciągowej i bez możliwości przetaczania na tory 26-32 bez blokowania linii do Rybnika może bardzo brakować. Można też zapytać dlaczego PKP PLK nie przeniesie "magazynów" spod gołego nieba z Rybnika Towarowego do nieczynnej hali w Wodzisławiu? Wiem, z dobrych źródeł, że zwykli kolejarze chcieliby bardzo przejąć i zagospodarować tą halę, ale decyzyjni to blokują. Zresztą @Artur jest bardzo młody i nie zna jakie były konflikty w latach 70 i jak to wszystko wyglądało, on pisze to co widzi dziś, a dziś w Wodzisławiu to już kolei nie ma.
Konflikt interesów Wodzisław Śl. -Rybnik bardzo mi przypomina stosunki Polska-Niemcy. Nawet widać jak my tu też mamy zarówno swoich patriotów jak i lemingów.
@Artur a @zxc napiszę ze zamknięcie tych przedsiębiorstw nastąpiło przez miasto Rybnik haha
7, w tym gigantyczny Rybnik Towarowy. Trzeba patrzeć obiektywnie na nasz region, a nie obwiniać miasta, które w przeszłości nie dało sobie odłączyć dzielnic czy doprowadzić do zamknięcia tak wielu przedsiębiorstw jak Wodzisław...
Większych głupot na temat likwidacji linii 159przez jakieś lobby rybnickie nie słyszałem. Jako mieszkaniec Wodzisławia jestem zażenowany widząc jakie farmazony tu wypisujesz. Przecież to forum mogą czytać włodarze naszych miast i na prawdę pisanie takich bezpodstawnych uwag nie wygląda dobrze. Rynik jest miejscem pracy dla wielu mieszkańców naszego miasta i musisz się z tym pogodzić. Nie posiadamy w naszym mieście kopalń czy elektrowni. Największym naszym zakładem jest ciepłownia. Mamy tylko jedną stację kolejową, podczas gdy w Rybniku jest ich
Większych głupot nie słyszałem o upadku linii 159 przez jakieś lWię
@Isobis pewnie PKP Cargo, oni dość często w miarę możliwości jeździli i ten ZIK Sandomierz, ale od czasu gdy poszły objazdy z powodu pożaru w Boguminie przestali i obecnie jeździ tylko czasami Cargo, ale zdecydowanie żadziej niż przed pożarem nastawni w Boguminie. ZIK i jego beczek też nie widać.
W Wodzisławiu koniec prac z końcem marca a w Olzie z końcem Kwietnia ? :
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/spor-wykonawcow-linii-chalupki--wodzislaw-75671.html
Znam parę osób , które pracują w Rybniku i jeżdżą z okolic Wodzisławia bo pracodawca nie był w stanie znaleźć fachowców w Rybniku i odwrotnie.. Więc może dajmy już spokój.
Co tam wczoraj tak trąbiło po południu, pora taka, że żadna osobówka nie jeździ o tej porze , ktoś coś wie ?
przecież wy chyba jesteście razem w tym stowarzyszeniu kolejowym które uchodzi za rybnickie i prorybnickie? To sami nawzajem piszecie sobie komentarze i plusy jak małe dzieci dajecie :D Czy wiecie, że to nikt inny jak lobby rybnickie wykończyło wodzisławską kolej? zlikwidowali połączenia do Jastrzębia, linię z Żor do Orzesza, linię do Cieszyna itd. To że tam @Artur Ty pracujesz nie oznacza, że wszyscy, widać że pojmujecie świat przez własne ego, wszystko co ja jest słuszne, a Rybnik jest centrum wszechświata. Niestety nie jest i nie będzie.
*Z całym szacunkiem, ale masa mieszkańców Wodzisławia pracuje w Rybniku - w tym ja sam.
Zxc: Z całym szacunkiem, ale masa mieszkańców Wodzisławia pracuje w tym ja sam. Bardzo dużo osób pracuje z Wodzisławia na kolei w Rybniku, na kopalni Jankowice czy Chwałowice albo w Elektrowni Rybnik czy Tenneco. Aż mnie oczy bolą od czytania takich głupot. Widać, że masz jakiś kompleks do naszych sąsiadów. Jam wspomniał Arteks - masa SWD jeździ do Rybnika - szybka kolej byłaby jak znalazł. SR też jeżdżą w naszą stronę, ale głównie skręcają w Radlinie na Marcel czy Koksownię. Taka prawda.
@zxc - no niestety ale jak likwidowali 1 Maja to górników przenosili do kopalń Rybnickiej Spółki, a nie Jastrzębskiej. Poza tym sznur aut SWD na Wodzisławskiej na 2 km przed centrum Rybnika rano i po południu oraz zabiegi władz Wodzisławia w sprawie zwiększenia ilości pociągów z Wodzisławia do Rybnika najlepiej pokazują gdzie "pracuje" większa część Wodzisławia. Ja nie mam nic przeciwko temu ale przynajmniej to doceńcie bo każdy mieszkaniec SWD nie jako odbiera pracę miejscowym. Zresztą do Jastrzębia o którym wspomniałeś - też w Wodzisławiu nie macie zbyt wielkiego szacunku. Szkoda, bo dzięki tym dwóm miastom - wasze jakoś egzystuje. Jeśli nie rozumiesz mojej krytyki odnośnie kanału Dunaj-Odra to posłuchaj ekspertów - uważają ten projekt za kompletnie pozbawiony sensu - właśnie w tym tygodniu w Teleekspres-ekstra był materiał publicystyczny na ten temat. A jeśli uwierzyłeś w ten nierealny projekt związany z Gorzyczkami i Wierznowicami - miejscowościami kompletnie pozbawionymi linii kolejowych to ja pytam - dlaczego jeśli już marzyć to nie lepiej zlokalizować takie centrum przeładunkowe w Chałupkach które już obecnie mają dobre połączenia kolejowe? No ale ci politycy i samorządowcy którzy to zaproponowali bujają w obłokach i pewnie nawet nie wiedzą tego, że do Wierznowic i Gorzyczek nie dociera żadna kolej... więc wszystko należałoby zbudować od nowa.
ZXC@ ciekawy kiedy ten mostek rypnie ...
Z innej beczki, na rampę w Wodzisławiu jeżdżą znów tiry ale ... rozpadającym się mostem nad Leśnicą.
Większość Wodzisławia to wisi na sąsiednim Jastrzębiu, Radlinie, na Rybniku znacznie mniej. A te dwa miejsca to nie żaden ROW a ziemia wodzisławska. Co do Sławkowa, to jak Czesi albo Słowacy taki terminal wybudują bez nas (bo tacy jak ty nie widzą sensu inwestycji), to Sławków i tak straci. Nie rozumiem, też twojej krytyki odnośnie kanału Odra-Dunaj. Ten raciborski projekt ma sens, może wydaje Ci się bez sensu bo omijał będzie centrum wszechświata Rybnik, a wszystko co omija Rybnik jest be.
@zxc - znowu bujasz w oparach absurdu... A po co linia przez Słowację do Bohumina? Czy Słowacy są na tyle głupi, że pozwoliliby pchać kolej po górach do Czech i dawać pracę Czechom kiedy mogą wykorzystywać swój terminal w Ciernej nad Tisou i pobudzać gospodarczo zacofaną wschodnią część kraju? Taki z ciebie patriota, że chciałbyś dać zarobić Czechom, a nie naszym ludziom którzy mają obecnie pracę w Sławkowie i się z niej cieszą? Słusznie myślisz, że górnictwo jest podstawą egzystencji i bogactwa regionu i słusznie boisz się o miejsca pracy w Rybnika - na którym wisi cały ROW w tym pół Wodzisławia. Ale z dobrych wieści - Chwałowice, Jankowice i Marcel to czołówka polskiego górnictwa z zasobami węgla na 60 lat. Gdyby je usamodzielnić byłyby bardzo dochodowymi przedsiębiorstwami. Problemem KW są złe decyzje zarządu i kilka bardzo słabych kopalń które mają duże koszty wydobycia lub kiepskie gatunki węgla.
@ZXC masz mnóstwo racji, szczególnie w drugiej części swojej wypowiedzi. PiS doszedł do wniosku, że jak rozda wszystkim po 500zł to wyjdzie na tym lepiej, niż na pomocy dla kopalń. Udało im się już skłócić ze sobą związki zawodowe, ograniczają wynagrodzenia. Początek końca już trwa...
@Arteks może i słusznie próbujesz kombinować, ale masz rację tylko w części, bo nie wziołeś pod uwagę że tym projektem są bardzo zainteresowani czesi. Wyobraź sobie sytuację gdy szeroki tor pójdzie przez Słowację do Czech (takie są również plany), w tej sytuacji dla Polski co jest lepsze? Przedłużenie drugiego toru z Sławkowa i utrzymywanie dwóch terminali (na osi wschód -zachód w Sławkowie i drugiego dla Czech i południowej Europy w Gorzyczkach/czeskich Vernovicach) czy olanie Czechów i pozostawienie ich aby wybudowali sobie linię przez Słowację? Projekt ten warty jest rozpatrzenia a nie głupiego pisania o tym, że to nie ma sensu. Co będzie w Rybniku jak zamkną kopalnie? syf kiła i mogiła. Region potrzebuje dużej ambitnej inwestycji żeby gdy górnictwo upadnie Rybnik nie był 30 000 miasteczkiem.
Pomysł irracjonalny bo kto zgodzi się aby zabrać coś dobrze funkcjonującego w Sławkowie i przenieść to do Gorzyczek czy Bohumina, w dodatku ponosząc miliardowe inwestycje? To mi przypomina pomysł z kanałem Odra-Dunaj - równie nierealny.
Nie jestem pewien gdzie dokładnie miałby być taki terminal. Gdzieś w pobliżu A1, Odry , E59 i linii Koszycko - Bogumińskiej. Gorzyczki - Vernovice brzmi nazwa .. czyli gdzieś niedaleko węzła autostradowego Gorzyczki. Wtedy taka bocznica z Turzy miałaby sens , po śladzie dawnej bocznicy do Kol. Fryderyk ? i dalej przez las w stronę Gorzyczek ? Może są gdzieś plany w sieci ?
To jak będą te pociągi bezpośrednie do Krakowa i Częstochowy z Wodzisławia Śląskiego? Wie ktoś?
Martwi natomiast druga informacja i tempo prac i zapowiedzi PLK o możliwym czasie realizacji końca inwestycji do czerwca. Trzeba zawiadomić i zapytać Redakcję Nowin o jakieś nowe informacje dotyczące części towarowej w Wodzisławiu oraz o to czy jest szansa na uruchomienie chociaż po jednym dodatkowym torze w Wodzisławiu lub Olzie. Trzeci tor w Wodzisławiu umożliwiłby jazdy towarowe, które obecnie praktycznie nie są możliwe.
@Isobis, gdyby ten projekt Polska 3.0 powstał i w Gorzyczkach mielibyśmy centrum logistyczne, to dawna stacja Turza Śląska musiałaby zostać odbudowana i była by ważnym normalnotorowym węzłem kolejowym na trasie terminal Gorzyczki-Wodzisław Śląski-Rybnik Towarowy. Trzeba trzymać za ten projekt kciuki, bo oprócz rozwoju kolei w Wodzisławiu, byłoby to kilka tysięcy miejsc pracy! Tak więc, odbudowa drugiego toru to realna rzecz, musimy w to wierzyć i walczyć razem z Rybnikiem i trzymać kciuki za realizację terminalu Gorzyczki!
@Arteks: Przy obecnej wzrostowej frekwencji i fakcie, że zatrzymują się u nas pociągi międzynarodowe oraz, że Wodzisław jest 50 000 miastem, stolicą 160 000 powiatu - brak biletomatu to czysta kpina przy wszystkich dogodnościach jakie władze miasta zapewniły pasażerom. Nie wspomnę już o braku biletu liniowego czy wieczornych połączeniach. Takie są fakty. Póki co kolej marszałkowska nie popisała się zbytnio polepszeniem oferty oprócz dodania minimum w postaci 6 par pociągów regionalnych.
@Isobis: Kiedyś takie centrum przeładunkowe miało być właśnie w Wodzisławiu. A jeśli chodzi o linie kolejowe w Jastrzębiu, to posiadają oni prężnie działające linie górnicze, które nadal wywożą dużą część urobku. Przez Jastrzębie przebiega też dwutorowa, niezelektryfikowana magistrala górnicza z Pawłowic Górniczych przez Boguszowice do Kotlarni. Ale zapewne chodziło Ci o kolej pasażerską ;)
Ciekawe jak w takiej perspektywie wygląda budowa drugiego toru do Chałupek ? Szanse mocno rosną ? Inna sprawa, to taka, że Jastrzębie prędzej doczeka się szerokiego toru ze Wschodu niż normalnej linii kolejowej ...
http://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,budowa-centrum-logistycznego-szansa-na-prace-dla-tysiecy-jastrzebian,wia5-3266-10374.html
@zxc - jakaś nowość bo nikt mnie tak nie nazywa. Wręcz przeciwnie, niektórzy mnie nie znoszą ale z tego powodu, że wszystko umiem merytorycznie uzasadnić i przekonać do czegoś ludzi którzy podejmują różne decyzje. Oszołomów się nie słucha i sorry ale ty co raz częściej przypominasz oszołoma co zauważyło kilku moich znajomych z Wodzisławia! ;) Nie ma żadnej prorybnickiej polityka. Jest polityka priorytetów i sorry ale Rybnik to jednak 2,5x większe miasto nie mówiąc o jego potencjale gospodarczym, którego Wodzisław nie ma. Inni się z tym pogodzili, ty też powinieneś bo z faktami się nie dyskutuje. Położenia też nie zmienisz, a jeśli Rybnik ci nie odpowiada to namawiaj władze Wodzisławia do odtworzenia linii do Jastrzębia albo budowy nowej do Raciborza! ;P
@dejv185 nie najeżdżam, ale szanujmy się. Nikt tutaj nie pisze o pociągach do Berlina tylko Arteks. My tutaj piszemy o przedłużeniu relacji Katowice-Rybnik czy Kraków-Rybnik do Wodzisławia Śląskiego, czy ewentualnej Częstochowie żeby była do Wodzisławia! To chyba logiczne, że o to walczymy. Jeżeli te połączenia będą tutaj jechały to wtedy jestem w 100% za dodatkowymi ogryzkami. Ale nikt nie chce patologicznej sytuacji gdy jedzie skład Wodzisław-Rybnik i tam przesiadamy się na Rybnik-Katowice! Prościej i taniej jest przedłużyć Rybnik-Katowice do Wodzisławia Śląskiego.
@zxc : coś nie halo jest z tobą za bardzo najezdzasz na Rybnik :/ ale twoim tokiem rozumowania w Raciborzu nie ma pociągów do Pragi czy Ostrawy jakoś nikt nie najerzdza na Wodzisław ze jest taki i sieki :) idąc dalej twoim rozumowaniem to może dzięki miastu Rybnik, Wodzisław Śląski ma Pragę i Ostrawe w rozkładzie :) ale tego już nie widzisz.
@Arteks sam siebie kompromitujesz i to na kilku forach, gdzie nazywają Cie "oszołomem rybnickim". My chcemy aby pociągi kończyły kursy na zmianę w Wodzisławiu i Raciborzu a nie w Rybniku! Rozumiesz to rybnicki fanatyku czy to dla Ciebie za trudne? Sytuacje o jakich pisze @Toffi, że pociąg z Chałupek jedzie do... Rybnika po czym ten sam skład z Rybnika jedzie do Bielska to już szczyt głupoty i prorybnickiej polityki w UMWŚ i KŚ, brak przedłużenia połączenia z Krakowa do Wodzisławia (jak od zawsze pociąg jeździł) to kolejny przykład. Najpierw należy poprzedłużać pociągi kończące bieg w Rybniku do Wodzisławia i być może Raciborza, a dopiero później dodawać ewentualnie jakieś ogryzki. Gdyby przedłużono połaczenia może okazać się, że w zasadzie ogryzki nie będą potrzebne, ale wy w Rybniku na siłę chcecie aby się ludzie u was przesiadali. Taka jest ukryta istota tego.