Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Dziś na linii 158 wypatrujciew okolicach 15:17 pociągu towarowego. Wytrasowany jest pociąg relacji Chałupki - Gliwice Port p. Knurów. Przewoźnik to InterCargo. Pociąg nr 442414 poprowadzi elektrowóz 181.
Dziś na linii 158 wypatrujciew okolicach 15:17 pociągu towarowego. Wytrasowany jest pociąg relacji Chałupki - Gliwice Port p. Knurów. Przewoźnik to InterCargo. Pociąg nr 442414 poprowadzi elektrowóz 181.
Ja coś tam kilka razy słyszałem, w nocy, ale z moich informacji wynikało że to loki na nocnych jazdach zapoznawczych. W każdym razie wielu przewozników ma już je za sobą, czekają teraz na otwarcie Olzy i Wodzisławia. @Arteks może jednak uda cokolwiek Ci się dowiedzieć od "znajomych" bo wiadomo, że w tych sprawach jesteś cennym i z reguły pewnym źródłem ;) Dobrej nocki
@inter - obecnie sytuacja jest szczególnie trudna bo dyspozytura nie puszcza pociągów towarowych przez Gliwice ze względu na modernizację stacji. Przez Rybnik jadą nawet takie relacje jak Dąbrowa Górnicza-Zdzieszowice... Stacja jest masakrycznie obciążona - w nocy bywają zajęte wszystkie tory stacyjne - łącznie z peronowymi! Prawdziwy armagedon czeka nas jak zamkną Łaziska-Jaśkowice w tym miesiącu - wszystkie pociągi z EŁ, huty i kopalni pojadą do Towarowego, obecnie wiele z nich trasowano przez Tychy. Polecam tym którzy kamerują i robią zdjęcia - będzie pociąg za pociągiem :D Spróbuję się dowiedzieć ale wydaje mi się, że jak śpicie to w nocy idą towary przez Wodzisław.
@Toffi dzięki za informację, wprawdzie ZIK nie będzie jeździł częściej niż 1-2 razy w tygodniu, ale dobre i to. W inne dni pojawi się Cargo :) Niestety poważny problem co powtarzam już setny raz to brak choćby drugiego toru w Olzie i trzeciego w Wodzisławiu, a najlepiej oddania całych stacji. Rubau i PKP PLK strasznie dłuuuuuuugo się tym zajmują.
@Arteks tutaj już wchodzi w grę kwestia przepustowości, jak zauważyłeś słusznie Rybnik już się blokuje, zaś linia RTO-Wodzisław-Chałupki nie czarujmy się, bez mijanki w Czyżowicach przejmie tylko niewielką część tego co mogłaby przejąć. W dzień więcej niż 8 składów dodatkowych nie spodziewałbym się. Gdyby 10 udało się zmieścić to byłby prawie cud, ale do tego potrzebne są dodatkowe tory w Wodzisławiu i Olzie. Pozostaje kwestia jazd w nocy, kiedy linia będzie teoretycznie pusta, ale to też nie jest tak, że wszyscy chcą jeździć nocami.
@Artur - ja już dawno to sugerowałem. Skoro Wodzisław wrócił na mapę połączeń i to całkiem niezłych - dlaczego nie dyskutować na sprawy kolejowe pod innymi artykułami? @toffi - to tylko potwierdza moją hipotezę, że tylko ZIK dostał się do rozkładu rocznego i na razie tylko ZIK będzie jeździł po tej linii (przynajmniej w dzień) ale jak dokończą Wodzisław i Olzę, ruch towarowy będzie tam duży. I to nie są jakieś przypuszczenia. Już obecnie znajomy dyżurny mówił mi że pojawiły się ostatnio pociągi typu Gdynia-Chałupki które jadą przez Knurów-Rybnik. Przez lata ich nie było bo wszystkie takie kontenerowce jeździły przez Rudziniec-Racibórz. Możliwe, że Fiaty będą się zdarzać, szczególnie po remoncie 169 który właśnie się zaczyna. Z świeżych newsów - II tor będą robić na Knurów-Leszczyny i powstanie na nowo posterunek Szczygłowice Kopalnia.
Tak się składa @Inter że ja właśnie chciałem Ci napisać że znowu dziś ZIK sobie jechał , tyle tylko że ja go widziałem o 16:30 w kierunku Wodzisławia , a teraz o 19:50 również w kierunku Wodzisławia pomykała sobie solo lokomotywa , niestety za daleko od mojego okna i za ciemno aby stwierdzić kogo ona :)
Oryginalnego tytułu artykułu redakcja raczej nie zmieni, a temat tak obrósł dyskusją, że to chyba rekord jeśli chodzi o ilość komentarzy.
3) ZIK Sandomierz z beczkami po 13 do Chałupek. Obserwujmy szlak bo będą wracać :)
dobrego dnia ciąg dalszy:
2) LOTOS z beczkami w kierunku Chałupek po 12
@Toffi: Impulsy lepsze niż Elfy, ale nowoczesnego taboru wciąż zbyt mało na naszej linii. Apeluję natomiast do zmiany wątku, bo Wodzisław już nie jest odcięty od świata. No chyba, że niektórzy czekają na TGV...
Na dzień dobry: 8.30 ET22 luzem, PKP Cargo na Wodzisław.
Wczoraj koło biedrony widziałem za to 3 robotników z samochodzikiem, ale akurat zamiast wieszać trakcję odpoczywali. W sumie słonko fajnie świeci. Te przewozy towarowe póki co są bardzo nieregularne, o ile w ogóle przewozy towarowe można uznać za regularne, choć jak piszecie kilka składów już przejechało. Pozostaje obserwować i czekać na więcej :D
Tak @Toffi 181049-8 wlasnie ta czasami jezdzi przez Wodzislaw. Mam gdzies nawet zdjecie jej na wyremontowanym juz szlaku. Dzieki za info!
Dziś cisza ale nie totalna . O 19:00 przeleciała solo do Wodzisławia czarna lokomotywa z pomarańczowymi zygzakami a to chyba Lotos ??? Jeśli się mylę to mnie naprowadźcie.
@Inter to było coś koło 16:00 , dziś fakt cisza. http://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/9oudfXDGO2TaUSNunzbL33VxFPfJnE
To zdjęcie Artura Klimka oczywiście wszystkie prawa zastrzeżone :) ale zastanawiam się czy taka lubiana przez mnie maszyna Elf jeszcze kiedyś wróci do Wodzisławia ??? Jeden , dwa Impulsy to dla mnie za mało.
Dziś cisza na szlaku. Nic dodatkowego nie zaobserwowałem pomino że byłem w ogrodzie przez większość czasu tzn. w godzinach kiedy osobowe nie jadą nic innego nie jechało. W porownianiu do poprzednich dni to nawet dość dziwne.
Jeszcze jedno... jak bedziecie cokolwiek widziec (towarowe z wagonami) to piszcie za kazdym razem, bardzo prawdopodobne ze uda nam sie wspolnie rozklad towarowych ulozyc.
Wczoraj potwierdzam, zas w srode nie wiem moglem pominac. O ktorej godzinie to bylo? On faktycznie byl trasowany wczesniej tj. Przed pozarem przez Wodzislaw w poniedzialki, pozniej dlugo nie jezdzili a teraz widocznie zmienili na srody. Swoja drogą to pożar w Boguminie tez duzo tras pozmienial. Medyka jezdzila dawniej przez Cieszyn teraz przez Raciborz a docelowo podobno przez Wodzislaw. @Toffi jak cos zauwazysz to pisz;)
@Arteks wychodzi na to że tylko ja to Pendolino widziałema i 2 tor znowu zlikwidowali :) @Inter co do ZIK-a to jesteś w błędzie bo bodajże w środę ciągnął beczki firmy CEMET na Chałupki , przepuszczałem go w Turzyczce a wczoraj po 22:00 "coś" z wagonami jechało z Chałupek a parę minut przed nim drezyna z jakimiś wagonami . Ogólnie wczoraj dużo "czegoś" nie planowego sobie wte i wewte jeździło. Pracowałem na ogródku i słyszałem ciągle trąby :)
O 22:20 tez cos wyraznie jechalo szlakiem i raczej nie byl to opozniony Comenius. Fajnie ze CTL rowniez pojawil sie na szlaku. Obecnie jest wprawdzie malo luk ale jesli dobrze ustawi sie rozklad to do 5 "dodatkowych" przejazdow za dnia moze dojsc. Po oddaniu stacji Olza i Wodzislaw (chocby 1-2 dodatkowych torow) przepustowosc sie podniesie, beda mozliwe mijanki towarowych oraz wyprzedzanie czy postoj na zwolnienie szlaku. Obecnie taki postoj odbywa sie w Rybniku Towarowym lub Chalupkach! Na calej linii pociagi towarowe nie maja sie gdzie zatrzymac!
Dzisiaj jazdy testowe odbywała ET21 z CTL Logistics. Zaraz po zwolnieniu szlaku przez 'Prahę' ruszyła z Wodzisławia w stronę Chałupek.
@Arteks ale ZIK (charakterystyczne biale beczki) nie jezdzi przez Wodzislaw juz, za to trafiaja sie pojedyncze jazdy cargo pkp cargo/awt.
@bystrzak @toffi - wasze żarty niezłe! :) Na pewno niektórzy dali się nabrać. Chociaż Rybnik jest bardzo obciążonym ruchem to co dzieje się ostatnio to już bije naprawdę wszelkie rekordy. W nocy zdarza się, że zajęte towarowymi są wszystkie tory łącznie z peronowymi. W dzień pociąg za pociągiem jedzie. Ostatnio wyszedłem popatrzeć na Porta Moravicę z W-wy to jeszcze 3 minuty przed jej przyjazdem wcisnęli towarowy, a za nią zaraz znowu coś jechało... Dowiedziałem się, że przez Wodzisław trasowany jest ten pociągi ZIK z Sandomierza bo oni sobie to załatwili "wciskając się" do rocznego jak była taka możliwość. Potem PLK to uniemożliwiła zdając sobie sprawę, że linia nie jest gotowa na zbyt dużą ilość pociągów towarowych.
Na wysokości ul. Kopernika/Bogumińskiej widziałem jak układają drugi tor do Turzyczki .
z kolei na stacji pełno robotników i sprzętu, pewnie dodatkowy tor albo tory oddają jeszcze dziś przed północą!
Dziś testowo szlakiem Katowice - Chałupki jeździ sobie Pendolino z ICC. Obserwujcie już 2 razy miałem okazję go na przejeździe zobaczyć.
dziś widziałem na rondzie koło mc donalds "bagażówkę" z PKP PLK z zakładu Tarnowskie Góry, po szumie w mediach wysłali jakiś trzech robotników na inspekcję pewnie.
@Inter nie licz na to, pojawił się już termin...majowy! I tak jak pisał @hades_tek będą rzucać słowa na wiatr. Pilnujcie tych patałachów i jeśli na stacji nie będzie widać znów robotników alarmujcie od razu media. Oni zachowują się dokładnie jak II połowie 2015, zaczynają pracować tylko wtedy gdy jest o nich głośno że nic nie robią. Dlatego wszyscy pasjonaci kolei z Wodzisławia muszą pilnować czy na stacji są prowadzone jakiekolwiek prace.
z ciekawostek: dziś przez Wodzisław Śląski przetoczył się skład z wypełnionymi węglarkami AWT oraz "byk" z lokiem Lotosu. Ponadto PKP Cargo kontynuje jazdy zapoznawcze. Problem, żeby pojawił się większy ruch wciąż stanowi brak oddania dodatkowych torów w Wodzisławiu Śląskim i Olzie.
@Inter: W Osinach są stare SSP i są podłączone. Pociągi jeżdżą z Vmax. Między Wodzisławiem a Olzą pociąg zwalnia w Turzyczce, Czyżowicach i między Bełsznicą a Olzą.
Szowinistyczne brednie? To chyba u Ciebie, Arteks, kiedy pisałeś o pociągach dla babci: "zaproponowaliście pociągi np. o 11.00 czyli dla babci"
@hadek_TEK - namawiasz do współpracy, a ja się pytam jak można współpracować z kimś takim jak ty który jest destrukcyjny? W wątku poświęconym kolei wypisujesz jakieś szowinistyczne brednie? Czy temat dotyczy miast? Nie. Merytorycznie jesteś cienki więc się próbujesz odgryzać (czemu akurat na jakimś mieście - a nie na mnie?). Dotknęło cię ambicjonalnie, że wykazałem sprzeczności w waszym piśmie w sprawie rozkładu - to mogłeś merytorycznie na nie odpowiedzieć, a nie rzucać jakimiś swoimi dennymi przemyśleniami które są tak samo nic nie warte jak i twoje rozkładowe pomysły. Zresztą przekonamy się o tym za kilka miesięcy jak będzie opublikowany nowy rozkład. A zrobię sobię screen ekranu z twoimi bredniami. Może się to kiedyś przyda jak ktoś zapyta o TEK. ;) @zxc - ambicja to nie wszystko. Obecny Wodzisław jest całkowicie zależny od sąsiadów i raczej powinien doceniać ich gościnność, a nie obrażać się na nich. Władze Wodzisławia całkowicie sobie z tego zdają sprawę. A że wy żyjecie w jakieś innej epoce - to wasz problem.
@Toffi tak jest w Radlinie Bazanciarni, Olzie, Osinach i Turzyczce a pewnie cos jeszcze pominalem. Niestety przez 2 miesiace od stycznia nie zrobiono nic. Noe oddano stacji Olza i Wodzislaw oraz zadnego przejazdu z 20 km/h. Tak jak pisze dzis pojawilo sie 5 robotnikow i kręcą trakcje przy WSB.
Cud sie stal dzis o 11 na stacji pojawilo sie auto od trakcji oraz 5 robotnikow. Pewnie to Nowiny interweniowaly w PKP PLK po naszych uwagach ze na stacji cichosza. Ciekawe czy i kiedy w koncu oddają te tory towarowe?
.... a mnie krew zalewa gdy rozpędzone ICC hamuje do 20 km/h przed nie skończonym przejazdem w Turzyczce w miejscu gdzie pare razy w roku przejedzie traktor i ewentualnie jakiś kierowca nie szanujący swojego wozu . I tak co pare km bo czasu , chęci , pieniędzy lub po prostu ludzkiej mądrości brakło.
i niech ktoś jeszcze powie, że w PKP PLK nadzór nad inwestycjami nie leży! Ta sytuacja jednak przestaje być już normalna, a mamy kolejną patologiczno-kolejową sytuację podobną do tej z grudnia. Rubau nie wiem czy cokolwiek robi, wszak dla Rynku Kolejowego mówili, że pozostało kilka dni prac i drobne poprawki. Jak widać albo znów PKP PLK zwleka z odbiorami, albo Rubau kłamie. W każdym razie potwierdzam to co wszyscy tutaj widzą, na stacji po prostu nie ma robotników.
Przypuszczam że brakuje zaangażowania osób decyzyjnych, bo na chwilę obecną mają poważniejsze zmartwienia. Możliwe że prace zostaną wznowione dopiero po ustabilizowaniu się sytuacji politycznej w PLK, póki co wątpię też w skuteczność nacisków - co najwyżej usłyszymy to co chcemy i na tym się skończy. A ile warte są oficjalne zapewnienia PLK-i, przekonaliśmy się już na konferencji 30 listopada.
@hades_tek a wiecie cokolwiek o tym czy na stacji w Wodzisławiu będą otwarte kolejne tory? Na stacji nie dzieje się kompletnie nic, nie byłoby w tym może nic specjalnego gdyby nie fakt, że jest ona wciąż zamknięta, a jakichkolwiek robotników brak. Co wyprawia Rubau i co wyprawia PKP PLK?! Czy tygodnik Nowiny może w końcu zająć się sprawą braku robotników? Przecież z takim tempem to oni tego przez rok albo i dwa niedokończą! W Radlinie na przejeździe na Bażanciarni czy w Olzie pociągi zwalniają do 20 km/h generują opóźnienia,a tam nikt nic nie robi. Tak jak wykopali dziurę rok temu i postawili niedziałającą sygnalizację tak to stoi. Kompletnie nic nie jest robione. Puścili pociągi osobowe z opóźnieniami i cichosza, a nikt z Redakcji ich nie naciska. Ludzie mamy kwiecień!