Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
I na co tyle spolek, spoleczek ? Jedna i droga podnosi ceny i wychodzi na tym najgorzej kto ? My !!! To jest absurd żeby tyle płacić za tak krótka trasę :/ może KŚ nie chce pasazerow ? Albo są zdania ze ci co mają to i tak pojadą:/
A z takich zasłyszanych ciekawostek to szykuje się skandal w innej dziedzinie. KŚ chcą podnieść ceny biletów mimo, że ich ceny są już obecnie tak przewartościowane, że na wielu trasach taniej jest jechać autem niż pociągiem (np. dla mnie między Rybnikiem a Katowicami pociąg jest już droższy od auta). Bilet z Wodzisławia do Katowic kosztuje 14,20 zł. Gdyby Wodzisław i Katowice leżały w województwie Kujawsko-Pomorskim to przejazd kosztowałby 8,60 zł!!! Niezła różnica nie? Ale tam Arriva wychodzi z założenia, że lepiej niższa taryfa i więcej przewiezionych osób niż wożenie pustych składów. Władze KŚ i naszego regionu tego zrozumieć nie mogą. Jeśli dojdzie do podwyżki zamierzam zainteresować różnicami w taryfach posłów - niech PiS wykorzysta to dla swoich pijarowych celów i utrze chociaż trochę nosa naszym zarozumiałym i bezczynnym władzom województwa śląskiego i KŚ które nie robią absolutnie nic aby ożywić ruch kolejowy na Śląsku. Za to drogi co raz pełniejsze, o miejsca parkingowe trzeba walczyć, a media codziennie donoszą o kolejnych wypadkach śmiertelnych bo wiele osób kierujących pojazdami nie ma do tego predyspozycji - jeżdżą bo są do tego zmuszani albo ekonomią albo brakiem oferty rozkładowej naszych kolei. Koleje Śląskie na pewno nie spełniają powierzonych w nich nadziei i o to należałoby się upomnąć - także jak będziecie pisać jakieś pisma. 14,20 za przejazd 57 km to totalny debilizm!
@isobis - kilka zmian jest fajnych ale generalnie mi też się nie podoba ten nowy rozkład. Wolałbym aby było więcej kursów w szczycie czyli 6.00-8.00 14.00-16.00 a mniej w godzinach poza nim. Bo może się okazać, że te pociągi będą dla "nikogo" bo do pracy nikt na 12.00 nie jeździ, a ci co jeżdżą powiedzą, że idea fajna ale pociągów za mało więc... wybierają auto. Z tym Wrocławiem i Krakowem przesadzacie. Najpierw uporządkujmy śląskie relacje, a potem domagajmy się załatwienia innych spraw. Ale oczywiście lepiej coś robić niż nic. Tak więc piszcie... Jest też tak jak przypuszczałem, że ogryzków jest mało, a większość wkomponowano w dość udany sposób i zwiększono ilość pociągów do Chałupek/B-na.
Walczmy także o Wrocław w PKP PR. Ale muszę przyznać , że kilka zmian jest zgodnych z moimi sugestiami. Te wczesnoporanne połączenie do Bohumina i 2 wieczorne kursy z Bohumina/Chałupek. Widzę poza tym , że idzie to w tym kierunku aby SKM zapewniało skonunikowania na inne połączenia więc ja bym się tak nie oburzał.
Toffi walczmy i wszystko co się da :) to też jedzie przez moją wieś. Mamy konsultacje zróbmy cis dla naszego regionu wspólnie :)
@Inter to powiem Ci tak że jestem Wodzisławianinem i kocham swoje miasto ze wszystkimi jego słabościami i oczywiście mam ambicję i wolę walki o lepszy byt SWD. Po prostu wydaje mi się że za dużo żądamy jak na pierwszy rok z drugiej strony masz rację że jako miasto powiatowe powinniśmy być równo traktowani z sąsiadami dlatego usiądę do kompa i wypełnię ankietę z życzeniami na rok 2016/2017 może coś zwojuję w UMŚW :) To o co walczymy ??? KR , SB i SCZ ???
Zmnieniając temat. Ostatnio Pan Tomasz Raudner napisał świetny tekst do Nowin Wodzisławskich, niestety nie jest on dostępny online (póki co), ale Pan Tomek nawet nas cytuje i zgadza się z wieloma naszymi argumentami. Co ciekawe po raz kolejny zagadał PLK o mijance w Czyżowicach i odpowiedź PLK była mniej wiecej taka: "przepustowość jest wystarczająca". Odpowiem, krótko i dosadnie. Bzdury PKP PLK opowiada, ta linia obsłuży może ze 25% ruchu towarowego jaki mógłby nią jeździć, a po dodaniu kolejnych połączeń osobowych jeszcze mniej. Gdzie tu "wystarczająca przepustowość"? O mijankę musimy walczyć, bo po kilku latach, kiedy PKP zrealizuje duże inwestycje Pszczyna-Rybnik-Kędzierzyn, Kędzierzyn-Chałupki, Katowice-Zebrzydownice, Tychy-Rybnik, może okazać sie, że bez mijanki i z prędkością rzędu 60-80 km/h, będzie to najgorsza linia w regionie (z małą prędkością i kiepska przepustowością) i szybko zostaniemy w tyle, a kolej w Wodzisławiu znów zacznie się...cofać.
@Toffi tylko jest jedno ale, dlaczego Przewozy Regionalne dostają Rybnik i Racibórz, a Wodzisław nie? W czym jesteśmy gorsi? Ja nie zazdroszczę nikomu, cieszę się, ale Wodzisław to jednak też stolica powiatu i powinien być równo traktowany przez Marszałka Województwa. Również podchodzę do tego spokojnie, ale jako mieszkaniec Wodzisławia mam ambicję aby było to miasto przyjazne z dobrym transportem. UMWŚ nie dołoży nam nic, jeśli Urząd Miasta się nie będzie upominał, a pociągi 14WE to będą płacone podobno z naszych pieniędzy a bogatym miastem nie jesteśmy. @Toffi jako wodzisławianinowi życzę Ci dużo ambicji i pozytywnej (nie fanatycznej) ale jednak walki o rozwój miasta. Miasta bez ambicji upadają.
Masz rację dejv185, z tą małą różnicą, że przede wszystkim to Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego powinien naciskać i dopytywać dlaczego tworzy się kolejne połączenia Przewozów Regionalnych do Krakowa, finansowane z pieniędzy województwa z pominięciem miasta powiatowego - Wodzisławia Śląskiego? To zadanie panów Kiecy i Szymczaka, dla nas w dużo mniejszym stopniu.
Tak czytam i uważam że @zxc i Inter przesadzacie. Jeszcze rok temu mieliśmy wielkie g... a teraz biadolicie nad każdym nowym połączeniem. Kraków to PR a nie KŚ . Zacznijmy od dogadywania się na początku z KŚ . Owszem fajnie by było z SWD do KR ale również SRC mogło by się o tę relację upomnieć. Lepsza chyba przesiadka w SR niż nic dlatego zgoda z dejv185 że nie jesteśmy pępkiem świata i nie nazywajcie pomysł Kiecy-Kuczery ogryzkami tylko cieszcie się że po latach kolejowego marazmu coś zaczyna się dziać. Już tu pisałem o znienawidzonych przez mnie składach EN-57 ale dobrze wiecie że puki co brakuje KŚ taboru więc lepszy 14WE niż typowy Kibel. Ja do tego co się dzieje na kolei wodzisławskiej podchodzę bardziej ze spokojem i zrozumieniem.
oczywiście Kraków robią PR ale zawsze lepiej dogadać się z PR, puścić dodatkowego przewoźnika do Wodzisławia Śląskiego i jedną czy dwie pary mniej "ogryzków", ale mieć połączenie z Krakowem, bo masa studentów czy latem turystów zawsze z tego połączenia korzystała.Wprowadzenie Przewozów Regionalnych do Wodzisławia jako dodatkowego przewoźnika zawsze dawałoby nowe możliwości negocjacji z PR i KŚ w sprawie SKM. Kto powiedział, że to KŚ miałyby robić SKM Rybnik-Wodzisław jeśli np. PR dałyby lepszą cenę. Porażka władz Wodzisławia to natomiast tworzenie kolejnego połączenia PR do Rybnika (Rybnik ma ich kilka, Racibórz ma Wrocław, tylko Wodzisław nie ma ani jednego połączenia Przewozów Regionalnych). Miasto powinno szybko interweniować w sprawie Krakowa o 14:32 lub tego porannego. Wodzisław może pępkiem nie jest, ale po raz kolejny jest nierówno traktowany przez UMWŚ bo Racibórz i Rybnik mają po kilka połączeń PR a są miastami powiatowymi podobnie jak Wodzisław.
Dopytajcie się w UM może takie połączenia nie mogą być łączone ? Swoją drogą dziś uswiadamialen moja rodzinę z Wodzisławia ze kolej jeszcze istniej w Wodzisławiu i jakie pociągi jeżdżą :) bo myśleli ze już pociągi nie jeżdżą :p przydała by się jakaś reklama tych polaczen.
@dejv185, @zxc zwrócił słusznie uwage, tu nie chodzi o Racibórz bo oni nie chcą płacić za te połączenia ale to my wodzisławianie za te połączenia będziemy płacić (nie ma ich na liście połączeń finansowanych przez UMWŚ) więc, lepiej zrobić to porządnie. Logicznym jest, że miasto napierw powinno zapłacić za wydłużenie wszystkich relacji jakie się da do Wodzislawia, a ewentualnie później wynając 14WE i uzupełnić dalsze luki i potrzeby pomiędzy Rybnikiem i Wodzisławiem, tych jednak, może nie być wiele, gdyby każde składy zaczynające i kończące bieg w Rybniku wydłużono do Wodzisławia zamiast wynajmowania 14WE. Taniej to szybciej, a przede wszystkim większy prestiż połączeń do Krakowa czy Bielska. Pomimo mojej całej sympatii zgadzam się, że ten projekt wygląda na robiony wyjątkowo nieudolnie.
@Zxc Tak samo można wydłużyć te pociągi do Raciborza. Wodzisław to nie pępek świata ze tam muszą wszystkie pociągi kończyć bieg. Zamiast się cieszyć to wolicie psioczyc :/ piszcie wnioski są konsultacje społeczne może wam coś wydłuża. Swoją drogą to od Września będziecie miec lepsza ofertę niż Racibórz który będzie miał mniej pociągów do Katowic
Dlaczego tworzy się dwa pociągi Wodzisław-Rybnik i Rybnik-Kraków? Pociąg o 14:06 pojedzie tylko do Krakowa ale do Rybnika? Dlaczego władze miasta chcą płacić za jakiś nowy pociąg, dodatkowy (drugi pociąg), kiedy można wydłużyć relację Rybnik - Kraków o 14:06 z Wodzisławia Śląskiego? Śmierdzi to co najmniej niegospodarnością i nieudolnością.
a czego spodziewać się można po nieudacznikach? Zamiast na początek zapłacić za przedłużenie WSZYSTKICH możliwych połączeń, które końcą bieg w Rybniku do Wodzisławia (wtedy z automatu mieliśbyśmy SKM) to ściągnąć chcą najbardziej awaryjny pojazd w Polsce turbokibel 14we (modernizację grata EN57), żeby bawić sie w kolej. Tylko to już niegospodarność może być, bo nie wierzę, że zapłacić za wyjazd tego pociągu o 14:32 do Krakowa z Wodzisławia (mógłby wyjeżdżać o 14:06 kiedy jedzie ogryzek) będzie droższe niż nowa kolejna załoga, wynajem dodatkowego taboru itd, po to by jechał sobie ogryzek do Rybnika i tam było centrum przesiadkowe. To sprawa wręcz do zgłoszenia do odpowiednich instytucji kontrolujących.
Zobaczcie, że jednak ten projekt który w częsci jest słuszny jest zrobiony pod przesiadki w Rybniku. Pociąg-"ogryzek" KS - Os44286, który zaoferują nam władze miasta, wyjdzie z Wodzisławia Śląskiego o 14:06, będzie w Rybniku o godzinie 14:23, tam będzie przesiadka na pociąg do Krakowa o godzinie 14:32 wyjazd z Rybnika. Więc to nie jest tak, że wszystko jest ekstra. Ta sytuacja pokazuje, że Urząd Marszałka dokłada pociągów do Rybnika a olewa Wodzisław Śląski, gdyż z Wodzisławia pojadą ludzie "ogryzkami" od Kiecy. Tworzenie SKM ma sens ale na pewnych zasadach, gdyż tutaj ewidentnie widać, że ogryzek o 14:06 stworzony jest pod przesiadkę w Rybniku do Katowic i Krakowa, zamiast władze miasta miały walczyć o przedłużenie pociągów z Krakowa do Wodzisławia ufundowały ogryzki i problem z głowy! Nie lepiej zapłacić za przedłużenie pociągu do Krakowa zamiast "ogryzka"?
Również jestem zawiedziony brakiem, jakiegoś "hitu" w Wodzisławiu w projekcie Rozkładu Jazdy 2016/2017. Rybnik dostanie dobowo drugi Kraków, my nie będziemy mieli ani jednego. Dojazd "ogryzkiem" na przesiadkę do Krakowa to jednak nie to czego mieszkańcy oczekują. Połączenia bezpośrednie to prestiż i na choć ten dołożony Kraków o 14:32 z Rybnika.
http://portalpasazera.pl/Plakaty
Stacja Wodzisław Śląski --> szczegółowy roczny
dejv185 podaj linka do plk bo ja nie widzę żadnych rozkładów po 30 czerwca 2016. Jeśli to prawda, że z ogryzków będzą przesiadki do pociągów zaczynających bieg w Rybniku to będzie to totalna porażka.
poranny Kraków (tam) i wieczorny Kraków (powrót) nadal tylko do Rybnika. Bałagan jakich mało, ani władze miasta, ani powiatu nie umieją załatwić Krakowa? W zamian Kieca z Kuczerą zafundują nam ogryzki Wodzisław-Rybnik żeby wodzisławska gawędź przesiadała się w Rybniku. Brawo!
To jeszcze jedno od 1.9.2016 rusza SKM między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim:) Pociągi są już umieszczone w całorocznym RJ na stronie PKP PLK (do pobrania)
Miała być Cze-wa a nie ma :/ przydała by się
Wygląda to coraz lepiej szczególnie na odcinku Wodzisław - Chałupki. Dwa dodatkowe codzienne kursy . Jeden po 22 bezpośredni do Katowic z Bohumina. Kurs po 19 z Chałupek także rewelacja bo jest skomunikowany w Rybniku na Katowice i w Chałupkach z Bohumina. Na plus nowy wczesnoporanny kurs do Bohumina z Katowic przez Wodzisław. Kraków niestety tylko z Rybnika . Widzę także nowy kurs do Krakowa z Rybnika po 14. Czyli co piszemy :-)
Na stronie UMWŚ pojawiły się konsultacje RJ 16/17
http://bip.slaskie.pl/index.php?grupa=40&grupaj=33&id=78852&id_menu=202
"Na wielu stacjach kolejowych zawisną elektroniczne tablice. Ale nie w Wodzisławiu... " był o tym artykuł w innym serwisie.
Jeśli będzie sporo pociągów od nowego rozkładu na trasie Rybnik-Wodzisław to władze Wodzisławia mogą się upomnąć o tablice elektroniczne na dworcu czy też o kasę biletową. Będzie argument. :) @dejv85 - wczoraj przechodziłem koło naszego dworca to wszedłem się zapytać - kasjerka potwierdziła, że super-promo działa ale trzeba te bilety kupować z dużym wyprzedzeniem bo chętnych nie brakuje.
Z tego co się dowiedziałem w kasie bilety sprzedawane są nadal bez promocji
@dejv85 - a w kasie w Rybniku już można kupić?
PKP IC trochę naciaga ludzi na kasę jeże ktoś kupuje bilet przez Internet zapłaci więcej :/. Pojazdy wiecznie żywe EN 57 POWINNY już być dawno pocięte na zyletki
@Arteks: Ale jednostki EN57 jeżdżące na naszej linii to w 90% zdezelowany tabor, pomalowane okna graffiti, przez które nic nie widać, ogólny syf w środku, nie wspomnę o telepiącym się wnętrzu nawet na najlepszym torze oraz doznaniach akustycznych, które wydobywają się z pojazdu podczas jazdy. Ale już szczytem wszystkich szczytów jest puszczenie trupa o numerze 022 - ten pojazd ma plastikowe siedzenia w dodatku bez zagłówków. 3 klasa.
@dejv185: Również zauważyłem, że nie ma jeszcze wprowadzonego na naszej trasie Super Promo, mimo, że miało być od 13 marca.
Dalej na stronie PKP IC nie można kupić tanich biletów "Super Promo " pytanie czy te bilety idzie kupić przez Internet ? Czy tylko w kasach PKP IC ?
@isobis - ale przecież regulamin w każdej chwili można zmienić. To akurat jest najprostsze. @toffi - a moim zdaniem lepiej mieć EN57 do Czech niż nic. Czesi w niektórych "rychlikach" mają gorsze wagony niż PKP IC i turyści nie mają im tego za złe bo liczy się ogólny efekt i ilość połączeń oraz pasażerów, a nie sam tabor który sukcesywnie będzie wymieniany. A co jeździ po naszych drogach? Za to ci nie wstyd, że 70% samochodów w Polsce to 10-15 letnie podrasowane trupy?
Ktoś gdzieś kiedyś pisał o możliwym podniesieniu prędkości do 100 km/h. Chyba prędko to nie nastąpi .
Regulamin przydzielania tras PLK : Stan na dzień: 11.12.2016 Sporządzono: 03.02.2016
http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2016_2017/04.02.2016/N_ZAL_2.1P_20160203123536.pdf
158 RYBNIK TOWAROWY - CHAŁUPKI N 0,504 7,828 60 ,
158 RYBNIK TOWAROWY - CHAŁUPKI N 7,828 25,036 80,
158 RYBNIK TOWAROWY - CHAŁUPKI P -0,291 7,380 60. Ostatnia liczba to prędkość.
Ciekawie wygląda po remoncie 169 -tka , na prawie całym odcinku 80 km/h.
169 TYCHY - ORZESZE JAŚKOWICE N -0,246 2,900 80,
169 TYCHY - ORZESZE JAŚKOWICE N 2,900 16,691 80,
169 TYCHY - ORZESZE JAŚKOWICE N 16,691 17,484 50,
Ciekawa alternatywa dla jednotorowego odcinka Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice.
Ja jeszcze nawiążę to tematu taboru. Doprawdy wstyd wysiadać w Boguminie z pociągu KŚ. Ja się wstydziłem. Najgorszy sort EN-57 to pociąg międzynarodowy jakby nie było. Już nikt lepszej nazwy nie mógł dla nich wymyślić jak KIBEL . Czesi patrzą jak przyjeżdża pociąg z kraju 3 świata !!! Już za parę tygodni ma być ogłoszony przetarg na nowe jednostki . Znowu z zapisem że nie mogą wyjechać ani na 1 km za miedzę Ślaska ??? Czy KŚ nie mogą choć wysyłać EN-57 po modernizacji ??? te choć trochę wyglądają na nowoczesne.
To bardzo dobra wiadmość. Ale niezależnie od tego czy uda się kiedykolwiek wybudować drugi tor od Katowic do Chałupek, już teraz trzeba walczyć i intensywnie działać na rzecz odbudowy mijanki w Czyżowicach. Ona poprawi zdolność linii dwukrotnie i jest realnie do zrobienia jeśli będzie dobry lobbing Rybnika, Wodzisławia oraz Starostwa. Najważniejsze to jednak poparcie naszych posłów zarówno z PO jak i jeszcze ważniejsze z PiSu. Poparcie w tej sprawie polityków z regionu powinno być ponad podziałami, osobiścię liczę na to, że Senator Gawęda, Starosta Serwotka oraz Prezydenci Kieca i Kuczera po prostu się dogadają i razem w tej sprawie zaapelują. Bez odbudowy mijanki w Czyżowicach w ciągu 5 lat nasza linia będzie odstawać od reszty stawki.
W wersji minimum można zgodzić się z @Arteksem, ale oczywiście aby kolej aglomeracyjna Katowice-Ostrawa miała sens powinny być dwa tory. Mijankę w Czyżowicach zaś powinno się odbudować z innego projektu już teraz (tj. w ciągu 2-3 lat jest to realne o ile będzie miało poparcie rządu). Prezydent Kieca powinien faktycznie zaapelować do poseł Kloc oraz do posła Gawędy pomimo różnic politycznych, byłaby to ważna inwestycja dla regionu. Ponadto odbudowa mijanki w Czyżowicach już teraz byłaby pierwszym krokiem do dobudowy drugiego toru jak pisze @idla.
Bardzo dobrze, że szef subregionu p. Kieca lobbuje w tej sprawie. Zamiast jednak zainteresować problemem posła Gadowskiego - który nic dla transportu kolejowego w naszym regionie nie zrobił, lepiej gdyby zwrócił się z tym problemem do poseł Kloc - jednej z najważniejszych postaci partii rządzącej. Drugi tor na Wodzisław-Chałupki jest mniej potrzebny bo zawsze będzie tam mniej pociągów niż na Katowice-Rybnik ale oczywiście nie jestem przeciw. Mnie by już całkowicie usatysfakcjonowało gdyby: 1) odtworzono mijanki Czyżowice i Brada 2) budowa drugiego toru między Jaśkowicami a Leszczynami bo ten kawałek linii należy do najbardziej obciążonych przewozami w Polsce. Dyrektor PKP PLK jeśli potrafi odczytywać wykresy ruchu - powinien sobie je zobaczyć!
o ile mnie słuch nie myli to o 15:32 coś poza rozkładem KŚ kulało się do Wodzisławia!
http://www.radio90.pl/kieca-dodatkowy-tor-z-katowic-do-nedzy-to-koniecznosc.html Dziwne tylko dlaczego rybnickie radio (ex Wodzisławskie) tytułuje wywiad: "Kieca: „Dodatkowy tor z Katowic do Nędzy to konieczność”", kiedy Kieca mówi o drugim torze również a może przede wszystkim z Wodzisławia do Chałupek, bo bez tego nic się nie poprawi. Władze miasta słusznie walczą o drugi tor, ale to zadanie na lata (może za 10 czy 20 lat) natomiast już teraz trzeba odbudować mijankę w Czyżowicach co może być wstępem do budowy 2 toru.