Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
https://m.youtube.com/watch?v=djhj2Ac2uBY
EIC Sobieski
Fajne info, dawać więcej jak coś pojedzie objazdem. Póki co KŚ z Bogumina opóźnione o 12:43 w Wodzisławiu zamiast 12:15. Ciekawe czy w nocy pojadą również pociągi towarowe - szlak będzie wolny, a Zebrzydowice trzeba jakoś objechać ;)
@dejv185 - duża ciekawostka! Właśnie jedzie Varsovia do Budapesztu z Taurusem z przodu! W Rybniku powinna być ok. 13.20 a w Wodzisławiu z 12-15 minut później.
O której można się spodziewać tych pociągów w Rybniku ? Jakąś pamiatka musi być. :)
Polonia do Wiednia jeździe przez Chałupki tak twierdzi infopasazer , ale czy przez Rybnik, Wodzisław ?
Nastawnia w Bohuminie poszła z dymem. Utrudnienia do poniedziałku. Składy do Ziliny kursują objazdem przez Havirov, składy na Pragę z Polski łącznicą prosto do Ostravy.
Uwaga, wszystkie międzynarodowe z powodu pożaru nastawni w Bohuminie trasowane są dzisiaj przez Rybnik-Wodzisław!!!
A co się tam paliło ?
No to sie dzisiaj będzie działo... Pożar w Bohuminie.. Comenius już ma + 120 , Silesia, Chopin + 90.
No to sie dzisiaj będzie działo... Pożar w Bohuminie.. Comenius już ma + 120 , Silesia, Chopin + 90.
Oprócz zmiany lokomotywy odpinają część wagonów, do tego dochodzi próba hamulca - często opóźnienia są wynikiem opieszałości, która leży po stronie czeskiej. @Bystrzak: Ten wskaźnik to W14 i nie został on jak widać sprzątnięty po zniesieniu ograniczeń z przejazdu na Targowej. Oznacza on początek lub koniec odcinka, przez który trzeba przejechać ze zwolnioną prędkością, która została określona na poprzedzającej wskaźnik W14 tarczy D6. Kolor pomarańczowy informuje maszynistę, że jest to ograniczenie tymczasowe, natomiast biały odpowiednik wskaźnika W14 (wskaźnik W9) oznacza ograniczenie stałe.
Polonia , Sobieski i Varsovia także często mają +parę minut w Zebrzydowicach . Dzisiaj Sobieski +15 .
w tej sytuacji strasznie długo im to zajmuje. Bo często właśnie na stacji w Boguminie pociąg łapie opóźnienie (z Pragi dojeżdża o czasie).
Opóźnienia nie są także efektem tego że w Bohuminie pociąg musi jechać w innym kierunku niż w przypadku Zebrzydowic. EP09 stoi zawsze przygotowana od strony Chałupek i nie musi robić oblotu składu. Odpinają czeskiego loka i zapinają EPO9 z drugiej strony. Ten argument odpada, a pojawił się na kilku portalach , że przyczyną opóźnień jest zmiana czoła.
W NW (tora) pisze o problemach z dojazdem na rampę w Wodzisławiu i przejściem na stacji. Ciekawy jestem co PKP PLK planuje odnośnie rampy na stacji? Przecież jakiś dojazd na rampę musi być żeby pociągi towarowe mogły być ładowane i wyładowywane! Most nad Leśnicą miał być remontowany a nie jest! Czy stacja kolejowa ma być pozbawiona korzystania z bocznicy bo nikt nie umie porządku zrobić z dojazdem na rampę?
wlaczcie o mijankę w Czyżowicach. Jak macie jakiś polityków czy dobrych samorządowców apelujcie o tę mijankę, aby ta linia była naprawdę alternatywą i objazdem dla magistrali europejskich Kędzierzyn-Chałupki oraz Katowice-Zebrzydowice.
@zxc @Toffi @Isobis - Odnośnie pociągów towarowych. To skład ZIK prawdopodobnie zaczął pojawiać się już regularnie i po prostu będzie (przynajmniej raz w tygoniu) robił obiec Sandomierz-Chałupki-Sandomierz przez Wodzisław Śląski. A wożą nie cement czy olej ale paszę. Obserwujcie dalej szlak może uda wam się cokolwiek innego zauważyć ;) choć przede wszystkim trzeba czekać na oddanie torów towarowych w Olzie i w Wodzisławiu Śląskim. Obecnie brak czynnych torów w Olzie praktycznie blokuje całą linię, i to co obserwowaliście wczoraj za oknem to było MAKSIMUM jej przepustowości bez Olzy :( Trzymajcie rękę na pulsie aby oddano tory towarowe w Olzie i Wodzisławiu i walczcie o mijankę w Czyżowicach
@dejv185 dzieje się tak po pierwsze dlatego, że jak pisze @Isobis często pociągi z Czech mają opóźnienie (czy to na trasie Praga-Bogumin czy podczas zmiany czoła pociągu w samym Boguminie). Nie dotyczy to jedynie Comeniusa który z tych powodów opóźnień mieć nie powinien. 2) na linii Chałupki-Wodzisław-Rybnik nadal są ograniczenia ( w tym kilka 20 km/h). Teraz 3) Koleje Śląskie mają na przejazd nawet 23 minuty (nie wiem czy ktoś zauważył że takiej Vladislawi dołożono trzy minuty w stosunku do planowanego na grudzień rozkładu) Miał jechać 20 minut jedzie 23... Gdy dołożysz do tego że IC ma jechać w 15 minut ten sam odcinek - masz rozwiązanie. Wiem powiesz zaraz że KŚ zatrzymują się po 1 minucie na przystanku - tak, ale w praktyce ten czas jak nie ma pasażerów można nadrobić, IC nie ma jak nadrobić ani opóźnień z Czech ani ograniczeń do 20 km/h, bo te 15 minut to on przy 80 km/h z Chałupek po prostu potrzebuje.
Tutaj to dobrze widać , przykład dla "Porta Moravica" na 5 dni jest 5 opóźnień.
http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/cgi-bin/zpvlaku.cgi?113
Zdecydowana większość jest już opóźnione jak wjeżdża do Czech. Ale nie ma co płakać, jest coraz lepiej, wczoraj jeździły max +5 minut a przyjeżdżające do Wodzisławia z Warszawy planowo.
Pytanie co jest powodem opóźnień pociągów EIC na trasie Rybnik - Chalupki ? Pocią
gi KŚ na tym odcinku praktycznie jeżdżą bez opóżnień a EIC łapią nawy po 10 min opóźnienia
Skład z pudernicami widziany w Radlinie , jechał z Wodzisławia
20 minut temu do Wodzisławia coś ciągło zestaw cementowozów. Być może to znowu ten ZIK Sandomierz z wagonami z firmy Cemet. Dzień towarowy dziś :)
Tym razem ET-22 PKP Cargo w drodze do Chałupek!!!!!!!! Czy czasem jakiś dodatkowych torów nie otworzyli?
Jedzie pociąg towarowy z Wodzisławia do Chałupek z dużą liczbą wagonów, kto może niech go łapie w Bełsznicy czy Olzie!!!
to ograniczenie do 20 km/h. Takie ograniczenie jest np. w Radlinie na Bażanciarni. ps. Dziś w nocy coś koło godziny 1 jechało.
http://s5.postimg.org/e2y1v6xtz/WP_20160208_08_06_19_Pro.jpg Taki znak widziałem dziś na wysokości Karuzeli, koło przejazdu kolejowego.
Wczoraj koło 16 kręcili coś przy trakcji na rozjazdach pomiędzy starymi torami towarowymi a wyremontowanymi na głowicy północnej w Wodzisławiu. O ile dobrze widziałem na torze nr 2 ( ten nieczynny przy peronach) pojawiło się ograniczenie V do 20 km/h. W każdym razie takie ograniczenie zauważyłem na stacji, choć może dotyczy ono innego toru.
To miło, dziś rano widziałem jak coś robili w pasie między torami, w Rybniku Towarowym
12:22 ET-22 PKP Cargo jedzie do Chałupek.
14:32 jakiś lok z jednym wagonem wjechał do Wodzisławia.
zxc NW złośliwie wyłączyli studniówki a włączyli jakichś szarpidrutów,ot taka gazetka
@RPR już im pisałem kiedyś ileż można słuchać jednego i tego samego. Co mnie obchodzi jakaś studniówka w Raciborzu i do tego to już od dwóch tygodni się włancza. Wkur.....ją tylko czytelników.
droga redakcjo czy możesz wyłączyć swój hit "Jesteś szalona" przy otwieraniu stron?
ktoś może wie co wczoraj jechało w stronę Chałupek ok. 22.25? Czy był to opóźniony Comenius czy coś innego?
Z wczoraj rana, bardzo przyjemny widok. Pociąg KŚ jadący w kierunku na Chałupki ;) https://www.youtube.com/watch?v=D4jKfR_7cLE&feature=youtu.be