Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Czy w Czyzowicach jest jeden tor i mijanka bybyla budowana od zera ?
mmiro linia 169 odciąży linię 140, zarówno w ruchu towarowym jak i osobowym, nie ma to nic do rzeczy w stosunku do linii 158. Najsłabszym punktem tej układanki jednak za dwa-trzy lata będzie jednak linia 158, a konkretnie odcinek Wodzisław Śląski-Chałupki. Aby nadal na niej móc rozwijać połączenia czy nasza linia była objazdówką dla magistrali Kędzierzyn Koźle-Chałupki i Zebrzydowice-Katowice konieczna jest o czym pisali poprzednicy mijanka w Czyżowicach. Wiem, że możemy liczyć w tym zakresie na wsparcie Nowin Wodzisławskich, gdyż temat był już podejmowany i zapewne nadal będzie, za co należą się podziękowania dla tej gazety.
@mmmiro - wszyscy wiedzą o remoncie linii 169 i to jest bardzo dobra wiadomość bo ona jeszcze bardziej udrożni szlaki łączące płn z płd regionu i dojazd do Chałupek. Łatwiej będzie prowadzić ruch dalekobieżny bo pociągi z Pragi do Warszawy pojadą właśnie zmodernizowaną linią z Jaśkowic do Tychów. :)
Zbieraja sie czarne chmury nad linia 158. Z pewnego zrodla wiadomosc,w grudniu oddaja wyremontowana linie 169 i tam skieruja od grudnia wszystkie IC jadace teraz przez Chalupki.
coś "extra" jedzie na Chałupki
a ruch towarowy jeździ obecnie przez Chałupki? W nocy nie chce mi się wierzyć że nic z Czech czy Austrii nie jedzie w kierunku Katowic czy Krakowa co do niedawna jeździło przez Zebrzydowice. One też jadą przez Hawirzov? Co z składami do GOP przecież nocą mogą sobie jechać przez Wodzisław i Orzesze do Tych lub przez Leszczyny do Makoszów, któtszą drogą.
@Idla Nocą osobówki jeżdżą przez Zebrzydowice Czeski Cieszyn. Częściowo przez to , że jest mieszanka wagonami z pociągami do /z Żyliny . Taka Nicea mogłaby tu jechać ale może chodzi też o obiegi loków.
dziwne że w nocy cisza, jakby nic nie jeździło ani towarowego ani osobowego, może czesi modernizację robią w tym czasie w Bohuminie? Który to już miesiąc prac i remontu?16 za chwile 17 i biedaki dodatkowego toru nie umieją w Olzie oddać? To przecież paranoja te PLK i ten remont z Rubau!
całkowity koniec utrudnień Czesi planują na... 30 kwietnia 2016. Linia 158 jeśli PLK czym prędzej otworzy drugi tor w Olzie i trzeci w Wodzisławiu ma szansę na przejęcie znacznej części ruchu w tym czasie (do 21.02 osobowego, później towarowego) z kierunku Zebrzydowic.
@Isobis pokazuje z drobnym poślizgiem, przynajmniej w stronę Wodzisławia od Chałupek, przeba doliczyć ok. 5 min.
https://portalpasazera.pl/Mapa pokazuje już dzisiaj na bieżąco objazdowe składy .
No właśnie, Praha + Polonia to razem 10 pudeł , epoka to spokojnie uciągnie z rozkładową prędkością, więc w czym problem.
@isobis za to słyszałem że wczoraj w pociągu "Praha" do Warszawy prawie nie było miejsca.
Jasne Arteks ale to też świetny argument dla lokalnych polityków, samorządowców i mediów z Rybnika i Wodzisławia aby pokazać jak ta linia jest potrzebna również jako "objazdówka". Linia w dzień się zapycha co pokazuje jak bardzo potrzebna jest w przyszłości mijanka w Czyżowicach o nią trzeba walczyć bo mamy argument - dzisiejsze objazdy, a pamiętajmy że to tylko kropla bo pociągi towarowe właśnie przez przepustowość i brak mijanki w Czyżowicach podczas objazdów nie będą miały nawet co marzyć o jeździe tą linią! To ważny argument na rzecz poprawienia przepustowości i wspólnej walki o mijankę. Ta linia ma ogromny potencjał ale potrzebujemy MIJANKI W CZYŻOWICACH! Mam nadzieję, że ktoś się tym zajmie.
Poza tym dlaczego nie łączą składów , np dlaczego wczoraj Praha nie jechała razem z Polonią ,skoro pasażerowie i tak się przesiedli. Polonia jechała wczoraj zupełnie pusta przez Wodzisław.
Rozumiem Chopin, Silesia , ale po co pchać Nicea przez Cesky Tesin ? Niepotrzebna zmiana czoła.
@zxc - to może wynikać z tego, że Chopin składa się z kilku grup pociągów, a w Ostrawie nie ma tyle krawędzi na manewry. Dlatego puścili go przez Czeski Cieszyn-Zebrzydowice. Natomiast mam ciekawą informację, że Czeci wnioskują o ruch przez Chałupki dla dziennych międzynarodowych aż do 21 II! Linia 158 przechodzi prawdziwy chrzest bojowy i całkowicie ratuje ruch międzynarodowy między Polską a płd. Europą. A więc jeden z jej celów - ruch objazdowy właśnie jest wykorzystywany w pełni. To świetny argument na przyszłość dla osób zarządzających siecią kolejową w Polsce!
Zupełnie zaskakujące działanie przewoźnika albo PLK. Pchają się na naszą linie kiedy ta jest niewydolna w ciągu dnia i się blokuje, a nocą kiedy od Katowic po Chałupki mogą jechać bez problemu jadą przez Cieszyn i Hawierzów! Istny czeski film...
http://www.cd.cz/omezeniprovozu/mimoradnost.php?mid=359
Chopin, Silesia , Vltava i Nicea jadą przez Havirov, Cesky Tesin, Zebrzydowice :(
Polonia z Wiednia : https://www.youtube.com/watch?v=AshHfiay0f8
KŚ o 20:35 powinny być w Chałupkach, linia teoretycznie będzie wolna do 21:30, więc może jakiś towar się pojawi. W nocy zaś spodziewać się możemy 6 składów IC m.in. do Moskwy, Pragi, Budapesztu, Warszawy, Krakowa, pomiędzy tym może jakieś towarowe będą jechać bo w nocy linia jest znacznie mniej obciążona (brak KŚ na szlaku).
Polonia, za nią KŚ już jadą do Chałupek.... i tak non stop...
Ile umie tyle obserwuję :) Teraz jakiś ICC wjeżdża do Wodzisławia z Chałupek
Pierwsza mijanka IC ponadplanowa na stacji w Wodzisławiu miała miejsce po godzinie 12 w południe: http://i.imgur.com/VOfoIRn.jpg Linia wykorzystywana jest na granicy przepustowości, niestety pociągi objazdowe blokują linię na 30 minut (tyle zajmuje przejazd jednotorowego odcinka bez Olzy). Nie ułatwia sprawy również brak dodatkowych torów w Wodzisławiu. Dziś w nocy możemy spodziewać się wzmożonego ruchu pociągów, osobowych IC ale być może jakiś towar też się pojawi (choć to nie do końca pewne) wszystko zależy od tego jak rozłoży się przepustowość/ruch/opóźnienia osobówek.
Dzisiaj wszystko się zblokowało przez ten jednotor do Chałupek. Porta Moravica czeka w Wodzisławiu na Prahę a w Chałupkach stoi Polonia i czeka na Portę
W Wodzisławiu stoi opóźniona Porta Moravica i czeka na opóźnioną Prahę będziemy mieć na stacji 2 x ICC
Ile oni chcą oddawac te tory? zamiast po jednym dopuszczać je do użytku!
@Arteks jeśli to tydzień to w tej sytuacji PKP PLK powinna odebrać i oddać dodatkowe tory na stacji Olza i Wodzisław. Uruchomienie choć po jednym dodatkowym torze znacznie poprawiło by sytuację i przepustość,
To był Sobiesku z Gdyni do Wiednia
A ja przyjechałem z pracy i nieświadomy tego co się dzieje zastanawiam się co to za ICC o 16:45 ciągnie do Chałupek . To co to był za skład ???
Jeśli sytuacja się nie zmieni to mamy tak : Dzisiaj wieczorem około 23.00 "Vltava" Praha/Wien - Moskwa/St.Petersburg , Dziś w nocy Chopin i Silesia x2 . Jutro rano około 8.00 Moskwa - Nicea. :) Aparaty i kamery w dłoń
Prawdopodobnie dodatkowe pociągi międzynarodowe przez Chałupki będą jeździły conajmniej jeszcze tydzień. Przez Bohumin nic nie może w tej chwili jeździć i nie da się go tak szybko naprawić.
Redakcjo może zapytacie kiedy w końcu choć jeden tor w Olzie zostanie oddany i trzeci w Wodzisławiu?! PLK zapowiadała sukcesywne oddawanie do użytku kolejnych torów, minęły tygodnie a oni nie oddali ani jednego toru! W Chałupkach stoją pociągi czekają na wolną drogę a linia przez Racibórz nie wydala, podobnie nasza jest użytkowana na maksymium, ale bez drugiego toru w Olzie i trzeciego w Wodzisławiu objazd linią przez Wodzisław pozostawia wiele do życzenia, pozatym brak mijanki w Czyżowicach :(
@jerzy to za daleko, pozatym! Ta sytuacja pokazuje jak bardzo potrzebna jest linia Chałupki-Wodzisław-Rybnik. Już teraz całkowicie się blokuje, bo ofiary z PKP PLK nie oddali dodatkowych torów w Wodzisławiu i Olzie. Poza tym MIJANKA w Czyżowicach. Gdyby nasze media i władze miały jaja, to już by pisały o tym jak bardzo potrzebna jest mijanka właśnie na takie sytuacje! Ta linia ma ogromny potencjał objazdowy co jest bardzo ważne aby minimalizować opóźnienia na magistralach Zebrzydowice-Katowice i Kędzierzyn-Chałupki. A to że w Olzie nie oddano wciąż drugiego toru i linia jest zablokowana to skandal. Ile oni czasu to chcą robić?! Pech chciał że teraz drugi tor w Olzie byłby zbawieniem dla opóźnionych pociągów osobowych (nie piszę już o biednych maszynystach z towarowych). http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/duze-utrudnienia-na-odcinku-chalupkibohumin-75357.html
Dla lokalnych mediów temat pożaru w Bohuminie nie istnieje?