Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Dziś pomiędzy 7:45 a 8:45 za oknem 3 składy towarowe z Chałupek i przed chwią 4 do Chałupek a więć maksymalnie wykorzystana dziura pomiędzy osobówkami jak będzie z kolejną wolną godziną ?
Dziś pomiędzy 7:45 a 8:45 za oknem 3 składy towarowe z Chałupek i przed chwią 4 do Chałupek a więć maksymalnie wykorzystana dziura pomiędzy osobówkami jak będzie z kolejną wolną godziną ?
Wczoraj przed 11 towarowy z chałupek z węglarkami
Tak.
@Arteks - ale mam nadzieje że to tylko na tym czasowo ?
Wesołych Świąt dla fanów kolei i redakcji NW :)
Coś za oknem zagwizdało więc odruchowo do okna a tam 15 minut opóźniona Porta Moravica i ciekawostka 6 wagonów , 1 wagon za lokomotywą ... polski z barwami ICC
@karls: Bo zadzwonię do mamy i Ci internet wyłączy. Będzie śmiech na całe gimnazjum. sio...
pisze ci że wczoraj ok. 100 wysiadło, a dziś tylko 30 jak pisze Isobis
Miało być @Arteks :-) sorki
@Artur : Dzisiaj t.j 23.12 z pociągu wysiadło ok. 30 osób. Podobna ilość oczekiwała na pasażerów na peronie. Samochodów na parkingu pełno, korek do ronda aż miło. Dawno takiego ruchu na stacji nie było :-)
@isobis - to kapitalny wynik dla stacji która nigdy nie miała pociągów dalekobieżnych. W tym przypadku jestem naprawdę mile zaskoczony jak dobrze pracuje w ruchu dalekobieżnym Wodzisław. Piszesz o dzisiaj czy o wczoraj? :)
@tomula - podobno nie zdążyli czujników poprzenosić w czasie podwyższania prędkości rozkładowej na linii. Jest to żenujące bo o podniesieniu prędkości wiedzieli w zakładzie tarnogórskim już co najmniej od wiosny. No ale jak widać to dla nich za "krótki" czas.
Do posiadających wszelki informacje nt linii 140 między Leszczynami a Czerwionką mam pytanie ; dlaczego pomimo nie tak całkiem dawno postawionych rogatek na trzech przejazdach znowu jest ograniczenie prędkości? z góry dzięki za info
Z Porty wysiadło 30 osób.
wczoraj ok. 100
Czy może ktoś z was był dzisiaj lub wybiera się na dworzec jutro sprawdzić frekwencję w pociągach z Warszawy? Ciekawi mnie ile w Wodzisławiu wysiadło/wysiądzie ludzi. Ja akurat byłem ok. 17.00 w okolicy dworca i policzyłem plus/minus że w Rybniku z Porta Moravica wysiadło ok. 60 osób :D I sporo ludzi zostało w pociągu. Ciekawe ile wysiadło w Wodzisławiu? Jutro będzie pewnie jeszcze więcej.
Pewnie drewno ze Słowacji na kopalnię.
@zxc: Ustawiony czołem w kierunku Radlina Obszar/ Marcela. Nie wiem jaka relacja.
... to ja dodam że ta lokomotywa z drewnem stoi sobie już co najmniej od wczorajszego poranka , dwa tory od peronu również obecnie zajęte węglarkami , w Turzyczce coś ostatnio grzebali w szafie sterowniczej ale ciągle sygnalizacja nie czynna ( mowa o tej na granicy z Czyżowicami)
to dobra wiadomość, a wiadomo co to za relacja? Z Marcela czy na Marcel?
W Wodzisławiu na torze 22 stoi SM42 z wagonami Eaos wypełnionymi drewnem. Dowód na to, że ten tor, jak wcześniej wspominałem jest czynny.
Połączenie jest dobre a można tymi pociągami dojechać aż do Bańskiej Bystrzycy gdzie od Martina jedziemy jedną z najpiękniejszych tras na Słowacji. Ponad 20 tuneli , wiadukty ... To wszystko w jeden dzień i dużo czasu na miejscu.
@inter @isobis @olgierd - obecnie oferta w Beskidy jest słaba ale nowym impulsem poprawiającym ją będzie modernizacja linii. Już sam odcinek Rybnik-Żory skróci czas jazdy może już za rok, a co dopiero jak zrobią Żory-Chybie. :) Fajne jest to połączenie na Słowację, nie zwróciłem uwagi że tak dobrze pasuje skomunikowanie w Bohuminie. Będzie czas na zakup świeżego rohlika w Bohuminie rano i jakichś "napojów". Czesi też zaczęli korzystać z pociągów, wiem bo dzisiaj spotykam czasami na dworcu w Rybniku ludzi mówiących po czesku. Wcześniej raczej mi się to nie zdarzało bo Czesi jeździli do nas autami.
Jeszcze cena : Korzystając z oferty Silesia Weekend w kasie w Bohuminie kupujemy bilet City Start powrotny na trasie Navsi(Jablunkov) - Zilina w cenie 7 EUR (193 kC). Do Jablunkova i z powrotem jedziemy na bilecie Silesia Weekend.
@Inter : Od nowego rozkładu to na Słowację można pojechać na cały dzień niekoniecznie przez Zwardoń :)
Z Wodzisławia 05:32 - Bohumin 6:16, z Bohumina 06:58 - Zilina 08:33.
Powrót Zilina 19:27 - Bohumin 21:01 , Bohumin 21:56 - Wodzisław 22:28.
@Olgierd to Bielsko to bdb pomysł, szkoda tylko, że raz dziennie. Gdyby była druga para nieco później byłoby extra. Nie każdy w końcu nawet na wakacje czy weekend jedzie o 6 rano. Ogólnie jednak to ogromny plus z w weekend możemy dojechać do Bielska a także z jedną przesiadką do Żywca czy Zwardonia a to już prawie Słowacja.
Moi drodzy jeśli chodzi o połączenie Naszego subregionu z Beskidami to jest przecież pociąg z Chałupek
do Bielska skomunikowany w Rybniku (6.40)i Pszczynie(7.44) gdzie mamy wybór;Wisła(8.09)
lub Zwardoń(7.52).Takie skomunikowania umożliwiają również powrót tego samego dnia z Pszczyny ok.19.
To ten sam pociąg o którym wspomniał wcześniej Artur(ten na impulsie).
Dodam,że to połączenie weekendowe (C).
Co do połączenia z Bałtykiem to pewnie dowalą wagony bezpośrednie do Katowic lub Warszawy.
Przynajmniej tak wydaje się najprościej.
Oj, nie liczyłem, na oko z 30 wozów było.
Wytargał*
Super info @Artur, ile mniej więcej kontenerów Gagar wymagał?
@Inter: Ja ostatnio widziałem jak wyjeżdżały do Marcela z Wodzisławia kontenery ciągnięte przez gagarina :)
Widział ktoś skład relacji Wodzisław - Marcel? W stronę Radlina chyba nie jeżdżą linią przemysłową? Wczoraj kontenery Innofreight jechały na Rybnik wieczorem.
@hades_TEK - no ale sam napisałeś nie tak dawno, cytuję "...bo najwyraźniej ktoś o Rybnik zadbał. Szkoda tylko że nikt wtedy nie zauważył iż tory ciągną się dalej na południe. Rybniccy lobbyści choć od szeregu lat robią wszystko żeby zdominować subregion, to w takich sprawach nie myślą wcale kategoriami subregionu i dbają tylko o swoje miasto :(" Czyli w jednym wpisie piszesz, że jest lobby rybnickie, w drugim, że nie. Pisz często takie paranoje - ja mam potem ubaw bo tak się składa, że znam wielu pasjonatów kolei z SWD, SRC czy SR. Czasami dla jaj puszczamy sobie linki twoich szowinistycznych i bezsensownych wpisów. Koledzy z Wodzisławia, zawsze się za ciebie wstydzą. Tym bardziej, że na tym forum bywają czasami przedstawiciele władz Rybnika czy Wodzisławia. Wcale się nie dziwię, że nikt nie chce z tobą współpracować i nie traktuje cię na serio. Z twoich wniosków rozkładowych, nie potraktowano poważnie żadnego... ;PPP
Rozumiem że mówisz tu o twoich działaniach, a nie naszych bo przecież TEK to twór wirtualny i nic-nie-robiący. A zatem śmiało, uwiarygodnij jakoś to co tak uparcie tu insynuujesz, że Wodzisław i okolica mają ci cokolwiek zawdzięczać, pozorancie. Tylko daruj sobie pierdoły w twoim stylu bo zaraz mi tu napiszesz że dzięki wielkiemu i przeciążonemu przewozami Rybnikowi kolejarze z Wodzisławia mają pracę.
Aha zapomniałem że przecież taki obyty światowiec jak ty nie będzie ujawniać kulisów pospólstwu, zatem niczego nam tu nie udowodnisz tylko dalej będziesz pisał o swoich tajemniczych wiewiórkach i wtykach i chełpił swoimi sprawdzonymi przepowiedniami (przemilczając te które okazały się bzdurą). Ciekawe czy zdołasz pobić własny szczyt bezczelności i łgarstwa - że ekspresy dla Wodzisławia załatwiło rybnickie lobby.
@Artur - takie działania są już podejmowane. :D Zobaczymy co z tego wyjdzie. Akurat zbiegło się to z zainteresowaniem Czechów Bałtykiem.
Inter. Porta Morawica korzystała z peronu 2 toru 1, ponieważ taki peron widnieje w Rozkładzie Jazdy. I wczoraj na pewno Porta Morawica od Rybnika przyjechała po torze właściwym.:)
Wczoraj Porta Moravica do Pragi korzystała z peron nr 2 i toru nr 1. Od Rybnika przyjechała również po torze przeciwnym do zasadniczego kierunku jazdy.
Ja bym się skupił na reaktywacji sezonowego pociągu Wydmy, który z idiotycznych powodów został skrócony do Katowic, mimo, że Racibórz i Rybnik generowały dobre potoki pasażerskie. Powrót tego pociągu proponowałbym w relacji Bohumín - Chałupki - Wodzisław Śląski - Rybnik - Leszczyny - Orzesze Miasto - Tychy - Katowice - (...) - Gdynia Główna - Łeba/Hel.
@isobis - ale to wynika z tego, że czasowo przejazd autobusem może nie być atrakcyjny. Poza tym może na tym kierunku występują szczególne ciążenia w niektóre dni np. pt czy nd, wakacje, ferie, okres przedświąteczny itd. Ja w Katowicach widziałem pociąg do Szczecina w którym było w środku tygodnia 20-30 osób... Ale przypuszczam, że po pierwsze on się wypełni na trasie, po drugie są dni gdy może jechać nim z Katowic 300 osób. @inter - z Częstochową to nie jest takie proste bo trochę rozwala ruch na S1, poza tym tam muszą jeździć dłuższe składy. Ale w weekendy mogłoby się to sprawdzić. Mam też inny pomysł. Możnaby coś pokombinować z połączeniem pociągów Katowice-Kielce z kierunkiem na Wodzisław. Czasowo mogłoby być bardzo atrakcyjnie. PR na tę trasę wypuszczają Impulsy. :) Tak więc dałoby się z Wodzisławiem podziałać na różne kierunki. Ale hitem byłby pociąg do Wałbrzycha przez Wrocław. Kilka celów byłoby połączonych!