Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
gdzie te 3mln, które kieca miał na centrum przesiadkowe? obecnie pisze się jedynie o możliwości aplikowania o środki, a to nie daje jeszcze 100% gwarancji. jak to jest naprawdę z tą kasą, o której w ubiegłym roku wspominał kieca?
Mam nadzieje, że mojego posta władze też przeczytały. Zresztą przejde się do UM i powiem im to.
Budynek dworca jest brzydki na teraz, ale jego stan techniczny - poczekalnia - pomieszczenia kasowe są w na tyle dobrym stanie, że można ten budynek uruchomić w każdej chwili. Jedyne co to bym drzwi wejściowe wymienił z obu stron, ale do tego żadnego mega przetargu nie trzeba.
@rodowity wodzisławianin - przesadzasz. Jeśli to są pociągi jadące do Czech to jak mogą ominąć Wodzisław??? Twój lokalny patriotyzm przesiąknięty jest histerią. Oczywiście walczcie o kasę, nie mam nic przeciwko, odciąży trochę tę rybnicką bo latem po bilet stało się tam po 2 godziny... W Rybniku sprzedaż biletów prowadzą też dwie poczty ale nie wszystkich rodzajów - chyba wyłącznie na pociągi krajowe i tylko miejsca siedzące. Może namówić pocztę w Wodzisławiu aby sprzedawała bilety? Nikt wam z kasą do kontenerów nie przyjdzie kiedy nie jest wiadoma liczba pasażerów. Przekonajmy się ile będzie chętnych do wsiadania w Wodzisławiu. Może będą to tłumy, a wtedy same PKP IC będzie chciało mieć tu kasę bez nalegań na nich. :)
W budynku dworcowym są też pomieszczenia kasowe. Dlaczego pasażerowie niekorzystający ze sprzedaży internetowej biletów mają biegać na drugi koniec centrum miasta, by tak bilet zakupić? Niektórzy sugerują, by bilety kolejowe były dostępne np. w WCK. Przecież tu, na dworcu kolejowym, w przyszłości ma znajdować się centrum przesiadkowe.
Skoro Miasto nie planuje w najbliższych miesiącach modernizować budynku dworcowego, więc mogłoby w nim udostępnić poczekalnię dla pasażerów.
@RPR internet nie jest wyjściem, biletomat to półwyjście, wyjściem jest kasa, z możliwością zakupu biletów międzynarodowych inaczej 50% wodzisławskich pasażerów ucieknie do Rybnika (jak wiele innych rzeczy wcześniej), a z Wodzisławia ze względu na fatalną frekwencję ucieknie Intercity i koło się zamknie. Tylko kasy mogą stymulować większą ilość pasażerów z Wodzisławia, a tylko większa ilość pasażerów utrzyma Intercity w Wodzisławiu.
jak bys chciał kupic teraz bilet przez internet to niema stacji wodzisław Śląski,tylko albo Radlin wskakuje,albo wolbrom,taki mają tam "porządek'
Oczywiście, że kasa biletowa jest w Wodzisławiu potrzebna, to nie podlega żadnej dyskusji. @Arteks ja wiem, że Ty jesteś z Rybnika, więc odpowiem Ci tak: jeśli nie będzie w Wodzisławiu kas to ludzie pojadą właśnie do Rybnika i wtedy możemy zobaczyć, że kilka osób będzie korzystało z nowych połączeń IC w Wodzisławiu i Wodzisław je straci. @Artur Klimek, Ty jesteś młody wiesz jak obsługiwać biletomat, wiesz jak wchodzić na internet, wiele osób tego nie wie. Kasa jest potrzebna tu i teraz a nie za 3 lata w odnowionym dworcu, bo wtedy może nie być już Intercity, dlatego że wszyscy jeździli do Rybnika po bilet i na pociąg. Jeśli nasze władze chcą utrzymać tu składy Intercity i je rozwijać potrzebna jest kasa i koniec kropka.
Na dobry początek dobry jest biletomat, w którym będzie można kupić bilet. Jeśli chodzi o PKP IC, bilety można kupić też przez internet, zresztą w KŚ również. Z tego co się orientuję, na pociąg do Pragi będzie zryczałtowana cena, czy kupimy to miesiąc przed odjazdem czy w pociągu - cena będzie ta sama. Ale tą informację będę musiał jeszcze potwierdzić. Jeśli chodzi o kasę biletową - jak najbardziej powinna się znaleźć w wyremontowanym dworcu.
@zxc - to jest przesadzony problem bo nie wiemy ile osób będzie korzystać z tych nowych połączeń z Wodzisławia i ile z nich będzie umiało kupić bilet przez internet. To się da ocenić dopiero po jakimś czasie. Większy sens miałaby kasa Kolei Śląskich - spółka jest samorządowa więc tutaj władze Wodzisławia wspierane przez radnych mogłyby to załatwić.
dokładnie, w Wodzisławiu musi powstać kasa bo inaczej 80% podróżnych pojedzie do Rybnika po bilet. Może jakaś garstka kupi go w internecie ale bez kasy na stacji kolejowej, połączenia intercity w Wodzisławiu nie mają sensu.
To bardzo dobra informacja, że pojawi się tymczasowa poczekalnia kontenerowa, cieszy również to że miasto skierowało na dworzec SKM żeby jakoś ogarnąć ten teren przed pierwszym pociągiem Intercity. Naprawdę duży plus dla UM za szybką reakcję, bo przecież wcześniej pisaliśmy o tym, widać że urzędnicy nas czytają i za to duży plus dla nich. Martwi natomiast termin oddania budynku dworca...2017/2018 mają rozpocząć się prace, z czego wynika, że do co najmniej lata 2018 możemy zapomieć o punkcie przesiadkowym i ładnym budynku dworca. To bardzo długo. Trzeba pomyśleć o biletomacie KŚ już teraz oraz o możliwości zakupu biletu PKP Intercity czy to w kasie w Karuzeli czy to w WCK czy Urzędzie Miasta - gdziekolwiek, ale bilety na Intercity muszą być do nabycia w Wodzisławiu żeby to wszystko miało sens ręce i nogi.
http://ratusz.wodzislaw-slaski.pl/dworzec-pkp-sie-zmienia/
Miłośnicy kolei co Wy na to ??? Na dzień dobry może dobre i to ale dalej nie wiadomo co z ewentualną kasą biletową czy biletomatu.
Przewozy kruszyw w tym żwiru będą ciągle rosły, jak to się ma do utrzymania linii kolejowej z Olzy do Syryni? Przecież z budowanego zbiornika ma być wywieziona ogromna ilość żwiru i aż się prosi aby wiezione było to koleją. http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/wiekszy-popyt-na-kruszywa-to-wieksze-przewozy-51608.html
Ja czekam na grudniowy rozkład jazdy, ale to już za miesiąc z kawałkiem także już teraz planujmy wyjazdy.
to bardzo dobra wiadomość Toffi! Oby takich więcej i więcej. W końcu można spokojnie jechać z Wodzisławia do Katowic. Teraz pozostaje czekać na te pociągi testowe i towarowe, a w grudniu intercity.
Potwierdzam bo widziałem dziś pociągi kończyły bieg na dworcu w Wodzisławiu.
Jeśli to prawda to warto aby media poinformowały dość wyraźnie, że można już korzystać z wodzisławskiej stacji i z pociągów. @inter - musisz założyć, że sam odbiór linii to jeszcze nie wszystko. Mogą być przeróżne reklamacje które będzie trzeba usunąć. Ruch towarowy może ruszyć też dopiero w grudniu. Z ciekawostek nie związanych z linią 158 ale z naszego regionu to działa już sygnalizacja na przejazdach między Leszczynami a Dębieńskiem! Po 8 latach zdejmą tam te kretyńskie ograniczenia. :D
Skoro linia do Wodzisławia jest od jutra czynna, to pytanie kiedy pojawią się pociągi towarowe do Chałupek? Jak myślicie czy będzie to szybciej niż 13 grudnia kiedy pojawią się Intercity? Teoretycznie po kilku dniach pociągów testowych towarówki mogą już śmigać.
Zdjęcie z fotorelacji jaką wstawiłem na innym forum: http://imagizer.imageshack.com/img907/1736/cA8snh.jpg (przy okazji, podziękowanie i pozdrowienia dla autora zdjęcia K)
Jest komunikat na stronie przewoźnika. Koleje Śląskie informują, że do Wodzisławia od 1 listopada będą dojeżdżały pociągi i tym samym przestanie obowiązywać zastępcza komunikacja autobusowa. Będą również kończone ostateczne prace na linii. Z innych informacji jakie posiadam wynika, że w połowie listopada mają rozpocząć się jazdy testowe po linii. Na zapoznanie szlaku ma jeździć między innymi PKP InterCity, Koleje Śląskie czy PKP Cargo.
wczoraj ok. 21.30 między Radlinem a wodzisławiem robili coś z trakcją elektryczną,teraz po nocach robią a jak była pora na robote to nic się nie działo
Nikt o niczym nie informuje bo nic nie jest gotowe. Dobrze, ze skończyli przejazd na Boguminskiej i jest plynny przejazd na cmentarz.
od niedzieli linia powinna być gotowa i nawet jeśli licząc odbiory, najdalej od przyszłego tygodnia powinny osóbówki jeździć do Wodzisławia, zaś towarowe do Chałupek. Czas remontu jutro dobiega końca.
tylko, że oficjalnie nikt o niczym nie informuje, media, urząd, nikt. Także nic nie wiadomo. Jutro mija termin wykonania prac na linii 158, ciekawe jakie prace pozostaną do wykonania po 31 października 2015?
Komunikacja zastępcza z Rybnika do Suminy nie ma nic wspólnego z linią na Wodzisław. W stacji Rybnik Towarowy w rejonie RTF jest robiony rozjazd, który nie koliduje z wjazdem na linię 158, także pociągi do Wodzisławia Radlina jeżdżą normalnie. Od 1 listopada mają pociągi normalnie wjeżdżać do Wodzisławia.
no nadal są bo z Rydułtów też jest ZKA, ale mieli do końca miesiąca skończyć, dlatego pytam.
Po co by mieli otwierać Wodzisław jak w Rybniku Towarowym byli w lesie z robotą.
czy coś oficjalnie wiadomo o otwarciu stacji Wodzisław Śląski w dniu 1 listopada br.? Bo jak narazie brak jakichkolwiek informacji prasowych...
ooo te cysterny to byłaby zupełna nowość i bardzo ciekawe relacje Tarnobrzeg-Chałupki przez Wodzisław Śl.
@zxc - na pewno będą się też pojawiać składy z chemią po sporo cystern idzie przez Chałupki np. od Tarnobrzega, a także pociągi z Fiata w Tychach.
@Artur ja jestem ciekawy jakie inne relacje towarowe będą jeździły przez Wodzisław. Obiło mi się o uszy, że oprócz lokalnych jak Marcel, Koksownia Radlin, Chwałowice, Jankowice, Dębieńsko, Borynia, również z KWK Halemba, Centrum, Sośnica, Bilszowice, Pokój oraz np. koksowni w Zabrzu czy portu w Gliwicach do Czech przez Knurów, Rybnik i Wodzisław Śl. Może jak zaczną jeździć to potwierdzisz lub zaprzeczysz, bo te relacje kolejarzom powinny być znane. Cały czas uważam, że ruch towarowy jest na kolei równie ważny jak osobowy.
No to się wyrobią do 1 listopada, zresztą Policja by chyba prokurature powiadomiła gdyby tam nie było normalnego przejazdu.
Około 15:00 przejeżdżałem przez przejazd na Boguminskiej i właśnie układają asfalt na prawej stronie jadąc od centrum , lewa jest gotowa a więc uważam że dziś robota powinna zostać ukończona.
zxc: Nie jestem jedynym kolejarzem z Wodzisławia, któremu zależy na kolei. Rozmawiałem z człowiekiem, który pochodzi z Wodzisławia i jego zasługą jest grudniowy rozkład. Moim zdaniem też likwidacja rozjazdu krzyżowego w tamtym miejscu jest nieporozumieniem, ale miejmy nadzieję, że wszystko jest do zrobienia. Boli mnie też, że nie powstanie przystanek Wodzisław Śl. Centrum, lepsze wiaty w Wodzisławiu czy nowy peron w Radlinie Obszarach. Jeśli chodzi o pociągi z Marcela, to zapewne będą jeździły do Czech przez Wodzisław. Szlak Wodzisław - Chałupki przed remontem miał ograniczoną nośność ze względu na fatalny stan nawierzchni torowej. Dodajmy do tego fakt, że po rewitalizacji stacji będzie możliwe krzyżowanie pociągów z Marcela do Chałupek. Ale nie można liczyć na jakiś ekstremalny ruch towarowy. Prawdziwym hitem są połączenia pasażerskie i to one w głównej mierze będą zajmowały jednotorowy szlak Wodzisław - Olza w ciągu dnia. Jeszcze się nie doczekaliśmy niestety dwutorowej magistrali z samoczynną blokadą liniową przez Wodzisław, także patrzyłbym sceptycznie na jakiś ogromny ruch towarowy w ciągu dnia. Od połowy listopada mają rozpocząć się testowe jazdy PKP Cargo, PKP IC czy Kolei Śląskich. Z całej inwestycji jestem bardzo zadowolony, nowe torowisko, perony, przejazdy, urządzenia SRK. Linia bez wątpienia od grudnia odżyje, a dzięki prestiżowym połączeniom kolejowym, Wodzisław zaistnieje na kolejowej mapie Polski.
Co to za firma, która nie potrafi wykonać przejazdu w tydzień, góra dwa?
@Arteks budynek jest własnością miasta i bardzo dobrze, ważne żeby miasto w końcu coś zaczeło z nim robić, a na zimę otworzyło poczekalnię. Odnośnie dojazdu do cmentarza chyba żartujesz? 1 listopada cała inwestycja ma być zakończona w 100%. Wiesz jak wygląda real i wiesz że to nie możliwe, wiesz, że ludzie jadą samochodami i wiesz, że będą niesamowite korki. Zresztą sprawa jest poważna bo dziennikarze od prawa do lewa powinni zapytać po piersze dlaczego całość robót nie została ukończona do 31 października 2015 (obserwująć plac budowy wiadomo, że tak się stanie). Tylko czy nasi dziennikarze potrafią jeszcze napisać krytyczny artykuł czy tylko siać miłą propagandę? GDDKiA, Miasto zaś i powiat powinno w końcu popędzić tą firmę, bo z ich strony wynika, że utrudnienia na Bogumińskiej skończyły się 19 października. W mediach ani służbach odpowiedzialnych za informacje (powiat, miasto) cisza o przedłużającym się remoncie. http://wodzislaw-slaski.pl/na-boguminskiej-ruch-wahadlowy-kopernika-juz-przejezdna/
@bystrzak - chociaż podobnie jak ty i inni, nie jestem fanem firmy która tak ślamazarnie i niezgrabnie robi tę modernizację to jednak nie powinno być żadnej masakry 1 XI. Kto powiedział, że wszyscy muszą odwiedzać cmentarze samochodem? W wielu miastach dojazd do cmentarzy 1 XI jest możliwy wyłącznie dla niepełnosprawnych. Inni mogą dojść pieszo czy dojechać komunikacją zbiorową. @Artur - chyba się skończy głupie zarządzanie zwiącholi Cargo z Tarnowskich Gór. Teraz centrala będzie w Katowicach i możliwe że decyzje stamtąd będą nieco bardziej logiczne. Odnośnie dworca w Wodzisławiu mam nową propozycję. Ponieważ z dworca będą odjeżdżać pociągi międzynarodowe, wzrośnie jego ranga. A więc powinno się dążyć nie do przejęcia go przez biedne miasto Wodzisław ale do wciągnięcia go z powrotem na listę kluczowych dworców dla PKP. Remont mógłby się dokonać z innych funduszy. Co o tym sądzicie?
Dziwi mnie, że przejazd na Bogumińskiej rozkopany i jest ruch wahadłowy przez niego. Tuż za nim jest wjazd na cmentarz komunalny, jak tego nie skończą do 1 listopada to będzie tam totalna masakra.