Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
my tu mozemy dyskutować ,ale ta linia nie będzie gotowa na 13 grudnia,niech nikt niema złudzeń,gdzie tu skonczenie lini,gdzie oddanie,próbne przejazdy? Teraz widac chaos panujący na tej remontowanej lini.Za przejazdem na Ofiar Oświęcimskich conajmnie dwa dni utknął jakis zestaw remontowy-pociąg,zeby czasem nie zabrali sie za niego złomiarze.Można to podsumawać jako stracone złudzenia oddanie tej lini w terminie.
Dzięki za informację @Isobis! Czyli obecnie wychodzi na to, że jazda z Wodzisławia Śląskiego w kierunku Czech pociągiem IC jest mocno utrudniona (bilety jak pisze @Isobis) lub wycieczka po bilet do Rybnika czy Katowic... Oby choć na początek biletomat był, żeby z Warszawą nie było większego problemu, bo inaczej frekwencja może być kiepska. @Artur dzięki za widamość o tych pociągach testowych, jak coś będziesz wiedział daj znać. Czy wiadomo kiedy towarowe składy się pojawią czy to na stacji (wagony postojowe) czy też tranzyt do Czech? Bo to by oznaczało, że linia będzie już oficjalnie otwarta, mam nadzieję, ze stanie się to przed 13 grudnia.
Odpowiedź z PKP IC odnośnie zakupu biletów Wodzisław - Bohumin/Ostrava/Praha : "Bilety w poniższych relacjach można kupić tylko w kasie międzynarodowej, również u konduktora z tym, że konduktor wystawi bilet tylko do granicy i
potem na następny bilet u konduktora obcego zarządu kolejowego.
Najbliższa kasa międzynarodowa znajduje się w Rybniku, Katowicach." Polska drużyna konduktorska pewnie i tak jedzie aż do Bohumina więc jedynym rozwiązaniem na teraz jest bilet u konduktora Wodzisław - Chałupki Gr. Bez biletu na odnicku Chałupki Gr. - Bohumin i dalej zakup w kasie na odcinek czeski.
@Isobis dokładnie o tym pociągu cały czas dyskutowaliśmy, już ponad rok temu tutaj są wpisy, ale niestety nadal ten pociąg Rybnik-Kraków-Rybnik nie kończy i nie zaczyna biegu w Wodzisławiu Śląskim. Co najśmieszniejsze, ten skład przez całe lata jeździł z i do Wodzisławia i u nas na stacji nocował, niestety po "słynnej rzeźi" jak to ujął @hades ktoś z zarządu województwa śląskiego postanowił, że będą go finansować ale tylko do Rybnika, odcinając Wodzisław od świata. Do dnia dzisiejszego relacja Wodzisław-Kraków-Wodzisław jeździ tylko do Rybnika. Może @inter czy @hades z Towarzystwa Entuzjastów Kolei mają jakieś informacje, bo wiem, że oni też byli zaangażowani w walce o przywrócenie tego połączenia.
@zxc - miejski profil na fejsie nałożył mi blokadę. nie mogę komentować ani pytać :D (czyt. nowa pani rzecznik mnie nie lubi) ten rzekomo prywatny profil mieczysława jest monitorowany przez urzędników w godzinach ich pracy, co mogę bardzo łatwo udowodnić - zapewne ku wielkiemu niezadowoleniu pewnych osób. spróbuję zadzwonić do Kłosoka, konkretny człowiek, może mi powie jak to jest z opcją kasy w poczekalni dworca czy korektą autobusów, bo od miasta jak widzisz nic się nie dowiesz :)
lsobis: 60tka między Wodzisławiem a Rybnikiem jest tymczasowa. Docelowo będzie 80km/h, więc i czas przejazdu się skróci.
@zxc : Taki pociąg jest i będzie uruchamiany od 13.XII przez Przewozy Regionalne z/do Rybnika
Rybnik 4.28 - > Kraków 7.36
Krkaów : 20.53 -> Rybnik 0.01
Chyba tam trzeba by uderzyć o wydłużenie relacji (do PR). Obstawiam , że skład po prostu nocuje w Rybniku , więc kwestia obiegów byłaby z głowy. Wyglądało by to tak :
Wodzisław 4.12 , Wodzisław 0.20
Z najnowszych informacji jakie dostałem, próbne przejazdy pociągów Kolei Śląskich i PKP InterCity rozpoczną się dnia 1 grudnia.
Nawet jeśli pociągi kończyły by bieg w Wodzisławiu, taki przystanek przelotowy byłby dobrym krokiem w przód, znacznie łatwiej byłoby w przyszłości starać się o dobudowę drugiego toru. Jeśli chodzi o pociąg do Krakowa, być może uda się od czerwcowej korekty przedłużyć tą relację do Wodzisławia. Pociągi testowe miały pojawić się w listopadzie, tyle wiem. Póki co mam urlop, także czekam na jakieś informacje od zaufanych ludzi.
jak widać nie załatwiono aby z Wodzisławia jeździło więcej pociągów do Katowic niż z Chałupek, więc Wodzisław-Centrum miał uzasadnienie, no chyba że jakieś dodatkowe pociągi kończyłyby bieg i rozpoczynały w Wodzisławiu. Od kilku miesięcy trąbimy o tym aby przywrócono pociąg do Krakowa w relacji Wodzisław (4:00)-Kraków-Wodzisław (23:50), ale jak widać miasto i powiat nie umieją tego z UMWŚ załatwić. Artur robisz w PKP coś słychać kiedy te pociągi testowe albo towarowe na szlaku się pojawią?
Sieć nad głównymi torami już wisi w Olzie. Trzeba będzie za niedługo zrobić nową fotorelację od Chałupek do Rybnika. Jeśli chodzi o przystanek Centrum to szybko mieszkańcy nie zapomną o wielkiej nieudolności władz Naszego miasta. Mydlenie oczu i nie odpowiadanie na niewygodne pytania to niestety smutna rzeczywistość. Ja pamiętam doskonale wypowiedzi prezydenta, kiedy zaniechał budowę kluczowej inwestycji jaką jest przystanek Wodzisław Śląski Centrum. Od grudnia wszystkie pociągi będą jeździły przelotem przez Wodzisław, więc tyle samo pociągów KŚ z przystanku Centrum by odjeżdżało co z dworca głównego. Teraz prezydent pisze, że wieży w rozwój transportu kolejowego. Oczy się otwarły trochę za późno, bo była możliwość budowy najpierw przelotowego peronu z możliwością późniejszej rozbudowy - zawsze jakiś krok w przód. A tak? Utracona szansa na kolejne lata...
No więc właśnie, co z kasami żeby z Wodzisławia można jechać do Pragi i Czech? Brak kasy choćby w Karuzeli to praktycznie brak możliwości korzystania z Intercity dla wielu mieszkańców miasta i powiatu. Więcej osób czyta to forum jak profil na facebooku więc możemy pisać o kasach tutaj do woli, a raczej do rozwiązania problemu przez bezradnych. ;) @Artur Klimek, z tą trakcją to już bawią się od co najmniej miesiąca, widziałem na innym zdjęcia z połowy października i też wtedy byli w Olzie... Za chwilę znów zrobi się gorąco bo zostały już TYLKO 3 tygodnie. Co z rogatkami co z testem przejazdów? Za tydzień to już będzie prawdziwy wyścig z czasem.
wykasował pytanie o kasy?! hahaha nie mogę, serio? W sumie to jego prywatny profil, może spróbuj na miejskim tam kasować już nie powinni ;)
*profil na FB
@zxc - kieca wykasował na swoim profilu moje pytanie o kasy. najwyraźniej jest to dla niego niewygodne pytanie. co do komunikacji to już wiadomo, że powiat dokona korekty rozkładu na swoich liniach z uwzględnieniem połączeń kolejowych.
@Toffi - słuchałeś wypowiedź kiecy? "ja wierząc w rozwój transportu kolejowego i w to że tego typu myślenie o mieście, o jego funkcjach komunikacyjnych jest przyszłościowe.." najwyraźniej prezydentowi hipokrycie zabrakło pary i wiary kiedy miał wydać 60tys na przystanek centrum. przy remoncie linii kolejowej za prawie 200mln, odbudowie wszystkich peronów mogliśmy usłyszeć wypowiedź typu, że kieca nie ma pewności co do liczby połączeń. teraz jest wielkie mydlenie oczu o centrum przesiadkowym gdzie kluczowymi słowami są warszawa i praga. fani kolejnictwa czy transportu publicznego powinni pamiętać jednak wtopę kiecy z przystankiem centrum i podczas uroczystego otwarcia dworca/centrum przesiadkowe powinni przyjść z wieńcem im większym tym lepiej z napisem "prezydent kieca pogrzebał przystanek centrum". symboliczny gest, ale konieczny, bo kieca pogrzebał szansę przystanku na długie długie lata.
Sieć wieszają w Olzie a na całej linii trwają ostateczne prace związane z wieszaniem sieci. Dziś między przejazdami na Kopernika i Bogumińskiej widziałem pojazd typu PS. @Toffi: Prezydent Kieca ma bardzo dobre plany jeśli chodzi o kolej w Wodzisławiu, do teraz nie rozumiem jak mógł przepuścić budowę przystanku w Centrum miasta...
Prezydent Kieca zaskakuje i to na + : http://www.radio90.pl/szynobusem-z-wodzislawia-do-rybnika-wraca-pomysl-sprzed-20-lat.html
W Rybniku Towarowym widziałem, że jeszcze z trakcją majstrują.
Ajencyjną kasę biletową mogłaby otworzyć każda osoba prowadząca działalność gospodarczą i mająca biuro. Również poczta mogłaby sprzedawać bilety ale gdyby to była jakaś prywatna osoba - lepiej by o to dbała, a przede wszystkim bardziej promowała. Może jakieś biuro turystyczne? Jest jakieś w Karuzeli?
jakiś pociąg a raczej drezyna czy koparka regularnie jeździ linią do Chałupek od poniedziałku, słychać jak koło południa trąbi. Póki co nie wyczaiłem co to takiego, ale coś od poniedziałku się kula.
@mhl999 zgadzam się z Tobą całkowicie jeśli chodzi o kasy, lepiej żeby kasa była dogadana z PKP Intercity i znajdowała się np. w Karuzeli, Informacji Turystycznej Muzeum czy WCK ale żeby była! Nawet jeśli ktoś będzie chciał to dzień wcześniej kupi sobie bilet na spokojnie, albo w tym samym dniu w godzinach 8-14 to też wystarcza, lepsze to niż jazda po bilety do Pragi aż do Rybnika. Odnośnie Komunikacji Miejskiej oczywiście jest rozdrobnienie, ale oczekiwałbym żeby miasto jakieś korekty do swojej komunikacji wprowadziło już teraz - przeciez nie będziemy czekać na to 3 lata.
@zxc - powiedziałbym ci zadzwoń do Kłosoka to dowiesz się od razu czy będą korekty ;-) Ogólnie jest taka koncepcja by komunikacja miejska była dopasowana do pociągów, ale oprócz komunikacji miejskiej jest jeszcze powiatowa i MZK. Pasażerowie wysiadający w SWD mogą chcieć dostać się do Mszany czy Pszowa. Zatem jeśli myślisz o konferencji takiej z przytupem to powinno uwzględnić się wszystkich regionalnych organizatorów komunikacji. W przeciwnym wypadku mówimy o prowizorce i "pociąg do 2 kółek" spali na panewce. ------ Co do kas IC to nie trzeba kombinować jak koń pod górę. Kasy można tymczasowo stworzyć w centrum informacji turystycznej (muzeum) lub w kasie na dworcu autobusowym. Tam etaty są opłacone, a myślę, że to będzie największy problem kto ma zapłacić człowieka. Miejsce trochę nie wygodne, ale raczej trudno znaleźć lepsze póki co. Trzeba wykorzystać to co jest dostępne.
są jakieś przecieki o tych pociągach testowych? Zostały 3 tygodnie chyba trakcję już na całości powiesili?
Dziennikarze z jednej strony powinni pisać o tym jaknajwięcej nawet się powtarzając. Niestety nadal nie wiadomo nic o kasach czy biletach na IC. Oczywiście miasto powinno zorganizować jakąś konferncję prasową na którą będą mogli przyjść dziennikarze ale też mieszkańcy, aby dowiedzieć się najważniejszych rzeczy odnośnie transportu kolejowego. Ja natomiast jestem ciekaw czy Komunikacja Miejsca zostanie choć w części zsynchronizowana z pociągami KŚ i IC. Miasto zarządza komunikacją więc warto od 5 do max. 10 min. po przyjeździe pociągu aby jakiś autobus jechał w kierunku Wilchw, Zawady, Pszowa czy Turzyczki. Budowanie relacji i potoków pasażerskich to projekt na lata więc, można a nawet trzeba zrobić to już teraz żeby projekt "Pociąg do dwóch kółek" miał szansę na sukces. Czy od 13 grudnia będą jakieś korekty w rozkładzie KM w Wodzisławiu?
@isobis - niestety ale same Koleje Śląskie też prawie nic w tym temacie robią. Myślę że warto byłoby nasłać media na nowego prezesa KŚ. To ciekawy gość, który z pewnością zainteresuje się czy w związku z przywróceniem ruchu na linii Wodzisław-Chałupki i Chałupki-Bohumin oraz Lubliniec-Częstochowa pojawią się jakieś promocje taryfowe, promocje medialne, informacje do szkół i czy KŚ chcą współpracować z samorządami odnośnie zainteresowaniu w korzystaniu jak największej liczby pasażerów z tych pociągów. Czy np. władze Wodzisławia, Rybnika, gminy Gorzyce i gminy Krzyżanowice zadbają o bezpieczne parkowanie aut przy dworcach? O parkingi dla rowerów, mapy miejscowości z atrakcjami turystycznymi? Słowem czy cokolwiek zrobią skoro uzyskują linię kolejową w "europejskim" wydaniu. A w tym przypadku szacunek dla Kiecy że przynajmniej tym się interesuje. Szkoda, że zawalił sprawę przystanku Centrum. Byłoby jeszcze wieksze święto w Wodzisławiu.
Byłem dzisiaj na spotkaniu z prezydentem w Wodzisławiu i muszę przyznać ,że jestem pod wrażeniem tego jak sprawa nowych połączeń i remontu dworca wzbudza zainteresowanie władz i mieszkańców. Dużo było pytań i dyskusji w tym temacie. Ze strony miasta padła deklaracja wypracowania wspólnej oferty biletowej miasta i KŚ. Jest szansa dopracowania skomunikowań z komunikacją miejską. Martwi mnie jedno. Świadomość tego jak będą wyglądały połączenia od grudnia wśród mieszkańców jest niewielka. Na sali słychać było ochy i achy , kiedy prezydent mówił o połączeniach. Chyba brakuje jakiejś konkretnej promocji w mieście , powiecie i np w Jastrzębiu , Żorach Świerklanach .
@Arteks - masz poczucie humoru, kieca do katowic jedzie samochodem służbowym i załatwia sobie nocleg bo najwyraźniej za daleko ma by wrócić samochodem służbowym tego samego dnia, a ty oczekujesz, że pociągiem pojadą do warszawy? ;)
Kłopot w tym, że władzom Wodzisławia na tym nie zależy. Mają w nosie jakie będą połączenia, czy pociągi międzynarodowe będą się zatrzymywać w Wodzisławiu.
@Inter - poza tym ministerstwo i spółka PKP IC powinne się dowiedzieć, że władzom Wodzisławia na tym zależy i że będą współpracować przy promocji tych połączeń na różne sposoby łącznie z tym, że np. do Warszawy delegacje będą jeździć pociągami, a nie służbowymi autami!
Masz rację, to miasto wraz z Intercity taką promocję albo konferencję prasową powinni zorganizować, aby mieszkańcy powiatu dowiedzieli się a) gdzie b) za ile c) w jakich godzinach można pociągiem z Wodzisławia jechać i d) gdzie kupic bilety na dane połączenia (lokalne, trasy dalekie i międzynarodowe). Warto o tym mówić i pisać, żeby mieszkańcy po prostu widzieli, jakie mają możliwości, bo nawet osoby zorientowane w temacie nie do końca wiedzą jak to będzie.
@inter - to władzom miasta powinno zależeć na takiej promocji. Ba powinni sami promować te "państwowe" połączenia bo to w interesie Wodzisławia aby jak najwięcej ludzi wsiadało czy wysiadało bo inaczej np. po roku PKP IC może zlikwidować postój tych pociągów jeśli pasażerów będzie za mało. W Rybniku od dłuższego czasu były jakieś pociągi do Warszawy więc jako-takie przyzwyczajenie do nich jest. W Wodzisławiu to nowość i dlatego powinno się je bardziej rozpropagować.
Tak jak pisałem jest możliwość kupienia biletu u konduktora.
racja Panowie wyskakują jeszcze błędy, mi np. nie pozwałał system wybrać biletu do Katowic, ale zdarzyło się, że też pozwolił, szkoda jednak tej Pragi i Ostrawy, bo jazda do Rybnika po bilet to nieporozumienie. Dziwne jest również to, że podobno biletomat również nie sprzedaje biletów międzynarodowych i zostają kasy. Więc jednak może być tak, że odpływ pasażerów będzie dość duży. A czy jest możliwość zakupu biletu do Pragi np. u konduktora? W ogóle PKP Intercity mogłyby zrobić jakąś prezentację połączoną z promocją w Wodzisławiu.
@Inter: Poczekajmy jeszcze trochę, bo widzę parę błędów w systemie jeśli chodzi o naszą linię. Rzeczywiście biletów do Bohumina, Ostrawy czy Pragi nie kupimy przez internet na dzień dzisiejszy. Pozostaje zakup w kasie (Rybnik), w pociągu, lub w biletomacie, jeśli takowy będzie i będzie miał możliwość zakupu takiego biletu. Jeśli chodzi o bilety krajowe, spokojnie kupisz bilet do Chałupek, Rybnika czy Katowic. Póki co są dla mnie niezrozumiałe kwestie na stronie PKP IC, część ekspresów do Warszawy jedzie jako TLK i cena jest bardzo korzystna, natomiast powrotne jadą jako EIC i cena jest już normalna dla pociagów tej kategorii. Jeśli jechały by one jako TLK (tak jak Chopin od Zebrzydowic), to mielibyśmy do czynienia z bardzo dobrymi cenami nawet na krótszych trasach. A jeśli już chodzi o krótkie trasy, cena biletu na ekspres do Ostravy powinna nie przekroczyć 15 zł. Wtedy moglibyśmy mówić o prawdziwym sukcesie i pociągi na tej relacji miałyby dobre obłożenie. Jeśli bilety będą za kosmiczną cenę, to po prostu ludzie nie będą jeździli ekspresami na krótkich relacjach, a moim zdaniem lepiej jest zarobić na krótkich relacjach, niż nie zarobić. Taka powinna być polityka PKP IC.
@Inter ja natomiast sprawdzałem bilet W-aw - K-ce na dzień 13.12.15 i nie zauważyłem problemu 1 klasa 29 zl , 2 - 13,30 zl ( 30 % ) czyli wyszło mi taniej niż KŚ ( 14,20 zl).
Co do Prahy to wyskoczyła informacja że można przez internet tylko na odcinku krajowym.
Bilety Wodzisław Śląski-Warszawa cena 96 złotych w 1 klasie, w drugiej (2) klasie 44 złote. Biletów do Katowic w internecie nie ma i nie można kupić. Podobnie niestety biletów do Czech (Praga, Ostrawa, Bogumin) nie można zakupić w internecie, a tylko w kasie PKP Intercity. Więc, z Wodzisławia Śląskiego sens ma wyłącznie jazda do Warszawy, w innym wypadku nie ma jak kupić biletów (w grę nie wchodzi internet). Więc to co pisali co niektórzy się sprawdza, w przeciwieństwie np. do tego co pisał Artur o możliwości zakupu internetowego (nie ma takiej możliwości do Pragi, Ostrawy, Bogumina, Katowic), jest więc klapa, chyba że miasto załatwi kasę.
Koledzy tylko trudno tutaj przyznać rację, że te rzeczy związane z zaporami, szlabany, światła, sygnalizatory i trakcja powinny być już zrobione. Mamy połowę listopada i te jazdy testowe i wpuszczenie pociągów towarowych powinno lada dzień mieć miejsce. Jakoś ciężko mi sobie wyobrazić, żeby odbiory były na "styk", dziś montujemy szlabany a jutro jadą Intercity! Niestety może tak być, a to nie daje gwarancji, że wszystko będzie ok. Chciałbym widzieć, że coś już po tym torowisku jeździ i wszystko jest ok, a ekipy remontowe robią wyłącznie wykończenia.
Zgadzam się z Arturem, że nie można się ciągle czepiać i należy też docenić ogromne zmiany na pozytyw. Te perony w Wodzisławiu naprawdę robią bardzo pozytywne wrażenie! :D Zupełnie inna stacja. Trzy pociągi EC, poprawa rozkładu w kierunku Katowic, przywrócenie pociągów do Chałupek i Bohumina, zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach, szybszy czas przejazdów pociągów, świetny pomysł z pociągiem przyśpieszonym promującym nazwą Wodzisław. Moim zdaniem 13 XII 2015 na dworcu w Wodzisławiu powinne się pojawić nie tylko władze miasta ale także mieszkańcy miasta bo to chyba najlepsza data od czasu elektryfikacji linii w początkach lat 80. W Wodzisławiu w ostatnich latach było mało sukcesów ale akurat w przypadku kolei można mówić o konkretnym sukcesie.
Podoba mi się, że miasto czyta prośby mieszkańców i je realizuje. Wielokrotnie pisałem, aby na dworcu powstała tymczasowa poczekalnia wraz z biletomatem, który usprawni obsługę podróżnych. Brawa dla miasta za szybką reakcję i trzymam kciuki za biletomat PKP IC.