Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
@Arteks zmienia się rozkład i od grudnia nie będzie możliwości jazdy na jednym bilecie tam i powrót.
ktoś pisze prawdę o polityce w regionie - to ma kompleksy i hejtuje
a jak arteks kogoś atakuje to jest merytoryczna wypowiedź :D
http://www.nowiny.pl/123175-dlaczego-ruch-na-linii-kolejowej-rybnik-chalupki-wciaz-kuleje.html
Tak to właśnie wygląda. Czyli "remont" wciąż trwa. Kto wie może idziemy na rekord w długości przeprowadzanego remontu :D
@Artur - to nie jest rywalizacja ale takie osoby jak hades_tek mają kompleksy.
@zxc - czyżby ta promocja cenowa miała zniknąć?
Uwaga: Jeśli ktoś jeszcze nie jechał pociągiem to jeszcze tylko przez dwa tygodnie istnieje możliwość jazdy KŚ tylko za 3 złote na trasie Wodzisław-Chałupki-Wodzisław. Warto skorzystać z okazji i przejechać się pociągiem na bilecie liniowym. Za 3 złote można przejechać z Wodzisławia (17:12) do Chałupek i wrócić do Wodzisławia (17:54). Cena 3 złote w tych godzinach w obie strony! Taniej już nie można.
Czasami nie da się już czytać tej rywalizacji rybnicko-wodzisławskiej. Ludzie, taka jest prawda, że bez rewitalizacji linii 158 zarówno Rybnik i Wodzisław nie miałby tylu połączeń osobowych czy towarowych. Wątpię, że ktoś puściłby ekspresy przez Racibórz, ze względu na długi czas przejazdu, dlatego uważam, że rewitalizacje zarówno linii 158 jak i 149 otworzyły na nasz region nowe perspektywy. Jeszcze 3 lata temu nikt by nie pomyślał, że będziemy mięli 3 pary codziennych ekspresów na dobę czy przez nasz region będą jeździły nowe Fiaty, Ople czy Hyundaie. Warto połączyć swoje siły, a nie ciągle się dzielić. Rybnik, Wodzisław i Racibórz mają obecnie najlepszą siatkę połączeń w całym subregionie. Kolej pasażerska w Wodzisławiu jest daleko z przodu przed Żorami czy Jastrzębiem, które kolei pasażerskiej nie posiada wcale. Od grudnia z Wodzisławia będziemy mieli 8 par pociągów KŚ, 3 pary pociągów PKP IC i sporo ciągle przybywających pociągów towarowych, które jeżdżą non stop przez całą dobę. Z takich marzeń oprócz wspomnianego Krakowa, widziałbym przez nasz region przetrasować Chopina czy uruchomić wakacyjną TLK/IC z Bohumina do Gdyni (Helu/Łeby) przez Wodzisław, Rybnik, Orzesze Miasto, Tychy, Katowice. Taka jest prawda, że Wydmy, które nam odebrano miały bardzo dobrą frekwencję i taki pociąg jest potrzebny temu jakże mocno zurbanizowanemu regionowi.
@hades_tek - niedawno poddawałeś w wątpliwość rybnicki lobbing. Dzisiaj piszesz coś o 180 stopni innego. Zdecyduj się wreszcie na coś bo inaczej przypominasz babe w maglu... @inter - pocieszające jest to, że to jest tylko aktualne przez 5 lat z czego 2 już przeleciały. A poranny Rybnik-Kraków częściej jest obsługiwany ED72 niż Impulsem.
Wiemy. To stara sprawa, z 2012 roku czyli z czasu - pozwolę sobie przypomnieć - kiedy nikt nie upominał się o kolej w rejonie Wodzisławia, władze miały temat w poważaniu a TEK jeszcze nie istniał. Do projektu POIiŚ 7.1-47 [[Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich realizowanych przez województwa: małopolskie, podkarpackie, śląskie i świętokrzyskie]] zostały wpisane szczegółowe trasy, i mimo że początkowo mowa była tylko o trasach łączących miasta wojewódzkie, w projekcie ostatecznie pojawiła się trasa Kraków - Katowice - Rybnik, bo najwyraźniej ktoś o Rybnik zadbał. Szkoda tylko że nikt wtedy nie zauważył iż tory ciągną się dalej na południe. Rybniccy lobbyści choć od szeregu lat robią wszystko żeby zdominować subregion, to w takich sprawach nie myślą wcale kategoriami subregionu i dbają tylko o swoje miasto :( Ale głównym adresatem pretensji powinny być tu miasto i powiat oraz lokalni politycy, którzy tej sprawy wtedy nie dopilnowali. Tyle historii, dobrze że teraz miasto próbuje to odkręcić, tylko adresatem powinien być urząd marszałkowski (a nie małopolski oddział PR), potrzeba by też odrobiny dobrej woli ze strony tegoż urzędu aby obejść warunek w postaci wpisanych tras, np. wydłużyć trasę w projekcie. Cóż, pewnie ich to przerasta, ale może wystarczyłaby sama zmiana numeru pociągu w Rybniku, dzięki czemu formalnie od Rybnika to byłby już inny pociąg?
Czy wiecie że jest niezły skandal. Otóż Przewozy Regionalne dysponują nowoczesnymi Impulsem zakupionymi przez województwo śląskie jeżdżą one na trasie Rybnik-Kraków ale o zgrozo ktoś z urzędu marszałka (trzeba ustalić kto i dlaczego) pisząc projekt określił że będą one jeździły z Krakowa do Rybnika czyli nie mogą jechać ani do Raciborza ani do Wodzislawia nawet gdyby litościwie chcieli... W ten sposób kupione za pieniądze całego województwa pociągi mogą jechać do Małopolski ale już do Wodzislawia i Raciborza nie. To skandal większy niż cokolwiek innego.
czekam na stanowisko w tej sprawie towarzysza zezem vel gyniuś !!!!
Właśnie wyjechał kolejny dziś skład do Chałupek.
Nareszcie! Dzis wieczorem znów wszystkie czynne tory zapchane, platformy,samowyładowcze, kontenery. Tor 22 i 24 wolny.
Już się martwiłem o ten wiadukt, że podzieli los Jastrzębskich wiaduktów. Jak zaczeli po nim jeździć to całe szczęście.
Co prawda w końcu gagarin nie jechał, ale za to jechała tamarka ST48-002 z 27 talbotami relacji Radlin Marcel - Wodzisław Śląski i tym samym jest to pierwszy od paru lat planowy pociąg towarowy jadący linią 876. Zobaczyć pociąg na wiadukcie nad linią 158 i DK78 - bezcenne ;) Tymczasem przesyłam zdjęcie z przejazdu pociągu przez przejazd na ulicy Letniej w Wodzisławiu Śląskim. http://s17.postimg.org/3to5wfyct/ST48_002.jpg
W Wodzisławiu na stacji 4 składy ET22 108 tor 3 stonka tor 24 i na postoju jeden z platformami na torze 2 plus jeden bez loka na 6.
Lada chwila z Marcela wyjedzie ładowny pociąg z gagarinem na czele w kierunku Wodzisławia. Stacja docelowa: Chałupki.
Dwa tory 22 i 24 jako jedyne mogą obsłużyć ruch z Marcela na Chałupki. Przy jazdach tylko do Czech powinny wystarczyć, gorzej jeśli będzie remont z Marcela do Towarowego, wtedy te dwa tory to za mało i będą potrzebne tory postojowe pod drutem 26 i 28, że ewentualnie "spalinowa" 30. Szkoda że one są zaslepione bo to komplikuje ruch (na skład potrzebne będą dwa loki). @Artur coś słychać o tym remoncie?
@Inter: Jeśli założyć, że są to pociągi, które dotychczas jeździły z oblotem lokomotywy w Rybniku Towarowym, to mamy utrzymany ruch na tym samym poziomie, tyle tylko, że odcinek między Wodzisławiem Śl. a Rybnikiem Towarowym będzie bardziej odciążony.
To już powoli są maksymalne możliwości tej linii bez mijanki lub drugiego toru... Jakieś teoretycznie zwiększenie może nastąpić jeśli będzie większa ilość torów w Olzie i Wodzisławiu i możliwość długiego, bezproblemowego odstawiania wagonów w Wodzisławiu na zasadzie "retencji" dla Chałupek i Rybnika Towarowego i jeszcze większej ilości jazd w nocy.
Pisz @Artur pisz tylko się nie zniechęcaj :) dobrze mieć gościa z branży same dobre wieści z nowym tygodniem , towarowych coraz wiecej widać i słychać.
22 podobno też. Jutro wyrusza pierwszy planowy pociąg tą linią. Będę informował na bieżąco w miarę możliwości :)
Świetna informacja. Mamy w Wodzisławiu tor 24 otwarty a może i 22?
Uwaga! Z Marcela wyjeżdża pierwsza lokomotywa na jazdę testową do Wodzisławia Śląskiego. Maszyna to ST44-1209 PKP Cargo, czyli legendarny gagarin. Wypatrujcie na szlaku. Będzie się kulał 20km/h ;)
Z nowego RJ na S71 taborowo zle to chyba wyglądać nie będzie ale S7 to będzie istne kibelkowo
Wróć: Startują z, Marcela*
Może nie na zdobycie regularnego RJ, ale będę na bieżąco informował. Aktualnie z Wodzisławia startuje drezyna, pojedzie z wydłużonym czasem jazdy, docelowo w Wodzisławiu wjedzie na tor 24.
Tymczasem dzisiaj na torze towarowym awaria sieci. Lok utknął na wyjeździe w stronę Chałupek. Rano stał pociąg sieciowy a ekipa skakała po lokomotywie.
Artur jest jakaś szansa na zdobycie RJ tych pociągów testowych? Bądź co bądź to bardzo ciekawe i ważne wydarzenie.
Artur jest jakaś szansa na zdobycie RJ tych pociągów testowych? Bądź co bądź to bardzo ciekawe i ważne wydarzenie.
Co do obiegów KŚ, od 11 grudnia na Wladislavi będzie jeździł Impuls, a na połączeniach do Bohumína pojawią się jednoatki EN57-3001 I 3002.
Potwierdziły się moje informacje, dzisiaj rozpoczynają się jazdy testowe na szlaku Wodzisław Śl. - Radlin Marcel, także wypatrujcie dzisiaj lokomotyw PKP Cargo na w/w szlaku. Od jutra normalny ruch. Oczywiście ruch będzie stopniowo rósł, także na początek może to być tylko jeden pociąg na dzień. Głównie ma jeździć PKP Cargo i Koleje Czeskie.
... poprawka z przesiadką do Katowic przedostatni pociąg bo zapomniałem o nowości z Bohumina o godz : 22:29 , za oknem koleny towar ... się dzieje :)
Jest już dostępny plakatowy rozkład jazdy i patrząc na oznaczenia wynika z nich że więcej niż dotychczas będzie jednostek z obsługą osób niepełnosprawnych , ostatni pociąg z i do Katowic z przesiadką w Rybniku , dziś samochody GM przeleciały z zielonym ET42 na Chałupki z przerwą na przepuszczenie Prahy , a tory towarowe zajęte przez węglarki i jakiś skład z metalowymi rurami , to co pisze @Artur Klimek to kolejna dobra informacja bedzie coraz ciaśniej na lini a za oknem znowu się coś toczy :)
Odbiegając na chwilkę od tematu pociągów międzynarodowych, dostałem najnowszą informację (którą jutro dokładnie zweryfikuję), że od najbliższego wtorku rusza ruch pociągów między Marcelem a Wodzisławiem! :)
Celem przekwalifikowania Prahy, Porta Moravicy i Varsovii jest zwiększenie frekwencji na odcinku krajowym.Comenius jeździ w takich godzinach , że zarabia na siebie. Przejazdy na odcinkach przygranicznych nie interesują PKP IC ponieważ to dla nich marginalne potoki.Oni liczą na klienta z Katowic czy Warszawy który kupi bilet międzynarodowy.
@Toffi to trick znany np. w linach lotniczych. Comenius pewnie został w starej cenie bo ma najlepsze godziny aby pojechać do Wawy i wrócić z niej tego samego dnia. To taka oferta dla "biznesu" z Ostrawy i ROW, który wysyłając pracownika na jeden dzień do Wawy zapłaci drożej. Szkoda tylko że uniemożliwia to jednodniową wycieczkę do Wawy w celach turystycznych.
A czy ktoś z IC pokusi się o racjonalne wytłumaczenie sytuacji o której piszecie , jaja sobie robią czy też mają w .... nas pasażerów przy granicznych , a może jesteśmy garstką dla której nie warto się wysilać ??? Dlaczego można kupić bilet Rybnik - Wodzisław , natomiast Wodzisław - Chałupki nie ??? dlaczego Comenius którym można sobie zrobić wypad 1 dniowy do Warszawy został w drogiej kategorii
@inter - lepsze jest bojkotowanie ich pociągów w kierunku Pragi. Teraz jak KŚ robią zdecydowanie lepszą ofertę, będzie można spokojnie zaplanować sobie podróż jadąc pociągiem do Bohumina i tam kupując tańsze, czeskie bilety.
8 złotych powiedzmy Wodzisław - Chałupki więc jakieś 140 za przejazd Chałupki - Bogumin! A tak szczerze to chyba konduktorzy sami z tego się śmieją. Polecałbym masowe kupno biletów Rybnik-Chalupki i dalej drugi bilet Bogumin-Praga. Może w końcu centrala w Warszawie przejrzy na oczy