Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Czyli jest to jak pisze @Inter w zarządzie PLK już? Ciekawe więc co oni tam robią że tor jest rozgrzebany? Drobne naprawy? Dziwne też dlaczego nie otwierają toru nr 2 i całej reszty.
Oczywiście, to pracownocy PLK. Zresztą ich drezyna stała znów na torze drugim. Z tego co widziałem, fragment toru 24 jest trochę rozgrzebany. Co do składów towarowych, obecnie spotkać można w Wodzisławiu różne składy: węglarki, platformy samochodowe, platformy zwykłe, cysterny, wagony kryte... Otwarcie linii przez Knurów i naszej spowodowało pojawienie się w naszym regionie wielu ciekawych nowych relacji pociągów towarowych.
@zxc "drogowcy" to raczej ekipa PLK a jeśli tak jest faktycznie to może oznaczać że tor nr 24 jest już w zarządzie PLK czyli juz po remoncie. Pytanie jak długo PLK będzie tam prowadziła jakieś prace. @Artur jeśli jestem w błędzie popraw mnie ;]
Kolejny dziś składzik właśnie przejechał przez miasto.
@Artur a co robią ci drogowcy na t.24? To ludzie z PLK?
Na torze 24 pracują drogowcy.
Dziś znów prace z pomocą drezyny , demontują lub wywożą drewniane podkłady , CTL z węglarkami pędzi z Chałupek
Dzięki za info @Toffi @Artur. Teraz coś sobie na Chałupki jedzie raczej lok luzem.
Z informacji jakie udało mi się zdobyć, tor drugi jest już na finiszu prawie otwarty, następnie będą otwierane tory nr 22 i 24, dzięki którym ruch z Marcela będzie mógł być prowadzony w kierunku Chałupek z pominięciem Rybnika Towarowego.
Dzisiaj koło południa około 20 pracowników plątało się na stacji przy torach towarowych coś tam sprawdzano , a nawet wykopywano ... ale co z tego ??? to nie wiem.
to może ten tor jest otwarty i jakiś przejazd odbiór dziś miał miejsce? Trzeba obserwować stacje w najbliższych dniach, na tym 3cim torze byłby możliwy jakiś postój składu w końcu.
Rubau i drezyna? Haha, oni dysponują tylko przerobionymi dostawczakami, które jeżdżą po torach ;) Drezyna była od PKP PLK.
pytanie co to za drezyna PLK czy może Rubau. W każdym razie gdzieś musiała stanąć skoro dwa tory czynne potrzebne są osobowym. Ileż czasu można odbierać tory na stacjach?
Może w końcu otworzą ten tor...
W Wodzisławiu na torze drugim pod semaforem od strony Rybnika stoi drezynka WM15A.
W drugą stronę ET22 z nowymi samochodami
A od Chałupek do Wodzisławia zbliża się skład z nowymi samochodami na platformach :)
EU07-119 zbliża się do Wodzislawia kierunek Chałupki.
@MaNo bardzo dobry pomysł! Pełne poparcie z mojej strony. Taka kamerka miała by na pewno dużą liczbę wejść spoza Wodzisławia i w jakiś sposób promowalaby miasto. Pytanie czy władze miasta będą otwarte na propozycje pasjonatów? Niewątpliwie śledzą ten wątek więc miejmy nadzieję że podchwycą pomysł - koszt faktycznie znikomy a promocja miasta i przewozów kolejowych ciągła.
@MaNo również popieram , fajny pomysł ciekawe jak zareaguje mości Pan Prezydent.
Około 12:30 Cargo z ciężkim składem na Czechy.
Około 12:30 Cargo z ciężkim składem na Czechy.
świetny pomysł @MaNo takie coś funkcjonuje np. w Rzeszowie, a sama kamerka z widokiem na stację jest w TOP10 i oznaczona jako HIT. W Wodzisławiu może być podobnie bo kolej lubi podglądać wiele osób i to nie tylko tych z regionu. Budynek miejski, więc jest gdzie to zainstalować.
Napisałem do Urzędu Miasta w Wodzisławiu pytanie czy istnieje możliwość zainstalowania ogólnodostępnej kamery na budynku dworca z widokiem na perony i stację kolejową w Wodzisławiu. Byłaby to nielada atrakcja dla podróżnych jak również dla nas pasjonatów kolei aby móc podglądać ruch osobowy i towarowy na stacji na żywo ze strony Urzędu Miasta. Internet miejski miasto ma, a koszt jakiejś w miarę taniej kamerki na pewno jest do udzwignięcia, korzyści zaś ogromne.
Czas dojazdu TLK PR z Gliwic do Wrocławia to jakieś 1:45 pytanie ile jechałby przyspieszony skład z Wodzisławia przez Rybnik, Knurów do Gliwic? Do 3 godzin jeśli Wrocław byłby osiągalny to można myśleć o walce o takie połączenie. Przy okazji mielibyśmy załatwione kolejowo Gliwice i Opole a lokalnie także Knurów.
Skoro nastawinia obsadzona to miejmy nadzieję że są ku temu powody...
Ciekawy film z naszej linii: https://www.youtube.com/watch?v=Rz6F-25Ux9M
Marcel gotowy do przyjęć pociągów z Wodzisławia, nastawnia wykonawcza KM-1 została ponownie obsadzona.
Mają już rok opóźnienia więc kto tam wie... Miałem ostatnio kilka pozytywnych wiadomości ale w sumie pisał nie będę bo nie chce zapeszać, zresztą to nie takie info ze jutro czy za kilka dni coś otworzą ale w miesiąc dwa...@Artur co tam słychać z nastawnią na Marcelu. @Arteks wiem to z rady miasta Radlin
dzisiaj kilu gości w kamizelkach ok 11 chodzilo po torach w rejonie starego przejazdu na Jastrzębskiej,jak długo jeszcze będa bawic sie z oddaniem torów na stacji Wodzisław?
ET42-015 z kontenerami jedzie na Chalupki
@Isobis dzięki za informacje. Uważam, że warto rozważyć jednak "pozyskanie" nowego przewoźnika być może nawet za opłatą. Taki Wrocław dla Wodzisławia bardzo się przyda i jeśli np. relacja mogłaby być przedłużona i zaczynać się w Wodzisławiu kto wie czy na początek nie warto nawet do niej dopłacić. Osobiście uważam, że relacja Wodzisław Śląski-Wrocław-Wodzisław Śląski - przez Rybnik, Knurów i Gliwice to byłby strzał w 10.
Niestety PR nie widzą potencjału w uruchamianiu połączeń przez Wodzisław. Mam odpowiedź dyrektora PR Wrocław , że nie widzą potencjału w przedłużaniu relacji wrocławskich do naszego regionu podobnie PR Kraków. Odnośnie Bydgoszczy to w nowym rozkładzie jest planowany TLK Bydgoszcz - Zakopane przez Rybnik.
@inter - a skąd wiesz o tej drodze w Radlinie? Jakiś link? @toffi - Turzyczka miałaby sens jeśli w okolicy powstałoby jakieś deweloperskie osiedle. Obecnie trochę mało domów tam jest. Zawsze zastanawiałem się nad przystankiem w Radlinie w okolicy Mariackiej ale ciężko byłoby go tam zlokalizować.
@Artur pomysł z IC w kierunku Wrocławia jest bardzo dobry, jednak powinnyśmy walczyć o pojawienie się PR w Wodzisławiu podobnie jak może Leo Express czy jeszcze jakiegoś innego przewoźnika. Warto też zaznaczyć że koledzy z Tek wykonują dobrą robotę odnośnie byłej hali. Jest jakieś światełko w tunelu, trzeba jednak powstrzymać wandalizm bo zniszczenia odstraszają.
Dojazd autobusu pod budynek dworca jest jak najbardziej możliwy. Widziałem tam dziesiątki dużych autokarów komunikacji zastępczej PKP. W związku z tym jeśli rozkład byłby odpowiednio ułożony dwa trzy autobusy tam wejdą, powiedzmy szczerze próba zablokowania dojazdu busów pod sam dworzec to bardzo zły pomysł ze strony miasta.
Ja już kiedyś sygnalizowałem swoją wizję przystanku SWD Turzyczka i widziałbym go po prostu przed przejazdem kolejowym przy ul.Starowiejskiej od strony SWD , Drugi tor śmiało mógłby sobie iść do rozgałęzienia dawnego toru w kierunku SJZ oczywiście powrót do pomysłu SWD Centrum, @Inter w tym dokumencie mowa też o Centrum Przesiadkowym wraz z pomysłem nowych lini autobusowych K1 i K2 które to wjeżdżały by na plac dworcowy a jak wiemy ostatnie doniesienia mówią o niemożliwości wjazdu z powodu "wąskiego gardła" jak to określili eksperci z którymi pozwolę sobie zupełnie nie zgodzić. A więc albo ten dokument już jest częściowo nieaktualny albo znowu eksperci zmienili zdanie również co do przystanku PKP Centum.
@Zxc: To ja bym już wolał jakiś pociąg IC relacji Bohumin - Wodzisław - Rybnik - Gliwice - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Gdynia od tułaczki starym zdezelowanym kiblem PRów. A tak w ogóle to w aktualnym rozkładzie jazdy do Żor nie zagląda żaden pociąg Przewozów Regionalnych ;)
@Inter w tej strategii transportowej Wodzisławia zalinkowanej przez Ciebie gryzą mnie dwie rzeczy: 1) brak w niej jakichkolwiek starań o pozyskanie dodatkowego przewoźnika kolejowego w Wodzisławiu (przynajmniej w kierunku Rybnika np. przez Gliwice do Wrocławia mógłyby jeździć Przewozy Regionalne). Przewozy Regionalne obecne są w Raciborzu, Rybniku, Żorach w Wodzisławiu nie... 2) brak również jakichkolwiek zapisów o obsłudze pasażera kasy biletowe, tablice świetlne na stacji w Wodzisławiu z aktualnymi czasami odjazdu pociągów i autobusów oraz usprawnień na LK158. Ten dokument wygląda tak jakbyśmy mieli extra linię z V200 i nic już więcej wymagać od PKP PLK nie trzeba. Wiemy, że tak nie jest i miasto o mijance w Czyżowicach czy drugim torze do Czech powinno przynajmniej marzyć.
A słychać coś o ewentualnym podwyższeniu prędkości na Wodzisław-Chałupki a szczególnie na Wodzisław-Rybnik? Te 60 km/h na odcinku z Wodzisławia do łuku na Obszarach to nieporozumienie i dawno od Wodzisławia do Obszar powinno być 80 km/h.