Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Toż to Bareja w czystej postaci, Sprzedaż biletów 1,5 kilometra od dworca??jaja sobie z nas robią ?
Biletomat na stacji też powinien być. W każdym razie trzeba naglasniać to że w Karuzeli można kupić bilet KŚ. Gdyby jeszcze PKP Intercity sprzedawało na podobnej zasadzie bilety w Karuzeli.
Jak podają inne portale (NW śpicie :) ??? ) od 15 listopada będzie można zakupić bilety KŚ w poczekalni autobusowej Galerii Karuzela. Dobre i to :) pracują również nad badaniem potoków i reakcję na zakupy biletów w Karuzeli i docelowo po weryfikacji obiecują nam na dworcu PKP biletomat.
@inter - super info. 70 osób to naprawdę dużo, szkoda że to tylko z powodu długiego weekendu. Ja ostatnio jechałem z Pragi w niedzielę, niestety autem z Bohumina do Rybnika bo nie da się już niczym dojechać tak późno. Konduktor pytał się każdego dokąd jedzie bo ostatnie wagony odczepiano w Bohuminie. Zagadnąłem go czy w pociągu jadą jacyś inni Polacy - powiedział mi, że ok. 50... Niestety wszyscy podobnie jak ja i moja ekipa od Bohumina wracali autami bo brakuje wieczornych pociągów. To się zmieni od nowego rozkładu. Po raz pierwszy w historii będzie też świetny dowóz ludzi na Stodolni do Ostrawy i w przeróżnych kombinacjach turystycznych. Np. da się dojechać na Pendolino poranne (i powrót) do/z Marianskich i Frantiskovych Lazni czy Pilzna. :) Nie wiem czy ktoś zauważył ale trwają prace remontowe na tym gorszym torze w okolicy Kamienia. Bo... ma tam być 110 km/h od nowego rozkładu. :D
Rybnik towarowy skład Zik Sandomierz w gotowy do odjazdu na Wodzisław
Pociągiem po 17 do Katowic odjechało ok. 70 osób z Warszawy przyjechało 12.
Póki co od 6:00 przejechały dwa ciekawe pociągi. Jeden kontenerowy z Austrii do Gliwic Sośnicy oraz nowe samochody do Piotrkowa Trybunalskiego :)
Póki co od 6:00 przejechały dwa ciekawe pociągi. Jeden kontenerowy z Austrii do Gliwic Sośnicy oraz nowe samochody do Piotrkowa Trybunalskiego :)
DB po raz pierwszy tutaj od remontu. Wielka szkoda że cała stacja jest nieczynna bo odstawianych i uruchamianych składów byłoby więcej. Samego Cargo że 4-6 dobowo!
Od wczoraj zajęte tory przez węglarki PKP Cargo z lokomotywami + cysterny z lokomotywą STK ale to już nie Dragon a jakaś starsza maszyna , przed chwilą stała też czerwona lokomotywa DB.
@MaNo to już zależy od PLK ale dotychczasowe doświadczenie pokazuje jak bardzo potrzebne jest dalsze otwarcie dodatkowych torów. Tym bardziej w obliczu ciągle zapchany Chałupek i Rybnika.
Masz rację Toffi. W Wodzisławiu wszystkie czynne tory są zajęte (składy stoją i są uruchamiane z Wodzisławia!). Co więcej wiem z dobrych źródeł, że w Wodzisławiu jest potrzeba otwarcia co najmniej 5 kolejnych torów a najlepiej całej stacji. Podobnie w Olzie. Niestety jak widać PKP PLK nie umie tego remontu doprowadzić do końca. Szkoda, bo jest szansa nawet na kilka miejsc pracy w Wodzisławiu na stacji. Jak widać nie spieszno im do otwarcia całej stacji. Trzeba zapytać w Nowinach i innych mediach co z resztą torów?
Gdy przyjechałem o 19:45 z Katowic gdzie nawiasem mówiąc wysiadło nas z 50 osób (głównie studenci) a jeszcze spora grupa jechała do Chałupek to stały cztery składy towarowe z opisanym przez @Intera Dragonem STK na czele. To dało mi poczucie że ta stacja żyje :)
Dziś na stacji stał Dragon STK z cysternami
@Inter jak to co? pochwalili się, że oddali tory towarowe (żeby było że jest liczba parzysta to oddali dwa podobnie jak w Olzie), ale co z całą resztą to nie wiadomo. Pewnie teraz będzie kolejny rok "ciężkich prac" tych patałachów.
@kol ale żeby u drażnić ruch w rejonie w Wodzisławiu powinno być czynnych ok. 10 torów towarowych nie 2 bo to uniemożliwia większe postoje którymi przewoźnicy są zainteresowani. Co więc z oddaniem całej reszty? Wiadomo cokolwiek o tych 20 milionach, dodatkowo?
@Arturze fakt dziś od rana widać roboty na początku i na końcu dworca
W Wodzisławiu stoi drezyna WM15A, a za nią pociąg roboczy, w tym wagony do oczyszczania tłucznia.
Dobrze by było , gdyby władze Wodzisławia oraz firma Kłosok dogadały się w tej kwestii z KŚ. Mnóstwo ludzi dojeżdża do dworca samochodem a mogliby autobusem. Tymczasem u nas wprowadzono ofertę wspólnego biletu na komunikację miejską i powiatową...sprzedano łącznie 2 bilety... Ta oferta dotyczy przejazdów jednodniowych ale założę się że będzie to ewaluowało w kierunku biletów okresowych wspólnych.
@arteks ale po ten bilet do Rybnika pojadę na rowerze szkoda 4zł :)
@toffi - jadąc z Wodzisławia do Rybnika po taki bilet przy okazji poprawiasz frekwencję w pociągach na linii S71 ;)
http://kolejeslaskie.com/eko-bilet-jeden-bilet-na-wszystko/
Fajna sprawa ale ja wodzisławianin albo najpierw jadę po niego do Rybnika lub Katowic a potem się cieszę tanią jazdą ... kasa dla Wodzisławia !!!
@inter - zainteresujcie tym Rynek Kolejowy, że są w Polsce stacje które PKP PLK bagatelizuje mimo dużego ruchu pociągów i ogromnych potrzeb związanych z tranzytem, stójkami itd. W innych regionach Polski raczej byłoby to nie do pomyślenia, mimo niejednokrotnie kilkunastokrotnie mniejszej liczby pociągów towarowych niż na Śląsku.
Potrzebować se mogą. A chcieć a móc to duża różnica.Na razie to co jest wystarczy, niech się cieszą, że w ogóle coś otworzyli.
Przewoznikom*
Mam informację, że w Wodzisławiu "brakuje" przewoźników torów. Samo Cargo potrzebuje ok 5 torów!!! Niestety czynne są tylko 2 i to jeszcze dzielone na wszystkich. Nie wiem kiedy PKP PLK będzie uruchamialo kolejne tory stacyjne. Zapotrzebowanie jest duże bo firmy chcą tu odstawiac wagony, a dodatkowo ma być uruchamianych z Wodzisławia kilka relacji towarowych! Wszystko zależy od dokończenia remontu stacji a może i jej usprawnienia.
Rozpoczął się remont toru Krzyżanowice-Chalupki jazda na Racibórz po jednym torze. Racibórz dość zapchany, Chałupki i Rybnik podobno też... W Wodzisławiu ET22-918+1028 w trakcji podwójnej stoją pod prądem gotowe do jazdy na Olze. Obok wagony platformy. Miejsce na stacji dla towarówekjest więc niestety już tylko jedno (tor 2) . Szkoda że nie ma większej możliwości obciążenia Rybnika i Chałupek w postaci większej ilości wolnych torów.
@Artur Klimek .. hehe a może z Gierałtowic albo Zabrza Makoszowy ... Ja tam takie pamiętam i to ET21 z Bipą i ryflakami :-)
@Isobis: Może to była osobówka z Jastrzębia? ;) A tak bardziej serio, ostatnio osobowy do Katowic odjeżdżał z trzeciego, ponieważ na drugim stały talboty Kolei Czeskich z lokomotywą skierowaną na Rybnik. Po prostu, miał mieć przelot, a na przykład w ostateczności w Towarowym nie wzięli go. Sporo pociągów Kolei Czeskich i kontenerów Innofreight jeździ przez Wodzisław. A często stoją na boku (w Olzie też), ponieważ często Marcel nie bierze albo w Towarowym nie ma miejsca.
Dlatego trzeba uruchomić więcej torów w Wodzisławiu, bo one udrażniają Rybnik a sam skład może podciągnąć z Czech pod Rybnik i czekać. Póki co jakaś firma walczy z torem nr 22 ale przynajmniej widać, że robota idzie.
@inter - Rybnik Towarowy jest pernamentnie zapchany w każdy pt sb i nd... W zeszły piątek stójka pociągów w kierunku Chałupek była już nawet w Żorach... Mieszkamy w rejonie gigantycznego ruchu towarowego i bardzo dobrze, że Wodzisław jest udrażniany. Ja bym tam wyremontował całą stację i wszystkie tory, a nie tylko niektóre! W czasie remontu Obszar i bocznicy, w Wodzisławiu będzie też sporo manewrów bo większość pociągów jedzie w kierunku płn (np. do Dąbrowy czy Zdzieszowic lub koks do Niemiec).
@Inter jak można byłobyć w PLK tak krótkowzrocznym i zablokować kozłami oporowymi tory 26-32!!! Przecież przyciągająca je lokomotywa nie wyjedzie przez kozła, a gdyby zostawili kawałek toru do KWK 1 Maja i Jastrzębia a kozioł był dalej (nawet na rozjazdach ręcznie sterowanych, żeby kosztów nie było) to zawsze taki lok by jakoś wyjechał. A tak będzie stał aż inny nie podejmnie składu z drugiej strony i nie zwolni mu drogę. Co gorsza! brak wjazdu na górkę rozrządową będzie utruniać manwery temu drugiemu składowi. Istna paranoja.
@hades_TEK - ujawniać kulisy? Widać, że jesteś osobą kompletnie nieobytą w niczym skoro proponujesz coś takiego. Od grudnia bezinwestycyjnie będzie podniesiona prędkość na linii 140. Myślisz, że to przypadek, że PKP PLK wśród wybranych linii do projektu optymalizacji wybrała akurat tę? ;) Dużo się dzieje i będzie działo w tematach kolejowych. Twój umysł blokuje pociąg Kraków-Wodzisław i powinieneś wreszcie się odblokować i porzucić hejtowanie innych bo to ci szkodzi na samopoczucie. @Dr_svevo - czy coś dobrego wyniknie kiedykolwiek z trollingu? Nigdy. A z pracy i lobbingu same dobre rzeczy. Rybnik będzie miał drugą parę pociągów do Krakowa od nowego rozkładu jazdy. :)))
Może po prostu tak sobie puścili jak był wolny, bo peron ten sam. Tymczasem podobno dziś bardzo zapchany jest Rybnik Towarowy i są problemy z płynnym przejazdem pociągów towarowych. To też pokazuje, że jednak stacja Wodzisław Śląski ma nadal duże znaczenie bo gdyby więcej torów było czynnych można tu odstawiać węglarki a dodatkowo podciągać składy od Czech na odległość tylko 8 km od RTO i szalk dwutorowy. Podobne znaczenie ma Olza dla Chałupek.
Dzisiejsza poranna osobówka 7.21 do Rybnika pojechała z toru 2 , ktoś wie dlaczego ? Czyżby awaria na torze numer 1?
No i ~Arteks~ przyłapany po raz kolejny na kłamstwie - jak miło zacząć dzień :-)
No to śmiało, podziel się swoją wiedzą, jak to lobby rybnickie walczyło o ekspresy dla Wodzisławia :D A przy okazji napisz też kto blokuje wydłużenie pociągów Kraków-Rybnik, bo to wiesz lepiej niż my.
@hades_TEK - napisałem prawdę bo wiem kto był w to zaangażowany. A TEKowcy nie potrafią nawet dla Wodzisławia wywalczyć wydłużenia pociągu Kraków-Rybnik bo nikt się z wami nie liczy... ;)
Brawo brawo! Tylko oni odpiszą, że to Marszałek Województwa i Zarząd odpowiada za finanse o przedłużeniu połączenia Rybnik-Kraków-Rybnik do Wodzisławia. W każdym razie Kraków jak i Wrocław ewentualnie Częstochowa via Katowice i Sosnowiec to bardzo pożądane połączenia z miasta i powiatu. Może powiat też się upomni i wystosuje podobne pismo?
No na temat Tych przejazdów to się tu już dojść napisałem , tymczasem Pan Prezydent Mietek nie śpi ... działa : http://wodzislaw-slaski.pl/prezydent-z-wnioskiem-dot-relacji-krakow-wodzislaw-slaski