Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
@zxc nie czytasz dokładnie :) tak jak napisałem a Artur Klimek potwierdził EN57AKŚ przyjechał przed ostatnim a EN57 ostatnim kursem.
sytuacja pokazuje, że w Wodzisławiu Śl. mogą, a nawet powinny nocować składy osobowe i o to muszą wszyscy walczyć, żeby były jakieś ranne i wieczorne połączenia. Kiedy te kible i turbokible przyjeżdżają do Wodzisławia? Z ostatnimi kursami czy są podsyłane późnym wieczorem?
Ok , rozumię przyjemnej pracy :) Ciekawe czy do Wodzia zawita również Elf lub Filtr
Tutaj raczej chodzi o ogólne dostosowanie dla osób niepełnosprawnych. Zarówno EN57AKŚ jak i nowsze serie mają miejsca na pokładzie i toalety dostosowane dla osób niepełnosprawnych. W weekendy 2 ostatnie w dobie pociągi są dostosowane dla osób niepełnosprawnych. Również ma to pokrycie w obiegach, ponieważ pociąg 44115 jedzie na jednostce EN57 AKŚ, a ostatni pociąg 94629 na Impulsie 36WEa. Oczywiście nie możemy porównywać obecnej sytuacji z docelowymi obiegami, ponieważ aktualnie część obiegów została zmieniona z powodu przesunięcia otwarcia linii 158. I tak na stacji nocuje obecnie EN57 AKŚ, który rano pojedzie jako Wladislavia do Katowic, a EN57 pojedzie jako druga osobówka nr 94616 do Katowic o 7:17. Co ciekawe według obiegów powinien na tym pociągu również jechać Impuls 36WEa, ale jak wspomniałem przez przesunięcie otwarcia linii Wodzisław - Chałupki wiele obiegów w naszych rejonach się pozmieniało.
Tak przy okazji to zapytam może Artura Klimka. W oznaczeniach na rozkładzie 2 ostatnich pociągów jest wózek inwalidzki tymczasem zajechał Turbokibel i Kibel to raczej nie niskopodłogówki .
A no Turbokibel już śpi na 1 peronie , a Kibel zasypia na 2 . To fakt dawno nie widziany obraz :)
Super wiadomość, dawno w Wodzisławiu nic nie nocowało :) Trzeba walczyć o jakiś pociąg późnowieczorny i wczesnoporanny do Wodzisławia w przyszłym RJ.
Artur czyn społeczny, wszyscy żeśmy się napracowali że ho ho, nawet flaszka była ;) pewnie dlatego tak mało piszą tutaj bo jeszcze śpią ;)
A co mieliśmy skończyć? Dziś jechałem pociągiem o 9:19 do Rybnika. Ja na oficjalne otwarcie czekam do 18 stycznia ;) Zxc: Nocować będą w Wodzisławiu 2 jednostki.
Artur Klimek i gdzie byłeś o 6? Zdązylibymy to skonczyć,zawaliłeś sprawe
Całkowicie pozmieniały się obiegi, także zobaczymy w praktyce jak będzie to zorganizowane.
Pewnie znakiem tego, pociąg Wladislawia będzie nocował na stacji w Wodzisławiu Śl. chyba, że rano będzie podstawka składu?
Pociągi spółki PKP IC pojadą objazdem przez Zebrzydowice, natomiast na trasie Bohumin - Katowice zostanie zorganizowana zastępcza komunikacja. Co do pociągów Kolei Śląskich, tak jak wspomniał Arteks, na trasie Katowice - Wodzisław Śl. pociągi będą jeździły normalnie, a na trasie Wodzisław - Chałupki/Bohumin będzie jeździła zastępcza komunikacja autobusowa. Zmieniony rozkład, który obowiązuje do zakończenia prac na linii (oby to było jak najszybciej) dostępny jest na stronie KŚ: http://kolejeslaskie.com/upload/1449830103Liniowy_Rozk%C5%82ad_Jazdy_13_XII_2015-12_III_2016_stan_na_dzie%C5%84_11_12_2015.pdf
Ludzie pamiętajcie jutro ta sobota czynu społecznego o kierej pisoł rodowity wodzisławianin, rano zbiórka na stacji, zabiercie łopaty, grabie, drabiny, kieryś jeden może wziąść jakaś flaszka. Wszyscy kierzy to czytajom i ci co tego nie czytajom muszom przyijsc. Artur bedzie maszynistom, RPR konduktorem, (jak sie bedziecie dalej wadzić do najwyżej po szlagu se dacie i po sprawie). Jo żech jest kierownikiem projektu, bystrzak z toffim brygadzisty, zxc kierownik nadzoru, a inter i arteks głownymi specjalistami. Rodowity wodzisławianin jako nasz chłop bydzie prezesem a hades z teku jego zastępcom, expert bedzie rzecznikiem prasowym od godania głupot. Musimy ta lina w końcu do porządku doprowadzić, yno zobaczymy wiela osób przyjdzie. Rano o 6 zbiórka na stacji! Obecność obowiązkowa!
Komunikacja zastępcza będzie tylko między Wodzisławiem a Chałupkami. Pociągi Katowice-Wodzisław są niezagrożone! :D Informacja sprawdzona.
RPR, przede wszystkim naucz się czytać ze zrozumieniem i ogarnij trochę swoje emocje. W mojej wypowiedzi nie zrobiłem żadnego błędu, z Rybnika odchodzą 4 dwutorowe linie i jedna jednotorowa. W kierunku Leszczyn (jak to sobie dodałeś sam - Katowic) odchodzi dwutorowy szlak, w kierunku Rybnika Gotartowic (Żor), Rybnika Towarowego RTF i posterunku RBC (dalej Suminy) również. Do tego dochodzi jednotorowy szlak w kierunku Rybnika Towarowego RTA. Po czym z wielkim oburzeniem napisałeś "Artur Klimek od kiedy do Katowic jest szlak dwutorowy,czy ty wiesz co piszesz? Tak juz sie zapędzasz w wyśmiewaniu wszystkich że masz taka wiedze,więc pora z ciebie sie pośmiac,bo widac twoje braki wiedzy". Na koniec proponuję odrobić życiową lekcję pokory i zaznajomić się z siatką linii kolejowych regionu. Na koniec jeszcze raz podsyłam plan, bo chyba nie zaglądałeś: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/htmlets/Rybnik.png
Klimek nie jestes alfą i omega tego forum więc czytaj ze zrozumieniem ,ty piszesz o szlakach dwutorowych i ekspercie kolejowy widzisz jak zrobili linie i właśnie przestan banialuki pisac,bo to żeś kolejarz to widac
Artur Klimek 16 godzin temu
cd: Sama stacja Rybnik jest położona na ważnych, dwutorowych szlakach, które bynajmniej nie miały charakteru linii z Wodzisławia do Jastrzębia. Z Rybnika odchodzą 4 dwutorowe linie i jedna bardzo ważna jednotorowa łącząca towarową stację Rybnik Towarowy z Rybnikiem. Dodajmy do tego czynną lokomotywownię PKP Cargo, która zapewnia obsługę pociągów w całym regionie. Dlatego Rybnik ma więcej szczęścia i zamiast szukać dziury w całym cieszyłbym się, że przez Wodzisław wyremontowano nam linię. Pomysł szynobusów też jest fantastycznym pomysłem i przypominam, że ma on być uzupełnieniem podstawowej siatki połączeń do Katowic. Ma to być odciążenie DK78 i alternatywa dla autobusów/samochodów. Bynajmniej nie zakorkują one linii 158, bo ma ona dobrą przepustowość
To jest twoja wypowiedz i nie wyzywaj tylko pamietaj co piszesz o liniach kolejowych
http://postimg.org/image/dypy2surn/ ul. Kręta, za karuzelą.
Tym razem specjalna piosenka dla PKP PLK za wspaniały nadzór nad inwestycją, za doskonałe i rzetelne informowanie opinii publicznej o przebiegu prac, za doskonałą konferencje prasową w Wodzisławiu Śląskim w dniu 30 listopada 2015. DZIĘKUJEMY PKP PLK :-* jesteście SUPER tylko tak dalej! https://www.youtube.com/watch?v=y9JBd_aFUhc
GRACIAS RUBAU :-* :-* :-* :)))))))) https://www.youtube.com/watch?v=VSPtHIO8yQw
dobra eksperci od siedmiu boleści ;) kończymy te głupie gadki, Rubau i PLK zawaliły na maksa i każdy to wie. Byle stycznia nie zawalą, trzeba tego pilnować bo mam obawy. Piosenka żeby było wesoło: https://www.youtube.com/watch?v=-EtFJCDmlTc
Specjalnie dla RPR: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/htmlets/Rybnik.png
@RPR: Chyba trzeba będzie skończyć dyskusję na tym forum, bo co poniektórzy robią tu chorą atmosferę. Nie wiem skąd wyciągnąłeś dwutorowy szlak do Katowic i wyśmiewanie innych, ale proponuję odwiedzić lekarza, bo widzę, że jak brakuje konkretnych argumentów to zaczynasz wciskać ludziom jakieś farmazony.
ty słyszałeś jak w Radiu erewań,pracownicy nie robotnicy,ja się pytam czy przy układaniu lini i całej reszty robili robotnicy z Hiszpani,wiesz dobrze że takich nie było tylko nisko opłacani Ukraińcy i Polacy masowo pracujący na czarno,aby prezesom zostalo kasy
Artur Klimek od kiedy do Katowic jest szlak dwutorowy,czy ty wiesz co piszesz? Tak juz sie zapędzasz w wyśmiewaniu wszystkich że masz taka wiedze,więc pora z ciebie sie pośmiac,bo widac twoje braki wiedzy
@RPR: Osobiście słyszałem na radiu hiszpańskich pracowników, którzy mieli swojego tłumacza.
@hades_tek: Ubolewałem nad tym zawsze, zwłaszcza, że Wodzisław był ważnym węzłem kolejowym. W Wodzisławiu odstawiano jednostki, wagony pasażerskie, był zakład naprawy wagonów towarowych, 3 rampy, plac ładunkowy, sekcja drogowa, odprawa wagonów, zabezpieczenie, drużyny konduktorskie, dyżurny ruchu peronowy, biurowiec, w którym był naczelnik, zawiadowcy, salki szkoleniowe. Wodzisław był Sekcją eksploatacji (obecnie należy pod Rybnik). Wodzisław był też 6 kierunkowym węzłem i posiadał bocznicę ciepłowni. Oprócz tego posiadał bardzo dobrą siatkę połączeń. Wiem o tym bardzo dobrze i ubolewam za każdym razem, kiedy patrzę na tą stację. Niestety po zamknięciu kopalń wiele się zmieniło, ale stacja nie musiała upaść do tego stopnia. Ale ludzie powinni nauczyć się doceniać różne rzeczy. Linia 158 uniknęła całkowitej dewastacji i została zrewitalizowana. Przywrócenie pociągów pasażerskich i wytrasowanie międzynarodowych przez Wodzisław to prestiż i szansa dla tego miasta. Mam świadomość, że wszyscy jesteśmy zniesmaczeni ostatnimi wydarzeniami, ale trzeba patrzeć pozytywnie i przede wszystkim obiektywnie na świat.
Arteks czy ty stapasz po ziemi,jakie hiszpańskie obiboki,raczej ukraińsko-polskie jak ty nazywasz obiboki tam na torach robiły.Widziałes tam robola Hiszpana?
A najlepiej zapytać Arteksa, wtedy wiesz wszystko :P
Niestety ale albo przez zawód, że pociągi w niedzielę nie pojadą albo jakiś przedświąteczny zawrót głowy, niektórym trochę odbija... Wstyd to forum komukolwiek z branży kolejowej polecać bo mogliby pomyśleć, że każdy miłośnik kolei z okolic SR-SWD to wariat... Dobrze, że @Artur i ja trochę ratujemy sytuację. Jeszcze trochę, a uznam ludzi powiązanych z TEK za odpowiednik "sekty smoleńskiej"... ;P Naprawdę nie ośmieszajcie się i nie wylewajcie swoich frustracji przeciw jakimś miastom przez to, że hiszpańskie obiboki nie zrobiły remontu w terminie, a PKP PLK tego nie dopilnowała. Robicie obciach!
jak widać te odpowiedzialne za rewitalizacje osoby, były na tyle odpowiedzialne aby 30 listopada mówić A a dziś powiedzieć B. :D Nie ma co pytaj ich dalej i ślepo wierz w te brednie.
A nad tym że stację w Wodzisławiu okrojono i potraktowano jak pierwszy lepszy prowincjonalny przystanek nie ubolewasz? Nie wolałbyś mieć pracy w swoim mieście zamiast dziennie dojeżdżać do Rybnika? Obudź się i rozejrzyj. W Wodzisławiu zlikwidowano wszystkie torów postojowych (nr 5, 7 i 83), zaślepiono tory 26 - 32, rozebrano wyjazd w stronę Wilchw, zamiast wiaty z prawdziwego zdarzenia postawiono budki przystankowe, skrócono (!) perony do 200 metrów (jest to standard przystanku kolejowego) - taka długość peronu uniemożliwia zatrzymywanie składów dalekobieżnych dłuższych niż 7-wagonowe. Fakt że wspominane ekspresy mają się zatrzymywać w Wodzisławiu, zawdzięczamy tylko lobbingowi na szczeblu centralnym oraz temu, że składy te na terenie RP będą 4- i 5-wagonowe.
zxc: Gratuluję ambicji, pytaj zwykłego robotnika o całą inwestycję, dowiesz się wszystkiego. Proponuję uderzyć u źródła, albo popytać osób bezpośrednio odpowiedzialnych za rewitalizację linii. Parę razy pochwaliłeś się już wiedzą na temat rewitalizacji siejąc nieprawdziwe informacje, także nabrał bym na Twoim miejscu więcej pokory i trochę przyhamowałbym z emocjami.
jak widać co niektórzy nadal bujają w obłokach...
cd: Sama stacja Rybnik jest położona na ważnych, dwutorowych szlakach, które bynajmniej nie miały charakteru linii z Wodzisławia do Jastrzębia. Z Rybnika odchodzą 4 dwutorowe linie i jedna bardzo ważna jednotorowa łącząca towarową stację Rybnik Towarowy z Rybnikiem. Dodajmy do tego czynną lokomotywownię PKP Cargo, która zapewnia obsługę pociągów w całym regionie. Dlatego Rybnik ma więcej szczęścia i zamiast szukać dziury w całym cieszyłbym się, że przez Wodzisław wyremontowano nam linię. Pomysł szynobusów też jest fantastycznym pomysłem i przypominam, że ma on być uzupełnieniem podstawowej siatki połączeń do Katowic. Ma to być odciążenie DK78 i alternatywa dla autobusów/samochodów. Bynajmniej nie zakorkują one linii 158, bo ma ona dobrą przepustowość.
@zxc: Większych głupot dawno nie czytałem. Zawsze śmieszyła mnie antyrybnicka postawa co poniektórych mieszkańców Wodzisławia. Węzeł w Wodzisławiu podupadł głównie ze względu na zamknięcie KWK 1 Maja i KWK Moszczenicy. Skończyły się wtedy wywozy węgla z tamtych kopalń i niestety powoli zaczął się okres kryzysu na kolei. Na przełomie wieków uwalano, zamiast remontować wszystkie linie o mniejszych potokach pasażerskich i mniejszym ruchu towarowym. Wtedy klamka zapadła nad linią 159 do Jastrzębia, która niestety szła mocno na około. Więcej szczęścia z wiadomych przyczyn miała linia do Chałupek, ale i nią dopadł kryzys, czego przykładem może być likwidacja mijanki w Czyżowicach. Kolejne lata to spadek liczby połączeń pasażerskich i towarowych. Mocnym ciosem było zlikwidowanie zakładu napraw wagonów w Wodzisławiu, przez co stacja w Wodzisławiu mocno straciła na ruchu. Węzeł Rybnicki miał więcej szczęścia z powodu na swoje umiejscowienie i czynne kopalnie. Stacja Rybnik Towarowy też nie obsługuje obecnie tylu pociągów jak kiedyś, ale nadal obsługuje kopalnię Marcel, koksownię Radlin, KWK Chwałowice i Jankowice.
to Ty chyba nie wiesz jak był robiony projekt? Myslałem że więcej wiesz serio.... hahaha zapytaj robotników jakie kwiatki były w tym projecie. Ciekawe czy nadal bedziesz wtedy chylił czoła :D
Myślisz, że nie znam sytuacji na linii? Doskonale wiem, jak jeszcze niedawno wyglądał przejazd kolejowy w Olzie i też ubolewałem, że wykonawca robił to na raty. Przejazd na Bogumińskiej w Wodzisławiu też się przeciągał, a sam przejazd nie ma nowej nawierzchni, tylko wyremontowaną starą. Ale jak wspominałem wielokrotnie - takie są uroki rewitalizacji, jedne rzeczy są nowe, inne wyremontowane, pozostałe zostają bez zmian. I tak chylę czoło projektantom, że na linii zastosowano parę nowych rozwiązań, ale i ubolewam, że zabrakło paru kluczowych obiektów.
Artur, szkoda polemizować ze zgredami, co doktoryzują się tylko na porażkach i dowalają wszystkim za wszystko.