Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
WAŻNE!!! Starostwo powiatowe ogłasza konsultacje dot. transportu zbiorowego. Można składać propozycje mailowe. Być może urzędnicy przeczytają, może nawet jakoś zareagują;))
http://www.bip.powiatwodzislawski.pl/res/serwisy/bip-pzwodzislawsl/komunikaty/_020_381799.pdf
Tablice miały być wymienione do 15 stycznie więc mieli poślizg. Linia Wodzisław-Chałupki czynna jest do 28 lutego. Od marca do grudnia nieczynna . Wcześniej miała być nieczynna od 1 lutego ale przetarg nadal nie jest rozstrzygnięty - coś jak widać jest nie tak. Raczej już widać , że może być opóźnienie. Ruch mniejszy bo część składów zaczęła już trasować jazdy na około pewnie ze względu na to że wcześniej zakładano iż remont rozpocznie się już dziś - 1 lutego.
Środa-czwartek założyli właściwe tablice na przystanku Wodzisław Ś l Radlin. Ruszyło się coś z remontem linii Rybnik - Chałupki ? Wydaje mi się, że teraz bardzo mało towarowych jeździ przez Wodzisław
Tydzień temu widziałem lokomotywę ITLu przetaczającą wagony długo stojące na stacji i przygotowującą je do odjazdu w kierunku Rybnika. Podobno od 1 lutego przewoźnicy mieli już nie planować jazd przez Wodzisław ( Wodzisław-Chałupki), choć jak widać są opóźnienia i myślę, że roboty jak się zaczną to najszybciej w marcu. Przejezdność szlaku Wodzisław-Chałupki miała być przywrócona w grudniu 2014 także zobaczymy. Tak czy siak czeka nas kilka miesięcy bez wyjazdu w kierunku Chałupek i z jednym torem do Rybnika, oznaczać to będzie, że do Wodzisławia będą jeździły jedynie pociągi KŚ i firmy wykonującej prace no i może raz na tydzień tej firmy co przeładowują na stacji kamień i węgiel.
Długo to trwa fakt, ale podobno do końca stycznia mają rozstrzygnąć kto go wygrał. Więc informacji o wyborze wykonawcy i terminie rozpoczęcia robót można oczekiwać "na dniach". Teraz po prostu czekamy na rozstrzygnięcie, co jak widać trwa dość długo
http://logistyka.wnp.pl/11-ofert-na-trase-z-rybnika-do-czech-wartych-176-233-mln-zl,213747_1_0_0.html
@ ZXC pisałeś, że po 12 stycznia coś się wyjaśni w sprawie przetargu, a tu nic. Ruszyło coś w wogóle w tej sprawie, czy wszyscy się okopali i czekają...
Kolejna sprawa, ruch i kontakty oraz współpraca transgraniczna z Czechami i ponad 300 tyś rejonem Ostrawy to marzenie na papierze. Rejon nie ma ŻADNEGO połączenia z Czechami a kto nie ma samochodu do Czech nie pojedzie. Dlaczego województwo śląskie i kraj Morawsko-Śląski nie stworzą umowy finansującej choćby kilka par pociągów łączących Wodzisław, Rybnik, Racibórz z Bogumiem i Ostrawą? 2 składy rano jeden w południe i dwa wieczorem wyraźnie pobudziły by relacje gospodarcze i przyczyniły się do rozwoju handlu i turystyki. Niestety za Rybnikiem dla władz w Katowicach znajduje się "horyzont zdarzeń" i nic nawet światło nie jest w stanie połączyć rejonu Wodzisławia z Bohuminem i Ostrawą. http://mobile.rynek-kolejowy.pl/50082/znow_trudniej_do_czech.htm
Władze Wodzisławia i Radlina najchętniej kolei pasażerskiej by się pozbyły. To tylko problem którym trzeba się zajmować, a tak by był spokój.
@zxc - to prawda, że lepiej by było aby te składy jeździły do Raciborza czy Wodzisławia a nie tylko Rybnika ale pytanie - gdzie były władze powiatu wodzisławskiego i władz Wodzisławia czy Radlina jak media podawały informacje odnośnie dofinansowania unijnego i południowej grupy zakupowej? Dlaczego nikt nie zainteresował się tym, że w przetargu wyraźnie podawano linię Katowice-Rybnik? Przecież prezydent Kieca jest dokładnie z tej samej formacji co władze województwa czyli z PO. Myślę że w gąszczu mało ważnych spraw, władzom Wodzisławia umykają te naprawdę ważne i prestiżowe. W przypadku Rybnika władze tego miasta interesują się każdą sprawą związaną z połączeniami kolejowymi, rozwojem kolei, wiem, że jeżdżą na różnego rodzaju spotkania, negocjują i władze województwa to doceniają. Te nowe jednostki o których tu mowa przez 5 lat muszą jeździć tylko na jednej konkretnej trasie.
http://www.rynek-kolejowy.pl/50057/koleje_slaskie_z_konkurencja_bedzie_przetarg.htm
i tutaj uwaga: "Przetarg obejmuje obsługę linii Rybnik – Katowice" . Nawet województwo ( a nie KŚ) ogłaszjąc przetarg zapomina że świat nie kończy się na Rybniku. Niestety jak zwykle Rybnik i jego lobby kolejowe zabrania jazdy dalej.
Na tą chwilę nie ma jeszcze decyzji, myślę, że jak minie ok. miesiąc (12 stycznia) to może będziemy wiedzieli coś więcej. Teoretycznie "wygrało" a raczej dało najniższą ofertę Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa oferta 176,53 mln zł przy budżecie inwestora (PKP PLK) 169,61 mln. Co będzie dalej zobaczymy.
FANTASTYCZNE!!!!!, to jest to , co nas entuzjastów rajcuje.Dzięki bystrzak . Myślę , że każdy marzy by usiąść za pulpitem i pomknąć w dal. Póki co pozostało nam forum, dyskusje ,sprzeczki ,pyskówki ,bez których forum przestało by mieć sens. Każdy z nas przyzna w duchu , że przy każdym używaniu kompa sprawdza co dzieje się na forum. I TAK TRZYMAĆ!!!. Życzę wszystkim entuzjastom , sympatykom i tym których kolej interesuje wszystkiego najlepszego w Nowym Roku , a kolejarzom nowych bezstykowych torów i szybkich pociągów
http://www.youtube.com/watch?v=zTuNS7ElxnA a to dla Ciebie kolejar ;)
@ZXC, coś się urodziło w sprawie przetargu, wyłonili wykonawcę ?
chłopcy ,jest okazja startujcie do przetargu !!!!!
@ZXC projekt niedoszacowany, czy firmy chcą za dużo ?
bystrzak jest 11 ofert złożonych, najtańsza z nich i tak przekracza budżet założony przez PKP PLK.
Witam panów zorientowanych, wiadomo co z przetargiem, czy zgłosili się jacyś oferenci ?
Dzisiaj o 18:20 przez Wodzisław jechał EN57 jako pociąg służbowy - podsył z Częstochowy do Chałupek. Jak miło było zobaczyć poczciwą jednostkę pasażerską po roku nieobecności na linii Wodzisław - Chałupki. Odrazu miłe wspomnienia powróciły...
no to zbuduj sobie tory i jeździj ile tylko zpragniesz
To nam do tego, że po tych torach chce jeździć.
a jak będzie przetarg to co wam do tego, skoro w nim nie uczestniczycie , a Wasze zasoby finansowo wystarczają na kupno gumy do żucia. Żałośni To Wy jesteście, banda zasmarkanych pętaków
kolejar, jesteś żałosny.
no entuzjaści, co startujecie do przetargu , że się tak dopytujecie ?
To już kolejne przesunięcie terminu składania ofert. Niestety ale ilość pytań i wątpliwości i przesuwanie terminów otwarcia ofert nie wróźy nic dobrego. Już jest praktycznie miesiąc opóźninia na samym etapie składania ofert.
Przesunięto termin składania ofert na 12 grudnia. https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet
no chooopie, dyć do piontku przijmowali oferty, a tera je poniedziałek! Kto wiy czy one już z ichniejszygo biura podawczego do odpowiednigo biura trefiyły, a kiedy bydom otwarte?! Jeszcze je przed połedniym to tera kończom kawa pić a Ty sie tera pytosz co z przetargiym...
Panowie zorientowani, co tam z przetargiem, wiadomo już coś ?
kolejar to ty jestes tym gościem co to uciekl ekipie która miała cie zabrac do Rybnika
NIE ZAUWAŻYLIŚCIE !!!! 21.11.2013 o godz 13.13 minęła rocznica ukazania się artykułu ,,Wodzisław odcięty od świata " Jest to artykuł który jak dotąd dostał najwięcej komentarzy . Tak trzymać, Panowie
idla , óna wali mokróm szmatóm jak leci, dej se pozór, bo może trefić na Ciebie
kolejar uważej w diamencie na Gizela,bo ci wpie...li
ok, ok , a co u Ciebie ?
kolejar kwiczysz jak byś dostał cegłówką po miechu. Wszystko u ciebie ok?
zxc ,Bernaś sensownie napisał na temat , a że Ty nie masz nic do powiedzenia to sie plujesz , a swoją drogą czy ty wiesz po czym ciul poznaje ciula ?
wiesz kim jesteś? ostatni mohikanin
kolejar ty ciu lu
Proponuję zainteresować się trochę historią własnego regionu. Było masę problemów przy odłączeniu się Radlina od Wodzisławia na początku l. 90-tych. Pierwszy był taki, że jeżeli miasto Radlin miałoby funkcjonować w swoich historycznych granicach, to miasto Wodzisław Śląski musiałoby mu oddać m.in. osiedla Piastów i XXX-lecia. Oczywiście nie wchodziło to w grę i Radlinowi dano jakieś inne ziemie w zamian. Oczywiście część ziem obecnego Radlina należała do niego i przed 1975 rokiem. Inna sprawa to to, że Radlin oderwał się od Wodzisławia na podstawie...no właśnie nie wiadomo jak to nazwać. Bo inne części Wodzisławia robiły to na podstawie referendów, natomiast Radlin na zasadzie jakichś zakulisowych (nie wiem czy do końca jasnych) działań urzędniczych. Po prostu, sprawa ciągnęła się latami i bodajże w 1997 ktoś na szczeblu ministerialnym podjął decyzję o odłączeniu Radlina od miasta Wodzisław Śląski. Generalnie jest to baaardzo dziwna sprawa: taki Rybnik również został pozlepiany z różnych okolicznych miasteczek w 1975 r., ale jednak te miasteczka nie odrywały się od niego po 1990 r. i dziś jest to liczący się ośrodek. Natomiast Wodzisław się dosłownie rozleciał i dziś jest niestety tym czym jest z okolicznymi miasteczkami. Wiem, że ktoś napisał niedawno na temat rozpadu Wodzisławia jakąś pracę, czy magisterską czy jakąś inną, nie pamiętam, może ktoś wie?
Arteks, a bo na Śląsku nie ma już rasowych Ślązaków i nie ma rasowych goroli ,ale Pómbóczek wszystkich wymiyszoł , i nie powinno się zapominać historycznych nazw miejscowości , bo zatracimy naszą tożsamość .Miasto pozostanie miastem wieś wsią ale ludzie nie mogą w imię nowego zatracać swojej tożsamości , a jeżeli Twoje gorolskie JA tego nie akceptuje , to jesteś kiep