Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Artur ja to mówiłem w kontekście braku połączeń do Chałupek, bo nie wiadomo czy na Koleje Śląskie jest co liczyć a np. z Ceskimi Drahami nikt z miasta pewnie nie rozmawia. Jeżeli będą połączenia przystanek ma sens tylko, że Wodzisław podobno przejadł 60 tyś na projekt!
Jak to nie wiesz czy jest sens? Wspaniałe połączenie miejscowości powiatu wodzisławskiego bezpośrednio ze ścisłym centrum miasta. Tak samo bezpośrednie połączenie centrum miasta z Rybnikiem czy Katowicami. Trzeba walczyć o ten przystanek. Nawet, jeśli będzie to ta najuboższa wersja bez dodatkowych torów to opłaca się go budować choćby dla relacji Katowice/Rybnik - Chałupki/Bohumin!
remont raczej będzie ( o ile znajdą się firmy do jego wykonania), niestety nie bardzo to dobre że firma ma wykonać projekt tego remontu a później go przeprowadzić, z obserwacji wiem, że to nie zawsze nic dobrego. Co do przystanku myślę, że kolejar ma racje, zresztą nie wiem czy to ma sens jeśli tam z Wodzisławia Głównego drugiego toru nie chcą dołożyć.
Mam obawy że z remontem linii może być podobnie jak z przystankiem
a przecież ja Wam to mówiłem, że z przystanku nic nie wyjdzie. Starosta fotkę z klakierami sobie strzelił, a bystrzak jak papuga ją powtarza To takie sranie w banie
Kieca obieca cały czas to było na tapecie
Ja bym zwrócił uwagę jednak na porażkę ze strony miasta i PLK. Mianowicie o brak zgody na budowę przystanku Wodzisław Centrum - inwestycji, którą chwalili się włodarze miasta, a która nadal będzie tylko marzeniem mieszkańców...
bystrzak , chłopie to było w ubiegłym roku i co za bzdury tu wypisujesz. A swoją drogą co się tak dopytujecie o ten przetarg .Jak chcecie startować to przede wszystkim trzeba mieć pieniądze , których u Was niestety nie widać, i nie mówcie , że jesteście majętni, bo ja Was znam .Kupcy gołodupcy
kolejar liczysz pociągi,czy w diamencie siedzisz?
z przetargu wynika, że przejezdność szlak do Chałupek powinien mieć już od 5 grudnia 2014 r. tym samym prace torowe na odcinku Wodzisław-Chałupki oraz Wodzisław-Rybnik (zamknięty tor nr 2) będą wykonywane w pierwszej kolejności.
no nareszcie...
PRZETARG OGŁOSZONY :)
"Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji projektowej , oraz wykonanie na jej podstawie robót budowlanych i
opracowanie dokumentacji powykonawczej dla zadania: „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik - Chałupki"
hmm...no to na wykonanie PROJEKTU i PRACĘ Ci ludzie będą mieli kilka miesięcy, no to Panie Arteks mogę sparafrazować: ech ci optymiści...no chyba że będzie jak zawsze w tym kraju czyli jakoś to bedzie, tyle, że tutaj wszystko sponsoruje bogaty wujek, który jak mu zabraknie jakiegoś papierka może się wkurzyć i nie dać kaski
żarty żartami ale Cargo wchodzi na giełdę. Może prywatyzacja coś tu pomoże?
żarty żartami ale nich już ogłaszają ten przetarg bo dołącze do kolejara i maszynisty w diamencie i też się napije :D
Panowie, Cargo wchodzi na giełdę. Kupujcie akcje , a będziecie mogli decydować o rozwoju spółki. No myślę , że nie jesteście gołodupcami
kolejor chyba z tobą do diamentu
Co z tego, że wszystko jest wiadome skoro nadal nie wiadomo kto i kiedy ma to zrobić. Procedury przetargowe trwają a czasu coraz mniej. Moim zdaniem należy się martwić.
@yo - ech ci malkontenci... Na platformie zakupowej PKP PLK jest cała specyfikacja przetargowa linii 158: https://zamowienia.plk-sa.pl/servlet/HomeServlet?MP_module=main&MP_action=siwz_tab¬iceIdentity=2320
Pamiętam jak dziś: był to lipcowy dzień (dokładnie 5 lipca) jak pewna osoba na tym forum pisała, że "do miesiąca będzie ogłoszony przetarg". I oto już mamy październik i liście złocą się za oknem piękną jesienią...i nic. Przez te parę miesięcy jeszcze kilka innych osób zapewniało, że "już już za chwileczkę, już za momencik" i dalej...jesień. A czasu już zostało malutko i zima idzie i zamknięcie odcinka na czas remontu (którego jeszcze nie ma). Ale myślę, że koło stycznia lutego jak tego przetargu dalej nie będzie "to po ptokach"
te lambada ón do Bełsznice nie dojechoł. Chyba maszyniok na pyndzichu poszeł na piwo
kolejar oglądej w Bełsznicy czy dojedzie
zaś jechal na Chałupki
Nie, jechał po wiadukcie nad Wodzisławską przy obwiedni południowej czyli na Sumine, Nędze (chyba) a co do lokomotywy to holująca była ET-22 a w środku EU-07, tak to przynajmniej wyglądało bo z samochodu to może przez 2 sekundy widziałem.
kiedyś też już taki skład jechał przez Wodzisław, pamiętam że był to piątek jakoś przed 18. Bystrzak ale czy ten skład co wyjechał dziś z Rybnika na pewno jechał aż do Wodzisławia?
Przepraszam, że nie ciągnę tematu poniżej ale ciekawy skład z węglem dziś widziałem. Lokomotywa 5-6 węglarek znów lokomotywa i gdzieś kilkanaście węglarek. 7.20 wyjeżdżał z Rybnika.
kolejar co się tak denerwujesz głupio ci?
zxc napisz coś o kolei , jak potrafisz , bo to jest przecież tuba TEK , a nie miejsce do pier..niczenia bez sensu i zapamiętaj sobie ,że każdy głupek w drugim człowieku widzi głupka, a jak nie masz nic do powiedzenia to siedź cicho.
kolejar wiesz jak masz na imię? napisz jak wiesz
te kolejar ciebie to nie trzeba nawet poznawać żeby wiedzieć
te lambada ,a po czym głupi głupiego poznaje ?
kolejar jestes najgłupszym piszącym na tym forum
Rozkład 2014 dla Wodzisławia: http://rozklad.plk-sa.pl/Plakaty/PobierzPlakat?id=742580&aft=1bfc1c79&tlo=false
póki co kolej ma 4 miliardy długu, z czego 2 miliardy musi oddać do końca 2014. Czy to dobrze , czy źle nie wiem , ale jest to fakt
bystrzak, zauważ ,że to nie Starosta Wodzisławski będzie inwestorem tylko kolej. Linia 158 przebiega przez trzy powiaty , więc ktoś tu konfabuluje
Do poniżej. Starosta Wodzisławski twierdzi, że środki na ten cel są zabezpieczone. Całkowicie bezpodstawnie takich rzeczy nie może mówić.
wybaczcie , z całym szacunkiem dla wszego entuzjazmu mnie nurtuje pytanie ,,skąd kolej weźmie na remont pieniądze" Nie mówcie że Unia da .Unia dofinansuje , ale najpierw trzeba swoje pieniądze wyłożyć .Przypatrzcie się autostradom ,a entuzjazm pryśnie
Linia 158 została w tym roku wpisana do rejestru linii znaczenia państwowego i pomimo sabotażu ze strony Kolei Śląskich jej remont jest przesądzony. Inna sprawa że lokalna społeczność oczekuje nie tyle na sam remont co na zdecydowaną poprawę oferty przewozowej, a póki co nic nie wskazuje na to abyśmy mogli liczyć w tej kwestii na Koleje Śląskie - niemniej wierzymy że po remoncie nie będziemy skazani tylko na tego przewoźnika. O ile nie wydarzy się jakiś kataklizm, przetarg zostanie ogłoszony "na dniach". Z ciekawostek: projekt przewiduje wyposażenie wszystkich stacji i przystanków na linii 158 w wysokie perony (tak jak w Katowicach). Warto dodać, że zbliżający się remont linii to wspólne osiągnięcie wielu środowisk: lokalnych władz, stowarzyszeń, jak i osób działających indywidualnie, a wszyscy zaangażowani zasługują na podziękowania i gratulacje.