Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Ciekawe jaka firma kolejowa może być zainteresowana zakupem hali w Wodzisławiu, ITL pewnie tak, DB Schener nie bo ma swoją, PKP Cargo również nie, zostaje jeszcze CTL i inne pomniejsze,
Artur , człowiek ,który nie ma nic do powiedzenia gada dużo i bez sensu, a sam sobie zaprzecza, a takim , powtarzam dupkiem jesteś niestety Ty , a ja z dupkami się nie zadaję. Jak będziesz miał coś sensownego do powiedzenia ,To ja się odezwę ,Póki co Ty i twoi kolesie gotujcie się we własnym sosie
@kolejar - odwiedzę cię w psychiatryku jeśli będzie to konieczne i przemyce flaszke ale please - nie pisz tych swoich głodnych kawałków...
Nie myliłem się, chamski jak zwykle. No cóż, nie ma sensu ciągnąć dalej z tobą tej dyskusji, w której i tak mam wrażenie, że piszę do ściany. Jesteś wyjątkowo prymitywnym człowiekiem, więc nie ma co liczyć na jakiekolwiek zrozumienie z twojej strony. Żyj sobie dalej w tym wyimaginowanym świecie ze zboczeniem komunistycznym i brakiem jakiejkolwiek wiedzy.
Artur, tak bez obrazy , ale jesteś zwykły dupek który sam sobie zaprzecza
Czyli miałem rację, masz coś z głową. Widzę, że Twoje zboczenie komunistyczne jest w fazie zaawansowanej. Zawsze rzucałeś tępawe słowa na wiatr, nie potwierdzone żadnymi informacjami i tak też jest w tym przypadku. Bezpodstawne obrażanie. Najpierw znajdź ten komentarz, potem mi go pokaż. Niestety takiego komentarza nie znajdziesz bo nigdy nie pastwiłem się na prywaciarzach. Tym bardziej nie mam żadnych zapędów komunistycznych. I nie życzę sobie tego typu określeń pod moim adresem. Ja zaś mogę wskazać w każdym Twoim komentarzu chamstwo, brak kultury oraz problemy z poprawnym pisaniem postów.
Artur co Ty chłopie pieprzysz , przeczytaj sobie swoje posty, w których to kilka razy pastwiłeś się na ,,prywaciarzach" ,a teraz próbujesz się wybielić . Masz zapędy komunistyczne, wprawdzie każdy ma prawo do swoich poglądów , no ale komunista to komunista. Ucz się tej swojej robotyki, a najlepiej zrób sobie prawko na wywrotkę bo jakąś pracę będziesz w końcu podjąć
@Kolejar: Póki co, wszyscy widzimy, że jedyne co wyniosłeś z Twojego domu to chamstwo. I nie życzę sobie jakichkolwiek uwag odnośnie mojej rodziny. Druga sprawa, czytanie ze zrozumieniem się kłania. Jak na razie, to widzę u Ciebie jakieś zboczenie komunistyczne. Twój komentarz nie jest w ogóle adekwatny do mojego wcześniejszego posta. Ja chwalę prywaciarzy za to, że dbają o swój majątek, podczas gdy PKP zostawia go na pastwę złodziei. Istnieją więc trzy możliwości. Albo jesteś skończonym głupcem, albo nie potrafisz czytać ze zrozumieniem, albo po prostu jesteś chory na głowę.
....gdy bym był bogaty.....dibi dibi dum....gdybym ja był wielki pan ......(.polecam Skrzypek na dachu), a tak cóż ,żal dupę ściska ,i tyle
kolejar, powiedz lepiej co byś zrobił z tego co poniżej.
Artur , Ty to jak aktywiści PZPR , na niczym się nie znali , a do wszystkiego się wtykali. A to Twoje zacietrzewienie na ,,prywaciarzy" to pewnie z domu wyniosłeś. Ciekawe ,który z Twoich przodków był tym zagorzałym komunistą
Kolejar, zjedz Snickersa, bo znów zaczynasz pisać pierdoły. I przede wszystkim się doucz. Ty chyba jeszcze się nie nauczyłeś, że wszyscy na tym forum mają na Ciebie z górki i z każdym kolejnym postem coraz bardziej się pogrążasz. Proponuję także popracować nad interpunkcją, bo póki co nie widziałem jeszcze poprawnie napisanego przez Ciebie posta.
Artur, a czy ty wiesz że stacja Pszów należała do kopalni ? chyba nie,Druga sprawa , czy Ty jesteś komunistą, skoro tak pogardliwie odnosisz się do przedsiębiorców nazywając ich prywaciarzami, To nazewnictwo wzięte jest żywcem z okresu PRL-u, . Wstydził byś się. Stacja kolejowa , tak jak cała infrastruktura zostanie rozebrana i sprzedana na złom,czy Ci się to podoba , czy nie, bo nic Ci do tego. Atak ogólnie 'to jesteś jeszcze szczyl
jest linia kolejowa i jest znak stop to kierowcy musza respektować znak i tyle.
wczoraj o 14 w Bełsznicy jechał skład towarowy w stronę Wodzisławia,dobrze że ruch tam utrzymano
@Kolejar: No co ty nie powiesz? A ja widzę na stacji w Pszowie semafory, rozjazdy, resztki pędni. Kolejarze nic nie zrobili aby chociaż zabezpieczyć linię przed złodziejami. Jak widać całkowicie pozbawiona ochrony stacja w Pszowie jest systematycznie rozkradana. Oczywiście jest to własność państwowa, a więc niczyja. Prywaciarz nigdy nie pozwoliłby sobie na bezkarne rozkradanie swojego majątku. Albo zabezpieczyłby teren, albo ostatecznie zlikwidowałby całą infrastrukturę, czyli zabrał sobie swoją własność. Świetnie to widać na liniach wychodzących z Wodzisławia Śląskiego. PKP od linii do Jastrzębia odcięła się wszystkimi możliwymi sposobami. Do Turzyczki rozebrali torowisko, dalej pozostawili na pastwę złodziei takie posterunki jak Turza Śląska, Godów, JZ Moszczenica. Równolegle do państwowej linii szła trasa prywaciarza, czyli linia górnicza, należąca do PTKiGK Rybnik. Po zamknięciu kopalni, prywaciarz zwinął swoją własność, pozostawiając jedynie tłuczeń. W innych przypadkach prywaciarze mający plany na daną linię, po prostu zabezpieczają teren, zapewniają przejezdność i ochronę. Co do linii do Pszowa, nie śpieszyłbym się z likwidacją przejazdów kolejowych. W Lęborku też się pośpieszyli i niedawno zaasfaltowany przejazd rozkuwano, ponieważ linia do jednostki znów stała się potrzebna. Nie śpieszyłbym się także z likwidowaniem STOPów. Żaden kierowca się nie zesra, musząc zatrzymać się przed przejazdem. Póki co, linia dalej jest w ewidencji linii PKP PLK. W każdej chwili może tam jechać pociąg, w każdej chwili linia może być potrzebna do wywozu kamienia z hałdy w Pszowie. STOP na zdrowie wyjdzie też mieszkańcom Zawady, gdyż kierowcy chociaż na chwilę zdejmą nogę z gazu.
Niech Ci kolesie od torów wezmą sobie ten znak.
zxc, co Ty się łudzisz , że ta linia jeszcze odżyje ?. Wątpię. Kolejarze przecież już dawno zdemontowali całą infrastrukturę i gdy by nie Jasiu Psota to linia już dawno została by rozebrana przez złodziei, co nie świadczy ,że tak się nie stanie
Może być kiepsko z utrzymaniem przejezdności lini. Planują nawet przejazd zlikwidować http://www.radio90.pl/przejazd-jest-nieczynny-znak-dalej-stoi-a-policja-wykorzystuje-sytuacje-i-wlepia-mandaty.html
teraz , jest aktualne hasło ,,EROWYPŁATA JEST NAJWAŻNIEJSZA ". Ci co kolej skutecznie roztrwonili ,tłumaczyli , że to jest warunek wejścia do unii. Ja jestem za unią , ale nie za krętaczami ,którzy swoje machloje tłumaczą dyrektywami unijnymi. Niestety po wyborach nic się nie zmieni . bo taka jest ordynacja wyborcza . Po co więc ta heca z wyborami jak kandydatów ustalają guru partyjni w Warszawce
bo nasi decydenci to tylko na swoje własne interesy patrzą a to na czym nie mogą zarobić mają w głębokim poważaniu. połączeń brak, remont widmo nie wiadomo kiedy a hala się rozpada.
zxc , jak to nic się nie dzieje? Wszystko tam przecież marnieje a na zagospodarowanie nie ma żadnych szans. Nasze władze są zajęte niedolą Ukraińców i wyborami do eroparlamentu a sytuacja ludzi w kraju nic nie obchodzi
z felietonów szczególnie ten o niszczeniu dorobku Wodzisławia jest bardzo ciekawy http://www.nowiny.pl/89052-niszczenie-dorobku-wodzislawia.html Oby tylko tego dorobku nie zniszczono całkowicie bo jak na razie zarówno w przewozach jak i np. w hali napraw wagonów nic się nie dzieje.
Średnie i starsze pokolenie kolejarzy z Rybnika , Wodzisławia i okolic ,Ci którzy ukończyli Technikum Kolejowe w Rybniku to wychowankowie Pana Szulca. Szkoła ta miała przydomek ,,szulcówka" co mówi za siebie. Ja osobiście Pana Szulca nie znałem , ale wiele o Nim słyszałem i czytałem jego felietony w Nowinach tych starych, z lat 70 i 80 , kiedy to Pan Szulc był niepisanym rzecznikiem kolei Śląskich jak i tych ,,zreformowanych" po 80 roku Czasem z Nim polemizowałem, czasem z Nim się zgadzałem . Jedno jest pewne , Pan Szulc był człowiekiem godnym najwyższego szacunku .Cześć jego pamięci
Zapraszamy do przeczytania felietonów autorstwa pana Henryka Szulca: http://www.nowiny.pl/tag/henryk-szulc
Rodzinie składamy najserdeczniejsze wyrazy współczucia. Redakcja portalu nowiny.pl
@Rodowity Wodzisławianin - niestety to prawda... ;( To wielce zasłużona dla kolei w naszym regionie osoba. Miał świetne pióro. Potrafił ciekawym i zrozumiałym językiem pisać o czasami skomplikowanych sprawach związanych z prowadzeniem ruchu. Pisał jeszcze niedawno świetne felietony do Tygodnika Rybnickiego, Nowin Wodzisławskich i Nowin Raciborskich. Słyszałem też o nim wiele dobrego jako o nauczycielu i wychowawcy. Cześć jego pamięci!!!
Dowiedziałem się że 11 marca zmarł Pan Szulc- znany kolejarz, pewnie co niektórzy tutaj wiedzą o kim piszę. Na stacji wisi klepsydra [*]
18.45 spory skład wjechał z Chałupek
W Radlinie w sobotę/niedzielę ma być zamknięty przejazd na Korfantego, może coś objazdem pojedzie przez Wodzisław?
cug PKP Cargo wtoczył się na stacja od strony WSB
Coś się właśnie kula, z wagonami
dzisiaj o 4.05 samotna mała lokomotywa śmigała na Bogumińskiej w Wodzisławiu w strone Chałupek
Jeżdżą nadal, dziś ze dwa słyszałem.
obecnie ruch na linii z Wodzisławia na Chałupki jest już znikomy, choć jakieś tam składy jeszcze się zdarzają.
Albo będzie wyremontowana teraz, albo wogóle i podzieli los torów do Jastrzębia Zdroju.
a ja powtarzam, nim linia do Chałupek zostanie wyremontowana nam wszystkim włosy mocno posiwieją
PLK upiera się że wszystko jest dobrze, choć mówią już nawet o końcu kwietnia, jak widać wybór wykonawcy może być tak trudny, że zajmować może prawie 5 miesięcy zaś procedura przetargowa 7 (październik-maj). Tylko głupi uwierzy, że wszystko jest ok.
Artur , co Ty z radarem stałeś ?, no bo inaczej konfabulujesz.