Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
W jednym kolejar ma rację. Dziś związki zawodowe to państwo w państwie i pochłaniają kosmiczne pieniądze, a prawda jest taka że nie robią nic.
Stowarzyszenia mają czasami jakiś wpływ jeśli lobbują tam gdzie trzeba. Z szacunkiem do TEK ale tego stowarzyszenia jeszcze nie było jak PKP PLK uznały, że warto modernizować linię 158. :) @kolejar - daj sobie spokój z tymi uszczypliwościami bo zawsze lepiej społecznie coś robić niż hejtować i krytykować innych.
Wbrew pozorom ja bym nie marginezował wpływu towarzystw i organizacji społecznych na instytucje państwowe. Uważam, że to bardzo dobrze, że takowe organizacje powstają. Niestety kolejar ale jedną informacją to jeszcze z odległych Balic nie zjednasz sobie ludzi na forum, choć przynajmniej muszę cie pochwalić bo w ostatnim poście wreszcie coś na temat sam od siebie napisałeś.
jeszcze ciekawostka: kolej odstąpiła od remontu linii kolejowej do portu lotniczego w Balicach, gdzie i przetargi i dokumentacja były gotowe. Powód - brak kasy, co nie przeszkadza wydawać 35 milionów złotych na utrzymywanie nierobów związkowców
tak po prawdzie TEK to jest towarzystwo wzajemnej adoracji bez możliwości jakiegokolwiek wpływu na kolej jako przedsiębiorstwo. Pozostaje Wam liczenie tych pociągów. A jeszcze do ścisłości, ja znam osobiście większość członków TEK i darzę ich szacunkiem, ale w każdej regule są wyjątki, które to udają że są wszechwładni
TEK cokolwiek robi w przeciwieństwie do ciebie kolejar, choć skoro twierdzisz takie rzeczy udowodnij to proszę, wszystko co piszesz to puste słowa bez jakichkolwiek dowodów. uprawiasz pisanie dla pisania i nic więcej
z całym szacunkiem do TEK , wiem jak kolejarze Was traktują w realu. Satyra to najlżejsze słowo
aha i przepraszam za pojawiające się literówki mam niestety problemy z klawiaturą
Oczywiście to ty kolejar napisałeś kiedy będzie przetarg, wstawiłeś linka do Regulaminu przydzielania tras pociągów, napisałeś pisma to PKP PLK i PKP Cargo, wreszcie doskonale jesteś zorientowany co do szczegółów remontu... daj sobie spokój z swoimi doszczypliwymi i bezsensownymi komentarzami bo jesteś po prostu żałosny. Piszesz jedno i to samo w kółko. Choć skoro jesteś taki obeznany proszę napisz cokolwiek byle merytorycznego na temat planowanego remontu. Cokolwiek, nowego, nieznanego, interesującego. Jest wiele ciekawych informacji na temat remontu, może chłopaki z TEK w swoim czasie pokażą tylko część tego co udało im się zebrać. Ciekawy jesteś co ty zrobiłeś? Bardzo proszę, podziel się swoją ogromną wiedzą wtedy uznam, że w ogóle warto z tobą dyskutować.
zxc, licz ,licz a nie pyskuj . Myślę , że liczyć do 10 potrafisz
hahaha kolejar się odezwał, ty to nawet liczyć nie umiesz :D
Biorąc pod uwagę stan torowiska na odcinku Makoszowy - Leszczyny dużo wody musi jeszcze w Leśnicy ujść.
do Rodowity Wodzisławianin : człowieku , Ty reprezentujesz swój regionalny partykularyzm przy kompletnym dyletanctwie w tematyce kolejowej. Proponuje Tobie dalsze liczenie pociągów przejeżdżających przez Wodzisław do Chałupek, bo tylko o tym masz , niestety pojęcie,
korytarz został wstępnie wytyczony trasą przez Zabrze Biskupice, Zabrze Makoszowy i Leszczyny do Rybnika, następnie przez Żory do Pszczyny i dalej przez ..... Zabrzeg i Chybie do Zebrzydowic i granicy z Czechami. Chyba ktoś na łeb upadł, z Rybnika przez Pszczynę do Zebrzydowic zamiast do Chałupek. Idioci z geografii.
Skądinąd wiem, że również dzięki Wam coś się ruszyło i remont możemy zawdzięczać w dużej części również po części nam wszystkim którzy napisali grubo ponad 2000 postów w tym temacie a i pisma do PLK poszły od zwykłych mieszkańców. Redaktor mogłaby chociaż o tym wspomnieć. W gazecie oczywiście tylko o władzach bo zwykli mieszkańcy się nie liczą. Zapraszam na stronę TEK bo widać, że to ludzie z pasją: http://tek.wb.pl/
Zgodnie z informacjami z PLK sprzed miesiąca dla Towarzystwa Entuzjastów Kolei przetarg miał/ma zostać ogłoszony na przełomie września i października br. W ostatnim numerze Nowin Wodzisławskich red. tora pisze, że przetarg zostanie ogłoszony w październiku. Być może jest więc już pewne, że będzie to październik. W każdym razie teraz już faktycznie w każdej chwili można się spodziewać przetargu. Ubolewam jedynie, że red. tora (której dziękuje za zainteresowanie tematem kolei) podaje, że remont odbędzie się staraniem władz lokalnych i samorządów, słowem nie wspomina o zwykłych mieszkańcach i o nas tutaj na forum Nowin. Skądinąd wiem, że dzięki remont możemy zawdzięczać w dużej części również im oraz nam wszystkim którzy napisali grubo ponad 2000 postów w tym temacie a i pisma do PLK poszły od zwykłych mieszkańców. Redaktor mogłaby chociaż o tym wspomnieć.
no cóż Panowie, pożyjemy , zobaczymy - czas pokaże
@Arteks: To że sobie napisali że zamykają nie oznacza jeszcze że remont będzie na pewno. Taki mały szczególik: Forse MUSZĄ wykorzystać do końca 2014 roku. Jest już koniec września a o przetargu na razie słuchamy, że "już za miesiąc, już za tydzień, już za parę dni, już za chwileczkę, już za momencik" i tak już od kilku miesięcy. Po ogłoszeniu przetargu zgłaszane są oferty, potem trzeba wyłonić firmę, po jej wyłonieniu pozostali mogą złożyć protest. Jeżeli w jakimś papierku zabraknie przecinka przetarg może zostać unieważniony przez sąd. To wszystko trwa kupę czasu ale oczywiście trzeba się pocieszać. Tymczasem już za kilka miesięcy może się okazać, że jak zwykle malkontenci mieli rację...
Poki co jednak to Wodzisław Chałupki o 12.20am
ale pociągi jadą do Chałupek, a Wodzisław nadal pozostanie tylko stacją przelotową , niestety
Remont będzie na pewno. Wkrótce pewnie wyłoniona zostanie firma odpowiedzialna. Oby była to jakaś dobra firma bo od tego zależy zarówno terminowość jak i jakość wykonania prac rewitalizacyjnych.
Do malkontentów którzy powątpiwają że remont linii Rybnik-Wodzisław-Chałupki taki link z regulaminu zamknięć modernizacyjnych. Str. 80, 81 i 82 wypełniona harmonogramem prac na tej linii w 2014 roku. http://www.plk-sa.pl/fileadmin/Oferta/Regulamin_2013_2014/P_13-14_Z_5_w.0.pdf
22.07 z Chałupek do Wodzisławia, ale chyba sama lokomotywa, wagonów nie słyszałem.
Będzie jak zwykle, czyli...NIE
http://www.radio90.pl/po-remoncie-pociagi-przyspiesza.html
czy tak będzie?
Bystrzak: Fajnie by było jakby elfy się do nas zapuszczały :)
Wiem, wiem, w sobotę przez Wodzisław przejeżdżał ;)
tymczasem za oknami PKP Cargo.
Przetarg będzie nie tak szybko jak się Wam wydaje, mam informacje z pierwszej ręki ale o tym napiszę więcej w swoim czasie. Powiem tylko tak, że w sierpniu nie ma na co liczyć... Aczkolwiek potwierdzam, że na tą chwilę ( a nie np. jutro) przetarg się odbędzie.
11:10, 13:15 towary jadą, przetargu nie ma. Z tego co gdzieś wyczytałem nie pamiętam gdzie może i tutaj na forum to od lutego a nie od kwietnia ma być szlak zamknięty więc prace jakby wcześniej wg planów miały się zacząć.
tylko że zapowiadano przetarg na przełom 2 lub 3 kwartał a ten drugi termin kończy się już za miesiąc. co ciekawe ruch do Chałupek przez Wodzisław jest spory, teraz właśnie również jedzie towarowy. Myślę, że w porównaniu z 2010 czy 2011 roku wzrósł kilkukrotnie, do pełni szczęścia brakuje jeszcze otwarcia szlaku Leszczyny-Makoszowy.
Ten miliard ma być zamieniony na obligacje. A wszystkie inwestycje unijne są nietykalne. Możecie być spokojnie. Remont linii do Chałupek ruszy w zaplanowanym terminie - źródło znajomi w PKP PLK :)
PLK ma sobie finansować inwestycje z obligacji??? A kto kupi takie "niepewne" papiery skarbowe? Jedynie prywatyzacja i obcy kapitał...dalej blado to widzę pomimo ostatniego zdania w artykule. Jednak miałem rację, że Rostowski nie oszczędzi kolei ;-) Bo po co mu koleje jak On nigdy na polskim dworcu nie był....
Ja jednak uspokajam i nadal utrzymuje swoje informacje jako racjonalne. Wszystko przebiega bez zarzutów. Przetarg prędzej czy później i tak musi się odbyć. Termin rozpoczęcia prac to kwiecień 2014.
Nie do końca, nowe przetargi są ogłaszane, się odbywają, tylko tego akurat brak... jeszcze miesiąc i będzie można trąbić na alarm. Nowiny może coś się dowiedzą albo inne lokalne media. Wszak już czas poznać bliżej ewentualne szczegóły co i jak, Artur Klimek pisał, że do miesiąca przetarg, pisał, że wymiana torów na stacji, zmiana układu itp, pewnie info miał od zaprzyjaznionych kolejarzy ale skoro przetargu do miesiąca nie było to i w pozostałe informacje jakie mu przekazali ciężko wierzyć.