Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
@kolejar - nie wiem czy zdajesz sobie sprawy, że ty kompletnie nie masz już nic do zaoferowania w temacie. Po prostu wyczerpałeś swój repertuar i jedyne co ci pozostaje to trollowanie i konfliktowanie z innymi...
@Bystrzak, jak były objazdy to widziano lokomotywę prywaciarza jak jechała tym szlakiem 60km/h. Jest to oczywiście niedozwolone, ale jak widać zdarza się.
zgodnie z informacją pkp plk od dziś szlak powinien być zamknięty choć być może znów przesunęli datę tym razem na prima aprilis albo święto pracy. jednakże już teraz można zauważyć że jeździ mniej towarowych niż kilka tygodni temu zobaczymy jak będzie w marcu.
Chyba w kierunku na Chałupki.
Jakaś lokomotywa się przekulała, odniosłem wrażenie, że znacznie szybciej niż 30km/h
zxc ,nauczysz gówniarza, chodzi i powtarza. A swoją drogą ojca ciu.em nie masz odwagi nazwać. Sprał by Ci du.ę ,oj sprał
ciulem nazywam ciebie kolejar
expert, z Ciebie taki expert jak z kozi du.y trómba.
zxc ,mów za siebie, nie za innych, a ciulem to ,,powtarzam , możesz nazywać swojego ojca.
kolejar ale twoja starka miała skleroze, widać masz podobny problem bo czasami nie wiesz co piszesz. :D zxc i inni sory obiecuje od teraz też olewać tego kolejarotrolla.
kolejar, rozumiesz co się do ciebie pisze czy jesteś zbyt tępy? Ciulem nazwałem ciebie bo z ciebie to taki czysty ciul i łajza i na tym moja i innych rozmowa z tobą trolu się skończyła. masz ignora od nas bo trolujesz tylko cieciu.
zxc ci.lem to Ty możesz swojego ojca nazywać
zxc , moja starka godała : tyn co chce wszystko wiedzieć musi trzi dni w d.pie siedzieć a na czworty dziyń wylazować i wszystko sie dowiadować, ty pomiocie gorolski . To dla takich jak Ty jeżdżą busiki, bo rasowy Ślązok swoja d.upa wozi w aucie i w tejże d.pie ma komunikację miedzymiastową
te kolejar ty goroliku niżej dowiedziałeś się w końcu ciulu co to za firma w Olzie czy dalej bedziesz pisał głupoty o Litwinach?
Idla , kto to jest wieśmak . Nauka pisania i czytania się kłania
idla , nie jeździj busikami ,,na gapę" . chyba ,że nie stać Cię na bilet
kolejar ty wieśmaku z Bełsznicy
zxc ,tak Ci się tylko wydaje. W przeciwieństwie do Ciebie ja z usług bysików nie muszę korzystać
kolejar nie głupszy od ciebie, to w odpowiedzi na twoje pytanie.
c.d idla ,czamuś biydny, boś głupi, czamuś głupi ,boś biydny
idla , sprzedej flaszki i kup se auto. Bydzesz niezależny, a tak co , jest es gołodupiec ,co to swoigo auta ni mo i musi busikami sie przemieszczać. Czamuś b
a ciebie z tej wiochy Belsznica zostal PKS Racibórz nie lepszy od drabasa
no i cóż, pozostało Wam jeździć tym ,,zardzewiałym" drabasem
co za banda w tych Katowicach nowy rozkład jazdy jeszcze gorszy
zxc, czy Ty rzeczywiście jesteś taki tępy?
Gdzie sprzedają węgiel kopalnie Marcel i Rydułtowy? Czy mają jakiś odbiorców w Czechach albo Austrii? Ciekawy jestem czy węgiel z pobliskich kopalń idzie gdzieś na południe? Może są tutaj górnicy i ktoś się orientuje w temacie.
dobrze , napisz więcej, ale na pewno nie słowackiej , albo nie tylko słowackiej, a już na pewno jeżdżą litewskie cysterny i tu Jaś Psota może coś wie
kolejar słowackiej a nie litewskiej?
przepraszam ,dowiedzcie, od dowiedzieć
piwo w głowach to macie, a ja z pół roku temu pisałem na tym forum o cysternach w Olzie litewskiej firmy .Reszty sami się dowidźcie
dzisiaj jechałem przez Olzę i stały tam na bocznicy chyba z 4 cysterny,jest tam jakaś taka hala i cos tam wożą
może Janek Psota albo ktoś z TEK wie co to za cysterny w Olzie, a kolejar też ma się czym wykazać jak wie :)
kolejar to ty jesteś wiejskim dupkiem
czy ktoś wie co tam w Olzie na bocznicy jest za stacja przeladunkowa cystern?
wszystko pójdzie drogami... http://www.nowiny.pl/97280-na-budowe-zbiornika-ciezarowki-pojada-przez-syrynie-lubomie-i-bukow.html
I tu widać jakie z Was dupki. Nie macie wiedzy do dyskusji to pierdoły pociskacie o jakimś tam diamencie. To takie chamstwo na poziomie wiejskich głupków. Nie ma z Wami o czym gadać.Siedźcie i pijcie sobie to piwo , niech Wam idzie na zdrowie
Panowie, szkoda komentować tego całego kolejara. Dla mnie to zwykły troll, jak wiele takich w internecie. Zero merytorycznych faktów, coś tam pogada sobie sam do siebie, ale jeszcze nigdy nic sensownego nie napisał.
kolejar cos ty taki przemądrzały,to chyba ze za duzo do diamentu łazisz,ale jak tam byś tak mądrowol to by ci micha wyklepali
@Kolejar - to nie jest forum eksperckie i tu każdy może pisać co mu się podoba, jeśli tylko nie łamie regulaminu.