Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
A w sprawie połączeń interweniował bym w sprawie tego Krakowa (Kraków Płaszów, Przewozy Regionalne). To idealne połączenie do uzupełnienia siatki połączeń z Wodzisławia Śląskiego. Miasto powinno stanąć na głowie aby je załatwić. Hades_tek wiem, że się tym zajmowaliście czy będziecie o to zabiegać od nowego rozkładu wspolnie z miastem?
@Toffi pomysł powiatu jest bardzo dobry, teraz jeszcze żeby KŚ jakąś promocję zrobiły dla Wodzisławia i ogólnie 158.
Pozostaje się zgodzić z Wami Panowie w 100%. Musimy apelować do mediów i do naszych samorządów, do miast, do gmin, do powiatu aby te z kolei apelowały na kolei (PLK), w ministerstwie, w województwie. Samo PKP Cargo również (jestem o tym przekonany) poparło by odbudowę mijanki w Czyżowicach, ewentualnie drugi tor. Jak piszecie nie możemy osiąść na laurach i zachłysnąć sie tym co jest bo nowoczesność nam ucieka i niebawem owe 80 km/h bez mijanek bez dalszych ulepszeń to będzie za mało. Warto popatrzeć i skopiować pomysły innych samorządów które skutecznie apeluja w PLK czy to o mijanki czy to o drugie tory. To my musimy napisać dziesiątki pism i apeli aby w końcu PLK przystąpiła do tej inwestycji, jeśli my (miasto, powiat, pasjonaci), nie będziemy o to walczyć to nikt za Wodzisław-Chałupki się nie wstawi. Także jak to wszystko już trochę ochłonie trzeba razem z mediami podjąć temat drugiego toru do Turzyczki oraz czyżowickiej mijanki. To jest do zrobienia, trzeba w to wierzyć, może to zajmie lata ale jestem pewien że mamy duże szansę na sukces.
A co Wy na to ? chyba warte pochwały : http://www.nowiny.pl/wodzislaw/114804-jak-beda-kursowac-autobusy-pks-po-1-lutego.html
@Artur Klimek punktualnie też wracał :) Mijanka w Czyżowicach , 2 tor po starej lini na Jastrzębie , mostek w Turzyczce zostawili na szerokość 2 toru może mają taką ewentualność w głowie i przystanek w Turzyczce to moje sugestie.
Mijanka w Czyżowicach to byłby strzał w dziesiątkę.
gdyby ten remont robiono z głową to w tym miejscu kończyłby się drugi tor, a tak teraz postostaje nam walka o to albo o mijankę w Czyżowicach. Linia obecnie to troche takie minimum minimów patrząc na inwestycje kolejowe i XXI wiek. Szkoda że jej "niepodrasowano", kilka małych inwestycji mogłoby stopięcdziesiątkęósemkę naprawdę znacznie poprawić. Można się cieszyć z tego co jest ale też musimy walczyć by było lepiej.
http://s29.postimg.org/jmjager9h/36_WEa_009.jpg 36WEa-009, jako osobowy nr 44237 relacji Katowice - Chałupki, przejeżdża planowo pełną prędkością przez Turzyczkę.
Czuje się jak dzieciak :) ja też pracuje muszę się wyspać. Pozdro
... z 15 min. opóźnieniem Comenius zakończył ruch pasażerski do Chałupek , noc dla transportu ?
@Toffi Ty spać nie możesz ;) jesteś naszym głównym obserwatorem, patrz i słuchaj co w nocy się bedzie działo bo może jakiś towar pojedzie :D
@Toffi Comenius powinien być właśnie u Ciebie, z SWD wyjechał o 21:39 (10 minut opóźnienia, 6 minut miał w Rybniku).
KŚ ostatni kurs z 5min. opóźnieniem - EN57, jeszcze popatrzę przez okno na Comeniusa i mogę iść spać :) Wydaje się że debiut udany a spóźnienia w granicy przyzwoitości . Arteks pyta o frekwencję , no właśnie do Chałupek jacyś pasażerowie jechali ???
@zxc już wiem :) ZIK Sandomierz i to była ta maszyna : https://www.google.pl/search?q=zik+sandomierz&client=ubuntu&hs=OWc&channel=fs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj3vP7vjrTKAhXEuRoKHXAYDXgQ_AUIBygB&biw=1354&bih=769#imgrc=AXOxfeIwfwgsNM%3A
Towary już też jeżdżą??? :) Myślałem, że ich jeszcze nie będą trasować, a to miła niespodzianka. Jestem pozytywnie zaskoczony frekwencją 10 osób na pierwszym pociągu na stacji gdzie takich pociągów nigdy nie było bez żadnej akcji marketingowej przewoźnika to niezły wynik. :) Trzeba się wziąść do pracy i lobbingu na rzecz informowania znajomych, krewnych, sąsiadów, współpracowników o nowych relacjach. Sporo osób nadal o tym nie wie. Wczoraj w Teleekspresie była "reklama" na całą Polskę połączeń z Katowic do Bohumina i informacja, że KŚ ruszają od dzisiaj. A jak frekwencja w osobówkach, widział ktoś te pociągi?
OFF TOPIC: Nowiny webmaster, czy możecie wyłączyć te video ze studiówek? Non stop to samo od kilku dni się włącza samoczynnie kiedy się odświeży stronę!
@Artur Klimek puścili towarowy bo jechał w wolnym okienku, a że podróż mu sie przedłużyła to już wina przejazdów i ograniczeń oraz braku mijanki w Olzie oraz czynnych torów w Wodzisławiu i jednego toru do Rybnika, wszystko to sprawia że obecnie w ciagu dnia mogą z trudem jechać 2-3 towarowe @Toffi znakiem tego może Rail Polska albo ITL lub DB Schenker.
https://m.youtube.com/watch?v=o99KJjKAtec
EIC Porta Moravica
Miałem przyjemność przejechać się dzisiaj Porta Moravicą z Chałupek do Katowic oraz wrócić Impulsem do Chałupek. Na nowych torach pociągi wręcz płyną - wspaniała robota. Jednak wiele jest jeszcze nieczynnych przejazdów, a co za tym idzie ograniczeń, które generują opóźnienia. Ale pamiętajmy, że opóźnione dziś pociągi ekspresowe wjeżdżały już opóźnione do Polski. Impuls o 13:49 był punktualnie w Wodzisławiu i tak jak mówi Toffi odjechał z 10 minutowym opóźnieniem. Swoją drogą, nie wiem dlaczego puścili towarowy przed osobowy, ale to już inna kwestia. Pierwszej Pragi również nie mogłem przegapić ;) http://s9.postimg.org/685qdaeh9/praha.jpg
@zxc Nie znam się na lokach :) jakieś to stare nie polskie granatowy z czerwonym pasem "zygzak" m
iał jeszcze logo IT czy IZ nie pamiętam , nie była to maszyna z Twojego linka.
ZXC@ Dziękuję ;)
hm niebiesko-czerwone to najbardziej pasuje pod Kolprem z przewoźników obecnych w regionie. Może to taka lokomotywa: http://farana.flog.pl/wpis/9022218/183-0165-kolprem
a jak nie to może podaj jakieś detale malowania @Toffi?
a co za lok to ciągnął dojrzałeś może? No @Toffi obserwuj bo może jakiś towarowy znów pojedzie :D @bystrzak od Żor do Pawłowic jest 50-60 km/h od Pawłowic do Chyba jeden tor 30 km/h drugi 50-60 km/h.
A i jeszcze wcześniej o 13:40 do Chałupek cementowozy Cemetu z niebiesko - czerwoną lokomotywą to chyba ten co kiedyś w nocy widziałem i się zastanawialiśmy kto to?
Koleny debiut :) 13:49 do Chałupek z 10 min. opóźnieniem mknie po raz pierwszy Impuls.
Mam pytanie do fachowców, z linia Żory - Chybie w jakim jest stanie ??
Dodam jeszcze że miasto Wodzisław Śląski powinno porozmawiać i porozumieć się z PKP Przewozy Regionalne aby z Wodzisławia Śląskiego jeździła choć jedna para (najlepiej dwie) pociągów do Wrocławia oraz przedłużenie pociągu Kraków-Rybnik do Wodzisławia Śląskiego. Byłby to trzeci przewoźnik kolejowy w Wodzisławiu po PKP IC i KŚ, a więc duży sukces dla miasta.
@zxc bo ta linia jest dokończona ale tylko na pół gwizdka. Ale Redaktor Naczelny NW obiecał zająć się sprawą pociągów towarowych i niedokończonych robót w tym jednego nieczynnego toru do Rybnika. Składy przez to łapią spore opóźnienia. Puerta Moravica 30 minut, Koleje Śląskie 20. Na stacji w Wodzisławiu trwają wprawdzie roboty z trakcją ale póki co nie wiadomo kiedy PKP PLK otworzy tory towarowe na stacjach.
największym problemem jest stan Wodzisław-Rybnik, pociągi jadą z ograniczeniami (w Radlinie) jednym torem co w zasadzie czyni że dojazd do Rybnika trwa 20 lub nawet ponad 20 minut. :( ( Zdecydowanie najsłabszy odcinek do tego nadal jednotorowy (bo PLK nie oddała drugiego toru na Rybnik) Przez to przepustowość obecnie jest bardzo zła.
Mam pytanie do fachowców, z linia Żory - Chybie w jakim jest stanie ?
@Arteks poczekajmy jeszcze aż stacja przestanie być mijanką a Olza przystankiem, bo póki co to Wodzisław jest odcięty od świata dla pociągów towarowych. Niech PLK to wreszcie zrobi wtedy wątek uznam za zamknięty. Zresztą trzeba gdzieś dyskutować.
@isobis - proponuję zamknąć wreszcie ten wątek! Wodzisław nie jest już odcięty od świata, a nawet wszedł do elitarnego grona miast które są w siatce połączeń EC/IC. Nie wiem czy zdajecie sobie sprawę, że Wodzisław jest obecnie w lepszej sytuacji od Wrocławia(!) który nie ma międzynarodowych EC. ;|
:) teoretycznie tak, ale ja bym poczekał aż stacje Wodzisław i Olza odzyskają pełną funkcjonalość i pojawią się również pociągi towarowe
Tym samym możemy uznać , iż Wodzisław przestał być odcięty od świata... :)
I jeszcze pierwsza w historii PRAHA z Wodzisławia :)
https://www.youtube.com/watch?v=bDAuGO-kXL0
Kiedy umawiamy się na spotkanie na dworcu, aby uczcić otwarcie linii i przywrócenie ruchu pasażerskiego.
Nie no piękny film, moje gratulacje! I na plus frekwencja, o ile będzie na podobnym poziomie to przypuszczam, że w Wodzisławiu pojawi się więcej IC (może jakiś nocny pociąg z uwagi na przepustowość linii). Trzeba walczyć wspólnie z Rybnikiem o poprawienie przepustowości na Wodzisław-Chałupki, odbudowę mijanki lub drugi tor do Turzyczki, widać potencjał jest!
Niestety słaba jakość (oświetlenie , telefon, mróz ... ), ale historyczna chwila więc :
https://www.youtube.com/watch?v=56WK3SwuTeM
bo na odcinku Wodzisław-Rybnik czynny jest tylko jeden tor. Tory towarowe i tor nr 2 wciąż nieczynne. W Katowicach Comenius ma 29 minutowe opóźnienie. Czyli gdzieś takie (do czasu likwidacji ograniczeń) będą nasze IC łapać.
Parę osób wsiadło. Co ciekawe pociąg jechał w stronę Radlina Obszar po torze lewym. O 9:19 jedzie Praha i krzyżuje się w Wodzisławiu z osobówką do Katowic, także aparaty w dłoń i na dworzec :)