Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Jeszcze odnośnie poprawienia frekwencji - Miasto Radlin zyska niebawem połączenie centum Radlina (okolice ul. Solskiego i Wieczorka) z przystankiem Radlin Obszary. Tu duży plus dla miasta Radlin, że budują łącznik osiedla na Marcelu z przystankiem. Na minus postawa gminy Gorzyce. Dawno powinien powstać łącznik przystanku Czyżowice z Turzą Śląską i kładka nad Leśnicą ( z ul. Dworcowej w Czyżowicach do ul. Rzecznej w Turzy). Pozwoliłoby to korzystać z przystanku Czyżowice mieszkańcom znacznej części Turzy.
@Arteks w grę wchodziłaby chyba tylko Turzyczka (w okolicy powstało dużo domów), ale tutaj najlepszym wariantem byłoby dobudowanie drugiego toru to Wodzisławia już z tego miejsca. Myślę, że tą koncepcję warto drążyć bo to podnosiłoby znacznie przepustowość. Najbardziej żałować można, że w czasie likwidacji linii do Jastrzębia nie wykorzystano fragmentu toru Turzyczka-Wodzisław (zabudować rozjazd i posterunek). Ale wtedy takie czasy były że wszystko likwidowano a z drugiej strony nikt na taki pomysł chyba nie wpadł.
A teraz ja mam pytanie. Czy poza Wodzisław Centrum ktoś miałby pomysł na sensowne lokalizacje nowych przystanków? Z ciekawostek, kolega mówił mi, że w niedzielę jechał pociągiem po 17.00 z Wodzisławia do Katowic i było w nim prawie 100 osób w tym ok. 50 wsiadało w Wodzisławiu!
@zxc - na co bym wydał? 1) budowa przystanku Wodzisław Centrum z możliwością kończenia tam pociągów - sprawa dodatkowych pociągów Wodzisław-Rybnik jest w toku 2) remont torów dodatkowych i dokończenie stacji Olza - bardzo potrzebnej w przypadku zapychania się Chałupek 3) remont torów dodatkowych na st. Wodzisław 4) wymiana peronu w Radlinie Obszarach (nie zrobionego w czasie remontu). @bystrzak - co do ciekawych relacji to były np. takie: Racibórz-Wodzisław-Jastrzębie-Wisła a nawet Gliwice-Wodzisław-Jastrzębie-Wisła. Ja osobiście pamiętam jeszcze pociąg z bardzo dobrą frekwencją relacji Rybnik-Wodzisław-Skoczów w latach 90.
Czytaliście? http://wodzislaw-slaski.pl/_files/articles/aktualnosci/Plan_transportowy_Wodzislaw%20Slaski_projekt.pdf
Jest tam o Wodzisław Centrum
@bystrzak może przed albo tuż po wojnie. @Inter Rubau i PLK te prace na stacji w Wodzisławiu to chyba zrobią dopiero jak Chińczycy wylądują na Księżycu. @Arteks na co Twoim zdaniem wydałbyś kasę na 158? Generalnie jak dla mnie to widziałbym 3 priorytety - Wodzisław Centrum i drugi tor do Wodzisław Centrum albo nawet Turzyczki (to linia 159) albo mijanka w Czyżowicach (te dwie inwestycje to tylko odtworzenie przez co procedury są stosunkowo proste), ewentualna poprawa funcjonalności stacji towarowych Olza i Wodzisław. Nie wiem czy jednak w tej dodatkowej kasie nie chodzi o jakiś ten kabel - światłowód z Rybnika do Chałupek, bo coś musi być nie tak skoro połowa przejazdów na 158 nadal nie działa. Natomiast dziwne jest to, że Rubau nie może uporać się z uruchomieniem choć kilku dodatkowych torów w Wodzisławiu, a przypominam, że w Olzie uruchomili ich tylko połowę. Może trzeba zapytać w Rubau czemu mają takie opoźnienie?
Pytanie trochę z innej bajki, był kiedyś osobowy z Wodzisławia do Zebrzydowic p. Jastrzębie ?
@inter - ja bym zachęcił na waszym miejscu władze Wodzisławia aby podziałać w kierunku przystanku Wodzisław Centrum - jeśli potwierdzą się informacje o dodatkowej kasie. A wiecie czemu PKP PLK jest tak przychylna inwestycjom na tej linii? Bo widzą, że przewoźnicy chętnie chcą nią jeździć, a w Polsce było już parę przykładów, że zrobiono jakiś remont, a z pociągami lipa np. na Podkarpaciu albo nie wiem czy pamiętacie Wadowice-Kalwaria gdzie przez pewien czas kursowała tylko jedna para pociągu.
@Artur druga nastawia na Marcelu jest już otwarta czy przesuneli termin w związku z kolejnymi opoznieniami w Wodzisławiu? Na stacji nie widać żadnych odbiorów.
Z tego co mi kiedyś mówiła dobrze zorientowana osoba odnośnie starej inwestycji to w niektórych miejscach wystarczyło trochę przesunąć torowisko aby zwiększyć prędkość ale to wymagało wyjścia poza teren i tutaj już wchodzi decyzja środowiskowa. Dla 158 marzyłaby się mijanka w Czyzowicach ale to pewnie nie to... Może Wodzisław Centrum? Może jakieś usprawnienia w stacjach Olza i Wodzisław. Te stacje mogą być doskonałymi stacjami odstawczymi a ponadto odciążyć RTO i Chalupki.
ET42-031 z kontenerami rel. Radlin Marcel - Chałupki ruszył z Rybnika Towarowego w kier. Wodzisławia.
@inter - na pewno musi chodzić o coś nowego bo poprzednia inwestycja była robiona ze środków POiŚ 2007-2013.
@Arteks dzięki. Jestem ciekawy czy chodzi o to roboty na stacjach aby to w końcu oddać do ruchu(teoretycznie to Rubau powinien zakończyć i to rok temu) czy o jakieś nowe usprawnienia lub nawet inwestycje.
@inter - jak będę wiedział coś więcej, dam znać.
3:05 w nocy jechał na pewno towar a teraz lok do Chalupek. @Arteks o co chodzi z tą kasą na 158? Dlaczego stacja Wodzisław jest zamknięta nadal i to po prostu mijanka obecnie!
... a tym razem samochodzików nie uchwyciłem :) dziś całą noc od 22:00 do rana ciągle coś tam trąbiło i sobie toczyło .
@Arteks: Ciekawe informacje. Dzisiaj po południu po linii 158 znów jechał skład z nowymi samochodami :)
@Arteks: Ciekawe informacje. Dzisiaj po południu po linii 158 znów jechał skład z nowymi samochodami :)
@Artur - jeśli dobrze pamiętam to z Łazisk do Tychów też będzie 120 km/h. A z Leszczyn do Ligoty miejscami nawet 110 km/h. Niedawno chyba RK pisał o optymalizacji prędkości i wśród przykładów było też wspomniane Rybnik-Katowice. Natomiast w ruchu lokalnym poprawa na razie nie będzie jeszcze zdecydowana bo stary tabor ma kiepskie przyśpieszenie. Jeśli na linii będzie jeździł tylko nowy tabor to czasy jazdy będą wyśmienite. A już w nowym rozkładzie Vladislavia z Katowic do Wodzisławia ma jechać tylko 1h6min!!! To już naprawdę jest rewelacyjny czas. Aha... z dobrych wieści. Podobno będzie jakaś nowa kasa na linię 158. Ciekawi mnie czy chodzi tylko o dokończenie Olzy czy też będą jakieś większe prace w Wodzisławiu?
A czemu nie? Tor od Jaśkowic do Tychów po generalnym remoncie z vmax 100km/h. Od Tychów do Katowic Piotrowic 120km/h.
@Arteks Rybnik - Tychy 28 min. Czy to jest możliwe ?
@Arteks Rybnik - Tychy 28 min. Czy to jest możliwe ?
@dejv85 - wygląda to zachęcająco. Ekspresy pojadą dłuższą trasą przez Tychy, a mimo to ich czas jazdy z Rybnika do Katowic skróci się o 6 minut. :)
ostatnio jakby mniej jezdzili znów
cokolwiek, a cokolwiek znaczy cokolwiek (oprócz 1 kwietnia 2017) wiadomo na temat losu stacji w Wodzisławiu? Już któryś tam październik.
Mam wrażenie , że ten nowy rozkład jest przesunięty o godzinę , czyli pokazuje odjazdy według czasu zimowego :) Patrzę na COMENIUSA, PRAHĘ, PORTA MORAVICĘ w rozkłądzie czeskim i jest o godzinę później :)
Wczoraj przez Wodzisław na Chałupki jechał skład z wypełnionymi węglem wagonami eanos, który ciągnał ET22 o nr 2015 a na popychu jechał ET22 nr 908.
Wyszukaj relacji np. Rybnik - Katowice z data 12.XII.2016 i sprawdź ☺
@dejv185 - gratuluje spostrzegawczości ale ja na stronie PLK rozkładu od XII 2016 nie widziałem. ;|
Z ciekawostek to pierszy pociąg będzie kursował z Katowic do Bohumina w Wodzisławiu przed 6. Przekwalifikowanie pociągów EIC Praha i Porta Moravica na IC. Pociągi EIC Comenius i IC Praha pojada przez Tychy a IC Porta Moravixa przez Mikołów. 22:25 odjazd ostatniego pociągu z Wodzisławia do Katowic.
Rozkład jazdy 2016/17 jest już dostępny w wyszukiwarce PKP PLK.
Słyszę że coś tam za oknem się toczy...
jakiś skład wjechał przed chwilą do Wodzisławia, tymczasem mamy 28 września 2016 i w Wodzisławiu nadal czynne są tylko DWA tory. Mimo kolejnych zapowiedzi PKP PLK.
@Toffi zanim media zapytają to będzie październik więc jak pan Karniewski poda nowy termin to już będzie na listopad. Coś tam na stacji nieroby robiły najpierw robili jakiś przekop koło WSB pod czynnymi torami a teraz kopią na wysokości Magazynu z cegły i bramy do Markusi. 4 ludzi na krzyż, dziwne tylko,, że mieli całe lato i tego nie robili. Czarno to widzę jak oni prace ziemne dopiero prowadzą
Taaak Arturze 1 kwietnia idealna data , zero odpowiedzialności :)
Chodzą pogłoski, że dopiero w kwietniu ;)
Chodzą pogłoski, że dopiero w kwietniu ;)
Nooo coś tam sobie jeździ , kończy nam się wrzesień , czas ogłosić nowy termin oddania torów na stacji w Wodzisławiu może połowa października ??? albo stycznia ... ???
Elektrowóz 79E-024 ČD Cargo z jedenastoma pudernicami Uacs firmy Cemet, zbliża się do Wodzisławia Śląskiego. Stacja docelowa: Bohumín Vrbice.
Przed 13 CTL ET22 z weglarkami jechał w kierunku Wodzisławia.