środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Mimo bezrobocia brakuje pracowników

12.04.2012 14:39 | 46 komentarzy | e

Firmy planujące zatrudnienie nowego pracownika powinny przygotować się na dłuższe poszukiwania. Mimo wysokiego bezrobocia i tysięcy absolwentów uzyskujących co roku dyplom wyższej uczelni, aż 66 proc. pracodawców przebadanych przez Rzetelną Firmę skarży się na trudności ze znalezieniem kompetentnego specjalisty.

Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Rzetelna Firma zapytała przedsiębiorców o ich doświadczenia związane z poszukiwaniem pracowników. Ankietowe badanie w kwietniu na reprezentatywnej próbce ponad 1000 przedsiębiorców pokazało, że pomimo wciąż wysokiego bezrobocia o dobrego pracownika jest niezwykle trudno. Aż 66 proc. pracodawców przyznaje, że ma problemy ze znalezieniem dobrego pracownika.

Pracodawcy najczęściej skarżą się na brak doświadczenia zawodowego osób aplikujących na dane stanowisko – taki problem sygnalizuje 29 proc. badanych. Dla 27 proc. przedsiębiorców dużą trudnością jest również brak odpowiednich cech osobowości, takich jak rzetelność czy dokładność. W przypadku 21 proc. przedsiębiorców zbyt wysokie oczekiwania odnośnie zasad zatrudnienia.

Czego chciałby pracodawca? Ponad połowa (54 proc.) przede wszystkim oczekuje odpowiednich kompetencji osobowościowych. To uczciwości, rzetelności czy lojalności w pierwszej kolejności brakuje kandydatom na specjalistów. Pracodawcy cenią także doświadczenie zawodowe, co wskazało 29 proc. ankietowanych. Co ciekawe, tylko dla 3 proc. przepytanych przedsiębiorców ważne okazało się wykształcenie kandydata na pracownika.

To buduje dość nieciekawy obraz polskiego bezrobotnego. Marne doświadczenie zawodowe, niskie kompetencje, wysokie oczekiwania finansowe. Czy taki jest dzisiejszy pracownik?

– Z doświadczenia naszego, jak i firm z którymi współpracujemy wynika, że mimo stosunkowo wysokiego bezrobocia bardzo trudno o rzetelnego i solidnego pracownika z odpowiednim doświadczeniem - mówi Waldemar Sokołowski, Prezes Zarządu Rzetelnej Firmy sp. z o.o.

- Dominujące obecnie na rynku tak zwane pokolenie Y ma wobec pracodawcy bardzo duże wymagania: chcą umowy o pracę, wysokich zarobków i bogatego pakietu socjalnego. Niestety za takimi oczekiwaniami nie idzie doświadczenie – ich książkowa wiedza ma niewielką wartość na wymagających stanowiskach. Jednocześnie tacy pracownicy nie mają w sobie pokory wobec własnej niekompetencji. Nie ma w nich rzetelności i wytrwałości w podnoszeniu swoich kwalifikacji, nie ma lojalności wobec pracodawcy – zauważa Sokołowski.

Jedyną radą na taki stan rzeczy jest według pracodawców zwiększenie stawek. To dobra płaca jest według 52 proc. badanych najważniejszym czynnikiem, który może przyciągnąć pracownika do firmy. Możliwość rozwoju zawodowego jest w stanie zainteresować pracowników tylko według 6 proc. pracodawców. – Pracodawcy są więc w kropce. Nie stać ich na wysokie płace dla niedoświadczonych pracowników, w których będą musieli miesiącami inwestować – tłumaczy Prezes Sokołowski.

Badanie przeprowadzone zostało w kwietniu 2012 na zlecenie Rzetelnej Firmy. Metodą wywiadu telefonicznego przebadano reprezentatywną próbę 1024 firm współpracujących z Rzetelną Firmą.