Warbus: Albo PKM przejmie kontrakt, albo upadnie
Firma Warbus, która wygrała przetarg na świadczenie usług komunikacyjnych na terenie Jastrzębia (2015-2025) proponuje przekazanie całego swojego kontraktu Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej. W drugim rozwiązaniu zakłada wypowiedzenie umowy PKM-owi i przejęcie wykonywanych prze niego przewozów na terenie Jastrzębia.
Firma Warbus uważa, że przez dwa lata spotyka się z bezzasadnymi i nie mającymi podstaw oskarżeniami oraz brakiem zachowania jakichkolwiek standardów biznesowo-społecznych. Dlatego firma proponuje dwa rozwiązania tej sytuacji
Pierwsza propozycja
"Warbus jest gotowy do przekazania całego kontraktu dla spółki PKM za 1 pln . (kontrakt jastrzębski i umowy leasingowe na 40 autobusów, które obecnie należą do Warbus).
W związku z tym PKM zyskałby umowę na 9 lat i stałby się posiadaczem 40 nowych autobusów, MZK dalej by funkcjonowało, a wszyscy pracownicy PKM, MZK, Mikrus, Kłosok, A21 utrzymaliby swoje stanowiska pracy na liniach MZK. Wszyscy pracownicy firmy Warbus z oddziału w Jastrzębiu otrzymaliby pracę w PKM, Mikrus, Kłosok, A21 lub w innych Naszych oddziałach.
(Ponadto MZK lub UM Jastrzębie jako właściciel mógłby podwyższyć stawkę za jeden wozokilometr dla PKM dodatkowo poprawiając ich sytuację finansową)
Warbus oczekiwałby jedynie zwrotu poniesionych kosztów zakupu autobusów, uruchomienia leasingu oraz różnicy cen zakupu w stosunku do cen rynkowych – całość ok 4 mln pln - jest to jedyny koszt wartego 200 mln pln kontraktu
Taki wykup można sfinansować np. z kredytu, który uzyskałby podmiot kupujący kontrakt, a spłacać go np. z kontraktu z MZK, który sam w sobie jest rentowny.
Oczywiście, przejęcie umów leasingu wiązałoby się z ustanowieniem odpowiednich zabezpieczeń bankowych przez podmiot przejmujący kontrakt np. PKM czy UM Jastrzębie-Zdrój. Takie zabezpieczenia nic by nie kosztowały nowego nabywcę, chyba że przestałby płacić raty leasingu za autobusy, wtedy żyrant musiałby wykupić całość pojazdów z leasingu za ok 30 mln pln.
Mało tego gdyby to miasto Jastrzębie – Zdrój przejmowało od nas kontrakt – na pewno nie miałoby kłopotów ze znalezieniem satysfakcjonującego zabezpieczenia dla instytucji finansowych oraz ze znalezieniem środków na zwrot poniesionych przez Warbus kosztów, o których piszemy powyżej.
W ten sposób, gdyby następnie przejętą od nas zorganizowaną część przedsiębiorstwa miasto Jastrzębie wniosło np. aportem do PKM, stałoby się praktycznie jego właścicielem, a co za tym idzie mogłoby bez przeszkód zrealizować swoje plany co do bezpłatnej komunikacji publicznej ponadto cały czas utrzymując się w strukturach MZK.
Rozwiązanie to gwarantuje całej załodze PKM 9 letni kontrakt oraz możliwość podwyżek wynagrodzeń, miastu Jastrzębie Zdrój posiadanie własnego przewoźnika jakim jest PKM a co za tym idzie samodzielną realizację bezpłatnej komunikacji, a MZK dalsze funkcjonowanie na całym dotychczasowym terenie – nie trzeba by było również zwracać dotacji unijnej na 7 mln pln
Dlatego też, wiążemy bardzo duże oczekiwania z poniedziałkową Nadzwyczajną Sesją Rady Miasta Jastrzębie – Zdrój na którą serdecznie zapraszamy całą załogę PKM, MZK, Mikrus oraz przedstawicieli firmy Kłosok oraz A21
Druga propozycja
Warbus Sp. z o.o. wypowiada umowę PKM i przejmuje realizację 100% przewozów. Niestety na dłuższą metę nie możemy sobie pozwolić na funkcjonowanie na dotychczasowych zasadach i w dotychczasowym otoczeniu, stąd konieczność przejęcia 100% przewozów.
Oczywiście w takim przypadku Nasza spółka rzecz jasna zmieni lokalizację zajezdni pozbawiając tym samym dodatkowych wpływów PKM.
Najprawdopodobniej bez świadczenia usług na naszą rzecz, kłopoty PKM doprowadzą do utraty płynności finansowej, a co za tym idzie do ogłoszenia upadłości i zwolnień wszystkich pracowników.
Po ogłoszeniu upadłości przez PKM najprawdopodobniej MZK się rozpadnie zwalniając kilkadziesiąt osób oraz pociągając za sobą kolejne zwolnienia z firm przewozowych poprzez wypowiedzenie wszystkich umów z przewoźnikami – Warbus, Mikrus, Kłosok oraz A21 w których jest zatrudnionych przeszło 140 pracowników
Ponadto po rozwiązaniu MZK należało będzie zwrócić dotację unijną na ok 7 mln pln oraz zorganizować z dnia na dzień komunikację zastępczą która na pewno nie obejmie swoim zasięgiem dotychczasowych linii i wprowadzi na terenie związku chaos komunikacyjny. Należy także liczyć się dodatkowymi pozwami sądowymi w związku z przedwczesnym rozwiązaniem 10 letnich umów z przewoźnikami
Pomimo krzywdzących i często dalece niesprawiedliwych i nieprawdziwych opinii na temat naszej Spółki, rozumiemy ciężką sytuację PKM w Jastrzębiu Zdroju i jesteśmy gotowi podjąć rozmowy w zakresie dwóch powyżej przedstawionych propozycji, tak, aby wypracować merytoryczne rozwiązanie satysfakcjonujące obie Strony” - napisała firma Warbus w specjalnym oświadczeniu
Komentarze
134 komentarze
PKM to sieroty po komunie. Tkwia w PRL mentalnie i gospodarczo.
A czyje autobusy ma PKM?. Gdyby Warbus płacił swoje zobowiązania to PKM nie miałby problemów.
Driver - pamiętaj że żaden gorol na Śląsku nie zrobił interesu i nie zrobi.
PKM przejmie kontrakt ha ha. Oni nawet nie mają swoich autobusów i gdyby nie dobre serce firmy WARBUS nie mieli by czym jeździć a jeszcze kąsa chołota. WARBUS zrobił tylko jeden błąd zaraz na początku kontraktu że oddał 50% kontraktu Pkmowi ale teraz ten błąd naprawi i ten twór wszystkiego pozbawi.
Wielka szkoda, że dziadowska firma Warbus nie napisała ile jest winna PKM-owi za wykonywanie usług?
Włodarze miasta opamiętajcie się i niech ta pseudofirma wypada skąd przyszła (czytaj skąd ją sprowadzono).
Druga opcja jest nie do końca realistyczna
Jeśli warbus wypowiedziałby umowę PKM to On nie musiałby upaść, ma jeszcze linie w Żorach, a np sprzedając budynki wyszedł by na prostą. Redukując kierowców których by potrzebował dalej Warbus, PKM dalej by mógł istnieć .
Mikrus ma linie z Miasta Rybnik, a nie tylko z MZK
Kłosok ma linie z miasta Wodzisław, Rybnik i KZK GOP, MZK Tychy brak umowy z Mzk nie powoduje likwidacji tej firmy
Warbus ma umowę z MZK, jeśli MZK jakby się rozpadło Warbus nie miałby co robić w jastrzębiu.
Jeśli MZK zostaje to nie musi zwracać 7mln dotacji i Warbus dalej jeździ bez Zaplecza PKMu
Zapłata 4mln zł czyli jakieś 1mln dolarów to dobry zysk za dwa lata jeżdżenia w Jastrzębiu.
Pierwsza wersja to próba naciągnięcia miasto jastrzębia na 1mln dolarów.
Pakować się i do stolicy autostradą.Scanie też zabierać mi ich nie chcemy.
No i teraz Warbus rozdaje karty. A wystarczyło na początku zlecić wykonanie transportu PKMowi ( bez przetargu) i wszystko by hulało jak trzeba. No ale byli w MZK mądrzy i mądrzejsi i jest jak jest. Szkoda tylko bylych i obecnych pracowników PKMu- ta niepewność jutra...
Najlepiej będzie jak Warbus wchłonie ten komunistyczny twór PKM. I zaraz ustawi się kolejka krzykaczy z PKM po pracę do Warbusa bo z tego co wiadomo byli kierowcy z PKM oraz inni chwalą sobie pracę u WARBUSA. Całym źródłem zamieszania są cwaniaki z MZK oraz pierdzistołki z PKM.
Warbus w Jastrzębiu na 50 kierowców i 26 auotobusy ma tylko 2-wie osoby zarządzające
K....a warsiawka rządzi Jastrzębie,normalne jaja
\"Firma Warbus uważa, że przez dwa lata spotyka się z bezzasadnymi i nie mającymi podstaw oskarżeniami oraz brakiem zachowania jakichkolwiek standardów biznesowo-społecznych\"
To w Warszawie nie wiedza, ze w Polsce powiatowej to norma? Brak zachowania standardow biznesowo-spolecznych panuje w Jastrzebiu w kazdym obszarze. Mogli zatrudnic u siebie jakiegos lokalnego (a najlepiej kilku) funkcjonariusza partii, najlepiej z przeszloscia kryminalna. Mieliby spokoj.
W Nowym Jorku (8,3 mln mieszkańców) jest zaledwie 51 radnych w mieście są : trzy lotniska , 468 stacji metra , mają Grand Central która największą stacją kolejową na świecie,Za przejazd autobusem w Nowym Jorku płaci się kartą Metro Card, cennik i zasady są takie same jak w przypadku przejazdów metrem. Po Nowym Jorku jeździ dokładnie 13 237 taksówek. I teraz pytanie jak oni to wszystko ogarniają.
I wy chcecie linie kolejową , a kto tym będzie zarządzał wszyscy oprócz ludzi z magistratu wy możecie jedynie zarządzać tymi kontenerami dla bezdomnych.