Czwartek, 28 listopada 2024

imieniny: Zdzisława, Lesława, Gościerada

RSS

Warbus: Albo PKM przejmie kontrakt, albo upadnie

20.01.2017 07:19 | 134 komentarze | kb

Firma Warbus, która wygrała przetarg na świadczenie usług komunikacyjnych na terenie Jastrzębia (2015-2025) proponuje przekazanie całego swojego kontraktu Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej. W drugim rozwiązaniu zakłada wypowiedzenie umowy PKM-owi i przejęcie wykonywanych prze niego przewozów na terenie Jastrzębia. 

Warbus: Albo PKM przejmie kontrakt, albo upadnie
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Firma Warbus uważa, że przez dwa lata spotyka się z bezzasadnymi i nie mającymi podstaw oskarżeniami oraz brakiem zachowania jakichkolwiek standardów biznesowo-społecznych. Dlatego firma proponuje dwa rozwiązania tej sytuacji

Pierwsza propozycja

"Warbus jest gotowy do przekazania całego kontraktu dla spółki PKM za 1 pln .  (kontrakt jastrzębski i umowy leasingowe na 40 autobusów, które obecnie  należą do Warbus).

W związku z tym  PKM zyskałby umowę na 9 lat i stałby się posiadaczem 40  nowych autobusów, MZK dalej by funkcjonowało, a wszyscy pracownicy PKM,  MZK, Mikrus, Kłosok, A21 utrzymaliby swoje stanowiska pracy na liniach  MZK. Wszyscy pracownicy firmy Warbus z oddziału w Jastrzębiu otrzymaliby  pracę w PKM, Mikrus, Kłosok, A21 lub w innych Naszych oddziałach.

(Ponadto MZK lub UM Jastrzębie jako właściciel mógłby podwyższyć stawkę za  jeden wozokilometr dla PKM dodatkowo poprawiając ich sytuację finansową)

Warbus oczekiwałby jedynie zwrotu poniesionych kosztów zakupu autobusów,  uruchomienia leasingu oraz różnicy cen zakupu w stosunku do cen rynkowych  – całość ok 4 mln pln - jest to jedyny koszt wartego 200 mln pln kontraktu

Taki wykup można sfinansować np. z kredytu, który uzyskałby podmiot  kupujący kontrakt, a spłacać go np. z kontraktu z MZK, który sam w sobie  jest rentowny.

Oczywiście, przejęcie umów leasingu wiązałoby się z ustanowieniem  odpowiednich zabezpieczeń bankowych przez podmiot przejmujący kontrakt np.  PKM czy UM Jastrzębie-Zdrój. Takie zabezpieczenia nic by nie kosztowały  nowego nabywcę, chyba że przestałby płacić raty leasingu za autobusy,  wtedy żyrant musiałby wykupić całość pojazdów z leasingu za ok 30 mln pln.

Mało tego gdyby to miasto Jastrzębie – Zdrój przejmowało od nas kontrakt –  na pewno nie miałoby kłopotów ze znalezieniem satysfakcjonującego  zabezpieczenia dla instytucji finansowych oraz ze znalezieniem środków na  zwrot poniesionych przez Warbus kosztów, o których piszemy powyżej.

W ten sposób, gdyby następnie przejętą od nas zorganizowaną część  przedsiębiorstwa miasto Jastrzębie wniosło np. aportem do PKM, stałoby się  praktycznie jego właścicielem, a co za tym idzie mogłoby bez przeszkód  zrealizować swoje plany co do bezpłatnej komunikacji publicznej ponadto  cały czas utrzymując się w strukturach MZK.

Rozwiązanie to gwarantuje całej załodze PKM 9 letni kontrakt oraz  możliwość podwyżek wynagrodzeń, miastu Jastrzębie Zdrój posiadanie  własnego przewoźnika jakim jest PKM a co za tym idzie samodzielną  realizację bezpłatnej komunikacji, a MZK dalsze funkcjonowanie na całym  dotychczasowym terenie – nie trzeba by było również zwracać dotacji  unijnej na 7 mln pln

Dlatego też, wiążemy bardzo duże oczekiwania z poniedziałkową Nadzwyczajną  Sesją Rady Miasta Jastrzębie – Zdrój na którą serdecznie zapraszamy całą  załogę PKM, MZK, Mikrus oraz przedstawicieli firmy Kłosok oraz A21

Druga propozycja

Warbus Sp. z o.o. wypowiada umowę PKM i przejmuje realizację 100%  przewozów. Niestety na dłuższą metę nie możemy sobie pozwolić na  funkcjonowanie na dotychczasowych zasadach i w dotychczasowym otoczeniu,  stąd konieczność przejęcia 100% przewozów.

Oczywiście w takim przypadku Nasza spółka rzecz jasna zmieni lokalizację  zajezdni pozbawiając tym samym dodatkowych wpływów PKM.

Najprawdopodobniej bez świadczenia usług na naszą rzecz, kłopoty PKM  doprowadzą do utraty płynności finansowej, a co za tym idzie do ogłoszenia  upadłości i zwolnień wszystkich pracowników.

Po ogłoszeniu upadłości przez PKM najprawdopodobniej MZK się rozpadnie  zwalniając kilkadziesiąt osób oraz pociągając za sobą kolejne zwolnienia z  firm przewozowych poprzez wypowiedzenie wszystkich umów z przewoźnikami –  Warbus, Mikrus, Kłosok oraz A21 w których jest zatrudnionych przeszło 140  pracowników

Ponadto po rozwiązaniu MZK należało będzie zwrócić dotację unijną na ok 7  mln pln oraz zorganizować z dnia na dzień komunikację zastępczą która na  pewno nie obejmie swoim zasięgiem dotychczasowych linii i wprowadzi na  terenie związku chaos komunikacyjny. Należy także liczyć się dodatkowymi pozwami sądowymi w związku z  przedwczesnym rozwiązaniem 10 letnich umów z przewoźnikami

Pomimo krzywdzących i często dalece niesprawiedliwych i nieprawdziwych  opinii na temat naszej Spółki, rozumiemy ciężką sytuację PKM w Jastrzębiu   Zdroju i jesteśmy gotowi podjąć rozmowy w zakresie dwóch powyżej  przedstawionych propozycji, tak, aby wypracować merytoryczne rozwiązanie  satysfakcjonujące obie Strony” - napisała firma Warbus w specjalnym oświadczeniu