Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
co najmniej malaria. Dużo więcej chorób
malaria
Południowa Brama Polski to tylko propaganda. Kosztowna. Nic więcej
Wełtawa została wywalczona przez posłów i władze Rybnika. Jechałaby na pewno przez Wodzisław gdyby nie fatalny stan torów który spowodował dość dziwną i dłuższą trasę przez Racibórz...
zamówcie już mszę pogrzebową w intencji miasta Wodzisław Śl
Jeśli w Wodzisławiu nie ma miejsc pracy jak piszesz to tym bardziej jest wielki powód aby komunikacja publiczna zawiozła mieszkańców do miast w których te miejsca pracy są. Jednym z powodów dla których ludzie uciekają z Wodzisławia nie jest brak pracy ale... kiepski dojazd do innych ośrodków! Np. z Łodzi do Warszawy codziennie pociągami do pracy dojeżdża kilkanaście tysięcy ludzi i tylko dzięki sprawnej i dobrej oferty ze strony PKP te kilkanaście tysięcy ludzi nie przeprowadza się z Łodzi do Warszawy!!! Ale jeśli dalej tak będzie jak teraz to Wodzisław za kilka lat będzie liczył 30 tysięcy a władze miasta będą dalej rżnąć głupa że nie wiedzą dlaczego... Najpierw umarł w Wodzisławiu PKS, potem przemysł, teraz pomału umiera kolej, a mam obawy że wkrótce umrze komunikacja miejska...
Wodzisław: przyjedź do nas, już stąd nie wyjedziesz :)
oto do czego kieca z kliką doprowadzili, syf brud i ubóstwo. a przystanek pks o pomstę do nieba woła. A tak zadzierają nosa mieszkańcy wodzisławia, jakby pochodzili z jakiejś warszafki, podobnie jak w sosnowiczanie.
Juz teraz trzeba walczyc o polaczenia, po remoncie nic nie oznacza ze kolej osobowa zostanie utrzymana w Wodzislawiu. Wczesniej przez lata uczyniono wszystko zeby kolej w miescie zlikwidowac ( ograniczano predkosc i polaczenia) teraz marginalizuje sie miasto z fatalnymi polaczeniami Kolei Slaskich do Rybnika jak by w Rybniku swiat sie konczyl. Wodzislaw powinien miec szybkie i czeste polaczenia z Ostrawa, Krakowem, Wroclawiem, Warszawa a latem z Wisla i Kolobrzegiem!!! Tak to wyglada w Europie, wystarczy pojechac do Czech
@poniżej: już z Twojego postu wynika jasno że kolej w takim miejscu jest bardzo potrzebna żeby stąd uciec i ewentualnie przyjechać raz na jakiś czas żeby odwiedzić rodzinne strony. P.S. Ja korzystam z kolei i to tej która jeszcze jeździ do Chałupek. Więc gdybym tylko spotkał tego zasr... który likwiduje właśnie tam pociągi...
tak logicznie pomyśleć :po co w Wodzisławiu kolej , skoro tam już niczego nie ma. Nikt do pracy w Wodzisławiu nie dojeżdża, przecież tam już nie ma żadnego zakładu. Dworzec autobusowy tez zlikwidowany .Zostały tylko markety z których miasto nie ma żadnego pożytku Mieszkańcy Wodzisławia to głównie emeryci , a im pociąg (do niczego) nie jest potrzebny. Myślę ,że wszyscy , którzy tu zabierają głos, też z kolei nie korzystają . A może są to tylko niespełnione marzenia z dzieciństwa o kolejce. Niestety ,tutaj ekonomia jest nieubłagana
@kolejowy: Sory stary ale to co piszesz to zwykłe CHCIEJSTWO. Pewno wiesz jak wykończono połączenie Żory-Katowice, jak nie chętnie przypomnę: Najpierw ogryzki z Żor do Orzesza. Bezczelni ludzie dalej jeździli pociągami no więc kolejowi decydenci wymyślili żeby połączenia organizować we wspaniały sposób: pociąg z Żor do Orzesza przyjeżdża o 8.05 to ten do Katowic z Orzesza odjedzie o 8.00 itp. No więc frekwencja padła no i kolej na zasadzie "nie chcem ale muszem" zamknęła obsługę pasażerską i to był koniec linii. A mówimy tu o latach kiedy nie było po dwa auta w każdej chałupie jak dzisiaj. Więc moim zdaniem istnieje duże zagrożenie takim rozwojem wypadków. Drabas już się w Wodzisławiu pojawił
Nie przesadzaj. Wodzisław nie idzie drogą Jastrzębia które przez utratę kolei straciło ośrodek zamiejscowy UŚ bo wykładowcy skarżyli się, że tam nie ma jak dojechać a dla nich dojazdy pociągami są bardziej opłacalne niż autami bo mają aż 50% zniżki na bilety. Tak więc rola kolei nawet w dzisiejszych czasach jest ważna dla każdego powiatowego miasta! Znajomy konduktor który jeździ na trasie Rybnik-Katowice mówi że często jeżdżą osoby z legitymacją pracownika uczelni wyższych. Położenie obecnego dworca w Wodzisławiu jest rewelacyjne! W okolicy jest pełni bloków, markety, ZUS, szkoły. A jeśliby powstał dworzec naprzeciw PKS i planowanej galerii to byłaby rewelacja. Tak jak już ktoś napisał na dole - Czesi mogliby do nas przyjeżdżać na zakupy bo teraz większość Czechów z Ostrawy i Bohumina jeździ do Cieszyna bo mają co pół godziny pociąg, a z Czeskiego Cieszyna do polskiego jest kawałek.
a dlaczego posel Zawadzki milczy,to też jego rola ,a nie tylko pobierać diete poselską,
Zdradzę wam ciekawostkę o jakiej powiedział mi znajomy z Rybnika dobrze poinformowany. Kiedy jakiś czas temu było w Katowicach spotkanie władz województwa, Kolei Śląskich i samorządów to z naszego okręgu na spotkaniu była tylko ...wiceprezydent Rybnika. Inni po prostu sprawy kolei uznali za mało ważne dla swoich mieszkańców... Efekt jest taki, że Rybnik wywalczył sobie pociągi do Pszczyny, do Katowic (najwięcej w historii) a władze innych miast mają to co przypadkowo wywalczyli dla nich inni np. Czerwionka. Ale ja uważam, że sprawy dla Wodzisławia trzeba odkręcić przede wszystkim a restytucja kolei niech rozpocznie się od przejęcia dworca i placu przed nim. Miasto może stworzyć tam nowoczesny, oświetlony parking a na dworzec przenieść jakieś miejskie służby a na dole zachęcić kogoś do prowadzenia baru szybkiej obsługi, kiosku ruch itd. Apeluje do władz Wodzisławia o ożywienie martwych obecnie okolic dworca oraz o jakieś zaangażowanie bo w porównaniu do władz Rybnika to wy śpicie!
taa tylko gdy zawieszą pociągi na odcinku wodzisław chałupki, to nie znaczy że linia na tej trasie będzie zamknięta całkiem bo tam tędy będą przecież towarowe jeździć
Ale będziemy mieć roboty,a kasy
dumna nazwa Południowa Brama Polski...to nic innego jak wymysł obecnie panującego prezydenta Kiecy,wymysl na wyrost ,słowa bez pokrycia,nie ma rozwoju miasta ,nie ma inwestorów,brak nowych miejsc pracy,no i brak komunikacji miejskiej ,miasto sypialnia!!!!!!!,na dodatek starych ludzi bo...młodzi wyjeżdżają z tej zapadłej dziury w której nie mają żadnej przyszłości.Teraz jeszcze całkowity brak połączeń kolejowych,nie ma na co liczyć,że zlikwidowane połączenia wrócą,nie po to się likwiduje by je potem przywracać.Miasto Wodzisław odcięte od świata na dobre,a wszystko zawdzięczamy nieudolnej władzy samorządowej.Zaden szanujący się inwestor nie zawita do takiej dziury bez komunikacji.
Wiecie co? Umówcie się na piwo i tam pogadajcie sobie o tych pierdołach. Ludzie, patrząc na was widzę nasze władze! Zajmują się pierdołami, wyłapują jakieś podteksty, szukają dziury w całym. Temat nie brzmi "Poglądy faszystowskie" tylko "Wodzisław odcięty od świata". Także z łaski swojej, ogarnijcie się ludzie.
o.k.Dzięki za przeprosiny,Mam nadzieję,że to nie drwina tylko autentyczne.Poza tym, screeny z twoich wpisów pod różnymi artykułami niestety nie kłamią. Wyraźnie pokazują twoje szowinistyczne słowa, pełne nienawiści rasowej .Mam prośbę, przyhamuj trochę.I zapoznaj się z dzisiejszym wyrokiem sądu w Ostrowie Wlk./ co prawda to jak ty mówisz "u goroli", ale prawo polskie działa na terenie całego kraju./Internauta musi odpowiadać karnie za swe słowa.Które przecież są łatwe do udokumentowania w każdym momencie. Proszę cię więc, bądź tak uprzejmy i nie używaj w swoim argumentowaniu słów, które mogą kogoś z czytelników zaboleć do tego stopnia,że postanowi zareagować,Pozdrawiam
Rozkład z pierwszej połowy lat 90-tych. 19 par pociągów do Rybnika, połączenia do Wisły, Mysłowic, Krakowa, przyspieszony do Częstochowy. Uwagę zwracają też pociągi Chałupki - Wodzisław.
http://img703.imageshack.us/img703/4875/74988640.jpg
gorole wszytko rozwalą!!!!!!!!!!!!
racja, prezydent Rybnika dziala efekty sa niestety o zadnych dzialaniach pana Kiecy nic nie slychac, cos tam jeszcze starosta zrobil ale to wszystko za malo. A prezydent Wodzislawia? Lina do Chalupek bedzie remontowana co nie oznacza ze to sukces lokalnych wlodarzy a bardziej to sukces mieszkancow ktorzy na internecie i w realu walczyli o remont szlaku. Zeby kolej w miescie dzialala dobrze juz teraz trzeba dzialac namawiac Koleje Slaskie do utworzenia w Wodzislawiu stacji koncowej, powrotu na trasy do Bogumina oraz trzeba rozmawiac z Intercity i grupa PKP Cargo na temat pelnego wykorzystania linii po remoncie.
Prezydent Rybnika potrafi walczyć, nawet o linię do Chałupek: http://www.ztz.rybnik.pl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=420&cntnt01returnid=15
Do tego co pisze o jakimś Auchswitz. W moim tekście nie ma ani jednego zdania z hasłem faszystowskim. A murem zawsze oddzielało sie to co zawadza. Ale jak cie to tak boli to PRZEPRASZAM. Z poważaniem Jan Niezbędny.
z komentarzem:
http://demotywatory.pl/3673242/STACJA-PKP-WODZISLAW-SLASKI
...dla rozładowania emocji=)
http://kwejk.pl/obrazek/885917
bracia ufoludki , juz lecą po Kiece , Wodzisław tylko zaorac a Kieca niech nie wraca ( podobno miał kontakt 3-go stopnia )
obowiązek Kiecy wynikajacy tylko z przepisów prawa, które określają podział kompetencji to isc pod pomnik 11 listopada i chyba nic wiecej bo kolej w miescie upadla, radio90 przeniesli do Rybnika, Focus Park nie powstanie a wiezienie na Marklowickiej diabli wzieli.
Cala prawda o działaczach Odry na nowym forum! Na starym blokują tutaj nie www.odrawodzislaw.phorum.pl
No to jesteś głąb. A "z racji twojej tępoty" powinieneś być automatycznie odwieziony do psychiatryka, baranie. Nie ma czegos takiego jak "racja urzędu". Racja i obowiązek może wynikac tylko z przepisów prawa, które określają podział kompetencji.
wynika on z racji sprawowania urzedu cieciu.
Władze miasta miały obowiązek? A niby z czego on wynika, hę? Z twojego widzimisię? Ile z was jechało w tym roku pociągiem? Dlaczego Towarzystwo tylko narzeka? Dlaczego żądacie peerelowskiego interwencjonizmu i ustanawiania sztucznych, nieopłacalnych połączeń kolejowych? Takie połączenia z pewnością pojawią się, jeśli bedą PASAŻEROWIE! I dopiero tutaj dotykamy materii, w której mieć pretensje do władz lokalnych i powiatowych. Bo dopiero rozwój miasta i powiatu oznaczałby konieczność zwiększania połączeń pasażerskich. I to właśnie w tym zakresie władze Wodzisławia i powiatu mają ogromne zaniedbania. Ale nie tylko od ostatnich 2 kadencji, lecz począwszy od 1990 roku.
dodam jeszcze że Robenek jest z ...Rybnika
Racibórz ma widocznie jakieś układy, jest tam znacznie więcej połączeń, więcej ludzi jeździ i mają argumenty. U nas kolej była zarzynana od lat efekt jest taki że teraz KŚ chcą całkowicie zniechęcić ludzi do korzystania z kolei i mieć problem z głowy. Wodzisław miał i ma najbardziej nieudolne władze w regionie które nie są w stanie za dużo zrobić. Pytanie kto wybrał w latach 80 XX wieku prezydentem pana Robenka który inwestował w Rydułtowach i Radlinie a nie w Wodzisławiu? Może ci sami ludzie którzy teraz wybrali prezydenta z Bielska i Pszczyny? Nowe powiedzenie Wodzisławianin sobie kupi, jak i przed tak i po wyborach Wodzisławianin jest dalej głupi...
Na początku pierwszej kadencji nasz pan prezydent M.K. postanowił ostro wziąć się za racjonalizowanie wydatków miasta i kierowce miejskiej limuzyny przesunął na inne stanowisko. On prawo jazdy ma, on sobie sam będzie jeździł. Pierwszy służbowy wyjazd, gdzieś w rejon skoczowa, ustronia panu prezydentowi pomyliły się chyba pedały i dość konkretnie przyłożył do innego auta. Nasze miejska limuzyna krótsza o dobre pół metra, koszt naprawy 10-14 tys zł. Taki to nasz oszczędnościowy odkrywca ;)
aaaa jeszcze jedno: O tym jak Wodzisław "liczy" się w Katowicach niech świadczy chociażby fakt że kiedy na stacji w Katowicach zapowiadany jest pociąg do Chałupek to spikerka ZA KAŻDYM RAZEM wymienia wszystko pokolei co będzie mijał pociąg aż do stacji Rybnik Towarowy. To chyba dlatego, że tam wiedzą że później to już czarna rozpacz. Jak nie wierzycie zapraszam na dworzec PKP w Katowicach=)
Wodzislaw stracil polaczenia bezposrednie m.in. z Warszawa, Ostrawa, Bohuminem, Kedzierzynem Kozle, Opolem, Raciborzem, Czestochowa, Krakowem a teraz praktycznie traci polaczenie z Katowicami. Jak inaczej to nazwac jak tylko upadkiem?
teraz widac jak zależy naszym lokalnym wladzom na połączeniach kolejowych,oni siądą w służbowe bryki i jadą do Katowic,a "motłoch" niech zapierdziela z przesiadkami i jedzie do Katowic 3 godziny.
O ludzie, ludzie. Pociągi z Rybnika nie zostaną przedłużone do Wodzisławia z prostego powodu: wszystkie połączenia do i z Katowic to pociągi jadące do lub z...RACIBORZA! Tak moi drodzy: Racibórz jakoś wywalczył bezpośrednie połączenie z Katowicami, więc panie "antykomentarz" chyba jednak jest coś na rzeczy z tymi pretensjami do Kiecy i Skatuły. Druga sprawa to to, że pan Drabas może otworzyć szampana bo szykuje mu się przejęcie kolejnego miasta do obsługi połączeń z Katowicami. Jadąc pociągiem z Chałupek w niedzielę można (jeszcze) zauważyć, że przed Wodzisławiem pociąg obsadzony jest w 1/3. Teraz każdy student z tobołem czy to dojeżdżając samochodem rodziców czy też autobusem (z gminy Gorzyce to niemożliwe ponieważ w niedzielę nie jeździ tam nic oprócz samochodów prywatnych) zawsze wybierze połączenie bezpośrednie pana drabasa a nie "ogryzek" KŚ i bieganinę po peronach z tobołami. A poza tym Wodzisław zmierza drogą wytyczoną przez Jastrzębie i Żory. Coraz mniej ludzi = "nieopłacalność" i połączenie można zlikwidować. Aaaa no oczywiście przecież obiecali remont, jaasne jak zobaczę to uwierzę. PLK już raz dało do zrozumienia że jeżeli nie będzie pociągów to oni raczej za remont się nie wezmą. Co do kwestii likwidacji powiatu: A na co mi powiat który ma mnie gdzieś a starosta tylko bryluje w mediach i nagrody rozdaje nauczycielom i nic nie umie załatwić z kolegami partyjnymi z województwa? Oczywiście pracownicy starostwa będą bronić powiatu jak niepodległości, ale szczerze powiem że wystarczy w wodzisławiu jakiś wydział zamiejscowy, czy to starostwa w Rybniku, czy w Raciborzu. Jeszcze parę lat i nic tu jużnie będzie, oprócz "południowej furtki POlski". Tak jestem narzekacz, ale trzeba być albo skończonym idiotą albo powiązanym z miejscową władzą żeby nie widzieć do czego kolejni włodarze doprowadzili.