Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
czy Panu kolej jest potrzebna by raz w roku pojeździć drezynką ?
Warszafka już ma plany co do takich linii jak ta do Chałupek :
http://wyborcza.biz/biznes/1,101716,12880490.html
"Wyłączonych z ruchu może zostać także kilka tysięcy z 19 tys. km użytkowanych obecnie linii kolejowych. Bo ich utrzymanie kosztuje, a po wielu liniach jeździ ledwie kilka pociągów dziennie"
"Inną patologią jest remontowanie linii kolejowych, które prawie nie są wykorzystywane. Na jednym z odcinków linii o długości 47 km w tym roku jeździły dwie pary pociągów w piątki, soboty i niedziele przez trzy miesiące w roku. Jeździ po nim też średnio 0,2 pociągu towarowego na dobę. W ostatnich siedmiu latach przychody z tego odcinka linii kolejowej przyniosły 3,4 mln zł, a nakłady inwestycyjne aż 31 mln zł!"
Za te pieniądze troche można by zrobić.
R.I.P.
nie ma co liczyć na to,że władze miasta a także poseł Zawadzki cokolwiek zrobią,gdyby chcieli to nie dopuśliby do tego,skandal,
A wiecie co jest najlepsze? W tym roku przypada okrągła rocznica - 130 lat kolei w Wodzisławiu Śląskim. Tą rocznice obchodzi też linia do Chałupek. Gdyby to był Rybnik, albo Racibórz, widzielibyśmy piękną lokomotywę parową z wagonami retro. Jednak władze zapewniły nam lepszą atrakcję - tak z okazji rocznicy - całkowitą likwidację połączeń, po 130 latach kursowania pociągów, przetrwały one dwie wojny, komunę i szlag je trafił w tak "pięknych" czasach.
my tu gadu gadu ale swoją drogą trzeba przyznać, że to jednen z najlepszych tekstów w ostatnim czasie na portalu Nowiny.pl w czterech punktach pokazuje jak w Wodzisławiu upada transport kolejowy. Miejmy nadzieję, że władze miasta i powiatu czytając tekst zrobią wszystko co w ich mocy aby sytuację zmienić na lepsze. Wsparcie mam nadzieję, że będzie ukazywane również ze strony lokalnych mediów. Już teraz trzeba walczyć o zmianę sytuacji opisanych w punkcie 3 i 4 zaś po remoncie 1 i 2.
Działanie tego całego subregionu najlepiej opisywały porozstawiane parę lat temu na całym jego terenie billbordy "Rybnik zasługuje na to co najlepsze". A cała reszta niech się cieszy że jest "koło rybnika". Teraz tylko ze stołecznego rybnika będzie szło gdzieś dalej wyjechać, a subregion ma mieć tylko połączenia z jedynym słusznym miastem i latać zapleśniałym przejściem między peronami jego stacji ;) A pięć wioch powstałych z rozpadu Wodzisławia niech się dalej wadzi o miedze, pola, ścieki i inne wiejskie problemy
To może zamiast pier...ić tutaj na forum wziąć sprawy w swoje ręce i spróbować coś zrobić w kierunku poprawy? Pisać maile do decydentów itp, cokolwiek, a nie tylko narzekać.
nie dosc ze pociagi, to i drogi, korki i remonty ku zimie....
http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/slask/nowy-rozklad-kolei-slaskich-zakrawa-o-kpine-podroz,1,5314762,region-wiadomosc.html Niestety o Wodzisławiu ani słowa :(
Wodzisław zasługuje na przedłużenie połączenia Skarbka wtedy będzie bezpośrednie połączenie do Warszawy, ponadto trzeba starać się oto aby Wodzisław był stacją końcową dla pociągów do i z Katowic zaś po remoncie stacją tranzytową na lini Katowice-Rybnik-Wodzisław-Chałupki-Bohumin. Władze miasta, mieszkańcy, władze powiatu oraz subregionu muszą działać w tym kierunku to nasz współny interes. Skarbek do Wodzisławia oraz stacja końcowa kolei śląskich oto cele władz i mieszkańców.
odłączenie się powiatu wodzisławskiego od jastrzebia nic dobrego nie przyniesie. Pszow rydy itd. się z wodzislawiem nie dogadają. Jakby się potrafiły dogadać by się te miasta już dawno połączyly.
powinna być SKM z Katowic do Wodzislawia co 30 min. i co drugi kurs do Ostravy, ten rozkład co ma być to jes nieporozumienie :(
Wodzisław robi się dziurą na własne życzenie. Najpierw pociągi się likwiduje, później komunikacja miejska, która będzie krążyć dookoła Wodzisławia. Włodarze miasta komu robicie na złość ?! Jak do miasta przyjedzie mniej ludzi to wszyscy na tym stracą. Odłączyć się od Jastrzębia OK ! Ale trzeba to było zrobić wspólnie Z Pszowem Radlinem i Rydułtowami. Jak zwykle w Wodzisławiu myśli sie pod wpływem impulsu a może wiatru ?! Wodzisław robi się wiochą a szkoda bo ma takie tradycje i historię.
każdy pieprzy głupoty, że by pieprzyć bez sensu
No ale o co wam chodzi? Przecież z tego rozkładu wynika że Wodzisławia nikt nie odcina i pociągów nie zabiera. Będzie nawet więcej połączeń tylko że z przesiadką w Rybniku. Wodzisław nie stanie się w nowym rozkładzie taką wiochą jak Jastrzębie do którego nie da się dojechać.
Dlaczego nikt z Prasy nie pojedzie do Bohumina i nie zrobi zdjecia z Tablicy Połaczen ? Z tego odaleonego od nas 15 km Bohumina jada pociagi do Katowic,Opola,Warszawy , Ostrawy , Pragi, Wiednia itp. Tu jest potrzebna szybka kolej z Wodzisławia do Bohumina i dalej w Swiat
i tu jest istota problemu
ja się pytam co to kur... jest często podróżuje koleją przecież to jest kpina z ludzi, po co mi połączenie z Czechowicami-Dziedzicami? ja potrzebuję połączenia z Katowicami żeby móc spokojnie jechać do Krakowa, Wrocławia z przesiadkami do Katowic? to ja już wolę samochodem jechać niby drożej ale 40min i jestem na miejscu do krakowa max 2h i jestem tak samo wrocław w d****i mam takie coś koleje śląskie miały poprawić bieżącą sytuacje a jak widać ją pogarszają. Brawo dla władz
Władza w rękach ludu, a my możemy się na tą władzę tylko wpiąć.
podaj link do filmu jak możesz,ze szlaku ;p
wyp.erdolic mafia po,sld psl z Polski ,
Ja już wczoraj pożegnałem całą linię jadąc z Wodzisławia do Rybnika przez Rudyszwałd, Racibórz, Rydułtowy (72km za 9,45 zł (37% zniżki). Pozostaje tylko zrobienie ostatniego nocnego zdjęcia (pociąg do Chałupek o 18:25 z Wodzisławia) i nakręcenie filmu na pamiątkę, gdzieś na szlaku.
"OSTATNI KURS" (ostatni przed remontem!) w sobotę 8-go grudnia. Proponuję: 10:12 z Chałupek, przesiadka na Rybniku Towarowym (przyjazd o 11:14) na 11:20 do Raciborza (na miejscu 12:09), tam przesiadka na 12:47 do Chałupek (przyjazd 13:20). Taki trójkąt idzie spiąć bez specjalnego czekania na przesiadki - oprócz 0,5h w Raciborzu - i przejechać się za jasnoka. Cena 8+12 zł KTO JEDZIE - DAWAĆ PLUSA! Będzie okazja podyskutować. http://tek.wb.pl
monia..wszystko do podziekowania naszel pieknej zalodze,,,wodzislaw to jest jedna wielka dziura iwielki burdel..niestety nic sie nie robi..
8 grudnia 2012 o godzinie 16 11 ze stacji chałupki odjedzie ostatni pociąg do katowic z pewnością nie był by ostatnim pociągiem gdyby koleje śląskie nie obcieły połączeń ;(
to nie odemnie zależy ale pewnie to będzie 8 grudnia dzień przed zmianą rozkładu tylko organizacje ktoś inny organizuje, nieja
@ z Leszczyn. Z ogromnym zaciekawieniem obejrzę ten filmik, na którym z pewnością będą tłumy wodzisławian protestujące przeciwko pomniejszaniu znaczenia ich miasta na kolejowej mapie Polski. To co, na kiedy robicie tę ustawkę?
na zdjęciu jak byk napisane,,STRZEŻ SIĘ POCIĄGU''
No, damy wam jeszcze filmik zrobić, ale od następnego dnia nie będzie litości! Przygotowania do rozbiórki linii już trwają...
przydałoby się także jakiś filmik nagrać
Miłośnikom kolei proponuję zebrać się 8 grudnia o godzinie X na pożegnalny kurs. Proszę również zaprosić władze miejskie/powiatowe/regionu aby pokazać znaczenie tej linii. Zgodzę się z wszystkimi argumentami poza 2. Osobiście przesiada w Rybniku mi nie przeszkadza pod warunkiem, że osoby decyzyjne przepchną w końcu połączenie Wodzisław - Bohumin tak by Wodzisław rzeczywiście stał się "południową bramą". Kurs do Chałupek to nieporozumienie. Istotą kolei jest wygoda podróżowania - niestety Chałupki na to nie pozwalają w przeciwieństwie do Bohumina.
Kolej likwidowana jest przy cichym przyzwoleniu władz, bo jej likwidacja powiększy wpływy do budżetu. Każdy spalony litr paliwa więcej, to kolejne kilkadziesiąt groszy akcyzy. Dlatego bardziej się opłaca preferować transport Tirami, które rozjeżdżają nasze kiepskie drogi ale przynoszą miliony złotych z systemu ViaTool, niż korzystać z ekologicznego, bezkolizyjnego transportu kolejowego, który o dziwo w innych bogatszych krajach (Niemcy, Szwajcaria, Włochy) przeżywa swój renesans.
Gdzie jest Zbigniew Kalinienko czy wyjechal z grodu i powroci znow tylko na wybory. jakos go na forum nawet nie widac. A moze to ty ponizej? Gadka podobna.
@ipo, przeciętny wodzisławiak to taki ciągły narzekacz, dupek. Na prezydentów wybiera sobie samych cwaniaków, milicjantów i inne mendy. A trzeba pamiętać, że w 1990 r. miasto startowało z podobnego poziomu, jak Rybnik. Z tych wszystkich prezydentów narzekają na Kiecę, choć sami go sobie wybrali i obiektywnie rzecz biorąc jest najlepszy z najgorszych. Najwięcej zawalone zostało na początku samorządności, a więc od 1990 r. Budżet pożerany przez oświatę do dzisiaj, zamiast przeznaczany na rozwój. Ale nauczycieli do władz nie narzucili wam rybniczanie, ani ufoludki. Zostanie takim samym motłochem, jakim jesteście. Dowód: zaraz zacznie się krzyk nauczycieli i tak w koło Macieju...
Tak jak pisze autor, sprawdzałem i nie ma nawet jak podjechać E3 nie kursuje w tych godzinach !! A poza tym dlaczego my aby gdzieś dojechać mamy podjeżdżać do Rybnika ? Kur***wa, teraz nawet żeby do głupich Katowic się dostać to najpierw do rybnika. Żenada !!!!!
a co nie łaska będzie podjechać E3 do dworca głównego w Rybniku i przesiąść się na pociąg?! Wodzisław sam sobie winien. odsuwa się komunikacyjnie od reszty miast, to niech teraz cierpi.
i ufoludek już stąd uciekł