Jest szansa na remont linii Wodzisław – Chałupki i budowę nowego peronu w Wodzisławiu
Wstępnie na modernizację zabezpieczono 140 mln zł.
We wtorek, 28 sierpnia, w Wodzisławiu odbyło się spotkanie władz miast i powiatu z przedstawicielami spółki PKP PLK S.A. Dotyczyło ono planów PKP w zakresie rewitalizacji linii kolejowych z Rybnika do Wodzisławia i dalej do Chałupek. W rozmowach uczestniczył m.in. starosta Tadeusz Skatuła i Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia.
Znaleźli pieniądze
Dyskusja nad stanem tej linii kolejowej przybrała na sile w ostatnich miesiącach. Przeciwko jej likwidacji apelowali samorządowcy powiatu wodzisławskiego. Teraz pojawiło się światełko w tunelu. Niewykluczone, że linia zostanie wyremontowana. Jest również szansa na wybudowanie w Wodzisławiu nowego peronu (na wysokości dworca PKS przy ul. Witosa)
Jak poinformował Andrzej Janasz, dyrektor projektu w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A, rewitalizacja linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Chałupki oraz odcinka linii nr 140 od stacji Rybnik do stacji Rybnik Towarowy znajduje się obecnie na liście rezerwowej, ale ma dużą szansę na realizację. Wstępnie zabezpieczono na jej wykonanie ok. 140 mln zł.
Przekonać marszałka
Niestety, według informacji przedstawicieli kolei, inwestycja może zostać zagrożona przez plany Kolei Śląskich, które z końcem roku mają przejąć wszystkie kolejowe przewozy regionalne w województwie. Okazuje się bowiem, że przewoźnik należący do władz województwa śląskiego w nowym rozkładzie jazdy nie przewiduje żadnego pociągu na trasie Wodzisław Śl. – Chałupki. Kolejarze zaapelowali więc do samorządowców o interwencję u marszałka województwa śląskiego, ponieważ nie ma praktycznie żadnych szans na remont linii, po której nie jeżdżą pociągi. - Starosta Skatuła już w tej sprawie kontaktował się z marszałkiem Adamem Matusiewiczem. Przedstawi też problem na najbliższym posiedzeniu zarządu związku Subregionu Zachodniego i zwrócił się o pomoc do lokalnych samorządów – mówi Wojciech Raczkowski, z Biura Rady i Zarządu Powiatu.
Miasto zajmie się peronem
Projekt modernizacji linii przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h (obecnie jeżdżą z prędkością 30 km/h). W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory, sieć trakcyjna, krawędzie peronów, oświetlenie i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu. Budowa przystanku „Wodzisław Śląski – Centrum” będzie traktowana jako odrębne przedsięwzięcie, którego przygotowaniem od strony projektowej łącznie z uzyskaniem pozwolenia na budowę zajmie się miasto. Wiceprezydent Dariusz Szymczak już zadeklarował gotowość podjęcia się tego zadania, o ile miejscy radni zabezpieczą na ten cel środki. Miasto będzie musiało także przejąć na siebie koszty stworzenia infrastruktury dojścia na przystanek. Prezydent Mieczysław Kieca ma nadzieję, że inwestycję wesprą finansowo władze powiatu.
Ostateczna decyzja na zimę
Ostateczna decyzja czy przedsięwzięcie będzie realizowane zapadnie pod koniec roku na szczeblu władz centralnych PKP – PLK S.A. i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Cała inwestycja ma zostać wykonana do grudnia 2014 r.
(raj)
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Tadeusz Skatuła
Były radny powiatu wodzisławskiego, wicestarosta i starosta wodzisławski.
Komentarze
258 komentarzy
Dlaczego nie doceniać władz miasta? Przecież na spotkaniu był Szymczak? Szacun do władz miasta i powiatu że nie chcą się dać wykolegować kolei i władzom województwa. Uważam, że w czasach drożyzny paliwa i korków - komunikacja szynowa stanowi super alternatywę w poruszaniu się. Byłem jakiś czas temu w Budapeszcie. Tam do okolicznych miasteczek i miejscowości można dojechać kolejkami które kursują co 15 min - masa ludzi tym jeździ. A u nas się nie da?
Aktualnie z Wodzisławia do Rybnika jedzie się dłużej niż z Rybnika do Wodzisławia. Jest to spowodowane niewyremontowanym prawym torem z Wodzisławia do podg Radlin Obszary. Na tym torze jest szlakowa 30km/h. Blokada liniowa nie jest przystosowana do wypuszczania pociągów z Wodzisławia po lewym torze, na którym jest 60km/h, Należało by przerobić całe urządzenia sterowania ruchem kolejowym na tej stacji. Dziwi mnie również wydłużony czas rozkładowy między Rybnikiem a Rybnikiem Towarowym. Zauważyłem, ze pociągi jadące na Racibórz miały rozkładowo mniej minut na przejazd tym odcinkiem niż pociągi na Wodzisław. Szlakowa na tym odcinku wynosi 80 km/h oraz punktowe ograniczenia przy wjeździe do Rybnika i przy byłym posterunku stwierdzania końca pociągu w Rybniku Towarowym. Także jest wiele absurdów. Przy modernizacji lini mogli też uwzględnić fakt, że ma wiele ciasnych łuków i zastosować odbojnice jak na górskich szlakach czy większe przechyłki. Wtedy można by było podnieść prędkość szlakową. No ale jak zwykle brakło pieniędzy i jeździmy tam z Vmax 60km/h.
Rozkład jest już ustalony, tylko do publicznej wiadomości będzie podany najpóźniej jak to możliwe. Szkoda Przewozów Regionalnych ;( tyle było narzekania a ich oferta nawet po tych wszystkich cięciach jest o niebo lepsza niż to gó...o które nam od grudnia zaserwują dziadowskie koleje śląskie :( A historyczne związki Wodzisławia z Opolem istnieją i najwyższy czas je odświeżyć, skoro Katowice mają nas gdzieś.
Artur ale masz rację całkowitą komunikacja całkowicie leży. 1) Pierwsza sprawa to remont lini i jej wykorzystanie z pełną prędkością ma być 80km/h więc ok...
2) Przystanek w centrum Wodzisławia 3) Zaprosić czeskie koleje 4) Pociągi lub szynobusy muszą jeździć często, za granicą wygląda to tak że co pół godziny np. 12:15, 12:45, 13:15, 13:45, 14:15, 14:45 jedzie pociąg i ludzie maja rozkład w pamięci, do tego dochodzą bilety wspólne na autobus, metro i pociąg 5) pociągi mają doskonale zgrane przesiadki na innych stacjach. Nie wiem dlaczego skoro do Rybnika obowiązuje aktualnie 60km/h pociąg jedzie nie 12 czy 15 minut a 18 czy 20 minut ??!!! PKP sama swoją polityką odpycha ludzi od kolei. Koleje Śląskie miały być lekarstwem a rozpoczęli od śmierci trasy Wodzisław-Chałupki, pytanie kto się na to zgodził gdzie byli panowie Kieca, Skatuła, Oślizło, Matusiewicz i Łukaszczyk? Nikt inny jak właśnie oni są odpowiedzialni za brak w rozkładzie na 2013 pociągów do Chałupek co może skutkować tym że linia nie zostanie wyremontowana i dostosowana na całej długości do 80km/h!!!
a czy rozkład KŚ jest już ustalony czy to tylko przymiarki i można to zmienić?
Dla mnie w ogóle jest śmieszne, że w takim zagęszczeniu ludzi jakim jest Górny Śląsk, nie ma czegoś takiego jak Szybka Kolej Miejska. Wspaniale to prosperuje w Trójmieście, w dni robocze między Gdynią a Gdańskiem kursuje 95 par pociągów, większość po 2 jednostki, wszystkie pełne ludzi. Prędkość składów to 80-100 km/h. Tam po prostu nie opłaca się jeździć między tymi miastami samochodem i stać w korkach. Między tymi miastami nawet nie kursują autobusy, czy tramwaje. Także tam jest to strzał w dziesiątkę, tak samo SKM i WKD w Warszawie. A u nas? Kompletnie komunikacja leży. Mamy wiele miast ustawionych dogodnie względem siebie. Wodzisław i Rybnik. Jak widzę ludzi upchanych w E-3, korki na wodzisławskiej i linię kolejową, praktycznie wzdłuż drogi z 7 parami pociągów, gdzie największa prędkość to 60 km/h, a bilety są drogie jak cholera to po prostu serce mi się kraje. Takie to wszystko nie wykorzystane. To aż prosi się o zrobienie szybkiej kolei między tymi miastami od lat. Jak chcą zachęcić ludzi pociągami co 3 godziny? Po remontach torowiska i rewolucji rozkładowej 2-3 lata temu zamydlili ludziom oczy, jak to wspaniale linię wyremontowali. 14 par pociągów było, ulgowy do Rybnika był po 1,89 zł a normalny po 3zł. Pociąg z Rybnika do Wodzisławia jechał 16 minut. Dzisiaj z Rybnika do Wodzisławia jedzie się już 18-19 minut. Mamy do dyspozycji 7 par pociągów a bilet ulgowy kosztuje 2,96 zł (37%). Dla mnie jest to po prostu skandal i zazdroszczę komunikacji w pomorskim czy mazowieckim. Wodzisław Centrum aż prosi się u wybudowanie, linia o przeprofilowanie i wprowadzenie prędkości 80 km na godzinę. Pociągi puszczać co 15-20 minut i wprowadzić rozsądną taryfę cenową na tej linii. Możecie być pewni, że już nikt nie jechał by pseudo klimatyzowanym solarisem pod szyldem MZK tylko wybrał by 12 minutową podróż klimatyzowanym szynobusem.
Pozdrawiam.
Masz rację ale jednak Rybnik ma trochę lepiej. Od nowego rozkładu będzie miał dwa pociągi do Warszawy i podobno elfy mają jeździć w relacji Katowice-Rybnik. A do Wodzisławia autobusy szynowe z Rybnika. Takie plotki chodzą.
nie władze Wodzisławia ale powiatu. Starosta zareagował zdecydowanie szybciej i sprawniej.
Uważam że władze Wodzisławia zachowały się profesjonalnie i cały czas monitują problem związany z koleją i połączeniami w przeciwieństwie do wieśniackich władz Jastrzębia które problem olały i teraz Jastrzębie jak mała wieś - nie ma pociągów a ludzie są skazani na łaskę i nie łaskę małych busiarzy. Dobrze, że pilnują tematu a przede wszystkim remontu linii do Chałupek!
Rybnik oczywiście ma sie lepiej ale tylko w jedną stronę co nie jest dla samego Rybnika korzystne. W drugą ( na południe) jest totalna ignorancja nawet Fudali chciał Czechów przekonać do podesłania pociągu do Rybnika, może nie Pendolino ale do pomysłu trzeba by wrócić. Ignorancja władz wojewódzkich w stosunku do powiatu wodzisławskiego, Jastrzębia, powiatu raciborskiego jest straszna. Oni wolą inwestować w Zawiercie czy Częstochowę a nawet Żywiec a tereny przy Czechach od pow. cieszyńskiego po Racibórz po prostu mają tam gdzie słońce nie dochodzi. Wynika z tego że Warszawa nawet jednak doceniła ważność szybkiego i krótkiego połączenia z Rybnika na Chałupki przez Wodzisław natomiast to wina władz wojewódzkich że wcześniej tej lini nie zgłaszali do Warszawy i ciągle likwidowali liczbę połączeń. Wyszło szydło z worka, wiemy komu zawdzięczać upadek. Swoją drogą to wina radnych do sejmiku wojewódzkiego i zarządu z wojewodą i marszałkiem na czele.
Tylko zauważ że Rybnik jest jedynym miastem subregionu które jest w województwie zauważane i odpowiednio traktowane, oni nie mają powodów do narzekań. To nas - Wodzisław i Racibórz - Katowice mają gdzieś i myślą że jak doceniają Rybnik to cały subregion z automatu powinien być zadowolony. Rybnik ma zapewnione 18 pociągów bezpośrednich z Katowicami, Wodzisław jeden, a Racibórz zero. Ale przecież mamy jakieś pociągi do Rybnika i możemy biegać tam po peronach, przecież my, raciborzanie i wodzisławiane jesteśmy obywatelami drugiej kategorii, mieszkańcami "Śląska B".
w sumie dobra myśl z tym opolskim. Władze wojewódzkie tak olewają nasz subregion że może to być jakiś straszak na nich. Racibórz Wodzisław a może i Rybnik powinny powiedzieć NIE katowickiej ignorancji i degradacji regionu
Chyba jeszcze istnieje tor z Olzy do żwirowni w Roszkowie. Przejąć, wyremontować, dobudować te kilkaset metrów do stacji Roszków Raciborski i mamy linię Wodzisław - Racibórz bez zmiany kierunku jazdy. Po przyłączeniu do województwa opolskiego mogą kursować pociągi relacji Opole-Kędzierzyn-Racibórz-Wodzisław. Pomysł przyłączenia się do opolskiego może wydaje się dziwny, Wodzisław nigdy nie leżał w tym województwie (w przeciwnieństwie do Raciborza), ale skoro Katowice od lat mają nas gdzieś i marginalizują, to zmiana województwa jest dla nas ostatnią szansą.
oczywiście, aczkolwiek niektóre składy mogą jechać tylko z Rybnika do Ostrawy inne z Bogumina do Katowic. Wszystko wymaga skoordynowania i dobrego rozkładu. Na zachodzie Europy również są przesiadki i jest ok pod warunkiem że nie czekasz dłużej niż 5 minut. Wielkie podziękowania do Nowin Wodzisławskich o zajęcie się ponownie tematem. Myślę jednak, że warto byłoby zapytać prezesa Kolei Śląskich odnośnie połaczeń Wodzisław-Chałupki / Bogumin. Nowiny jak znajdziecie czas zadzwońcie do tych Kolei Śląskich i wypytajcie ich dlaczego tak zrobili i czy w związku z planowanym remontem zadeklarują odnowienie połączeń?
Ale ludzie, dlaczego mówicie o pociągach do i z Rybnika ? Sens mają połączenia bezpośrednie typu Ostrava/Bohumin - Katowice a nie ogryzki do Rybnika. Dla pociągu z Katowic do Rybnika naturalnym przedłużeniem jest Wodzisław i dalej Chałupki, Bohumin - a nie takie dzielenie na ogryzkowe relacje. Do Rybnika to mogę sobie pojechać autobusem albo na kole.
Tczew, Oświęcim, Włoszczowa, Kędzierzyn Koźle, Strzelce Opolskie, Kęty wszystko nie w województwie śląskim do nich pseudo koleje śląskie pojadą ale z Rybnika przez Wodzisław do Czyżowic albo Bełsznicy, Olzy czy Chałupek już nie. Oto polityka województwa śląskiego. Nawet słynna Włoszczowa jest w rozkładzie za to z Chałupek do Rybnika ktoś ma jechać do okoła przez Racibórz a z Olzy do Wodzisławia to już na rowerze.
A ile osób ma dostęp do kolei z Bogumina przez Racibórz? Przez Wodzisław dostęp ma znacznie więcej niż 30 tyś. W Wodzisławiu centrum to 40 tyś do tego Radlin 15 tyś Gorzyce 10 tyś to już masz co najmniej 65 tyś lekko licząc. Do Wodzisławia mogą ponadto przyjechać pasażerowie z pobliskiego 90 tyś Jastrzębia a do Raciborza co najwyżej z Piertowic. Zresztą Koleje Śląskie powinny uruchomić pociągi z Bogumina ( a najlepiej Ostrawy) przez Racibórz ale również przez Wodzisław. Kiedy linia będzie wyremontowana możemy mieć ciekawe połaczenia kolejowe, przydało by się nawet Wodzisław-Chałupki-Racibórz.
Podsumowując: aby dostać się do Katowic pociągiem, skazani jesteśmy na przesiadki i bieganie po peronach w Rybniku. To my dziękujemy za taką kolej, to żenujące żeby do stolicy województwa oddalonej o zaledwie 50 km nie dało się dojechać bezpośrednio. Marszałek województwa pokazał, gdzie ma Wodzisław i Racibórz. Zabierajcie sobie te ogryzki pacany i puśćcie je sobie gdzieś na Bieruń Stary bo u nas nikt tym jeździć nie będzie. Ostatnia szansa dla naszych miast to wspólne przyłączenie się do województwa opolskiego. Może wtedy w Katowicach zauważą, że za Rybnikiem są jeszcze jakieś miasta !!
swoją drogą to gdzie byli włodarze naszych gmin jak planowano rozkład na 2013??? Teraz muszą jeździć do Kolei Sląskich i sie prosić zamst wcześniej protestować w województwie. Dla Katowic nasz region to zapadła dziura taka jak dziurawe są drogi wojewódzkie i dziurawy rozkład kolejowy. Nasi mieszkańcy powinni wszystkim radnym wojewódzkim w wyborach podziękować.
Koleje Śląskie muszą zapewnić komunikację z Chałupek, Olzy, Czyżowic przez Wodzisław na Rybnik. To jest trasa którą będzie można przejechać w ciągu 30 minut a nie przez Racibórz 90 minut.
a Koleje Śląskie zawiodły na całej linii. Miała być nowa jakość, więcej połączeń, ale Wodzisław i okolice potraktowano jak zapadłą dziurę. Będzie kilka pociągów na dobę do Rybnika, gdzie trzeba będzie się przesiadać na Katowice, kilka do Pszczyny, JEDEN bezpośredni do Katowic i ZERO do Chałupek. Dno
zawsze w planach była nazwa Wodzisław Śląski Miasto, taką nazwę powinien mieć przystanek,a nie Centrum
Skoro koleje śląskie nie planują jeździć do Chałupek to niech Czesi jeżdżą do nas. Im to się jakoś opłaca. Byłem jakiś czas temu w Bohuminie i zapytałem w kasie ile kosztował by bilet na expres z Bohumina do Pragi. Pani kasjerka bardzo grzecznie PO POLSKU mi wyjaśniła, że taki bilet (nazywają go rodzinny) dla 2-6 osób kosztuje niecałe 60zł. Czas przejazdu pociągu z Bohumina do Pragi to 3 godziny z małym haczykiem, czyli spokojnie można się wybrać na jeden dzień do Pragi tanimi szybkimi kolejami Czeskimi, zrobić zakupy i wrócić w ten sam dzień.
Ale dostep do kolei ma moze z 30 tys. ludzi. Reszta to wioski hen hen daleko od Wodzislawia z ktorych ani wyjechac sie nie da komunikacja zbiorowa.
jednak powiat wodzisławski to ponad 155 tys ludzi wiec normalnym jest inwestycja własnie tu w kolej a nie w racibrz gdzie tam nawet nie ma 100 ts .
Ale przecież koleje śląskie nie rezygnują z Chałupek tylko przedłużają relację do Bohumina! Mają byc relacje Kędzierzyn Koźle -Bohumin i Bohumin - Racibórz
Koleje Śląskie teraz ich trzeba naciskać
przystanek wodzislaw centrum super decyzja a za czasem będziecie wszyscy niedowiarki widzieć ile ludzi jeździ pociągami a sami wsiądziecie do pociągu niż stać w korkach ..aby tylko ten plan sie powiódł połączenia Chałupki Rybnik są superowe..powodzenia
Nie cieszcie się zbytnio znając życie to nasza nieudolna władza zaprzepaści taką szansę i nic z tego nie wyjdzie. Pogadamy w grudniu.... Linia jak najbardziej do remontu i puszczenia szynobusów i pociągów z Ostrawy przez Wodzisław i Rybnik do Katowic, nawet Intercity mogłoby się pojawić ale nasze władze lokalne i wojewódzkie nawet kiedy PLK ma projekt gotowy doprowadzają do coraz większej likwidacji połączeń!
To jest śmieszne, znalazły się pieniądze linia może być świetnie zmodernizowana za państwowe pieniądze a tu znów nasze bogate województwo uwala nasz region i Koleje Śląskie tną połączenia do Chałupek. Panie Starosto trzeba projektem remontu zainteresować PKP Cargo, PTK, Rail Polska, DB Schenker Rail Polska, PKP Intercity, PKP Interegio oraz České dráhy i skłonić ich do deklaracji wykorzystania lini z nowymi parametrami bo to będzie najszybsze i najkrótsze połączenie z Katowic do Ostrawy. Województwo jeśli dba o rozwój infrastruktury powinno jak najszybciej zadeklarować i wprowadzić pociągi na trasę Bohumin-Chałupki-Wodzisław-Rybnik.
bardzo dobrze zrobią jak wyremontują kolej, palowo coraz droższe, drogi pozamykane, a np. droga z Wodzisławia do Rybnika zajęłaby ok. 15min a nie 40... ;]
hm ciekawe czy z tego cos bedzie w sumie czesi do nas jezdza na zakupy a gdy kolej w kilkanascie minut nas dowiezie .
a jeszcze lepszy w Tarnowskich Górach, a jeszcze lepsza Tropikalna Wyspa koło Berlina, itd...co za głupoty wypisujesz...
Piękny basen jest w Gorzycach,tam można korzystać z niego do woli a nie jest zbyt daleko od Wodzisławia.
Właśnie mi się przypomniało... odnośnie obiecanek wodzisławskich włodarzy... Od kilkudziesięciu lat obiecuje się postawienie w mieście pływalni z prawdziwego zdarzenia a tymczasem zlikwidowano nawet ten odkryty basen, który kiedyś latem cieszył mieszkańców. Bażanciarnia albo działa albo nie, na Balatonie woda skażona albo nie... Na Wilchwy trudno wypuścić dzieci i młodzież - zwłaszcza, że autobusów coraz mniej a jasno do wieczora jest tylko latem.
"jak nie urok to sraczka", tak bym to określił w skrócie. Najpierw likwidowano połączenia bo nie było remontu, teraz może nie być remontu bo nie ma połączeń. Takie rzeczy tylko w POlsce.
ciecierecie, tyś jest chyba głupi, paliwo po 6 zł a ty się jeszcze pytasz? z chęcią będę jeździł pociągiem ze stacji Czyżowice, o ile zostaną w ogóle jakieś połączenia. drogi to mamy takie zakorkowane, że mój samochód spala w Wodzisławiu i okolicach o 2 litry paliwa więcej niż w Aglomeracji Śląskiej(!). szkoda nerwów na stanie w korkach.
do ciecierecie w całym cywilizowanym świecie jeździ się pociągami gdyż w miastach brakuje miejsc parkingowych.
co do linii kolejowej to raczej ostrawa-katowice ma szansę przekonać marszałka. nie tylko transport osobowy ale i towarowy. co do przystanku w centrum to jak najbardziej, do tego na starym pkm-ie parking najlepiej piętrowy i wtedy miasto ma szansę stać się zapleczem nie tylko dla rybnika ale i dla katowic. dobrze dopasowana siatka autobusowa i wodzisławskie szkoły zyskują więcej uczni.
kto teraz jezdzi pociągami? niech lepiej w drogach do porządku dziury połatają!!!