Jest szansa na remont linii Wodzisław – Chałupki i budowę nowego peronu w Wodzisławiu
Wstępnie na modernizację zabezpieczono 140 mln zł.
We wtorek, 28 sierpnia, w Wodzisławiu odbyło się spotkanie władz miast i powiatu z przedstawicielami spółki PKP PLK S.A. Dotyczyło ono planów PKP w zakresie rewitalizacji linii kolejowych z Rybnika do Wodzisławia i dalej do Chałupek. W rozmowach uczestniczył m.in. starosta Tadeusz Skatuła i Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia.
Znaleźli pieniądze
Dyskusja nad stanem tej linii kolejowej przybrała na sile w ostatnich miesiącach. Przeciwko jej likwidacji apelowali samorządowcy powiatu wodzisławskiego. Teraz pojawiło się światełko w tunelu. Niewykluczone, że linia zostanie wyremontowana. Jest również szansa na wybudowanie w Wodzisławiu nowego peronu (na wysokości dworca PKS przy ul. Witosa)
Jak poinformował Andrzej Janasz, dyrektor projektu w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A, rewitalizacja linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Chałupki oraz odcinka linii nr 140 od stacji Rybnik do stacji Rybnik Towarowy znajduje się obecnie na liście rezerwowej, ale ma dużą szansę na realizację. Wstępnie zabezpieczono na jej wykonanie ok. 140 mln zł.
Przekonać marszałka
Niestety, według informacji przedstawicieli kolei, inwestycja może zostać zagrożona przez plany Kolei Śląskich, które z końcem roku mają przejąć wszystkie kolejowe przewozy regionalne w województwie. Okazuje się bowiem, że przewoźnik należący do władz województwa śląskiego w nowym rozkładzie jazdy nie przewiduje żadnego pociągu na trasie Wodzisław Śl. – Chałupki. Kolejarze zaapelowali więc do samorządowców o interwencję u marszałka województwa śląskiego, ponieważ nie ma praktycznie żadnych szans na remont linii, po której nie jeżdżą pociągi. - Starosta Skatuła już w tej sprawie kontaktował się z marszałkiem Adamem Matusiewiczem. Przedstawi też problem na najbliższym posiedzeniu zarządu związku Subregionu Zachodniego i zwrócił się o pomoc do lokalnych samorządów – mówi Wojciech Raczkowski, z Biura Rady i Zarządu Powiatu.
Miasto zajmie się peronem
Projekt modernizacji linii przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h (obecnie jeżdżą z prędkością 30 km/h). W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory, sieć trakcyjna, krawędzie peronów, oświetlenie i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu. Budowa przystanku „Wodzisław Śląski – Centrum” będzie traktowana jako odrębne przedsięwzięcie, którego przygotowaniem od strony projektowej łącznie z uzyskaniem pozwolenia na budowę zajmie się miasto. Wiceprezydent Dariusz Szymczak już zadeklarował gotowość podjęcia się tego zadania, o ile miejscy radni zabezpieczą na ten cel środki. Miasto będzie musiało także przejąć na siebie koszty stworzenia infrastruktury dojścia na przystanek. Prezydent Mieczysław Kieca ma nadzieję, że inwestycję wesprą finansowo władze powiatu.
Ostateczna decyzja na zimę
Ostateczna decyzja czy przedsięwzięcie będzie realizowane zapadnie pod koniec roku na szczeblu władz centralnych PKP – PLK S.A. i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Cała inwestycja ma zostać wykonana do grudnia 2014 r.
(raj)
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Tadeusz Skatuła
Były radny powiatu wodzisławskiego, wicestarosta i starosta wodzisławski.
Komentarze
258 komentarzy
Tak w ogóle to miał być przetarg na Śląsk i trzech przewoźników miało już opracowane własne rozkłady (PR, KŚ i Arriva) - zarówno rozkład PR jak i Arrivy zapewniał bezpośrednie połączenia Wodzisławia z Katowicami, tylko cholerne KŚ wymyśliły takie gó...o. Szkoda że w końcu dostali wszystko bez przetargu.
Może by tak Przewozy Regionalne przetrasowały do Wodzisławia jakieś Interregio, np. z Warszawy ? Nie muszą chyba wszystkie te pociągi na Bielsko jeździć ?...
nawet do Włoszczowej pociąg pojedzie a do Chałupek czy Bogumina już nie... :P
Wpuśćmy Czechów na nasze tory, np Bohumin - Katowice, jakieś inne trasy. Skoro opłaca się im eksploatować nasz węgiel to może też będzie im się opłacało jeździć po naszych torach ? Niestety nie naprawią za nas naszych torów, choć gdyby była taka możliwość to pewnie by to zrobili.
Będzie więcej pociągów i będą łączyć skrajne części województwa. Jeździć będą wszędzie gdzie to możliwe, no po prostu WSZYSTKO SUPER !!! I tylko qrv...a !!! z Wodzisławia będzie już tylko jedna relacja => do Rybnika. Chcecie jechać gdzieś dalej ? To biegajcie po peronach. DNO !
@kolejowy: I co że więcej? Jak podzielą trasę dajmy na to Katowice-Racibórz na dwie czyli Katowice-Rybnik i Rybnik-Racibórz to już masz zamiast jednej relacji dwie. Czysta kreatywna księgowość. No ale brzmi to fajnie w mediach i ludziska zadowolone no bo przecież jest więcej pociągów to mordy w kubeł...
WAŻNE! O nowym rozkładzie jazdy Kolei Śląskich: http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/9933/Koleje-Slaskie-wiecej-pociagow-od-grudnia.html Ma być więcej pociągów!!!
www.zmieleni.pl
właśnie chyba celowo wszystko obcinają. Kiedyś kilkanaście towarowych na dobę jechało z Wodzisławia na południe.
teraz już chyba nic nie jeździ
ktoś pracuje na PKP w Wodzisławiu? Może wie ile towarowych na dobę jeździ na linii z Wodzisławia do Chałupek...
czy prędko czy nie niech chociaż szlak knurów szczygłowice przewrócą do życia na linii leszczyny gliwice w oznakowaniach tej linii pisze że maksymalna prędkość tej linii to 70 km/h
ja myśle że jak linia kolejowa 149 Zabrze makoszowy leszczyny na odcinku knurów szczygłowice była by wyremontowana i jakby jeszcze puścili na niej osobówki do gliwic to było by o sto razy prędzej pociągiem góra 20 minut i z leszczyn był był w gliwicach a nie tymi zasranymi autobusami linii 194 co się wleką po półtorej godziny
bo w Warszawie myślą że Polska kończy się w Rybniku. Może tak pociągi nad morze powinny zatrzymywać się w Tczewie albo Koszalinie i Szczecinie? Po co jechać na Hel do Kołobrzegu albo Swinoujścia?
TLK Racibórz - Białystok od nowego rozkładu będzie znowu skrócony do Rybnika - i nic nie stoi na przeszkodzie by wydłużyć go do Wodzisławia, oprócz złej woli urzędasów z PKP i braku zainteresowania władz lokalnych. Gdzie teraz jest Zawadzki, który zabiegał o pociągi dalekobieżne dla Rybnika ?
Powinno stworzyć się korytarz CARGO+osobówki Gliwice-Zabrze Makoszowy-Leszczyny-Rybnik-Wodzisław-Chałupki-Bogumin. 80km/h na całej długości wpłynęło by na rozwój lini znakomicie.
To chyba normalne, linii nie zagraża zamknięcie. Ostatnio z Wodzisławia w ciągu 4 minut odjeżdżały 3 pociągi w kierunku północnym. Po lewym torze gagarin, po prawym osobowy do Katowic, a linią piaskową z Marklowic towarowy z szybu marklowickiego na kopalnię Marcel.
dzisiaj jakieś pociągi lub lokomotywy cargo jechały przynajmniej dwie koło 11 i teraz bo słyszałem jak jechały
Nie wiem czy to odbudują. Dużo zależy od kopalni i od chciejstwa jakichś dyrektorów. Kiedyś były plany modernizacji tej linii na 120 km/h w ramach jakiegoś korytarza towarowego Gdańsk-Rybnik-Zebrzydowice. Ale może to były tylko plany... A linia by się przydała. Sporo ludzi dojeżdża do Gliwic do pracy czy na studia. Sporo też gliwiczan chętnie pojechałyby do Czech turystycznie.
Mieć choć jeden szynobus i stworzyć własnego przewoźnika, np. WKR Wodzisławska Kolej Regionalna :) i chrzanić Koleje Śląskie. A i nad przyłączeniem do opolskiego też poważnie się zastanowić...
@Leszczyny - linia między Gliwicami a Leszczynami będzie prędzej czy później odbudowana, jest przewidziana do remontu przez PLK. Ale tam też powinni zrobić modernizację przynajmniej do 80 - 100 km/h, żeby pociąg nie jechał 2 x dlużej niż bus, tak jak było przed zawieszeniem. No i musiałyby z Gliwic do Bohumina jeździć, a nie że puszczą ogryzki.
Zapewniam Was, że robię co w mojej mocy. I że nie jest za późno. Byliśmy też u wicestarosty i nadzieje są większe niż kiedykolwiek. Więcej poczytacie za tydzień, na papierze - mam nadzieję. Policja złapała złodziei - coś wreszcie zadziałało. A ja też muszę pracować, żebym miał za co konstruować...
Szkoda że milczy jakoś forumowicz który podobno konstruował szynobus i zamierzał nim kursować po trasie z Raciborza do Olzy i Pszowa. http://www.nowiny.pl/80990-odcinaja-raciborz-od-swiata.html
Za późno ;( Od czasu zamknięcia Anny pociągi już tamtędy nie kursują, tory są rozkradane, a budynki podpalane.
http://www.nowiny.pl/82578-skradli-elementy-szlaku-markowice-syrynia.html
http://www.nowiny.pl/patrol/85644-splonela-nastawnia-w-syryni.html
http://www.nowiny.pl/patrol/85676-rozkradali-torowisko-w-belsznicy.html
Czy podobny los spotka linię Wodzisław - Chałupki ?...
Zamnięta czy nie remontowana linia do Chałupek to cios gospodarczy dla całego regionu. Nie ma o czym mówic że linia z Rybnika przez Wodzisław do Czech jest jak najbardziej potrzebna. Warunkiem jest te 80km/h bo wtedy da się zrobić dobry rozkład będą pasażerowie a w wolnych chwilach i CARGO pojedzie przez Wodzisław na Czechy. Ostatnio przebywałem w okolicy lini i muszę wam przyznać, że łapię się za głowe bo za dnia nic prawie nią nie jedzie, choć jakieś CARGO mogło by te 20km/h jechać. Widać tutaj było to od dłuższego czasu przygotowane aby doprowadzić do cichego zlikwidowania tej lini. Trzeba cały czas walczyć o tę linie i lokalnie i w Katowicach i w Warszawie, inaczej to koniec kolei w Wodzisławiu i znaczne ograniczenie możliwości transportu zbiorowego w całym regionie. SR i SWD muszą w tej sprawie jasno zaprotestować.
pieprzona polityka ,nic tylko zamykać najlepsze linie kolejowe i likwidować najlepsze połączenia i pociągi o odpowiednich godzinach ,jeszcze przyjdzie czas że ci zarządcy będą tego żałować co zrobili ;/
@Pysio: Ale czy ja mówię, że go kochają? Jak nie będą mieli wyboru bo komuś będzie zależało na uwaleniu połączenia kolejowego (vide Żory i Jastrzębie) to ludzie go chcąc nie chcąc "pokochają" nie mając żadnej alternatywy
No mylisz się w ocenie, że Drabas zaciera ręce bo ludzie mają tej firmy serdecznie dość. Do Wodzisławia to też zaczęło jeździć i przeważnie jedzie pusty. Ludzie cenią wygodę jazdy pociągiem (nawet jeśli jedzie wolno) lub własny samochód. Busy nie są ani wygodne, ani zbyt wiele szybsze od pociągów.
@Pysio: Czego niby mam nie być pewny?! Nikt torów do Orzesza nie położy. Jak im źle w busiku to zostaje im jazda koleją przez Rybnik...powodzenia
Nie bądź taki pewny. Znajomi z Żor mają już serdecznie dośc zapchanych, niepunktualnych i niepewnych busików. Jakby mieli pociąg od razu by się przesiedli.
@Artur Klimek: ok wyolbrzymiam, ale jeżeli chodzi o Rydułtowy to na tle powiatu jest to zaledwie jedno miasto. Co do uwalenia Wodzisławia to jestem pewien, że zamknięcie połączenia do granicy za kilka lat zakończy działalność kolei w Wodzisławiu. Chyba żeby stał się jakiś armagedon np benzyna zdrożała do 10 zeta (co kiedyś i tak nastąpi:). Pan Drabas już zaciera ręce bo czuje, że będzie powtórka z Żor. Co do Żor to oczywiście masz racę, ale połączeń ze stolicą województwa (oddalonego o ~40 km) nie ma, no i pozostały połączenia dzięki innym liniom kolejowym. W Wodzisławiu nie ma innych linii poza tą jedną...
jak zagląda coraz więcej klientów z czech na wodzisław to mogli by czesi się tym zainteresować kto wie może więcej połączeń i może tańsze by były tylko to też zależy od plk czy by się zgodziła np, linię 158 na odcinku chałupki wodzisław dać czechom
yo: Jak na razie kolei pasażerskiej nie ma tylko w Jastrzębiu Zdroju. W Żorach jest nadal coś kursuje, od nowego rozkładu przywracane są połączenia Rybnik - Żory - Pszczyna. Powiat Wodzisławski to chyba zbyt ogólnikowe słowo, nie sądzisz? W Rydułtowach kolej ma się ok i od nowego rozkładu nie ma cięć. I teraz temat Wodzisławia jako stacji końcowej. Czy się to utrzyma, nie wiadomo. Wiadomo jednak, że w Czechach do wielu małych miejscowości i miasteczek prowadzą linię i są tam stacje końcowe, jednak tam to jest norma i prędkości na liniach lokalnych są w granicach 80-100 km/h. U nas prócz stacji końcowych w uzdrowiskach (chociaż ta w Ciechocinku również była zagrożona) i w większych miastach, czy miejscowościach turystycznych, ciężko jest uświadczyć coś tak normalnego, czym jest stacja końcowa, np u naszych południowych, czy zachodnich sąsiadów. Nawet stacja w Jastrzębiu Zdroju, dużym mieście, nie potrafiła się utrzymać dłużej niż przez 4 lata, bo właśnie w 1997 pozbawiono ją połączeń z Wodzisławiem, czy Cieszynem p. Moszczenicę. Jednak tam nie było takiego ruchu towarowego jak u nas. Myślę, że nie umarła by wodzisławska stacja tak szybko. Ale kurcze, o czym ja piszę, przecież nie możemy dopuścić, aby Wodzisław stał się stacją końcową, może stać się stacją końcową dla niektórych relacji, dla TLK - tu się zgodzę, ale nie możemy dopuścić, żeby w kierunku Czech nie było pociągów pasażerskich. Już raz w historii zgodziliśmy się w 1997 roku, aby linia 159 przeszła do historii. Pociągów do Wisły nie ma do dziś...
Do Wodzisławia zaglada coraz wiecej klientow z Czech, gdyby bylo dobre połącznie z Bohuminem i Ostrawa oraz przystanek Wodzisław Centrum to mielibysmy nalot sasiadow za granicy. Czesi lubia jezdzic pociagami i sa tego nauczeni tam nikt nie likwiduje polaczen ani nie rozbiera torów
ja myśle że więcej połączeń do wodzisławia/chałupek było by wtedy gdyby tory były jeszcze w dobrym stanie i np, nie odcinanie przed 12 laty pociągów z gliwic wtedy to ruch był idealny
Prawda jest taka, że jeżeli uwalą linię do Chałupek, to za jakiś czas skończy się kolej w Wodzisławiu NA ZAWSZE!!! Już kursuje drabas i jak te ogryzki z Wodzisławia będą kiepsko skomunikowane to ludzie nie będą z nich tłumnie korzystać co spowoduje, że "wicie rozumicie ale to sie już nie opłaca" i po stu paru latach kolej w powiecie wodzisławskim przejdzie do historii. Tak samo było w Żorach, Jastrzębiu i coś mnie się zdaje, że przyszedł czas na Wodzisław. Co innego gdyby było połączenie z Czechami...
Drogi SR, swoją wypowiedź napisałeś tak, jakby z Rybnika do Wodzisławia szły wąskie tory i robisz wielkie halo, że trzeba będzie się przesiadać. Przesiadka to zwyczajna sytuacja na kolei, tak samo jak szynobus to normalny pojazd szynowy, jak skład wagonowy czy elektryczny zespół trakcyjny. Prawda jest taka, że jednak i z Raciborza i z Wodzisławia będzie bardzo mało bezpośrednich pociągów do Katowic. Bodajże jedna para będzie bezpośrednia co jest śmiechem na sali. Ale jeśli dadzą szybkie skomunikowanie, tzn. 2 minuty na przesiadkę drzwi w drzwi bez latania po peronie, to ok, takie coś zdaje egzamin, ale niestety pasażerowie polskiej kolei zniechęcili się do przesiadek, właśnie przez długie oczekiwanie na przyjazd kolejnego pociągu i szukanie pociągu po peronach. Kiedyś jadąc z Jastrzębia pociągiem do Katowic, prawie każdy kończył bieg w Orzeszu i była przesiadka na pociąg z Rybnika/Wodzisławia/Raciborza do Katowic. Wtedy było wszystko pięknie skomunikowane, pociągi przyjeżdżały na styk i ludzie sobie chwalili. Zresztą tamta władza wspaniale zniechęciła podróżnych do korzystania kolei właśnie przez całkowite nieskomunikowanie pociągów, ot taki przepis na uwalenie linii. Nie można też do jednego worka wsadzać Wodzisławia i Raciborza, bo Racibórz leży na dwutorowej, uczęszczanej linii kolejowej, ma więcej połączeń a w sezonie odjeżdżają z tamtejszej stacji dwa pospieszne pociągi (poza sezonem jeden). I teraz wspaniałe pytanie, dlaczego jeden TLK, na przykład do Łeby nie może odjeżdżać z Wodzisławia? Jesteśmy gorsi? Mamy o 10 tyś mniej mieszkańców i przez to można nas mieszać z błotem? Dlaczego to zawsze my musimy dojeżdżać do Rybnika i przesiadać się na TLK nad morze? Jest wiele pytań i mało odpowiedzi.
Poświęcasz czas na pisanie takich bzdur i myślisz że ktoś to jeszcze kupi... uważasz ludzi z SWD za nie potrafiących myśleć idiotów ? Toż nasi nieudolni wybrańcy wiele lat pozwalali Rybnikowi na rządzenie regionem i każdy dziś widzi jakie są tego skutki dla Rybnika a jakie dla innych miast. Jeszcze większe podporządkowanie całego regionu rybnickim interesom miałoby się okazać korzystne ? Daj sobie już spokój z tą nachalną propagandą. Potrafisz wznieść się ponad tą waszą bufonadę i zauważyć że połączenie Katowice - Bohumin jest naszą wspólną sprawą, na jej rzecz powinniśmy razem lobbować i współpracować po partnersku - i że można to robić bez niepotrzebnego zadzierania nosa i ciągłego twierdzenia że wam należy się więcej ?
bedzie w koncu ten pociag do Moskwy? Bo mial byc a jakos nic nie slychac
kompleksy to ty moze masz spowodowane małym przyrodzeniem....... jesteś gościu denny, nudny, pyszałkowaty i sam sobie siebie myslisz że jesteś pempkiem swiata , a w gruncie rzeczy używając tych samych sloganów (nie wiem nawet od jak dawna) pokazujesz jak bardzo też jesteś ograniczony .