Jan Zemło: Naprawmy to, co mamy, a potem rozmawiajmy o nowych drogach [WYWIAD]
Czytelnicy często pytają o nowe drogi, remonty starych i inwestycje drogowe w powiecie. Aby odpowiedzieć na te pytania, rozmawiamy z etatowym członkiem zarządu powiatu wodzisławskiego Janem Zemło.
Jan Zemło: Naprawmy to, co mamy, a potem rozmawiajmy o nowych drogach [WYWIAD]
Szymon Kamczyk. Zacznę od pytania, które często przewija się w komentarzach w portalu Nowiny.pl. Czy powiat wodzisławski od swojego powstania wybudował jakieś nowe drogi?
Jan Zemło. Żeby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, trzeba cofnąć się do roku 1999, kiedy w ramach reformy administracyjnej utworzono powiaty. Powiat wodzisławski otrzymał do administrowania ponad 200 km dróg o różnym stanie technicznym, różnych parametrach, w tym kilkanaście dróg o nawierzchni gruntowej lub utwardzonej kamieniem kopalnianym. Większość dróg nadawała się do natychmiastowego remontu i to właśnie wtedy na mój wniosek (jako dyrektora PZD), podjęto decyzję, żeby najpierw doprowadzić istniejące drogi powiatowe do stanu przejezdności, a w przyszłości, jak środki finansowe pozwolą, zacząć je modernizować. W większości sieć dróg powiatów przebiega przez tereny silnie zurbanizowane, z gęstą zabudową mieszkaniową. To ograniczało wtedy i ogranicza dzisiaj przeprowadzanie większych modernizacji, jak budowa chodników i ścieżek rowerowych. Jeżeli chodniki po zarurowaniu rowów można budować, to ze ścieżkami rowerowymi jest znacznie większy kłopot, bo trzeba by było zbliżyć się do budynków mieszkalnych. Ponadto sieć 200 km istniejących dróg powiatowych w zasadzie, moim zdaniem, jest wystarczająca. W takim przypadku jak Polder Buków, gdzie zlikwidowano miejscowość Kamień pod tworzenie zbiornika przeciwpowodziowego i wybudowano nową drogę wzdłuż wałów pomiędzy Bukowem i Odrą, była zasadność budowy takiej drogi.
A czy widzi pan jakieś nowe odcinki, które byłyby wartościowe do utworzenia?
Teraz z czasem byłaby potrzeba budowy drogi pomiędzy Skrzyszowską, a Piaskowską w Wodzisławiu Śl. po starym torowisku kolejowym, ale tu trzeba zaczekać na decyzję CPK.
Widzę, że pan też czyta komentarze na Nowiny.pl.
W zarządzie powiatu w tej kadencji resortowo zajmuję się drogami od 5 września, natomiast jest to temat, który towarzyszy mi od wielu lat. To mój konik. Oczywiście, że czytam komentarze i tutaj mogę powiedzieć w odniesieniu do niektórych z nich, że takie odcinki, jak np. Śląska, Ziołowa w Radlinie to odcinki życzeniowe, bo nie spełniałyby parametrów drogi powiatowej, a po drugie prowadziłyby przez pola, więc zrobilibyśmy drogę rolnikom, a wydalibyśmy miliony. Były też sugestie poszerzenia skrzyżowania ulic Matuszczyka i Radlińskiej, w miejscu, gdzie się korkuje. Niestety od osiedla XXX-lecia nie ma żadnej możliwości poszerzenia, bo droga idzie 5 m od budynku. Wykonanie pasa o szerokości 3 metry spowodowałoby, że jeździlibyśmy mieszkańcom pod oknami. Nikt by na to nie wyraził zgody. Z kolei na skarpie jest budynek, który należałoby wykupić, a przecież wysiedlenie mieszkańców do zawsze duży problem i perturbacje. Ulica Matuszczyka jest drogą miejską, a Radlińska powiatową, więc tu wymagane byłyby ustalenia pomiędzy administratorami tych dróg.
A czy to nie jest tak, że niektóre odcinki, które nie spełniają kryteriów drogi powiatowej, po prostu byłoby łatwiej przekazać gminom?
Ja przejmowałem to przy reformie administracji publicznej, kiedy (jak wspomniałem) powiat otrzymał 200 km dróg. Wtedy, w 1999 roku, PZD tworzył Jan Zemło i kilka osób w zakładzie drogownictwa przy Podhańskiej w Jastrzębiu-Zdroju. Dlatego, patrząc na inwestycje w te drogi, trudno byłoby teraz zrezygnować z niektórych, nawet trudnych odcinków.
Czy Droga Główna Południowa rozwiązałaby problem korkowania centrum Wodzisławia Śląskiego, czy te tematy się nie łączą?
W części tak, ale w moim odczuciu, a często jeżdżę po drogach, DGP rozwiąże problem tranzytu z Jastrzębia, może Rybnika, a na pewno z Raciborza. Z tego, co widzę na co dzień, kiedy głównie poruszam się między Wodzisławiem, Radlinem i Pszowem, w Wodzisławiu mamy przede wszystkim ruch samochodów osobowych, które w godzinach szczytu powodują zatory. Z drugiej strony przejrzałem nasze drogi, porównując je z sąsiadami. Np. w Raciborzu, mimo że ma rozbudowane ciągi drogowe i nową obwodnicę, są większe korki niż u nas. To pewnie wynika także z dużych zakładów, do których dojeżdżają pracownicy, ale przecież my też już za chwilę będziemy mieć bardzo duży zakład. Podobnie w Rybniku, na Wodzisławskiej zawsze są korki, mimo oddania do użytku odcinka drogi Pszczyna-Racibórz. Mimo że my narzekamy na korki w Wodzisławiu, nie są one jednak tak uciążliwe, kiedy pojedziemy do naszych sąsiadów.
No właśnie, ale sam pan mówi, że już niebawem, a nawet lada dzień, ruszy produkcja w zakładzie Eko-Okien w Kokoszycach. Zauważymy to na drogach, oj zauważymy…
To na pewno, dlatego jeden z węzłów Drogi Głównej Południowej ma być zlokalizowany w sąsiedztwie tego zakładu i całej strefy ekonomicznej. Ale tak, jak mówię, to będzie głównie rozwiązywało problem tranzytu i to dopiero, kiedy DGP powstanie, a to może jeszcze długo potrwać, bo według dokumentów, które otrzymałem, decyzja środowiskowa będzie mogła zostać wydana dopiero w 2025 roku.
Zmierzam do tego, czy będzie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu Pszowska-Młodzieżowa w Kokoszycach, co pewnie usprawni wyjazd z Młodzieżowej?
Dzisiaj mam pisma i nieoficjalne informacje, ale wiem jedno – nie ma obecnie w budżecie województwa śląskiego środków zabezpieczonych na 2024 rok na to zadanie, ani pod względem dokumentacji, ani realizacji. Uważam, że to można zrobić ścieżką „zaprojektuj i wybuduj”, bo kanały teletechniczne zostały tam wykonane przy ostatniej modernizacji. Jeżeli jednak nie zrobimy „pospolitego ruszenia”, akcji społecznej, jak miało to miejsce z ulicą Młodzieżową w Zawadzie i Kokoszycach, temat może ucichnąć. Potrzeba nam wsparcia posłów, senatora, radnych sejmiku, a być może także powołania zespołu społecznego mieszkańców. Przerabialiśmy już to i udało się z Młodzieżową. Mieszkając tutaj wiemy, że wyjazd pracowników z Eko-Okien w godzinach szczytu pogorszy to, co na tych skrzyżowaniach jest złe. Obecnie zator sięga szkoły w Kokoszycach i nawet dalej. Kierowcy szukają też bocznych dróg, jadą ulicami Oraczy, Pałacową. Najpierw spróbujemy formalnej ścieżki urzędowej, aby województwo zabezpieczyło w budżecie środki (z tzw. wolnych środków na 2024 rok). Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu Pszowskiej i Młodzieżowej jest niezbędna. Zarówno w zakresie odpowiedniej regulacji ruchu, jak i wykonania odrębnego prawoskrętu. Mieszkańcy są oburzeni, że zawężono wyjazd do jednego pasa. Z kolei specjaliści z Zarządu Dróg Wojewódzkich podkreślają, że to dla bezpieczeństwa, bo ciężarówka ustawiona do wyjazdu w lewo z Młodzieżowej, ograniczyłaby widoczność wyjeżdżającym w prawo. Sygnalizacja świetlna jednak ten problem rozwiąże.
Czyli pana zdaniem światła w tym miejscu w końcu będą?
Tak, będą. To kwestia czasu i determinacji mieszkańców. Mając na uwadze doświadczenia z ulicą Młodzieżową, mam już obeznane te ścieżki, bo w Zawadzie mieliśmy przecież o wiele trudniejszą sytuację. Sygnalizacja świetlna nie rozwiąże jednak do końca problemu, jaki będą generować godziny zmianowe w Eko-Oknach.
Wyjazdy są na Młodzieżową z ul. Rozwojowej, ulicą Olszyny do Młodzieżowej lub Pałacowej, a w drugą stronę ulicą Olszyny do Nowej i dalej do skrzyżowania z Wodzisławską. Jak usprawnić ten układ komunikacyjny?
Podsumowując, cały ruch będzie się obecnie odbywać drogami lokalnymi. Wystąpiliśmy do odpowiednich instytucji, aby uzyskać ze środków pomocowych 80 mln zł na skomunikowanie ruchu samochodów ze strefy ekonomicznej dalej, do autostrady. Mimo naszych wysiłków, kwota ta nie została nam przyznana. Wiemy natomiast z mediów, że 45 mln trafiło do powiatu raciborskiego. Wracając na nasze podwórko, wyjazd w kierunku parku będzie ograniczony do 12 t, więc nie będzie tam ciężkiego ruchu. Ale i tak w godzinach zmianowych wyjadą nam setki samochodów, na które nie będziemy mieć wpływu. Niestety, kokoszycka fabryka powstała bez układu komunikacyjnego i trzeba na to wielu milionów złotych.
Ile wydał powiat na remonty dróg w tym roku?
W tym roku było to ponad 40 mln zł. W tej kadencji od 2019 do dziś wydano ponad 101,1 mln zł, a w poprzedniej 52,2 mln zł. Dla mnie to przepaść, dwukrotnie więcej. To satysfakcja, że możemy dziś jeździć po takich drogach, jak Radlińska, Raciborska w Rogowie, 1 Maja w Gołkowicach czy odcinek z Pszowa do Syryni. Wracając do początku – pytania o budowę nowych odcinków, najpierw musimy naprawić i poprawić bezpieczeństwo tego, co mamy, a potem możemy myśleć o nowych drogach. Na pewno trzeba zacząć planować budowę nowych odcinków dróg w kontekście powstających stref gospodarczych i rozbudowy terenów przemysłowych. Powstające w gminach Plany Zagospodarowania Przestrzennego już to uwzględniają.
Komentarze
423 komentarze
ciekawy bardzo ciekawe spostrzerzenie z jednym ale cyt. Po to chyba wybieramy władze, żeby rozwiązywały
nasze problemy. koniec cytatu. Jeżeli piszesz o wyborze. władz, to wybierasz do sejmiku, wybierasz do miasta, wybierasz prezydenta, wybierasz do powiatu. Tyle dokonujesz wyborów do różnych szczebli samorządów. A oczekiwania masz tylko w stosunku do Jana Zemło? fakt, że sam Was do tego przyzwyczaił, bo rozwiązywał sprawy , miejskie , powiatowe i wojewódzkie . I za to powinien mieć szacunek a nie ataki.
Fghj - ok, dziękujemy za wyjaśnienia, ale co to mnie jako zwykłego mieszkańca obchodzi ?
Wszędzie ( prawie ) dookoła obwodnice - po to chyba wybieramy te władzy żeby rozwiązywały takie problemy, a nie że się nie da i już ( i to od kilkunastu lat ta sama śpiewka )
Na tym forum trwa spór czy drogi powiatowe / bo to nimi zarządza powiat/ powinny być przebudowywane czy budowane nowe . A przecież wiadomo, że wszystko zależy od pieniedzy. Porównywanie się do Rybnika nie na najmniejszego sensu bo Rybnik, Jastrzębie, Żory, zarządzają wszystkimi km kategoriami dróg od autostrad po drogi miejskie ponadto mają inaczej naliczane subwencje.
do tuka z 40tką to fakt ale tam stan nawierzchni jest taki, że tej 40stki bym nie ruszał, chodzi mi o tę 90tkę jeżdżę tam kilka razy dzienn i nie widzę tablicy koniec obszaru zabudowanego,
do górnik osiedle Tytki kończy się z boiskiem a ograniczenie się ciągnie do Głożyn
Benio 22 tematem są drogi powiatowe a nie miejskie w Wodzisławiu bo to duża różnica, jakie są miejskie nie wiem Kraszewskiego powiatowa jest fatalna.
tuka gdzie tam można 90 przy os. Tytki jest 40 i ok parkingi po obu stronach łata na łacie. ale gdzie 90 jak teren zabudowany.
Sukcesywnie to może zacząć od oznakowania na drogach powiatowych. Mianowicie jadąc od Pszowa aż do Głożyn obowiązuje prędkość 40 km/h a tą samą drogą s powrotem już 90km/h. Chyba że ma układ z niebieskimi żeby kasowali mandaty
Sieć dróg w Wodzisławiu jest wystarczająca i nie ma potrzeby budowy nowych odcinków. Głosy o korkach przesadzone. Stan dróg jest średni. Niestety cały czas jest dużo odcinków do naprawy.
Pan Janek to prawdziwy Jan z Zawady zawsze Zawadzianie mogą na niego liczyć.Tak trzymać.
Nie wiem co masz na myśli, że nie na winnych ja uważam, że są tylko każdy na swoim podwórku i w swoim zakresie, ktoś tu poniżej odniósł się kto za co odpowiada a i w artykule to jest. Tak więc wiemy jakie kto ma zadania i jak je realizuje.A , że Żemło wymyka się ze schematu to już inna bajka
Myślę, że tylko on może sobie na to pozwolić .
Doniżejj - czyli podsumowując Wasze wypowiedzi tak naprawde nie ma winnych zaistniałej sytuacji, i dotychczasowi włodarze miasta i powiatu mogą z podniesionym czołem startować do kolejnych wyborów,
Bo w końcu aktualna sytuacja komunikacyjna powiatu i miasta Wodzisławia jest splotem bliżej nieokreślonych przypadków i nikomu nie znanych sił.
Jeżeli miasto miało być inwestorem w imieniu ZDW to domagajmy się od miasta wyjaśnienia dlaczego kilkanaście lat zajmuje DGP i nie ma efektu. Jeżeli Urząd Marszałkowski odpowiada za sygnalizację na Młodzieżowej to też wymagamy mamy radnych sejmiku jeden został senatorem wymagajmy od tych których to jest obowiązkiem.
Tacy ludzie którym się chce to skarb dla mieszkańców, a zapewniam, że to duża rzadkość
Bo Jastrzębie też jest miastem na prawach powiatu jak Rybnik i Żory a Pawłowice przypuszczam, że skoro tam się DGP zaczynała i ZDW ten odciek sfinasowało ale wiedzy nie mam. A Racibórz miał Wosia i myślę, że wymógł na Generalnej Dyrekcĵi poprzez ministra, ale to też przypuszczenia.
GDDKiA - dziekujemy za informację, oprócz Rybnika tutaj również ktoś podał za przykład Racibórz, Jastrzębie a nawet maleńkie Pawłowice które również mają obwodnicę, Czy możesz nam naświetlić na jakich zasadach to działa w tamtych miastach ? Dlaczego na takiej zasadzie nie mogłoby działać w Wodzisławiu ?
Tyle tu piszemy o Rybniku, Rybnik jako miasto na prawach powiatu ma całkowicie innedochody z budżetu państwa większe dochody z podatku CIT I PIT i budżet Rybnika jest wielokrotnie większy. Ponadto zarządza wszystkimi kategoriami dróg od gminnych po autostrady i stąd te obwodnicę. A u nas każda droga ma innego właściciela.
dociekaw111 - dziekuję za informację, natomiast przyzna Pan że to nie jest odpowiedź na moje pytanie, Domyślam się że w okolicznych miastach działa to na podobnej zasadzie, a tam te obwodnice jakoś udaje się budować, Więc znów pojawia się pytanie, Czego brakuje aktualnym władzom miasta i powiatu ?
Polecam artykuły w Nowinach ostatni z 16 sierpnia 2023 CO dalej z Drogą Główną Południową. Wcześniej było kilka innych. Tam opisane jest krok po kroku kto za co odpowiada i jakie decyzję na jakich szczeblach zapadały. Nie ma tam ani powiatu ani Pana Zemły. Porozumienie z Urzędem Marsałkowskim na budowę DGP podpisało miasto Wodzisław Śl. Polecam artykuły Nowin.
Szacunek , Manu - jak myślicie Panowie, , czym może być spowodowany fakt że jednak ościenne miasta posiadają już obwodnice ? Żeby nie mówić o np. Rybniku który buduje już drugi etap obwodnicy ?
Czego Waszym zdaniem brakuje aktualnym władzom powiatu i miasta ? Konsekwencji, zaangażowania a może kompetencji ? co musi się zmienić żeby mieszkańcy Wodzisławia również mogli się cieszyć z nowych dróg i obwodnic ?
Chcesz alkomat, dobra rada pijesz nie pisz, piszesz nie pij.. Wbrew pozorom wiedza samorządowa nie jest nie do nauczenia, lecz żeby być skutecznym radnym trzeba umieć się poruszać w tych zawiłościach urzędniczych. Urzędnicy na co dzień zajmują się tym co radni muszą się nauczyć przez doświadczenie .. I to jest to jest ta sztuka.
Trzeba było raczej napisać: każdy sobie rzepkę skrobie, a zwłaszcza tacy "zwolennicy małych społeczności" których wielki Wodzisław uwierał, bo lubią wiochę. Zadzwońcie po milicję...
Może teraz zmieni się narracja i przejdziemy na bardziej cywilizowany rodzaj dyskusji , to trzeba pamiętać że każdy samorząd ma swoją autonomię i tak miasto , powiat, województwo nie są zależne jeden od drugiego. Dlatego za drogi wojewódzkie odpowiadają ZDW Katowice. za powiatowe powiat a miejskie miasto.
Tak jak napisałem wcześniej nie mam specjalistycznej wiedzy odnośnie obwodnicy. W/g informacji prasowych za budowę DGP odpowiada miasto , które na zlecenie Katowic przygotowuje projekty ./ źródło nowiny/ i tam powinnyśmy szukać informacji.
Szacunek - czy Pana zdaniem fakt że Wodzisław jakie jedno z nielicznych miast nie posiada obwodnicy, a otwarcie wcześniej zapowiadanej inwestycji Eko Okiem spowodowało paraliż miasta, świadczy o posiadaniu przez władzę odpowiednich kompetencji ?
A ja skąd mam wiedzieć kiedy kto jaką ma wiedzę. Ja reaguję na kłamstwa i obrażanie i niedocenianie wkładu pracy innych. Pan Zemło angażuje się skutecznie w rozwiązywanie spraw trudnych kiedy inni sobie nie radzą. I za to ma mój szacunek.
Szacunek - kiedy powiat oraz urząd miasta uzyskały informację o planowej inwestycji Eko okien ? Czy wiedząć o tym przedsięwzięliście Państwo jakieś środki ? Czy Waszym zdaniem te środki były odpowiednie ? Dlaczego Wodzisław Śląski jako jeden z nielicznym miast nie posiada obwodnicy ? Co z obiecywaną od lat Drogą Głowną Południową ?
Jeżeli tak ma wyglądać działalność młodych kłamstwa i obrażanie a zero kompetencji to ja jednak postawię na kompetencję doswiadczenie i skuteczność, oraz klasę i styl w zachowaniu.
To jest najlepsze podsumowanie. Jan z Zawady jest w obecnym zarządzie powiatu czyli tym wszystkim na co narzekacie współrządzi razem z Bizoniem, Newy, Kuczerą. Niektórzy są z PO czy KO. Czyli rządzi Wspólnota z Platufsami a do tego pan Hawel jest z nimi teraz co jest teraz kandydatem z Trzeciej Nogi (za Szkatułę co zmarł)... Nie wiem jaka tam jest średnia wieku ale wysoka. Głosować na tych ludzi to brak zmian w powiecie. No ale narzekacie a głosujecie na te wszystkie te same od lat komitety i ludzi.
Do niżej - gdzie jest nasza obwodnica ? od kiedy wiedzieliście że eko buduje fabrykę w kokoszycach i codziennie będzie przejeżdzać kilkaset tirów i samochodów osobowych i zablokują pół miasta - jaka była wasza reakcja na tą informację ?
Przecież twoim zadaniem jest kłamać i siać zamęt, obrażać, kłamać. To już nie jesteś mieszkańcem Kokoszyc. Przesadziłeś z tym obrażaniem.
350 wypowiedzi a my dalej nie wiemy gdzie jest nasza obwodnica, nie wiemy kiedy urząd wiedział że przyjdą Eko i zablokują pół miasta, tylko zgrabne omijanie sedna problemu i straszenie pozwami
I pomyśleć że podbni do was kandydaci a z Młodzieżowej . Szanowni kandydaci jest was dwóch z tych 2.0 jak wam nie wstyd nie dość , że nic dotychczas nie zrobiliście to jeszcze reprezentujecie środowisko hejterów i troli..Kogo wy reprezentujecie. Pozwalacie a może nawet sami obrażacie osobę która z waszymi sąsiadami bez waszego udziału rozwiązywała problemy.Może pani Kubica i pan Gołuch zabiorą głos.
Zawołajcie milicję no już. Dzwońcie beczcie płaczcie ale NIE pomoże wam to w tym że Jan z Zawady jest w zarządzie powiatu i obecnie rządzi nim..efekty mamy takie że jakie mamy czyli marne. Do tego wyprowadzają poradnię z Wodzisławia do Radlina. Przecież przenoszenie czegoś z Wodzisławia do Radlina to jest przeciwko naszemu miastu działanie. Głosować na takich możesz co najwyzej w wsi ale w Wodzisławiu to uwazam to za totalny obciach.
Jeżeli nie wiesz jak się zachować zachowaj się przyzwoicie. Widać dobre przykłady są im całkowicie obce.
Przekonaliście mnie do jednego ,koniecznie unikać różnych 2.0.
Po pierwsze nie kłamać bo nie sądzę, że jesteście kompletnie niedouczeni i nic nie rozumiecie kazano trolowac to robicie z całkowitym lekceważeniem faktów. Tu jest kilkadziesiąt wpisów jasno wyjaśniających co należy do województwa co do miasta a co do powiatu.Jeźeli nie trolujecie to wasza ignorancja jest porażająca z czym wy się pchacie do miasta czy powiatu, przecież wy nic nie rozumiecie. Teraz rozumiem że jak tu ktoś napisał całkowicie zarżneliscie radę dzielnicy XXX LECIA. tak skutecznie,że następnym razem nikt z was nie wszedł. Oczywiście kłamać i zmyślać jest dużo łatwiej.
Teemida - te wasze oskarżenia o hejt stają się po prostu śmieszne, Zamiast tego lepiej odpowiedzcie na pytanie które tu padło kilkadziesiąt razy - gdzie jest obwodnica ( przypominam że Rybnik buduje drugi etap, a swoją obwodnicę mają nawet Pawłowice ) i od kiedy wiadomo było że przyjądą Eko i zablokują połowę miasta ? Aha jeszcze - gdzie i kogo mogą oskarżyć kierowcy którzy przez niekompetencję rządzących codziennie są zmuszeni do stania w kilometrowych korkach
Hehe, lepiej cicho siedźcie i nie drażnijcie Pana Zemły, bo milicja już po was jedzie :P
MieszkaniecKokoszyc przecież twój wpis moim zdaniem podchodzi pod paragraf, obrażasz, kłamiesz zmieniasz fakty. Oczerniasz całkowicie z premedytacją a to wystarczy,żeby cię ujawnić i wtedy może się okazać, że takich kwiatków masz więcej. Panie Zemło proponuję zabezpieczyć ten wpis bo jeżeli nakłamał podszywając się pod społeczność kokoszycką to i oni oczernieni mogą dochodzić swojego dobrego imienia. Czas powiedzieć dość.
Dyskusja: