"Wąskie gardło" na trasie do Czech [WEBKRYTYKA]
W latach 2014-2016 wyremontowano linię kolejową 158 Rybnik Towarowy – Chałupki, najkrótszy i najszybszy łącznik z GOP i ROW do Czech. Od tego czasu jednak sporo rzeczy wymaga poprawy - pisze nasz Czytelnik.
"Wąskie gardło" na trasie do Czech [WEBKRYTYKA]
Kiedy przystępowano do remontu linii Rybnik-Wodzisław-Chałupki, pasażerski ruch kolejowy na odcinku Wodzisław-Chałupki był zawieszony. Remont uzasadniano tym czy jakieś pociągi pasażerskie powrócą na tą trasę. Podnoszone wtedy głosy miłośników kolei o tym, że na linii trzeba również odbudować mijankę w Czyżowicach, gdyż niebawem linia utraci przepustowość i zdolność trasowania nią kolejnych pociągów. Głosy te były jednak tłumione. PKP odpowiadało, że trzeba zobaczyć, jakie będzie zainteresowanie tą trasą wśród przewoźników i wtedy pomyśli się co dalej… Dziś po nieomal 10 latach wiemy, że chęć przewoźników do jazdy linią 158 przez Rybnik i Wodzisław do Czech jest ogromna. Koleje Śląskie, PKP Intercity, Leo Express, a wcześniej również PKP Przewozy Regionalne korzystali z tej linii po remoncie. Ponadto przewoźnicy towarowi równie chętnie wybierali ten najkrótszy łącznik z GOP i ROW do Czech i często można było widzieć pociągi z węglem, koksem, kontenery, platformy samochodowe itd. na tej trasie. Oczywiście oni są ostatni w kolejce i jadą tylko wtedy, kiedy to jest możliwe. W ostatnich latach za dnia jest to praktycznie bardzo trudne (z uwagi na ciągły ruch pociągów pasażerskich).
Nie jest więc tak, że to, co dziś jeździ linią 158 jest wszystkim, co może lub chce po niej jeździć. Chęci są dużo większe niż obecne możliwości. Linią chcą jeździć zarówno przewoźnicy pasażerscy, jak i towarowi, sęk w tym, że ma ona ograniczoną przepustowość. Wąskim gardłem jest odcinek Wodzisław-Olza, gdzie na całej długości między Olzą a Wodzisławiem jednocześnie może znajdować się tylko jeden pociąg. Dopiero gdy dojedzie on odpowiednio do Olzy lub Wodzisławia – może ruszyć w drogę kolejny. Powoduje to, że trasą tą nie można planować tylu pociągów (szczególnie towarowych, ale i osobowych) ilu chcieliby przewoźnicy.
Problem znany jest od kilku lat. Rozwiązaniem byłaby odbudowa mijanki (posterunku ruchu) w Czyżowicach, w połowie drogi między Wodzisławiem a Czechami. Wtedy przepustowość linii wzrosłaby niemal dwukrotnie. Można by wtedy zaplanować więcej pociągów zarówno osobowych, jak i towarowych, ponadto w istniejących obecnie rozkładach jazdy umożliwiałaby ona redukcję opóźnień i krótsze postoje.
Obecnie ze względu na oddanie do ruchu niebawem nowego przystanku Wodzisław Śląski – Centrum, fatalna już przepustowość LK158 jeszcze się pogorszy. Pociągi z Wodzisławia do Chałupek będą zatrzymywać się na nowym przystanku, co wydłuży ich przejazd do Olzy, a tym samym czas, kiedy kolejny pociąg będzie mógł przejechać linią. Ponadto możliwe, że ograniczona zostanie tam prędkość, co jeszcze bardziej obniży przepustowość linii 158.
Dziś dochodzi więc do paradoksów komunikacyjnych, kiedy pociągi towarowe ze stacji Radlin Marcel (KWK, Koksownia) do Czech jadą przez Racibórz 59 kilometrów, zamiast linią przez Wodzisław 23 kilometry! Pociągi nad polskie morze w jedną stronę jadą przez Racibórz, w drugą przez Wodzisław. Przepustowość na LK158 za dnia jest wyczerpana. Dziś już praktycznie nie widać tutaj pociągów z samochodami, kontenerami, węglem czy koksem.
Pociągi Kolei Śląskich i Intercity jadące w równych odstępach (6-7 minut za sobą) na długości całej trasy od Katowic do Wodzisławia - po dojedzie do Wodzisławia muszą się zatrzymać i czekać, ponieważ czas przejazdu z Wodzisławia do Olzy jest większy niż owe 6-7 minut. Oznacza to, że pierwszy pociąg musi dojechać do Olzy (co zajmuje jakieś 12 minut) po czym może ruszyć ten drugi, czekając niepotrzebnie w Wodzisławiu.
Wąskie gardło na trasie Wodzisław Śląski – Olza powinno być jak najszybciej zlikwidowane, a tym bardziej przy planach budowy CPK i dodaniu kolejnego węzła w Wodzisławiu już za kilka lat. Jednakże od czasu oddania linii w 2016 r. PKP PLK jak i Ministerstwo Infrastruktury nie kwapią się do poprawy przepustowości zatłoczonej LK158. Problemem jest również brak aktywności lokalnych polityków i samorządów w celu poprawy przepustowości LK158.
Pozostaje mieć tylko nadzieję, że ktoś w końcu uzna za zasadną odbudowę zlikwidowanej (nie tak w końcu dawno temu) mijanki w Czyżowicach i problem wąskiego gardła na międzynarodowej linii kolejowej do Czech częściowo zniknie. Obecnie linia ta jest sztucznie tłumiona, właśnie przez brak odbudowy wszystkich zaprojektowanych dawniej posterunków ruchu od Katowic do Ostrawy (a w sumie to tylko tego jednego posterunku ruchu – bo pozostałe, jak np. mijankę w Łaziskach Bradzie odbudowano). Smutne jest to, że w dobie prężnego rozwoju kolei w Polsce, inwestycjach którymi chwali się PKP za wiele milionów złotych, często na liniach z dużo mniejszym ruchem osobowym i towarowym, nikt nie znajduje czasu, chęci i pieniędzy dla odbudowania potrzebnej tutaj na LK158 mijanki. Patrząc na cały stan kolei w powiecie wodzisławskim zaczynam wierzyć w to, że Państwo Polskie to zadanie po prostu przerasta…
Zły stan infrastruktury kolejowej w powiecie wodzisławskim dopełnia obraz zarastającej samosiejkami stacji Wodzisław Śląski, na której nieczynnych jest obecnie wiele torów (8,10,12,14,16,18,20,26,28,30,32). Przynajmniej część z nich wymaga remontu i przywrócenia do ruchu. Czy brak remontu torów w Wodzisławiu Śląskim i brak odbudowy mijanki w Czyżowicach to przypadek? Chciałoby się w to wierzyć... W każdym razie, na działania poprawiające infrastrukturę kolejową w powiecie wodzisławskim na Górnym Śląsku wciąż czekamy.
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
508 komentarzy
Małe sprostowanie pierwsza kolej linowa KWK Anna była na stacje Rydułtowy, a do Niewiadomia na bocznica było z KWK Ignacy też linową kolejką.
Zresztą wszystko jest na SITG.
cocolino -Więc powinien wiedzieć że była autonomia Ślonsko nie II RP, powinień wiedzieć że wtedy kluczowo rola koleii to były Chałupki i Racibórz w naszym regionie, powinien wiedzieć że wtedy nie było JSW a szlak kolejowy na Jastrzębie już był z Wodzisławia.
Gagarin co do kolejki linowej Anny były 3 kolejki linowe.
Pierwsza była na stację do Niewiadomia.
Druga była do koksowni Marcel bo było taniej niż koleją.
Trzecia była zrobiona z pozostałości tych i służyła do wywozu kamienia na hołda w Głożynach.
Arteks to właściciel i redaktor w wydawnictwie w Rybniku kiery zajmuje się historią kolei i to akurat wie najprawdopodobniej.
Arteks, co ci sie popieprzyło w historii, tunel w rydach był budowany na potrzeby kopalni Szarlota ,obecnie rydułtowy, dopiero to dało połączenie z Rybnikiem, natomiast Anna wywoziła wagonikami podwieszonymi `węgiel na Marcel przez głożyny a dopiero później wybudowano szlag 192 do Syryni, łączący Olzę z Markowicami. Trafiało do Pawłowic bo towarowy był w budowie, nazwa towarowy była dopiero na przełomie lat 70 i 80. Nigdy na Śląsku nie było II Rzeczpospolitej, bo była autonomia, sezon szkolny się zaczoł, do szkoły a nie na piwo z menelami pod PKP!!!
@gamon - w sumie czemu nie... Na zachodzie często buduje się tunele w miejscach gdzie przebieg linii uniemożliwia zwiększenie prędkości. Np. obecnie Austriacy budują obecnie nową linię kolejową do Klagenfurtu (ok. 100 tys. mieszkańców) z bardzo długim tunelem po to aby... ominąć starą linię i skrócić czas jazdy pociągów. Tunel ma mieć ok. 32 km długości.
@gagarin - sporo pomyłek jak na jeden krótki wpis. Czy ty zgadujesz??? W latach 1922-1939 była II RP, Rybnik Towarowy istniał pn. Niedobczyce już przed wojną. W latach 60. dobudowano całą grupę KO i rozbudowano grupę PG, a nie jak napisałeś "dopiero 70. 80." Zwarte transporty węgla z jastrzębskich kopalń od początku trafiały do Pawłowic Górniczych, a nie do Towarowego. W Towarowym za to poza obsługą kopalń rybnickich oraz Rydułtów, Anny i Marcela, rozdysponowywano wagony pociągów zbiorczych i tworzono nowe pociągi mieszane w kierunkach: Mikołów, Żory, Racibórz, Wodzisław, Chałupki, Rybnik, Leszczyny, Tarnowskie Góry, Czarnolesie, Katowice Muchowiec. Wodzisław rozbudowano nie za Niymca tylko dopiero podczas budowy Kopalni 1 Maja którą otwarto w 1960. W Wodzisławiu nigdy nie było żadnych większych struktur kolejowych, nie było lokomotywowni podczas gdy Rybnik miał to wszystko, a nawet był siedzibą Dyrekcji Rejonowej PKP. Kolej do Rybnika dotarła w 1856, a do Wodzisławia w 1882 czyli 26 lat później(!) Wbrew temu co piszesz, Rybnik bardzo wcześnie pojawił się na mapach kolejowych np. przed Łodzią i przed otwarciem linii z Katowic w kierunku Warszawy tzw. "Wiedenki".
gamon -ostatnio tam przechodziłem po tych torach na Bierach na chołdzie i miałem wrażenie jak by coś tam przejeżdżało, chodzi o to że nie były aż tam mocno pordzewiałe, takie miałem wrażenie że trochę rdzy z torów ubyło, jak by pociąg tam przejechał, ale jest to też tor awaryjny, więc jak jakieś większe prace wykonują na Marcel-obszary, to wtedy też tam puszczają. Tam co chwilę są jakieś awarie, a to skład przeładowany i zdechnie na podjedzie a to trakcja się zepsuje. Najlepiej było jak wiadukt był w remoncie na Mariackiej i pociag na przejeździe stanoł.....
Arteks, w Rybniku Czy Wodzisławiu nigdy nie był II RP, bo była autonomia a nie II RP, ale nie ważne, ważne że Rybnik Towarowy to już lata 70-80 XX wieku i dopiero wtedy nabrały na znaczeniu za sprawą Jastrzębskich kopalń, ale za Niemca to większe znaczenie kolejowe to miało Wodzisław a jeszcze większe Chałupki i Racibórz za sprawą trasy Wiedeń-Berlin. Rybnik miał późno połączenie z Katowicami i Raciborzem.
żeby te łuki przebudować to nie wiem co by tam musieli zrobić? Chyba tunel drążyć...., ale na tych łukach przynajmniej od Obszar do Wodzisławia mogłoby być 80 km/h. Kiedyś coś takiego czytałem od gościa z PLK na jakimś forum.
A z innej beczki. Ktoś wie, dlaczego linią infra silesia z Marcela do Wodzisławia nic nie jeździ ostatnio? Czy to przez remont toru 22 w Wodzisławiu? Kiedyś jezdziło kilka składów z Marcela na Chałupki z koksem.
@aus - łuki jak na górskiej linii między Towarowym, a Marcelem. Trzeba by przebudować tę linię - co jest możliwe tylko musiałby być nacisk na PKP PLK. No i przebudowa byłaby możliwa po zakończeniu prac na linii 93 od Zebrzydowic. Masz świetnego kandydata z Wodzisławia który zrobił dobre rzeczy dla kolei w Wodzisławiu - Kiecę. Wczoraj w TVN pochwalono pomysł wodzisławskiej oświaty odnośnie reform w szkołach. Wodzisławska oświata to chyba jedyna rzecz w Wodzisławiu która nie została zdegradowana i dobrze funkcjonuje od lat. @ciociolino chcesz głosować na fanatyków z Konfederacji? Proszę bardzo, jest kandydat który interesuje się komunikacją i ma nazwisko które kojarzy się dobrze mieszkając na Śląsku - Fritz. @Don_C jak ci się jeździ z tablicą SRB i załatwia wszystkie sprawy w Rybniku? hehehe
Już niedługo wybory do sejmu a na wiosnę do samorządu. Jedni zostaną starzy inni przyjdą nowi.
Jednak ktokolwiek powie że nie trzeba rozwoju kolei czy budowy obwodnicy. Ktokolwiek powie że nie trzeba stadionu czy hali widowiskowej .Ktokolwiek będzie blokował budowę mieszkań itd będzie napiętnowany. Obojętnie czy to będzie tu na forum jakiś troll rybnicki czy to będzie wśród radnych bezradnych jakiś koń trojański rybnikers. Niech nie myślą że na wybory idzie się tylko po pieniądze i do koryta. Ma być rozwój na wielu płaszczyznach.
Jest nawet dwóch Krystian Kamiński i Krystian Pacholik niestety nie są u nas :(
Jak myślicie jest jakis jeden kandydat który na poważnie wziąłby się za modernizację kolei na odcinku Rybnik-Wodzisław-Chalupki? Przecież póki co nie chodzi o potężne inwestycje ale o naprawę tego co zniszczono podczas remontu Rubau/PLK w 2014 r.
Przy CPK drugi tor na 158 do Chałupek też będzie potrzebny jako objazdowa alternatywa dla cpk.
Arteks czemu jest tak niska prędkość na Rybnik-Wodzisław?
@ciociolino ale po cichu pominąłęś, że na innych kierunkach Rybnik ma 2 tory np. do Gliwic, do Czechowic i dalej Bielska lub Krakowa, do Kędzierzyna czy Raciborza więc zgodnie z twoją logiką - ktoś zauważył kiedyś, że to duże miasto i duży węzeł kolejowy! :D Do Katowic są jednotorówki ale przecież od Jaśkowic są dwie linie jedna przez Mikołów druga przez Tychy. Wodzisław ma dwa tory do... Rybnika - czyli najważniejszego dla siebie kierunku. :) To jakieś bzdury, że Rybnik chce kosztem okolicy podskoczyć do wyżej ligi bo Rybnik zawsze był ważniejszym i znaczniejszym miastem w okolicy (za Niemca, potem w II RP i w PRL która od Rybnika nazwała cały okręg). I to jest normalne w całym świecie, że zawsze jakieś jedno miasto pełni wiodącą rolę w jakimś regionie. Linia kolejowa Rybnik - Gliwice - to tylko kwestia czasu. Do niedawna osobowe nie jeździły też z Gliwic do Bytomia.
@gagarin - towarowe z Rybnika do Chałupek jadą dwutorowymi magistralami do Zebrzydowic albo do Chałupek przez Racibórz. Wyjaśnij o co ci chodzi "w złym zachowaniu Rybnika"??? Nie słyszałem nigdy aby władze jakiegokolwiek miasta decydowały o... tym którędy mają jechać kolejowe transporty towarowe. Kto według ciebie blokuje linię 158? Jeśli wiesz to czemu nie poprosisz o interwencję redakcji aby zajęły się takim "skandalem"? Wierzysz w to czy tylko powielasz jakieś bzdury? Do remontu linii 158 przyczynili się: parlamentarzyści z PO, władze powiatu SWD, władze Wodzisławia i władze Rybnika oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego - wszyscy z sukcesem wylobbowali remont tej linii. Natomiast pociągi dalekobieżne puszczono tędy ze względu na Rybnik co jest pozytywnym przykładem na to jak mniejszy może skorzystać dzięki większemu. :)
Tak działa kolej, jeśli jedną linię się blokuje, czyli 158 Rybnik towarowy -Chałupki, to cierpitakże kolej w Rybniku, przepustowość maleje, Rybnik staje się mniej atrakcyjny kolejowo, Rybnik tego niestety nie rozumie, lepiej mieć trzy trasy na Czechy niż dwie, bo mamy dużo kopalń do obsłużenia, a jak stare przysłowie mówi, "zgoda buduje nie zgoda rujnuje". Chyba że kolej zamienimy na TIRy i autobusy, bo zachowanie Rybnika do tego zmierza.
Drugi tor do Orzesza Jaśkowic jest spowodowany głównie dlatego, aby obsłużyć połączenia metropolitalne oraz linię do Jastrzębia, jakby władzą zależało albo rybnik był aglomeracją z pewnością byłyby dwa tory od Katowic do niego niestety jest zadupiem podobnym do Wodzisławia w tym, że próbuje kosztem pobliskich miast z regionu podskoczyć do wyższej rangi. Niestety nie da się skoczyć wyżej niż dupa. Jakby Gliwice czy Katowice w Rybniku widziały poważnego partnera to by i w Metropolii był i byłoby połączenie regularne kolejowe Gliwice-Rybnik.
A bajać możesz o wielkim Rybniku najlepiej w swoim szmatławcu.
@aus a po co ci przyjazd Pinokia do Wodzia? Jesteś miłośnikiem Collodiego? ;) Dzisiaj w TVN będziesz miał Kiecę. :)
@aus proszę ci... nie widzisz odjazdu TEKowców czy Dońcia? Linia 140 otrzyma drugi tor. Jest to wpisane do programu Kolej+ i wkrótce rozpocznie się realizacja. Odnośnie drugiego toru na 158 to przecież do "najważniejszego" miasta świata czyli Wodzisławia dochodzą dwa tory od strony Rybnika. Zobaczymy co politycy zrobią z CPK. Jeśli będzie realizowane to drugi tor z Wodzisławia do Chałupek nie będzie potrzebny, a jeśli będzie rezygnacja z CPK to wtedy można pomyśleć nad modernizacją 158, rozbudową do 2 torów i podwyższeniem prędkości.
Arek sam odjezdżasz, a twoje komentarze nie odnoszą się do tematu czyli linii 158. Moze napisz jak należy usprawnić ruch do "najważniejszego miasta w kosmosie i największego węzła w Polsce"? Jak poprawić ten jeden tor od strony Wodzisławia? Jak tam może być że do najważniejszego miasta świata Rypnika jest 1 tor od strony Czech ale i Katowic?
@Don_C - niestety peron ci odjechał... Twoje poglądy nie dość, że przeinaczone, wydziwaczone to jeszcze w dodatku w dużej mierze odrealnione... W Wodzisławiu to pierwszy zakład pracy który powstaje chyba od lat 50.(!!!) Kiedy w innych miastach zajmowano się rozwojem firm, w Wodzisławiu dochodziło do rozbiorów... Zwróć uwagę, że podczas kiedy duże miasta są interesujące dla różnych inwestorów także z nowoczesnych te w tym takich które liczą na wykwalifikowaną kadrę - Wodzisław stawia na... montownie, tak samo jak Żory. A przecież mamy 2023 rok! Z handlem też się niewiele zmieniło i Wodzisław nie ma dużych sklepów tylko takie jakie przyciągają... małe miasteczka. Wspomniałeś o Panattoni - największym operatorze logistyki w Europie. Czemu wybrali Gliwice, Sosnowiec, Żory, Rybnik i Gorzyce - a nie Wodzisław? A wiesz czemu tak twoim kolegom zależy na rozwoju kolei w Wodzisławiu? Bo obecnie można świetnie zarobić jako naczelnik, maszynista, elektryk czy dyżurny ruchu. Koledzy trochę zazdroszczą Rybnikowi bo u nas sporo miejsc pracy na kolei. :)
@gagarin - bazylika w Rybniku jest wyższa niż Kościół Mariacki w Krakowie. :) Budowla godna miasta. Małe kościoły faktycznie się nie wyróżniają wysokością tak jak np. Gorzyce, Wodzisław, Rydułtowy.
Ale innych miast powiatowych pinokio nie widzi? Taki jest prawy i taki sprawiedliwy?
Bo tam jest druga Częstochowa - pomnik porozumień jastrzębskich i próbuje oczarować ludzi, ale ci mają go dość
Pinokio dzisiaj znowu pielgrzymował do Jastrzębia. Który to już raz? Jakby innych miast prawy i sprawiedliwy premier nie doceniał? Mogli zabrać pinokia na stację kolejową w Wodzisławiu Śląskim, zobaczyłby jak wygląda infrastruktura kluczowej linii miedzynarodowej po 8 latach rządów PiS.
W końcu naprawiają przejazd kolejowy na dk78-lk158 w Wodzisławiu - dziwi że do tej pory brak tam wiaduktu drogowego nad linia kolejową międzynarodową a do tego drodze krajowej z dużym potokiem samochodów, a będą eko okna to jeszcze większy ruch będzie.
bierzcie się kandydaci na (p)osłów do pracy za tą mijanka,za remont stacji w Wodzisławiu bo będziemy sprawdzać co robicie a czego nie. Takiego nieróbstwa jak wśród osoby z pkp odpowiedzialnej za stację kolejową w Wodzisławiu to chyba nie ma w całej Polsce. W normalnym kraju taki kierownik czy dyrektor plk, który nawet wykosić i opryskać torów nie potrafi powinien wylecieć niezależnie od tego jaki rząd i partia rządzi.
Kilku dużych inwestorów zauważyło że Rybnik (jak tu niżej też @gagarin i inni zauwazyli) pasożytuje na reszcie okolicy. Stąd też ostatnie wielkie inwestycje są w naszym powiecie co wprawia takich Arteksow w szał stąd trolling na wszystkich forach w okolicy. Panattoni Gorzyce czy Ekookna gigant do tego przeniesiony z Rybnika i rozbudowany In Post. A będą kolejne i kolejny szał trolli.
@Arteks- tyle wam zostało że robicie podchody pod kolej czy pod szpital żeby jeszcze coś zniszczyć. Tak jak ci pisałem jednak się pozmieniało bo kiedyś był media markt i tłumy tam jechały bo innego sklepu nie było. Teraz te centrum stoi puste właściwie nie wiem czy jeszcze istnieje. W W Sl od tego czasu postawili 3 duże sklepy z elektroniką. Jest po jednym w Pszowie czy Radlinie. Tak samo z Lidlami itd. Tylko wiochmeni i mongoly jeżdżą jeszcze do SR żeby tacy jak ty i podobni ich opluwali.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Brawo Arteks, w końcu zrozumiałeś i potwierdziłeś, najwyższy macie kościół, bo tak jest na każdej wsi, że najwyższy zawsze jest kościół, oto obraz Rybnika, jako wsi, domy w centrum a nad nim kościół, najwyższy i żaden wieżowiec go nie pokona, bo na wsi sie wieżowców nie buduje.
@ciociolino pyknie, zobaczysz. Wyższa Szkoła Medyczna nie powstała jeszcze... tylko z powodu konfliktu marszałka z władzami PiS ale to się może zmienić już po wyborach. Studia powinny być w głównych ośrodkach, a według planów i strategii wojewódzkich jednym z nich jest Rybnik w którym są zlokalizowane ośrodki Politechniki Śląskiej i Uniwersytetu Ekonomicznego. Tymczasem w Wodzisławiu w szpitalu zawieszono... oddział chirurgiczny. ;) Wodzisław upada powoli ale sukcesywnie. Co ciekawe Wodzisław wcześniej wykończył szpital w Rydułtowach. Teraz cały powiat ze złamaniem... jedzie do Rybnika.
Tak bardzo Rybnik wojował, że liceum medyczne wykończył w Wodzisławiu, bo sam chciał mieś studia w rybniku, ale nie pykło i dobrze. Studia powinny być w głównych ośrodkach Gliwice, Katowice, a nie na prowincji - zadupiu, bo gwarantuje to wysoki poziom i jakość, a nie mierność jaki jest w Rybniku
tiny.pl/ccbnn
@Arteks widać żeś chory. Pierwszy urząd mówisz? Pierwszy szpital za Niemca w Rybniku? Coś słabo bo w Wodzisławiu już w średniowieczu były. Widać Rypnik opóźniony w rozwoju, uczył się od Wodzisławia co budować.
@gagarin dlaczego w SWD, SJZ, SZO nie ma takich obszernych i wysokich obiektów wysokich jak w Rybniku jak bazylika, TZR, Focus, ZUS, Sąd Okręgowy, dworzec kolejowy, kamienice na Kościuszki, gmach Politechniki, biurowiec K1, parking wielopoziomowy. Bo... to obiekty godne miasta wojewódzkiego lub lidera Okręgu Rybnickiego. :DDD Wszystko u sąsiadów takie malutkie, małomiasteczkowe, przeciętne...
@Don_C - 20 lat temu Wodzisław miał Odrę, chwalono się też szpitalem... Wtedy jeszcze byłeś mieszkańcem Wodzisławia. Marzono o jakimś wielkim rozwoju. Czas to niestety brutalnie zweryfikował. Jest w zasadzie tak samo podczas gdy Rybnik bardzo poszedł do przodu przez ostatnie 20 lat - tak samo jak i wcześniej.
@cocolino - czyli będą 4 pociągi z Wodzisławia/Rybnika do Warszawy. Czy to jest jakaś porażka? Gliwice mają 3, a Bielsko-Biała 4. Wydaje się, że to optymalna ilość. Poza tym w przyszłości pojawią się przewoźnicy prywatni. To tylko kwestia czasu. RegioJet Praga-Przemyśl ma tak dobrą frekwencję, że na niektóre dni nie ma ani jednego wolnego miejsca w całym składzie! I to praktycznie bez żadnej reklamy.
@gagarin rybniczanie nie muszą jeździć aby poczuć miasto bo mają swoje z placami, deptakami, parkami, gmachami, urzędami. To SJZ, SWD, SZO aby poczuć miasto muszą przyjechać do Rybnika i większość z nich bardzo sobie to ceni. Rybnik był ważnym miastem powiatowym już... za Niymca. A Niemcy nie dawali byle komu takich uprawnień. Pierwszy szpital, pierwszy urząd, pierwsza duża stacja kolejowa, pierwsza szkoła średnia - wszystko za Niymca w Rybniku podczas gdy "sztuczne" twory otrzymały to samo kilkadziesiąt lat później w PRL z powodu rozwoju kopalń, a nie z powodu ważności. Jest różnica nie?
Aglomeracja zrobiła swoje, Rybnik nie ma szans do aglomeracji Katowickiej, Rybnik jest to sztuczne miasto, gdzie ludzie młodzi jadą do Katowic aby poczuć miasto, połączenia koleją jest dla nich zbawieniem, więc Rybnik musi jechać do Katowic, aby zobaczyć jak wgląda miasto.
Blisko 20 lat temu wypowiedziałem wojnę rybnickim trollom. Wtedy napinanie mieli łatwe bo otworzyli pierwszy duży sklep z elektroniką dla idiotów czy pierwszego Lidla. Teraz duże sklepy z elektroniką są w każdej miejscowości i multum marketów czy parków handlowych. Teraz już tylko największe janusze tam jeżdżą po cokolwiek. Ale wzięli się na sposób żeby wycinać połączenia czy żeby sąsiedzi nie mieli kasy biletowej to przyjadą. Trzeba im wypowiedzieć kolejną wojnę. Ale nie tylko trollom rybnickim ( co siedzą na wszystkich forach) ale także wszystkim od radnych bezradnych po posłów. Każdemu co nie będzie dbał o rozwój naszego powiatu!
@cocolino czepiasz się parlamentarnej dynastii andegawenskiej a może tak szanowna jednynka pisu z Rybnika o te połączenia by powalczyła, piechniak piechoczek czy piecha jak mu tam....? ;)
rybnik przez swoje pazerniactwo jest juz caly zakorkowany i na kolei i na drogach.