Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

Kolej w Jastrzębiu za 76 mln zł. Jest podsumowanie analizy

22.09.2017 13:11 | 84 komentarze | dam

Podziemny dworzec kolejowy pod Rondem Centralnym i dojazd do Katowic w czasie 58 minut. Tak miałaby wyglądać linia kolejowa w Jastrzębiu-Zdroju. Są to wnioski z analizy, której tematem były szanse odtworzenia kolei w mieście.

Kolej w Jastrzębiu za 76 mln zł. Jest podsumowanie analizy
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Miasto wraz z partnerami z Czech otrzymało w 2016 roku dotację na przygotowanie analizy dotyczącej odtworzenie linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju. 22 września w Urzędzie Miasta podsumowano przygotowany dokument. Koszt odtworzenia kolei miałby opiewać na 76 mln zł.

Jednym z podstawowych warunków odtworzeniu linii kolejowej było skomunikowanie Jastrzębia z Katowicami i to w czasie nie dłuższym niż 60 minut. Według analizy warunek uda się spełnić, bo pociąg ma dojechać do stolicy województwa w 58 minut.

Zaplanowano trzy linie:

  • Katowice (przez Pawłowice, Strumień, Chybie, Pszczynę, Tychy, Katowice Ligota)
  • Hawierzow (przez Pawłowice, Strumień, Zebrzydowice, Karwinę)
  • Wisła (przez Pawłowice, Strumień, Chybie, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Zdrój)

Stacja główna miałaby być zlokalizowana pod ziemią, pod rondem centralnym. Na pobliskim dworcu autobusowym miałoby się znajdować centrum przesiadkowe Park&Ride. Na lokalizację stacji rozważany jest również Zdrój. Przystanki znajdować się mają pod Rondem Centralnym, w Bziu i na ulicy Granicznej.

Kolejnym etapem jest poszukiwanie źródeł finansowania. Miasto chce zwrócić uwagę głównie na środki unijne. Główny głos będą tutaj miały jednak władze województwa, ponieważ to one będą starać się o pieniądze na ten cel.

- Powrót kolei do Jastrzębia jest realny, opłacalny i sensowny. To wykazała nasza analiza. Trudno na początku się w to wierzy. W swojej pierwszej pracy byłem współautorem studium wykonalności dla pomorskiej kolei. W zasadzie średnio w ten projekt wierzyliśmy. Wtedy zaczynaliśmy kreślić linię kolejową, a w tym momencie już ta linia jeździ - mówi Michał Wolański, który zajmuje się realizacją projektów transportowych i jest autorem analizy dla kolei jastrzębskiej.

Szersza wypowiedź Michała Wolańskiego: