Kolej w Jastrzębiu za 76 mln zł. Jest podsumowanie analizy
Podziemny dworzec kolejowy pod Rondem Centralnym i dojazd do Katowic w czasie 58 minut. Tak miałaby wyglądać linia kolejowa w Jastrzębiu-Zdroju. Są to wnioski z analizy, której tematem były szanse odtworzenia kolei w mieście.
Miasto wraz z partnerami z Czech otrzymało w 2016 roku dotację na przygotowanie analizy dotyczącej odtworzenie linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju. 22 września w Urzędzie Miasta podsumowano przygotowany dokument. Koszt odtworzenia kolei miałby opiewać na 76 mln zł.
Jednym z podstawowych warunków odtworzeniu linii kolejowej było skomunikowanie Jastrzębia z Katowicami i to w czasie nie dłuższym niż 60 minut. Według analizy warunek uda się spełnić, bo pociąg ma dojechać do stolicy województwa w 58 minut.
Zaplanowano trzy linie:
- Katowice (przez Pawłowice, Strumień, Chybie, Pszczynę, Tychy, Katowice Ligota)
- Hawierzow (przez Pawłowice, Strumień, Zebrzydowice, Karwinę)
- Wisła (przez Pawłowice, Strumień, Chybie, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Zdrój)
Stacja główna miałaby być zlokalizowana pod ziemią, pod rondem centralnym. Na pobliskim dworcu autobusowym miałoby się znajdować centrum przesiadkowe Park&Ride. Na lokalizację stacji rozważany jest również Zdrój. Przystanki znajdować się mają pod Rondem Centralnym, w Bziu i na ulicy Granicznej.
Kolejnym etapem jest poszukiwanie źródeł finansowania. Miasto chce zwrócić uwagę głównie na środki unijne. Główny głos będą tutaj miały jednak władze województwa, ponieważ to one będą starać się o pieniądze na ten cel.
- Powrót kolei do Jastrzębia jest realny, opłacalny i sensowny. To wykazała nasza analiza. Trudno na początku się w to wierzy. W swojej pierwszej pracy byłem współautorem studium wykonalności dla pomorskiej kolei. W zasadzie średnio w ten projekt wierzyliśmy. Wtedy zaczynaliśmy kreślić linię kolejową, a w tym momencie już ta linia jeździ - mówi Michał Wolański, który zajmuje się realizacją projektów transportowych i jest autorem analizy dla kolei jastrzębskiej.
Szersza wypowiedź Michała Wolańskiego:
Komentarze
84 komentarze
Drabas zablokuje inwestycje stracił by na taborze, Podobno stawia już dom dla swojego nienarodzonego dziecka.
Jak to policzyłeś? Pokaż swoją analizę kosztów.
Przed wyborami to jastrzębianom nawet wybudowanie lotniska będą obiecać .A obiecać to nie grzech .
70mln nie wystarczy na podziemny dworzec
Kto wylicza te koszty? 70 mln to chyba koszt stacji kolejowej. Miliard przynajmniej.
Pogadajcie z JSW na KWK Zofiówka poz. 580 w rejonie nieczynnym \"E\" to okolice naszego blokowiska na Katowickiej a to wasze \"centrum\". Były tory potem w kierunku rejonu \"F\" Tam podczas budowy kopalni Zofiówka i Pniówek było połączenie tych że kopalń a z Pniówka macie już do Pawłowic kilkanaście metrów. Tak oto by powstało metro jastrzębskie bo nic innego tu nie wyjdzie i tylko kasa wywalona w błoto dla pociotków to projektujących.
Tylko do Wisły-Obłaziec. Dalej nie dojedziesz rozebrane mosty i naprawa infrastruktury kolejowej
.
Miasto bez kolei i dobrej komunikacji miejskiej to nie miasto ,tej kolejki nam brakuje...
Nie wierzę za chińskiego boga że będzie kiedykolwiek zrealizowane , przynajmniej nie w tym stuleciu.
Co te urzędasy piją że mają takie fajne pomysły.Szkody górnicze do Pawowic nie do przeskoczenia!!!
Nie, w najlepszych latach pociąg do K-c jechał 1.5 h, najwolniej na odcinku Jastrzębie Górne - Pawłowice, niewiele szybciej z Pawłowic do Żor. Potem już jechał normalnie, a z Żor do Orzesza to nawet wręcz ekspresowo. A kolej do Zebów przez Strumień to bzdurne się wydaje, już lepiej pociągnąć nitkę do Zdroju, a dalej do Ruptawy przez tereny po KWK Moszczenica, linią Jastrzębskiej Spółki Kolejowej Niestety ta linia była solidna, bo przecież budowana dla towarowych, ale niestety też została zlikwidowana.
\"oko\" nic się nie pomyliło , wiem jakie są plany . Piszę o faktach które miały miejsce . O zlikwidowanej trasie kolejowej . Zdajesz sobie sprawę jaka jest odległość do Zebów z J-bia , istniało połączenie . Teraz proponują ci jechać pociągiem przez Pawłowice - Strumień niezłe kółeczko , szybciej z kijkami emeryci dojdą , niż Ty pociągiem . Założę się że nigdy z tego nie skorzystasz .
Przy tych szkodach jakie są na tych trasach nie ma szans na dojazd w godzinę do K-wic , w najlepszych latach po remontach trwało to 2 godziny minimum . Do Żor pociąg jechał 1 godz . To już w tym czasie jak do nas kursował pociąg elektryczny . Technologia idzie do przodu , można to osiągnąć ale szkody górnicze będą jeszcze bardzo długo .
Super pomysł kwota dziwnie mała po mojemu to tylko kwota modernizacji dla Jastrzebia czyli do stacji bzie a co dalej pewnie gmina Pawłowice musiałaby modernizowac do węzła magistrali oby nie bylo jak z obwodnicą jastrzebia ktora jest ogniwem trasy pszczyna raciborz jastrzebie i pawlowice wykonaly plan a swd ciagle w fazie projektu tak wiec jastrzebie wykona prace ale do katowic w 58 minut bedziemy jazdzic w 2030
A co z ludźmi, którzy wybudowali domu przy zlikwidowanych torach, wypłacicie odszkodowanie czy mają im pociągi pod oknami jeździć? Chory pomysł.
Proszę zakończyć tę propagandę sukcesu. Nikt nie pozwoli na hałas w centrum miasta w celu sukcesu wyborczego.
tik tak - linia ma \"biegnąć\" dawnym szlakiem z kierunku bzia i pawlowic do ulicy Granicznej i dalej \"nową\" nitką do centrum !!! Tam nigdzie nie ma nowych domow, za to są gigantyczne zapadliska, niecki kopalniane !!! Pomyliło ci sie cos w głowie z dawnymi szlakami kierunek Zeb-y
Janecki by wybudował, ale główna stacja w Bziu :)
Droga Główna Południowa kosztowała 280 mln złotych, która dla przeciętnego jastrzębianina jest w ogóle nie potrzebna. Droga ta służy wyłącznie mieszkańcom SWD, aby mogli szybciej dostać się do pracy do Jastrzębia. Wiec kolej w Jastrzębiu musi być!!!!!
Jak pod rondem centralnym? Tunel/komore chcą drążyć?
Ale dzisiaj sypnęło pomysłami inwestycyjnymi....... OWN -ok, darmowa komunikacja dla samochodziarzy - ok, a teraz kolej do Katowic - też ok. Nic tylko się cieszyć bo nawet plany otwierają możliwości przed mieszkańcami, integrują ich wokół wspólnego celu. Brawo dla Prezydent Jastrzębia-Zdrój. Ktoś zaczyna mieć plany na naszą zaściankowość. Dopisuję się z rodziną do pomysłu żeby zostawić p. Kaszę i pis na bilbordach a ludzi z pomysłami dającymi nadzieję do Rady Miasta.
Najśmieszniejsze jest to, że my jastrzębianie płacimy podatki na kolej a nie możemy z niej korzystać. Do dzieła włodarze, bo czekam na pociąg do Wisły.
Rewelacja!!!!!!! Nie wierzę. Pociąg do Wisły.
Około 10 lat temu zwinęli tory do Zebrzydowic , kilka lat temu zdemontowano mosty . Ludzie wykupili działki przy samym torowisku , wybudowali domy , trakt zarośnięty drzewami samosiejkami . Dziś planujemy budowę kolei , taki urok naszego gospodarowania . Jestem za koleją oczywiście , ale zobaczcie do czego prowadzi niegospodarność , w tym przypadku PKP i brak działań UM w tamtym okresie . Dziś wystarczyłoby wyremontować , wyciąć drzewka poprawić nasypy , a trzeba zaczynać od \"0\" ZERA
Janecki wybudował kawiarenkę z Zdroju za prawie 1,5 miliona ! To \"inwestycja\", która zwróci się miastu ... nigdy ?
Kolej w Jastrzębiu ? Ambitny i konkretny pomysł, ale skąd na to kasę???
Przez Żory mogłoby być chyba szybciej, jest linia Pawłowice - Żory (w złym stanie), nie ma już linii Żory - Orzesze (mimo, że była w bardzo dobrym stanie i pociągi tam jechały najszybciej), ale Orzesz - Katowice po remoncie (trasa z Rybnika)
Za rok są wybory samorządowe to mi to pachnie kiełbasą wyborczą hehehehe
Okej, okej. PO została założone w 2001 roku. Ogiegło rządził miastem od 1994 do 2002. Ale w PO w tamtym okresie nie był. Więc nie przypisuj mu że przydomku \"Ogiegło z PO\" bo wtedy jeszcze takiego nie było. W PO był zdaje się od 2010 roku a więc długo długo po swoim rządzeniu. Widać musisz przypisywać komuś łatkę partyjną bo bez tego nie potrafisz merytorycznie rozmawiać.
Fajnie z tego co pamiętam na tym rondzie miała być dyskoteka ;) Takimi makietami się chwalono . Czyli podziemny dworzec nad którym będzie dyskoteka . Nieźle wykombinowali .
Droga Prezydent , Drodzy Radni , nie zapominajcie w tych obietnicach o nas , mieszkańcach sołectw .
Obiecajcie nam np. kanalizację . Mamy XXI wiek od 14 lat jesteśmy w UE do 2015 mieliśmy mieć aglomeracje skanalizowane , z końcem 2018 miasto będzie płacić kary . To wszyscy mieszkańcy dorzucą się do tych kar z podatków .
Zegar tyka tik tak tik tak
Było, było Od 2001 PO jest w sejmie. Potem to on radnym był z PO w latach 2010-14.
Ale byla poprzedniczka po czyli unia wolności unia demokratyczna itd
@Ginter gdy Ogiegło rządził to nie było jeszcze nawet PO...
Kolej zniszczono za Ogiegły z PeŁO nie za Janekiego nieuku
Najpierw wydają pozwolenia na budowę domów w bezpośrednim sąsiedztwie z liniami kolejowymi, a potem chcą odbudowywać kolej!!!
Bliskość parkingu? Pod LeClerkiem można parkować. Moim zdaniem ważniejsza jest bliskość przystanku autobusowego czyli w tym przypadku dworca autobusowego. I to jest fajnie wymyślone. Jak ktoś ma auto to sobie pojedzie do Katowic autostradą raczej niż podjecie na pociąg. Tak mi się wydaje. Jakby tam obok jeszcze powstało to centrum handlowe to by się nam fajnie rozrosło centrum. Ktoś wie jak sie ma sprawa z tym centrum w strefie centrum? Podobno utknęla w sądzie z ekologami.
Pod Alejami mądralo. Zrozumiał czy nie ?
Jesli owa kolej zawinie do centrum po pasażerów a następnie zabierze pasażerów do Katowic to gratuluje i trzymam kciuki za inwestycje.
A gdzie te tory by biegly?? Po alei
Zastanawia mnie cel lokalizowania tej stacji pod rondem.
Kluczowe wydaje sie bliskosc parkingu i stacji. Lokalizacja pod rondem podnosi koszty budowy stacji i ogranicza wielkosc parkingu. Wokol przeciez tyle nieuzytkow.
Ta cala analiza to sztuka dla sztuki prawdopodobnie.
Bardzo dobrze. Dobra inicjatywa. Wierzę, że to też Pani Prezydent uda się zrealizować. Wspieram i jeszcze raz wspieram.
Za janeckiego kolej zniszczono, za..........wybudują naprawdę chore.