W Skrzyszowie mówią "nie" dla szybkiej kolei CPK
W środę 4 marca w Skrzyszowie odbyło się zebranie poświęcone konsultacjom w sprawie proponowanego przebiegu linii nr 170, będącej tzw. szprychą nr 7 kolei dużych prędkości, która ma prowadzić od granicy państwa w Łaziskach w kierunku Jastrzębia-Zdroju i Chybia. Ma ona połączyć nasz region z Centralnym Portem Komunikacyjnym w Baranowie pod Warszawą. Uczestnicy zebrania byli dość jednogłośni - nie chcą kolei na terenie gminy.
Na zebranie przyszła spora liczba mieszkańców Skrzyszowa, a także Krostoszowic i Podbucza. Na sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej w Skrzyszowie zebrało się około 250 osób, jeśli nie więcej.
Zastępca wójta Godowa Tomasz Kasperuk (wójt Mariusz Adamczyk nie mógł być obecny ze względu na chorobę) przypomniał, że Spółka CPK poddała pod konsultacje społeczne trzy warianty przebiegu linii 170. Uczestników spotkania naturalnie najbardziej interesował przebieg linii od granicy państwa w Łaziskach w kierunku Jastrzębia przez Skrzyszów, Krostoszowice i Podbucze.
Kasperuk przypomniał o piątkowym spotkaniu samorządowców z pełnomocnikiem rządu ds. CPK Marcinem Horałą. - Propozycje przebiegu linii są bardzo wstępne. Ani nie uwzględniają ukształtowania terenu, ani Miejscowych Planów Zagospodarowania Gmin, ani zabudowań istniejących w terenie. Wstępne stanowisko Urzędu Gminy w Godowie jest negatywne w stosunku do wariantów zielonego i niebieskiego. - Wariant zielony jest nie do zaakceptowania, bo biegnie w pobliżu szkoły w Skrzyszowie, a także konieczne byłoby wyburzenie wielu budynków między ul. Szybową w Krostoszowicach a autostradą A1. W wariancie niebieskim największym problemem jest to, że linia kolejowa podzieliłaby to sołectwo na pół, a wiemy co to oznacza, bo mamy tu autostradę, i także nie obyłoby się bez przesiedleń. Teoretycznie najmniej problemów sprawia wariant pomarańczowy - powiedział zastępca wójta, dodając jednak, że ten wariant omija planowany w Jastrzębiu dworzec i w efekcie mieszkańcy naszego regionu nie mieliby w pobliżu dworca, z którego mogliby wsiąść do pociągów CPK. Dodatkowo na ten wariant nie zgadza się Jastrzębie.
Tomasz Kasperuk powiedział też, że urząd gminy najbardziej skłaniałby się ku wariantowi pośredniemu, tj. będącemu połączeniem wariantów pomarańczowego i jasnoniebieskiego. Taki wariant (na slajdach - patrz galeria zdjęć - pokazanych podczas zebrania oznaczony kolorem ciemnoniebieskim) byłby zdatny dla gminy, a jednocześnie nie omijałby centrum Jastrzębia. - O ile gmina mogłaby taką propozycję złożyć - zaznaczył Kasperuk. Powiedział też, że w poniedziałek 2 marca w Urzędzie Gminy w Godowie, odbyło się spotkanie radnych i sołtysów, którzy wyrazili swoją opinię na temat proponownych wariantów przebiegu linii nr 170. Ci zaproponowali, żeby linia biegła w zupełnie w innym miejscu tj. śladem dawnej, zlikwidowanej już linii nr 159 z Wodzisławia do Jastrzębia (wariant na slajdach - patrz galeria zdjęć - oznaczony kolorem czerwonym). Przy czym ten wariant docierałby do granicy państwa w zupełnie innym miejscu niż warianty poddane pod konsultacje przez Spółkę CPK. A ponadto przechodziłby przez Godów, co nie byłoby zapewne obojętne dla mieszkańców tej miejscowości.
Uczestnikom zebrania najbardziej nie podobał się wariant zielony, biegnący wzdłuż autostrady. - Ta trasa w ogóle nie powinna być brana pod uwagę, bo przedzieli Skrzyszów na pół - powiedział jeden z mieszkańców, za co otrzymał oklaski.
Przewodniczący Rady Gminy w Godowie Antoni Tomas powiedział do zebranych, że od ich stanowiska będzie zależeć to, jaki kształt będzie miała uchwała rady gminy, która ma zostać podjęta na nadzwyczajnym posiedzeniu zwołanym na piątek 6 marca i przesłana do Spółki CPK. - W tej uchwale zostaną zawarte uwagi mieszkańców - powiedział Tomas. Mieszkańcy mieli ostatecznie głosować między wariantem pomarańczowym a tym zaproponowanym przez radnych i sołtysów, roboczo nazwanym jako wariant czerwony (tj. biegnący po dawnej LK 159).
Na to jednak zgody nie wyrazili sami zainteresowani. Kilku mieszkańców stwierdziło, że kolej dużych prędkości oznaczać będzie niesamowitą uciążliwość ze względu na generowany przez nią hałas. - Mieszkałem obok linii TGV. Nie dało się spać. Jeśli pozwoli się u nas na kolej dużych prędkości, to w Skrzyszowie nie da się żyć - stwierdził jeden z mieszkańców. A inny zaproponował: - Skoro mamy głosować nad dwoma wariantami przebiegu linii kolejowej, to zgłośmy jeszcze jeden wariant, taki, że tej linii tu nie chcemy.
Sołtys Skrzyszowa Roman Marcol odpowiedział, że takie postawienie sprawy może być dla gminy niebezpieczne. - Jeśli nie wyrazimy zgody na kolej, to będzie to dla nas najgorsze rozwiązanie. Bo zrobią ją wówczas po swojemu - przestrzegał sołtys Marcol. Podobnego zdania był wójt Kasperuk. - Jeśli będziemy wszystko negować, to wówczas nie będą nas traktować poważnie. Musimy wybrać wariant dla mieszkańców najbardziej znośny - powiedział Kasperuk, dodając, że niektóre samorządy, np. Jastrzębie, wydały już swoją opinię, mimo kłopotów, jakie budowa linii oznaczać będzie dla mieszkańców. - To projekt unijny, nie zablokujemy go - zaznaczył Tomas.
Za to radny Jacek Kołek stwierdził, że skoro mieszkańcy nie chcą linii kolejowej w gminie, to należy to w uchwale rady gminy uwzględnić. - Skoro mieszkańcy są przeciw tej linii, to i rada gminy powinna być przeciw. Może wówczas zostanie podjęta decyzja, że naszą gminę kolej ominie. A jeśli nie będziemy mieć wyjścia, to wtedy będziemy się zastanawiać nad takim wariantem, który dla gminy będzie oznaczał najmniejsze zło - powiedział Kołek. I to ta propozycja spotkała się z aprobatą zdecydowanej większości uczestników zebrania.
A w czwartek 5 marca o godz. 18.00 w Łaziskach, w remizie OSP odbędzie się kolejne zebranie poświęcone linii 170 CPK.
Komentarze
56 komentarzy
@Zenek_Białas Jastrzębie jest tak dziwnie położone, że zawsze wszędzie jeździło się okrężnie. Sam zobacz - drogowo do Katowic naokoło przez Pawłowice lub A1 na około przez Mszanę, Knurów, kolejowo - do Bielska przez... Cieszyn, do Katowic przez... Pawłowice-Orzesze lub przez Chybie-Pszczynę. Od zawsze mieszkańcy narzekali na kulejący transport ale władze się tym specjalnie nie przejmowały.
Tu masz symulację jazdy po wszystkich możliwych liniach (oprócz CPK ):
http://tek.wb.pl/jz/2019-03-19_sym_jk.pdf
Tu masz pomysł TEK na CPK (czas przejazdu możliwy to 30 minut z Jastrzębia)
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/1828439977286759
Za to ja widzę brak czytania ze zrozumieniem tego co podałem poniżej, bo tam wszystko jest, a poziom twoich wypowiedzi jest równy gimbazie.
Cocolino, miałeś kiedyś mapę w ręku? Widziałeś kiedyś żeby ktoś z Jastrzębia jechał do Katowic przez Wodzisław? Co miałeś z geografii, jeżeli w ogóle chodziłeś na geografie?
Skrzyszów kiedyś już został podzielony na pół A1. Jak budowano autostradę też protestowali, a teraz nią jeżdżą. Obłuda. Narzekać jakie to słabe połączenia kolejowe, ale je blokować. Obłuda. Brakuje słów na ludzką głupotę.
TEK bazował po części na projekcie PLK. Moim zdaniem jeśli robiłaby ten projekt PLK takiej głupoty by nie zrobiła. Tam chociaż część ludzi to inżynierowie, którzy od lat mają doświadczenie z koleją, a nie pociotki i ludzie z nadania oraz rodzina zatrudniona od władzy bez wiedzy jak w CPK co można było zauważyć planami, które lepiej dzieci w przedszkolu zrobiłyby.
@SJZ jeśli mam być szczery to TEK jest jednak bardziej racjonalne niż to co zrobili ludzie z CPK projektując linie przez środek Bzia czy Baranowic.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Uwaga! forum opanowało niezależne biuro projektowe kolejnictwa TEK :):)
Tu jest dużo pism w którym ukazujemy obie możliwości:
http://tek.wb.pl/jz/2014-09-04_tek_czt(st).pdf
http://tek.wb.pl/jz/2017-03-23_tek-sjz.pdf
http://tek.wb.pl/jz/2017-11-17_tek-ki.pdf
http://tek.wb.pl/jz/2018-01-23_tek-mi.pdf
TEK zawsze wskazywał dwie trasy Jastrzębie-Wodzisław LK 159 i 875( modyfikowaną). Na pewno tańsza w odbudowie jest LK159, bo cała jest za to LK 875 trzeba przebudować, gdyż jest już częściowo zarezerwowana pod drogę główna południową dodatkowo gmina Godów sprzedała działki na byłych hałdach gdzie szła linia oraz, żeby w WIlchwach był przelot musi być modyfikacja przez Mszanę.
Tu też kilka możliwości jest np obok potoku mszańskiego czy iść po północnej stronie ulicy turskiej za domami po czym przebić się niedaleko urzędu gminy i obok BP przejść nad A1 i do Jastrzębia - ale to już przy dokładnym wytyczaniu trasy należy ocenić, który wariant lepszy itd
Cocolino pamiętasz jak kiedyś pisałem Ci, że najlogiczniejszą
trasą do Jastrzębia jest stara trasa Ik875. Pisałem wtedy, że być może trzeba by ją lekko skorygować. Szkoda, że już wtedy nie mieliście takiego stanowiska bo w paru przekonywaliście mnie, że to zły pomysł. Dużo rzeczy tu zostało napisanych i po pierwsze trasa zaproponowana przez CPK w dużym stopniu utrudni i zwiększy koszta wydobycia w kopalni Bzie-Jastrzębie, KWK Pniówek i Zofiówka- Borynia. Panie wielebny, pracowników JSW mieszkających w Jastrzębiu jest sporo więcej niż te 4 tysiące, poza tym nie zapominaj jeszcze o tych , którzy pracuja w firmach górniczych i około górniczych. Po drugie szkody górnicze sprawią, że koszta utrzymania linii kolejowej będą dużo wyższe a prędkość będzie stopniowo obniżana aż do jej ponownego wyremontowania. Bez względu jak linia pójdzie przez tereny Jastrzębia to i tak będzie musiała iść przez tereny Gminy Godów, dlatego nie piszmy, że tej linii nie potrzebujemy albo, ze mieszkańcy jej nie potrzebują. Linia jest potrzebna tylko niech będzie po szlaku, który jest najkorzystniejszy dla mieszkańców.
Pamiętaj że na każdego pracownika zatrudnionego w JSW przypada 5 poza którzy mają utrzymanie wiec jeśli padnie JSW to Jastrzębie będzie drugim Wałbrzychem, a miejscowości na około podobnie dostaną rykoszetem.
A co do kopalni Skrzyszowie był budowany szyb w Skrzyszowie niestety głupie decyzje po 1989 (głownie Suchocka) kazała zlikwidować KWK Moszczenicę i wydobycie pól Gołkowickich. To samo zrobiono z Morcinkiem i Majem, gdzie był węgiel koksujący.
Akurat kopalnie mieszkańcom Jastrzębia, są niepotrzebne. Na 22 tys pracowników JSW, tylko 4 tys to jastrzębianie. Podejrzewam, że przy likwidacji JSW, to cały powiat SWD i SRB zostanie wyludniony.
Zróbcie referendum czy chcecie mieć kopalnie w Skrzyszowie, też wszyscy będziecie przeciw. Później zróbcie referendum czy chcecie pracować na kopalnii i mieć emerytury górnicze, wszyscy będziecie za, pod warunkiem że kopalnia nie u was.
@chope 250 na takim spontanicznym spotkaniu to rewelacyjna frekwencja. Zazwyczaj w takich konsultacjach związanych ze zmianami w planie lub nowymi inwestycjami uczestniczy 10-20 osób. A temat się dopiero rozkręca. Widocznie nikt nie chce "umierać za Jastrzębie" i jakaś racja w tym jest. Bo jeśli dla Jastrzębia kolej była taka ważna to mogli sobie jej nie dać zamknąć. Dziwi również, że w PRL kiedy hołubiono takie ploretariackie miasta nie zbudowano nowej linii.
Radny Jacek Kołek stwierdził, że mieszkańcy gminy nie chcą linii kolejowej w gminie. Ciekawe na jakiej podstawie, skoro w gminie mieszka prawie 14 000 osób, a na spotkaniu było ok 250, co stanowi niecałe 2% ludności gminy, chyba, że przeprowadził jakieś referendum ??
@cocolino wreszcie napisałeś coś mocnego i mądrego! Też uważam, że CPK kłóci się z przyszłością górnictwa w Jastrzębiu. I ciekaw jestem co na to związkowcy z JSW. Jeśli jakakolwiek wersja CPK poprowadzi przez pola górnicze - to można się spodziewać za 15 lat zakończenia eksploatacji górniczej w tym rejonie. Warto abyś jakieś pismo skrobnął do central związkowych JSW bo oni są zajęci sobą, walką o stołki i zarobki - a nie zdają sobie sprawy z tego, że CPK mógłby oznaczać koniec górnictwa w Jastrzębiu. A odnośnie waszych projektów to nie ma możliwości zrealizowania tego przez Wilchwy i przez Godów. Ten przez Wilchwy wydaje się sensowniejszy. @Oberwator_R koronawirus co najwyżej może doprowadzić do krachu gospodarczego i to na całym świecie. A jak dojdzie do krachu to w tyłek dostanie nie tylko budowlanka, hutnictwo, koksownictwo ale też górnictwo na całym globie. Na giełdach już są spadki największe od lat.
Jeśli przeprowadzą CPK przez Jastrzębie to grozi szybsze wygaszenie kopalń JSW na terenie Jastrzębia i Pawłowic oraz nierentowność z uwagi na koszty utrzymania linii CPK - szkody górnicze.
Przykład KWK JAS-MOS i A1 - filar pod A1 uniemożliwił fedrunek tego regionu oraz brakiem dostępu pod filar szybu KWK 1 Maja, Szyb III gdzie kopalnia mogła mieć wydobycie na kolejne 10 lat i więcej.
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?ie=UTF&msa=0&mid=1O6FXdT1eEevRCOwo69hdBI5Cv5c&ll=49.96705369207162%2C18.5508191848686&z=14
TakMyślę (93.179. * .35) Muszę cie rozczarować. Komisja Europejska wpisała koks na listę 27 strategicznych dla unii surowców, więc kopalniom jastrzębskim likwidacja nie grozi.Co więcej spodziewam się reanimacji europejskiego hutnictwa "dzięki " koronawirusowi który zagraża produkcji i importowi stali potrzebnej krajom unijnym.
A ja myślę, że wszystko się sprowadza do absolutnie tragicznego planowania przestrzennego, które dopuszcza zabudowę na byłych terenach rolniczych przez co te wsie jak Skrzyszów, Gołkowice czy Godów ciągną się kilometrami w każdą ze stron i dosłownie na każdym zadupiu ktoś mieszka. Problem dotyczy w zasadzie całej Polski na wschód od Odry - już od Raciborza jedzie się na zasadzie "Wieś - kilka kilometrów pól i łąk - kolejna wieś" i w czymś takim nie byłoby protestów, bo w łatwy sposób można ominąć wszelkie zabudowania. No niestety, ale urzędnicy nie myślą o takich kwestiach tylko lekką ręką większość terenów gminy przeznaczają na zabudowę w MPZP.
Linia przez Wodzisław jest linią gdzie wykorzystuję się dotychczasową stację jeśli władze nie chciałyby nowej stacji na Wilchwach. Stacja w Wodzisławiu ma dużą grupę towarową tu schemat trochę nieaktualny ale zawsze coś którą można zaadaptować pod szybką kolej itd.
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/thumb/3/39/Wodzislaw_Slaski.png/3200px-Wodzislaw_Slaski.png
Zawsze mówiliśmy od dwóch liniach miedzy Wodzisławiem a Jastrzębiem lk159 i lk875 i tak samo jest ona zaznaczona na 5 stronie. Jako TEK nie skreślamy linii lk159 Wodzisław-Jastrzębie!.
Jedynie kto bardzo chcę ją wymazać oraz linię lk170 na Zebrzydowice to władze miasta Jastrzębia i gminy Godów gdyż umoczyły 24 mln złoty na głupie ścieżki a teraz okazuje się żeby łatwo szło odtworzyć linię czy to Jastrzębie Zebrzydowice-Cieszyn czy Wodzisław-Jastrzębie na ich śladach.
przecież jastrzębia za chwilę nie będzie,pozamykają kopalnie więc po co tam przystanek,po co tam kolej?
@cocolino wybacz ale co tam jest do czytania? Z tydzień temu umieraliście za linię Wodzisław-Godów-Jastrzębie, a dzisiaj już zapomnieliście o tamtym i tworzycie na Wilchwach stację większą niż w Wodzisławiu. Jesteście tak samo oderwani od rzeczywistości jak ci z CPK którzy wymalowali kreski przez pola wydobywcze JSK i środek gęsto zaludnionych miejscowości.
https://drive.google.com/open?id=1bV1QdhGRzV-nYTxXvXTAbh856UrkFfpD
Rozumiem, że stacją węzłowa Waw / JasZdr miałaby być dawna KWK1-Maja, do której jest możliwość doprowadzenia dawnych lokalnych linii? Ale co z tą jatką, jaka się rozpęta w kierunku Marklowice, Świerklany, Boguszowice, Kłokocin? Przecież tam też jest dywanowa zabudowa mieszkalna. Potem, przyznaję, znowu jest idealnie, aż za Orzesze.
Schemat ideowy spoko. To racja, że prosta linia to ideał dla szybkich prędkości, a kolej lokalna (i nie tylko), wożąca po regionie, może również zwozić pasażerów w określone logistycznie węzły zespolone takiej idealnej "szprychy". Mam jednak wrażenie, że Twoja (Wasza) propozycja, po przeniesieniu na mapę terenu (konkretne przełożenie) skończy się analogicznym buntem, czyli tym samym, tylko w wykonaniu innych grup wystraszonych mieszkańców.
No i na te wzniesienia pomiędzy Waw, a JasZdr to chyba bez tuneli się nie obejdzie? Jak ma na to wyskoczyć naziemna linia z poziomu doliny Odry / Olzy?
Waluśkow proszę cofnyć się do podstawówki tam ci wytłumaczą co to linia prosta:
https://drive.google.com/open?id=1pTkNbU40PieepYBpgvxRcnRivDMPoBuP
A tu schematycznie pokazane jak to powinno wyglądać:
https://drive.google.com/open?id=1wyg-1NQjY2mR0DBj9J71Yq7sFQGTZuT5
Panowie z TEK najwyraźniej kpią sobie z mieszkańców Jastrzębia, działając wyraźnie tylko w interesie Wodzisławia. I piszę to jako osoba postronna nie mająca interesu w tym przedsięwzięciu. Ci "entózjaści kolejkowi" powinni częściej brać do ręki mapę i linijkę. Ja dzisiaj tak zrobiłem i na trasie Katowice-Ostrava, w idealnej lini prostej jest Jastrzębie i Żory.
KUKUnaMuniu
Szybka kolej Katowice-Bogumin-Ostrawa powinna być idealnie w linii prostej mieć około 70 km a nie blisko 100 jak przez Jastrzębie. Tu widzę Wilchwy bo są idealnie w linii prostej.
Za to linia lokalna Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice(Cieszyn-Wisła) ma wystarczającą prędkość od 80-120 gdzie po prostu obsługując przystanki co około 2-3km nie masz szans więcej osiągnąć.
a odcinek miedzy Wilchwami, a Jastrzębiem masz szanse osiągnąć w 5-10 minut.
Za to z Cieszyna przez Jastrzębie do Wilch i dalej przez szybką kolej do Katowic tak skrócisz czas jazdy z około dwóch godzin do godziny wiec jest to rewelacyjny czas!!
cocolino, czy na starych liniach kolejowych nie istnieje za wiele "wąskich gardeł", aby te ślady naprawdę mogło posłużyć do rozwoju szybkich kolei? Ja odnoszę wrażenie, że lokalne dojazdówki (typu szynobusów i małych jednostek) powinny na starych liniach furczeć, aż miło, ale szybka kolej?
Jastrzębie nigdy nie było na przelocie kolejowym Katowice-Ostrawa za to szła linia autobusowo-kolejowa Gliwice-Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie-Cieszyn-Wisła i to należy jak najszybciej odtworzyć.
W Planach TEK jest to ujęte.
@luxveritas jak na razie to nikt się nie godzi na to aby poświęcać się dla Jastrzębia. Zachodzi typowe podejście "co nas obchodzi to, że Jastrzębie nie ma kolei". I po części jest to społecznie uzasadnione. Nawet w twoich Żorach jest identyczne zachowanie ludzi i władz. Nikt nie chce słyszeć o nowej linii kolejowej która zaburzyłaby wiele obszarów czyż nie? Jastrzębie musi szukać innych możliwości niż odrealnione CPK.
Ludzie, sami padamy ofiarą tego, że łazimy od pokoleń po urzędach i staramy się o to, żeby nam każde pole przekwalifikowali i dali wuzetkę na domek w terenach rolnych, a to dla mnie, a to dla wnusia, a to na sprzedaż. Jak wygląda zabudowa wsi na zachód od Odry, a jak u nas? Sami sobie ukręciliśmy bat na przyszłość. Pomyślcie, że ktoś będzie jeszcze potrzebował wymienić w końcu wysokoprężne sieci gazowe, linie wysokiego napięcia, itd. Kogo to wina, że każdy się ryje bezmyślnie na obrzeże wsi, bo "widokowe działki"? A potem dołączają do niego kolejni miłośnicy taniej działki, w spokojnej okolicy i dramat gotowy. jak nie kolej, to wam otaczarnię asfaltu albo dzikie wysypisko urządzą. Nie bójcie się, o wiele więcej idei potrzebuje miejsca do uciążliwego działania i to nie jest koniec, a początek zabaw za waszymi płotami. Przez centrum Skrzyszowa maja tą kolej przepchać? Przecież na szkody wysokich kategorii tego nie przeniosą. Może na palach, nad autostradą? Jakby tuskoidy myślały, to rezerwy terenowe można było częściowo z autostradami sklecić, ale za nich wtedy myślał Berlin.
haha jaki hejt goroli z jebia :D
W w tych TEK-ach to marnujecie swój talent i zapał.Skrzyknąć się tu z forum Nowin i razem utworzyć Biuro Konstrukcyjno-Projektowe specjalność - projektowanie LK ,przez Wodzisław. Hahah marzyciele, a czy TEK ma już wstępne opracowanie przebiegu pierwszego Hyperloopa Z Wrocławia do Warszawy, oczywiście przez Wodzisław ?
Jako żorzanin, stwierdzam że TEK to kosmos i oderwanie od rzeczywistości w czystej postaci. Ich głównym celem jest zwiększenie potoku ludzi przez Wodzisław, dla ratowania wodzisławsko-rybnickich kursów, kosztem jastrzębian, dokładając im dodatkowe 20 min więcej jazdy do Katowic. Za chwilę wymyślą żeby z Jastrzębia do Bielska jeździć przez Wodzisław.
Przeczytałem dokument dwa razy i moje zdanie jest niezmienne. Prehistoryczne wizje, zupełnie oderwane od aktualnego rozmieszczenia ludności, miejsc pracy i przepływów ludności. Wodzisław główną stacją brama itd, moje pytanie po co? kto jeździ do Wodzisławia? Miejsc pracy brak, wodzisławianie masowo pracują w okolicy, centrów handlowych brak. Jastrzębie ma lobbować za linią do Wodzisławia by przejechać do Katowic w czasie 1.30 minut? To jest niby alternatywa dla 40 minut samochodem? Od razu zanaczam TEK nie ma co liczyć na poparcie takiego projektu, nikt w Jastrzebiu nie jest zainteresowany takim pomysłem a lobbing jest mocny by Jastrzebie podłaczyć do szybkiej kolei. Ja wiem, że mieszkańcom powiatu wodzisławskiego to się może nie podobać, tak samo jak nam sie nie podoba ten strumień samochodów SWD rozjeżdżających nasze drogi i trawniki.
Dla krytykujących pomysł TEK i wyśmiewających że niby dwie trasy itd. To widać, że niestety nie przeczytał całości i głupoty plecie ponieważ to są dwie możliwości tak samo jak CPK dało 3 możliwości.
A tak nawiasem mówiąc proszę zobaczyć sobie stary pomysł PLK, który jest bardzo zbliżony do pomysłu TEK i na pewno nie biegł przez Jastrzębie wydłużając trasę o około 30 km!
Rozwiązanie jest bardzo proste i bardzo tanie. Przecież połączenie kolejowe pomiędzy Wodzisławiem a Jastrzebiem funkcjonowało jeszcze do 1995 roku. Nie trzeba nikogo wysiedlac ani wykupywac żadnych gruntów. Nie trzeba niwelowac terenu, robic wykopow czy nasypow. Wystarczy zlikwidowac ściezke rowerową i sprawa zalatwiona. Zastanowmy sie co jest wazniejsze dobro mieszkancow czy 5km sciezki rowerowej.
Kolej u nas? Po moim trupie! jeszcze wymyślili...trasa obok mojego domu.. niech sobie to we Warszawie budują gdzie są przyzwyczajeni do głośnego ale nie na wsi!!
@cocolino czy należy rozumieć, że TEK proponuje budowę aż dwóch linii CPK?Jedną nitkę przez Wodzisław, drugą nitkę nie przez Wodzisław? Jedziecie jeszcze bardziej na bogato od PiS.