Anna Hetman: Kolej tak, ale nie kosztem mieszkańców
Władze Jastrzębia-Zdroju oraz Godowa w piątek 28 lutego spotkały się z Marcinem Horałą, wiceministrem infrastruktury i pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Było to merytoryczne spotkanie, którego celem było ustalenie szczegółów przyszłej inwestycji kolejowej.
Anna Hetman: Kolej tak, ale nie kosztem mieszkańców
Jak zaznaczył wiceminister, Jastrzębie-Zdrój to największe z polskich miast bez połączenia kolejowego i jedno z pierwszych, które mają połączyć z siecią kolejową nowe odcinki linii dużych prędkości.
- To jest pierwszy dodatkowy etap konsultacji. Ostatecznie może zdarzyć się, że zostanie wybrany jeden z proponowanych przebiegów, albo jakiś nowy. Chcemy teraz przekonsultować to z mieszkańcami, aby później, kiedy ruszy już właściwy etap inwestycyjny, w pogłębionych, właściwych konsultacjach mieć rozpoznane najważniejsze kolizje, konflikty - podkreślił już podczas konferencji prasowej Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Władze Jastrzębia-Zdroju stoją na stanowisku, że zaproponowany przez Centralny Port Komunikacyjny komponent kolejowy związany z powstaniem w Polsce lotniska centralnego jest programem potrzebnym zarówno dla rozwoju regionalnego, jak i strategii ogólnokrajowej.
- Odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem, a stolicą województwa i resztą kraju zapewni pełny i zrównoważony rozwój miasta pod względem komunikacyjnym, społecznym i gospodarczym - zapewnia Anna Hetman, prezydent Jastrzebia-Zdroju. Przywrócenie połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską jest jednym z programów strategicznych miasta Jastrzębie-Zdrój uwzględnionym w Strategii Rozwoju Miasta do roku 2020, a plany jego przywrócenia są efektem wieloletnich prac, działań i współpracy przedstawicieli jastrzębskiego samorządu na wszystkich jego szczeblach. Spośród trzech propozycji CPK władze miasta rekomendują przebieg linii kolejowej Nr 170 po śladzie starej linii Nr 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju do granic miasta, wzdłuż Autostrady A1 do późniejszych uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Uchwałę intencyjną w tej sprawie podjęli w czwartek (27 lutego) jednogłośnie jastrzębscy radni.- Niniejsza rekomendacja zapewni optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170 w Jastrzębiu-Zdroju, minimalizując tym samym możliwe negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania na trasie zaproponowanego przez CPK odtwarzanego połączenia kolejowego - wyjaśnia prezydent i dodaje, że w tej sytuacji istnieje konieczność dalszych szerokich konsultacji prowadzonych przez podmiot odpowiedzialny za powstanie połączenia kolejowego w Jastrzębiu-Zdroju, czyli przez Spółkę Zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym z mieszkańcami, podmiotami gospodarczymi, samorządem miasta Jastrzębie-Zdrój oraz wszystkimi innymi stronami zainteresowanymi przebiegiem trasy kolejowej nr 170.
Proponowany przebieg linii kolejowych w Jastrzębiu-Zdroju i na terenie gminy Godów (zaktualizowane):
Ludzie:
Anna Hetman
Radna miasta Jastrzębie-Zdrój, była prezydent miasta
Komentarze
13 komentarzy
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@cocolino Jastrzębie istnieje tylko dzięki górnictwu więc masz rację budujemy szybką linię CPK i wyłączamy z eksploatacji kilka dużych pól wydobywczych - tylko wtedy likwidujemy tym samym sens istnienia Jastrzębia. Lepiej zbudować zwykłą kolej aglomeracyjną która nie ma tak wysokich parametrów i która nie doprowadzi do likwidacji górnictwa w Jastrzębiu. No i przede wszystkim z takiej kolei aglo będzie się korzystać na co dzień, a nie raz w roku lub raz na kilka lat dojechać gdzieś na lotnisko w polach pod Skierniewicami.
Niestety co można widzieć brak jest pieniędzy kolej + gdyż niby jastrzębie miało mieć linię lokalną za 525 mln z Wodzisławia do Jastrzębia w najbliższych 3 latach potem zmiana decyzji na KDP (CPK) i odwleczenie tego o kolejne 10 w tym, że robienie takiej pseudo KDP na marne 160 i przez szkody górnicze aby można wiecznie dłubać w tym i wiecznie mówić, że to problem geologiczny.
Niestety KDP Ostrawa-Bogumin-Katowice musi przebiegać wręcz w linii prostej aby nazwać to szybka koleją a nie koleją regionalną-lokalną i na pewno nie może być tam szkód górniczych od III do V klasy.
No chyba, że prawidziwie do 10 lat kompletnie zamkną wszystkie kopalnie w Jastrzębiu i Pawłowicach i poczekają jeszcze z kolejnych 15 lat aż ustaną szkody górnicze i potem stworzą tą kolej tylko pytanie dla kogo jak miasto będzie jak duch ala Wałbrzych po reformie górnictwa.
CPK było planowane już za PRL. Jesteśmy mocno spóźnieni z tą inwestycją.
tłoczek@.
Powinieneś mieć nick "tłuczek".
Namawiam LIDERÓW ZWIĄZKOWYCH z kopalń do sprzeciwienia się kolei szybkich prędkości w Jastrzębiu. Napiszcie swoje opinie do CPK - chyba że wam nie zależy na długotrwałym losie kopalń jastrzębskich np. za 10-15 lat. Przez CPK kopalnie mogą stracić ogromne pola wydobywcze, a nigdzie w Europie nikt nie buduje kolei typu KDP przez szkody górnicze bo albo jedno albo drugie się wyklucza.
To co mówi pani Hetman jest niedorzeczne... Jak można linię KDP przeprowadzać po... śladzie z starej linii kolejowej której pozostałości toną w zalewisku górniczym i to w śladzie dawnej lokalnej linii gdzie pociągi jeździły 60 km/h? Ile razy już dźwigano wiadukt na Pszczyńskiej? Z kolejowymi się tak łatwo nie da bo w przypadku nie można robić takich stromych podjazdów. Jak można szybką kolej puścić przez tereny górnicze w których powstaje właśnie nowa kopalnia? Jastrzębie potrzebuje kolei bo jest wykluczone komunikacyjnie - ale potrzebuje kolei aglomeracyjnej np. do Wodzisławia, Rybnika, Żor, Katowic. A nie na lotnisko bo jak się jedzie gdzieś samolotem to... albo organizator wycieczki zapewnia transfer albo można się przesiąść. @SJZ oczywiście, że masz rację odnośnie tych map. Ktoś w Warszawie narysował kreski nie przyjeżdżając do Jastrzębia i nie oglądając ani układu geograficznego ani skutków tragicznego wydobycia na zawał jakie dominuje w okolicy. CPK w Jastrzębiu może wręcz uniemożliwić działalność kopalniom i przyczynić się do ich zamknięcia. Nie ma w dzisiejszych czasach szans na stosowanie zamułki bo jest to kompletnie nieopłacalne ekonomicznie. NIE DLA CPK W JASTRZĘBIU! Górnicy obudźcie się. Albo kopalnie albo szybka kolej. W interesie Jastrzębia są kopalnie bo innych miejsc pracy tu nie ma. Bez kolei miasto funcjonuje byle jak - ale bez kopalń nie będzie istnieć w ogóle.
Do SJZ nie boję się o auto codziennie prawie codziennie parkuję w SJZ.
Po pierwsze szkody górnicze, które będą nieskończenie generować koszty plus duże prawdopodobieństwo tragedii kolejowej.
Po drugie wydłużamy przebieg linii o co najmniej 20 km od linii prostej która ma 70 km miedzy Ostrawą, a Katowicami
Po trzecie wyburzamy nie potrzebie zabudowania robimy opór społeczny dostając marne 120-160 km/h jak już coś takiego robić to kolej na 230km/h wzwyż i wtedy bierzemy linijkę i mamy Ostrawa-Bogumin-Wodzisław Wilchwy, Żory (okolice A1 strefy przemysłowej) bokiem Mikołowa, Katowice (gdzie przecinamy Panewniki) i wtedy ma sens tunele estakady wyburzanie, ale nie że w imię Jastrzębia Zdroju (xxxxxxxxxxxxxx - wpis został zmoderowany )kasy od groma i nic z tego czasowo nie będziemy mieć jak przez dotychczasową linię!
A przez Jastrzębie wystarczy zwykła linia lokalna Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice -Bielsko/Cieszyn-Wisła.
A przez głupie pomysły posła Matusiaka z PIS utopimy tylko pieniądze w błocie zresztą jak jego pomysł kanału żeglownego przez Jastrzębie Zdrój.
Nawet Woś nie jest taki głupi i przez Racibórz nie chce puszczać linii KDP bo to na około, a jest z Raciborza!!
Cytuję,,Rozmieszczenie linii kolejowych z uwzględnieniem projektowanych linii w Jastrzębiu-Zdroju i okolicach w ramach CPK oraz programu Kolej+ znajdziecie na poniższej mapie:",jest artykuł o CPK, to proszę wklejać poprawne odnośniki do oficjalnych wersji przebiegu LK170.
Jak będzie artykuł o marzycielach i wizjonerach kolejowych to wtedy możecie wklejać każdą wersję nawet przeprawę promowo-kolejową,przez Olzę i wizualizację przy pomocy kolejki Piko.
@cocolino. Tak na marginesie.W przyszłości, jak będziesz chciał się pylnąć KDP, to zapraszam na przyszły dworzec do Jastrzębia, spokojnie zaparkujesz swojego golfa,ew. audice, nikt ci opon nie przebije z powodu rejestracji.
To nie jest mapa TEK poprowadzenia linii kolejowej tak samo nie prowadzi szybka linia nie prowadzi przez Wodzisław.
Jest to mapa omijająca szkody górnicze wykorzystująca stare szlaki kolejowe lk 170, 159, lk690, lk875, lk139, lk140 plus pas autostradowy, aby zminimalizować koszty budowy, wysiedlenia.
Nie jest malowana również w paincie, bo jest to mapa wektorowa naniesiona w mapach googla.
Prędkość jazdy po Jastrzębiu to od 80-120 km/h, a na przelotowej Katowice-Ostrawa od 100-200 w zależności od miejsca.
Wszystkie łącznice do tej trasy są po to, aby jak najlepiej wykorzystać nową linię kolejową.
Pętla Jastrzębska jest po to aby mieć 80% mieszkańców w zasięgu kolei nie wyburzając części miasta.
Osobiście szybką kolej powinno zrobić się od linijki łącząc Ostrawę i Katowice. Idealnie wtedy po trasie jest stacja w Boguminie, wchodzą Żory rówień i Mikołów goj i tunel w Katowicach od Brynowa za Panewniki.
Przejście graniczne kolejowe w Łaziskach i też powinno być w tunelu bo w tym miejscu jest różnica wniesień około 50 metrów robienie wykopu który będzie musiał być głębszy niż od A1 spowoduje zlikwidowanie większości lasu itd.
oczywiście wtedy linia będzie na 250 km/h i jest 30 minut miedzy Katowicami a Ostrawą.
Ale i tak trzeba zrobić stację przygraniczną, która jest określona w przepisach i będzie obsługiwała okolicznych mieszkańców powiatu Wodzisław i Jastrzębie.
Przecież to nie jest mapa CPK. Ta mapa z domalowanymi kreskami w paincie, wyglądają na ,robotę ,,projektantów"z TEK, albo innych lobbystów z SWD, czyli obojętnie jaka była by wersja nowej linii to najszybsza będzie zawsze przez Wodzisław.
Proponowane nowe ślady linii kolejowej LK170 są na stronie https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k07
Redakcjo ogarnięcie się i nie wprowadzajcie czytelników w błąd.
Jeśli "nie kosztem mieszkańców", to jak? Kosmici sfinansują (nie z podatków), a poprowadzicie ją korytami rzek (nie po gruntach)? Taka blablanina polityków odbiera ochotę do pracy.
Ta wasza mapa to są bzdury. Skąd żeście to wzięli?