Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Anna Hetman: Kolej tak, ale nie kosztem mieszkańców

29.02.2020 23:40 | 13 komentarzy | ska

Władze Jastrzębia-Zdroju oraz Godowa w piątek 28 lutego spotkały się z Marcinem Horałą, wiceministrem infrastruktury i pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Było to merytoryczne spotkanie, którego celem było ustalenie szczegółów przyszłej inwestycji kolejowej. 

Anna Hetman: Kolej tak, ale nie kosztem mieszkańców
Wizyta wiceministra Marcina Horały w Urzędzie Miasta Jastrzębie-Zdrój. fot. Izabela Grela
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Anna Hetman: Kolej tak, ale nie kosztem mieszkańców

Jak zaznaczył wiceminister, Jastrzębie-Zdrój to największe z polskich miast bez połączenia kolejowego i jedno z pierwszych, które mają połączyć z siecią kolejową nowe odcinki linii dużych prędkości.

- To jest pierwszy dodatkowy etap konsultacji. Ostatecznie może zdarzyć się, że zostanie wybrany jeden z proponowanych przebiegów, albo jakiś nowy. Chcemy teraz przekonsultować to z mieszkańcami, aby później, kiedy ruszy już właściwy etap inwestycyjny, w pogłębionych, właściwych konsultacjach mieć rozpoznane najważniejsze kolizje, konflikty - podkreślił już podczas konferencji prasowej Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Władze Jastrzębia-Zdroju stoją na stanowisku, że zaproponowany przez Centralny Port Komunikacyjny komponent kolejowy związany z powstaniem w Polsce lotniska centralnego jest programem potrzebnym zarówno dla rozwoju regionalnego, jak i strategii ogólnokrajowej.

- Odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem, a stolicą województwa i resztą kraju zapewni pełny i zrównoważony rozwój miasta pod względem komunikacyjnym, społecznym i gospodarczym - zapewnia Anna Hetman, prezydent Jastrzebia-Zdroju. Przywrócenie połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską jest jednym z programów strategicznych miasta Jastrzębie-Zdrój uwzględnionym w Strategii Rozwoju Miasta do roku 2020, a plany jego przywrócenia są efektem wieloletnich prac, działań i współpracy przedstawicieli jastrzębskiego samorządu na wszystkich jego szczeblach. Spośród trzech propozycji CPK władze miasta rekomendują przebieg linii kolejowej Nr 170 po śladzie starej linii Nr 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju do granic miasta, wzdłuż Autostrady A1 do późniejszych uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Uchwałę intencyjną w tej sprawie podjęli w czwartek (27 lutego) jednogłośnie jastrzębscy radni.- Niniejsza rekomendacja zapewni optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170 w Jastrzębiu-Zdroju, minimalizując tym samym możliwe negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania na trasie zaproponowanego przez CPK odtwarzanego połączenia kolejowego - wyjaśnia prezydent i dodaje, że w tej sytuacji istnieje konieczność dalszych szerokich konsultacji prowadzonych przez podmiot odpowiedzialny za powstanie połączenia kolejowego w Jastrzębiu-Zdroju, czyli przez Spółkę Zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym z mieszkańcami, podmiotami gospodarczymi, samorządem miasta Jastrzębie-Zdrój oraz wszystkimi innymi stronami zainteresowanymi przebiegiem trasy kolejowej nr 170.

Proponowany przebieg linii kolejowych w Jastrzębiu-Zdroju i na terenie gminy Godów (zaktualizowane):

Ludzie:

Anna Hetman

Anna Hetman

Radna miasta Jastrzębie-Zdrój, była prezydent miasta