Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
O tym patryjotyźmie to ty powiedz Kiecy
to jest właśnie myslenie nowobogackich. Skoro jest z powiatu to powinien siedzibę zrobić w powiecie. Dogadac się z miastem/powiatem zainwestować a on woli zakorkowany rybny Rybnik jak swoje miasto powiatowe. Dla mnie tacy biznesmeni to właśnie przykład dlaczego jest tu jak jest. zero lokalnego patriotyzmu!!! zero!
http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,producent-znanej-marki-przeniosl-siedzibe-firmy-do-rybnika,wia5-3273-19217.html Skąd ?... z Czyżowic ! A na Wodzisław nawet pies z kulawą nogą się nie obejrzy, bo co to za miasto co nawet dojechać nie idzie. Co na to radni i prezydent ? Ano, trzeba podnieść podatki tym, którym się jeszcze chce tu biznes prowadzić, byle się budżet jakoś dopnie, a po nas choćby potop... Po co komunikacja , z tego nie ma kasy, zatem nie ma o czym mówić, szkoda naszego cennego czasu.
A na wodzisławskim BIP-ie najnowszy protokół jest z sesji która odbyła się w październiku. Pogratulować standardów, tempo aktualizacji zabójcze, może chodzi o to że jak ktoś już przeczyta taki protokół to nie ma się czego przyczepić, bo wszystko to już dawno są sprawy nieaktualne.
Chętnie się dowiemy kto był przeciwny (12 radnych), aby już nigdy na tych ludzi nie głosować !!
Obudźcie się Wodzisławianie Dzięki działaniom miernych włodarzy od lat 90. stopniowo nasze miasto stało się sypialnią ,i nawet gdyby na uszach stanąć nie da się tego zmienić w krótkim czasie, zatem zadbajmy o to, żeby przynajmniej jako sypialnia było przyjazne - podstawa to dobra komunikacja z ośrodkami przemysłowymi (mam na myśli Katowice, Gliwice, Tychy, i w drugą stronę Ostrawę itp). Jeśli będziemy dobrze skomunikowani ze światem to nie trzeba będzie stąd wyjeżdżać za pracą, Wodzisław jest jednym z lepszych miejsc do mieszkania na Śląsku. Wybierzrmy nareszcie rozsądnie, radnych którzy będą dbać o nasze interesy, najwyższy czas odsunąć od żłoba tych pierdzistołków, którym nawet się nie chce dyskutować o podstawowych problemach naszego miasta. Byle kasa pasuje, a sesje były jak najkrótsze. LEBRY !!
mhl999 wynalazł. Poczytajcie ręce opadają. Niejaki radny Ireneusz Skupień chyba skupić się nie mógł bo podobno był przeciw powracaniu do dyskusji o problemach z Kolejami Śląskimi. Dalej głosujcie na SNW i PO. http://www.ryszard-zalewski.pl/sites/default/files/files/Zapis%20z%20wodzisławskiej%20sesji%202012-12-21.pdf Ciekawe który radny orpócz Ryszarda Zalewskiego popierał prowadzenie dialogu?
gdyby było chociaż z 5 połączeń to już będzie sukces, trzeba walczyć choćby o 5-6 zaś po remoncie do chałupek o kolejne 3-4 wtedy będzie ok
Z Rybnika do Katowic jest w tej chwili 18 par pociągów do Katowic w dni robocze. Jaki z tego wniosek? Z Raciborza powinno jeździć 9, a z Wodzisławia też 9. Będzie sprawiedliwie jeśli chodzi o bezpośrednie do Katowic.. A na pozostałe powinien być dowóz pociągami z przesiadkami. To nie są zbyt duże wymagania. Żywiec, Lubliniec czy Jaworzno-Szczakowa mają więcej pociągów od Wodzisławia. Dlaczego nie zawalczyć chociaż o tyle?
nie wyzywajmy się od wioch, nie o to chodzi, później każdy nas tak postrzega. Trzeba raczej żądać działań ze strony władz miast.
W radlinie to myślą że mają autobusy do rybnika i to styknie... to wiocha bez ambicji.
do zgoda. racja Radlin też siedzi po cichu
Take mamy władze w Wodzisławiu, zajmują się jedynie zapełnianiem własnych kieszeni naszą kasą i ludzi mają w du........!!!!!!!!!!!!!!!!!!
...ale nie możemy tak myśleć że 4 - 5 cugów do Katowic załatwia sprawę, jeszcze niedawno było 8 kursów do Katowic, z Katowic można było po 22 wyjechać do Wodzisławia, a to wszystko, i to po tych głośnych "rzeziach" połączeń zapewniały nam te "złe" Przewozy Regionalne, na których wszyscy psy wieszali. No to teraz mamy nową jakość zapewnianą przez "dobre" Koleje Śląskie. Hehe... a może prezydent i starosta jeszcze nie mogą wyjść z szoku i trzeba dać im więcej czasu aby coś zadziałali :D Tak w ogóle to szanowna pani burmistrz Radlina też by mogła ruszyć zadek, bo pociągi do Katowic są też chyba w interesie Radlina, a może się mylę ?...
Bardzo dobry apel. Trzeba to wysłać do KŚ i do marszałka. Dysproporcja jest miażdząca i bardzo niekorzystna. Co innego gdyby było to 8:5 nawet jeszcze 9:4 jakoś szło by przełknąć ale 12:1 to kpina. Oczywiście władze miasta czy powiatu zgadzają się z taką sytuacją i żadnych merytorycznych pism napisać chyba nie potrafią?! Chciałbym widzieć co w ostatnich miesiącach zrobił urząd miasta w Wodzisławiu i co zrobiło starostwo?
W sytuacji kiedy mamy 12 bezpośrednich kursów Racibórz-Katowice i 1 (jeden) Wodzisław-Katowice obliczenia i zasłanianie się potokami ruchu wydaje się co najmniej bardzo wątpliwe. Obecna dysproporcja jest krzywdząca dla mieszkańców Wodzisławia Śląskiego i powiatu wodzisławskiego. Najgorsze jest to, że Koleje Śląskie nie dały żadnych szans na zwiększenie potoków ruchu z Wodzisławia do Katowic i rozwój transportu szynowego w Wodzisławiu, dodatkowo zamykając połączenia do Chałupek. JAK KTOŚ CHCE (np. Tofii) MOŻE SOBIE SKOPIOWAĆ.
Tłumaczenie braku połączeń bezpośrednich z Katowic do Wodzisławia Śląskiego przez Koleje Śląskie potokami ruchu, przy obecnej dysproporcji względem innych miast regionu jest nie do przyjęcia. Chciałem zapytać Koleje Śląskie: 1) kiedy przeprowadzono odpowiednie badania potoków ruchu? Czy badania te były przeprowadzane przy tej samej częstotliwości i ilości bezpośrednich połączeń Racibórz-Katowice i Wodzisław-Katowice? Jeśli nie to dlaczego ich wyniki przyjęto za wiążące? Jak można przeprowadzić prawidłowy pomiar ruchu z Wodzisławia do Katowic jeśli istnieje tylko jedno połączenie na dobę do tego nie w godzinach tzw. szczytu komunikacyjnego? Jak można porównywać ów pomiar z wynikami pomiaru na trasie Racibórz-Katowice kiedy liczba i częstotliwość bezpośrednich kursów Racibórz-Katowice są o kilkaset procent większe? Czy badania te przeprowadzała niezależna firma? Ile wg Państwa pomiarów procentowo mniej pasażerów podróżuje z Wodzisławia Śląskiego do Katowic niż z Raciborza do Katowic? Czy dysproporcja kursów 1:12 Wodzisław/Raciborz- Katowice jest wprost proporcjonalna do wyników badań potoków ruchu? Czy zdają sobie Państwo sprawę, że głównie to obcinanie połączeń bezpośrednich i cięcia w rozkładzie stacji Wodzisław Śląski powodują dalsze spadki potoków ruchu? Mieszkańcy powiatu wodzisławskiego mieli nadzieję, że wejście spółki Koleje Śląskie przyniesie stopniowe odrodzenie transportu szynowego w powiecie, tymczasem 155 tysięczny powiat wodzisławski został potraktowany bezpardonowo, wydaje się, że najsurowiej z wszystkich powiatów województwa śląskiego. Domagam się zweryfikowania pomiarów potoków ruchu na podstawie obiektywnych obliczeń uwzględniających równą liczbę i częstotliwość połączeń m.in. na trasach Racibórz-Katowice i Wodzisław- Katowice.
poseł Zawadzki to taki poseł i nie poseł,nie widać,nie słychać,bierze tylko kasę,
Napisz komentarz...... dla tego miasta robić. Według takiej wsiowej mentalności wolno się tylko cieszyć z sukcesów Rybnika i tego że do tego miasta jest tylko 13 km, i jeszcze dodatkowo wspierać aktywnych sąsiadów, którzy i bez nas potrafią walczyć o swoje - a swoje miasto (czy to jest jeszcze miasto ?) , powiat, swoją ziemię pier### lić.
Może nie tyle do Raciborza, tylko do Rybnika. No cóż, to wasz poseł i przedstawiciel waszego gatunku, czyli większości wodzisławian, według których Wodzisław na nic nie zasługuje i nie ma żadnych szans więc nawet nie warto nic tutaj dla tego miasta
poseł Zawadzki interweniował w sprawie oświaty i połączenia kolejowego z Warszawy do ...Raciborza.
No właśnie, poseł Zawadzki to moim zdaniem statysta do głosowań w sejmie i nic więcej. O swoim mieście po prostu zapomniał zachłyśnięty "warszawką" a od Motyczki nic bym nie oczekiwał, to jest dziadzio z podobną funkcją jak Zawadzki.
Motyczka? O nim to już zupełnie cicho. Czy on coś w ogóle załatwił w ostatnim czasie dla powiatu wodzisławskiego? Z tego co wiem to poseł Siedlaczek interweniował u Tuska w sprawie lini Wodzisław-Chałupki. Posłowie z naszego regionu mało co zrobili.
chodziło o zapewnienie połączenia dzielnic z pociągiem Veltava
Zobaczcie sobie jak rybnicki ZTZ dba o mieszkańców na przykładzie zapewnienia połączeń różnych dzielnic: http://www.ztz.rybnik.pl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=456 jak to porównać z tym co się dzieje (a właściwie nie dzieje) w Wodzisławiu, to na usta cisną się tylko słowa które nie nadają się do opublikowania.
Może to Siedlaczek załatwił że większość pociągów zamiast do Wodzisławia jedzie teraz do Raciborza... ;) Spróbujcie uderzyć do senatora Motyczki który mieszka koło Wodzisławia. Może z jego pomocą udałoby się przywrócić te pociągi skoro Kieca nie jest w stanie tego wywalczyć w urzędzie marszałkowskim.
Jak się chce to się da. W aktualnym numerze piszą, że straż graniczna zostaje w Raciborzu i w nagłówku duże zdjęcie posła Siedlaczka. Chciało mu się to coś konkretnego dla swojego miasta załatwił. Pilnujmy aktywności naszych posłów, żeby była ona większa niż zerowa.
no cóż, o warunkach to nawet nie ma co mówić: są takie jak piszesz. żal mi ludzi, którzy wsiadają na przystanku obok PKP bo oni muszą stać aż do Katowic. ALE stoją prosto jeżeli mają mniej niż 180 cm, bo jeżeli więcej to w niektórych busikach muszą się już schylać :)
Ja też jechałem kiedyś busem w takich warunkach, na szczęście tylko niecałe pół godziny. Pamiętam to do dzisiaj... W takich warunkach jak przewozi Drabas ludzi czułeś się pewnie jakbyś jechał do jakiegoś lagru na zesłanie... Warszawa pęka ze śmiechu, że na prowincji ludzie są wożeni jak świnie, a oni na maksa rozwijają metro, kolej miejską, tramwaje i nowoczesne autobusy... Wstyd dla Wodzisławia i naszego regionu z powodu upadku cywilizowanej komunikacji!
eeee tam, ostatnio jadąc do Katowic "Drabasem" (swoją drogą wypełniony po brzegi łącznie z miejscami stojącymi, a w śród pasażerów sami znajomi: tak jak ja, sieroty po przewozach regionalnych) przy wyjeździe widziałem ładne reklamy ze zdjęciem uśmiechniętej "rodziny" z podpisem, że "Wodzisław stawia na rodzinę"...dodał bym na rodzinę z samochodem oczywiście :)
Kieca mógłby wreszcie coś zrobić albo powiedzieć co robi w sprawie kolei bo cisza z jego strony.
Możliwe, że to nie Kieca spowodował to że jesteś bezrobotny ale twoje lenistwo... Moja rodzina korzystała z komunikacji kolejowej i uważam, że połaczenia do Chałupek i Katowic powinne wrócić! Od tego jest transport publiczny aby służył ludziom wtedy kiedy z różnych powodów nie mogą korzystać z tego indywidualnego.
Kieca doprowadzasz to miasto do RUINY........,co widać z każdym dniem gołym okiem!!!!!!!!!!!!
ja tam nigdzie nie jeżdżę, bo jestem bezrobotny i zagłosuję na Pana Kiecę, bo dzięki niemu jest mi tak dobrze
To może tutaj wymień te powalające argumenty
odpisują to samo jak papugi, przygotowałem merytoryczną odpowiedź na te brednie. Jak ją dostaną kopara im opadnie. Jak ktoś chce tekst to podajcie meila :D
powinni ustawić ekrany dźwiękochłonne wzdłuż drogi do Rybnika , Pszowa
Link nie działa i nie będzie :) ale całość listu Koleji Śląskich cytuję :
Pragniemy poinformować że obecnie fynkcjonujący system połaczeń ( większość połączeń bezpośrednich w relacji Katowice - Racibórz i tylko jedno połaczenie bezpośrednie w relacji
Katowice - Wodzisław Śląski ) uzasadnione jest potokami podróżnych - więcej osób jeździ na trasie Katowice - Rybnik - Racibórz , niż na trasie Katowice - Rybnik - Wodzisław Śląski.
Dlatego w trosce o dobro jak największej liczby pasażerów utworzyliśmy bezpośrednie relacje właśnie w tym kierunku. W chwili obecnej nie planujemy zmiany relacji omawianych pociągów.
Z poważaniem wiceprezes zarządu Anna Patalong.
Nie macie autobusów,nie macie dworca,nie macie kolei,nie macie sportu w mieście,nie macie inwestycji i nie będziecie mieli niczego poza nauczycielami i ich szkołami na które idzie 50 mln na rok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ha,ha Kononowiczów jak widać więcej jest niż jeden!
@Toffi: link nie działa :-( @iensen: kolej służy do przewozu TO-WA-RÓW!!! A że ludzie też mogą się zabrać, to i bardzo dobrze. Przejedź się na rowerze drogą 78, to zrozumiesz o co mi chodzi.