Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
kolej to atut Wodzisławia (jeszcze) ale Jastrzębie może wybudowac sobie szybką kolej od nowa. Fajnie by było gdyby zrobili nitkę na Wodzisław przez KWK 1 maja ale pewnie nikt tym nie może się zająć.
OWN, jest dla jastrzębian i kiedyś istniał i teraz chcą go reaktywować. Kolej szybka? Jak najbardziej realna, tylko trzeba chęci i kasy. Centrum? Stopniowe przejmuje ta role Aleja Piłsudskiego. A miasto jest bogate nawet bardzo, wbij sobie do głowy,że Wodzisław to bardzo bardzo ubogi krewny niestety.
jutro strajk?
Jastrzębie ma JSW a JSW kasę więc coś im może wyjść.
Centrum nauki biznesu? Wy se lepiej centrum wybudujcie w tym Jastrzębiu bo wyglądacie jak nieco większe wodzisławskie osiedle XXXlecia. Szybka kolej? A nie lepiej zwykłą bo obecnie nawet kibel do was nie dojeżdża a oszybkiej myślicie.... Ośrodek Wypoczynku??? A kto w Jastrzębiu chce wypoczywać... I to do 2015 roku tak???? Szok... Same absurdy z kampanii wyborczej w które może uwierzyć tylko kretyn...
Ze strony www.jasnet.pl
"Centrum nauki biznesu i innowacyjności, szybka kolej łącząca Jastrzębie z Katowicami, rewitalizacja Parku Zdrojowego i Ośrodka Wypoczynku Niedzielnego, obwodnica prowadząca do autostrady A1 (ul. Wodzisławska) – to projekty strategiczne jastrzębskiego samorządu, które będą ubiegać się o dotacje z Unii Europejskiej w latach 2013-2015. Właśnie ich tematyka była głównym przedmiotem obrad Komisji Skarbu, w dniu 22 stycznia."
Jechałeś do Wodzisławia? Jaka frekwencja w "ogryzkach"?
Po dzisiejszej podróży mam tylko jedno życzenie: niech ktoś się zlituje nad podróżnymi i zlikwiduje ten burdel zwany Kolejami Śląskimi !!! Jedyne co im wychodzi to propaganda, twierdzili że jest stabilizacja, a w rzeczywistości dale\j jest gówno !!!!!
pewnie nic.
Napisz komentarz... Ciekawe co z remontem Gliwice-Leszczyny. Jakieś pociągi z Wodzisławia do Gliwic też by się przydały, ostatnio nie ma jak dojechać
A nastawnia w Olzie jest dalej czynna, z obsługą czy pozamykane wszystko ? ktoś wie ?
właśnie jedzie towarowy w kierunku Chałupek :-)
gus, dane dla województwa slaskiego, tam wszystko jest
tak jest odciety bo ktos bierze za to gruba akse a po czyzowickich chodnikach nie da sie chodzic bo debil porobil kupki ze mozna nogi polamac wiec sie pytam czy moje pieniadze ida na takich debili co ????????????? to moze ten kretyn z urzedu co mu dal zezwolenie na odsniezanie chwyci za lopate zamiast siedziec w cieplym pokoju pierdzac w stolek i popijajac kawe i udajac jaki to on zajety. K... wystrzelal bym tych j... urzedasow jak bym mogl.
na pewno Arteks się podpisał jako ja1 :)
Przykład dla władz Wodzisławia, Żor, Rybnika, Jastrzębia, Rydułtów, Czerwionki i Radlina: http://www.rynek-kolejowy.pl/39006/Lublin_Ratusz_chce_aby_pociagi_jezdzily_po_miescie_.htm
gdzie są dane o liczbie miejsc pracy w gminach? wrzuć linka
W jakim ty świecie żyjesz człowieku? Gliwice mają A1, A4 i budują DTŚ a mimo to dbają o komunikację i o połączenia z innymi miastami. Chcą modernizować dworzec kolejowy i plac przed nim, a także w przyszłości stworzyć szybką kolej miejską.To naprawdę tylko w zacofanym Jastrzębiu planowany kawałek nowej drogi odbiera rozum i rozsądne dalekowzroczne myślenie... To samo w Żorach z których ludzie nie mogą się dostać do Gliwic bez auta w XXI wieku...
Każde szanujące się miasto będzie dbało o rozwój w każdej dziedzinie życia także w sprawach kolejowych czy rozwoju komunikacji miejskiej. Jeśli chodzi o te sprawy to Żory czy Jastrzębie są poniżej jakiejkolwiek średniej krajowej i przez to nie będą się rozwijać. Dzisiaj każdy rozsądny człowiek który szuka mieszkania kupuje je tam gdzie można alternatywnie dojechać. Dlatego najtańsze mieszkania na Śląsku są właśnie w Jastrzębiu... Myślę że ten trend da się odwrócić jeśli władze tego miasta zdają sobie sprawę z tego, że są całkowitym zadupiem. Nie ma się co obrażać - takie są fakty. Do Jastrzębia prawie nie można dojechać... To chyba jedyne miasto w Polsce które jest w tak złym położeniu ale jest same sobie winne bo nic w tym kierunku nie robi. Władze Wodzisławia są dużo bardziej miejskie i normalne. Lobbują w sprawie kolei, mają plany budowy nowego przystanku, reorganizują komunikację miejską! Czas aby Jastrzębie czy Żory zaczęły brać przykład z Wodzisławia bo jeśli nie to dalej będą się izolować od reszty Śląska co im tylko zaszkodzi.
Trzeba pilnować remontu torów do Chałupek i naciskać na KŚ ale też upominać się o inne połączenia, w tym dalekobieżne. Co jedno drugiemu przeszkadza ? Miejsca na torach nie braknie nawet jakby pociąg co kwadrans jeździł
Tak Tak, rybnicka menda...dalej dywagujcie o tym jakby ściągnąć pociąg z Gdańska a może nawet i z Berlina zamiast dopilnować remontu do Chałupek i naciskać na KŚ w sprawie połączeń bezpośrednich z Katowic. Za chwilę w ogóle nie będą tam jeździły pociągi. Wspomnicie jeszcze moje słowa.
głąb to ty a na dodatek rybnicka menda
A tak w ogóle to po kiego ta cała dyskusja o jakimś skarbku? Na razie to do stolicy województwa jest jeden pociąg a my tu pitolimy o jakimś skarbku
zrozum głąbie: chodzi o połączenie stykowe a nie o to żeby skarbek jeździł do Bohumina czy Chałupek!!! A po co ma toto jechać do Wodzisławia skoro z Wodzisławia NIGDZIE dalej pociągiem nie dojedziesz?? AAAA no tak, przecież to taka metropolia że z samego Wodzisławia pojedzie pół pociągu ludzi. Czy też może każesz ludziom lecieć 2 km na PKS niech sobie pojadą dalej autobusem...jeżeli jeszcze jakiś zostanie. Tak trudno to zrozumieć?? W tej chwili połączenie "w ślepą uliczkę" czyli do Wodzisławia takim pociągiem nie ma najmniejszego sensu. I skończcie truć o "150 tysięcznym powiecie" bo ludzie z Rydułtów dadzą sobie rady bo kolej mają, z Radlina dojadą sobie do Rybnika, a z Jastrzębia czy Żor już i tak korzystają z Autobusów i z taką dziurą jak Wodzisław nie chcą mieć nic wspólnego. Czas się obudzić!!! Jedyna szansa to kierunek Chałupki jak jego nie będzie to nie będzie też kolei w Wodzisławiu!
Jastrzębie ma blisko DK86 Wisła-Katowice, blisko A1 w Mszanie, do tego buduje się ( w Wodzisławiu planuje się) Droga Główna Południowa. Do pełni szczęscia faktycznie brakuje im kolei ale kto wie czy nie uruchomią czegoś. Żory podobnie obwodnica miejska jest, A1 i DK86 przebiegają przez miasto, Rybnicka, Pszczyńska, Wodzisławska wyremontowane. Wodzisław hmm drogi do Mszany zniszczone, DK78 zakorkowana, pociągi tylko do Rybnika. Skarbek na pewno bardzo by się przydał zarówno w dojazdach do Katowic, do Sosnowca, Częstochowy, Warszawy i dalej. Bieg śmiało mógłby kończyć w Wodzisławiu co przyczyniłoby się do rozwoju kolei w mieście.
No i te do niczego nie pasujące połączenia które nam zapewniły KŚ, mogą być właśnie argumentem za przedłużeniem Skarbka do Wodzisławia. Ot paradoks :)
Jastrzębie - zgoda, ale Żory to zły przyklad bo są lepiej skomunikowane jak Wodzisław. Co prawda nie ma już linii do Orzesza i pociągów do Katowic ale tam i dworzec jest na uboczu, i miasto ma dobre drogi, samochodem czy busem do Katowic można szybko się dostać, a nie tylko tam bo właściwie w każdą stronę jest jakiś sensowny transport, jeśli nie kolejowy to autobusowy. Pociągiem można dotrzeć do Wrocławia, a w sezonie nawet nad morze. Wodzisław miał tylko o tyle lepiej że były pociągi do Katowic i Chałupek, no ale teraz to jest g... a włodarze zadowoleni z siebie, chyba się pocieszają tym że w Jastrzębiu to w ogóle pociągów nie ma, zamiast równać do lepszych
do@rw . Widać, że pojęcia nie masz żadnego! Gdzie teraz w Rybniku chcesz się przesiadać jak czasowo nic do Skarbka nie pasuje chyba że dojazd do Raciborza. Skarbek jest typowym pociągiem łączącym MIASTA POLSKIE ! i PKP Intercity nie interesują połączenia do Bohumina. Jak nie wiesz to nie pisz bzdur. Skarbek może jeździć do Rybnika albo Wodzisławia nawet jeśli do Bohumina będzie szybka linia 160km/h. Proszę nie kompromituj się jeśli nie znasz zasady działania tego typu pociągów i celu ich stworzenia. To nie był, nie jest i nie będzie pociąg międzynarodowy. Masz do wyboru albo kończy bieg w Rybniku albo Wodzisławiu o Bohuminie albo Chałupkach zapomnij!
Może zwisa Jastrzębiu miedzy innymi dlatego: Jastrzębie prawie 31 tys miejsc pracy, Wodzisław ledwo 9 tys. Żory 11 tys. Dlaczego mamy płacić za to byś dojechał do nas do pracy???????
No niestety nie wiedzieć czemu ale Żory i Jastrzębie są jakieś bardzo wsteczne jeśli chodzi o kolej i w ogóle transport zbiorowy. Mają fatalną komunikację z innymi miastami i im to całkowicie zwisa. Wodzisław jest miastem gdzie władze dość trzeźwo patrzą na komunikację tylko mają inny problem - mają bardzo mało pieniędzy.
To zbyt piękne by mogło się spełnić ;) żeby taka kolej mogła powstać to trzeba wymienić całą władzę w Jastrzębiu, bo tak głęboko jak oni mają w d... kolej to nie ma nikt. W Wodzisławiu ludzie psioczą, bo połączenia są marne, ale jednak są, może władze są mało aktywne ale próbują coś działać, protestowali przeciwko zamknięciu linii, rozmawiają z PKP o nowej stacji itd. a co w Jastrzębiu ? z tego co ja wiem to odbudowę linii do Wodzisławia i Zebrzydowic uznali za nierealną. Coś się tylko przebąkuje czasem o odbudowie kawałka do Pawłowic - a co dalej ? do Żor a stamtąd do Katowic... busem ?
Interesujmy się tym abyśmy to my, mieszkańcy ! mieli komunikację na przyzwoitym poziomie, co nas interesuje "ktoś z centralnej Polski", taki to pojedzie sobie bezpośrednio przez Zebrzydowice międzynarodowym... a może (po remoncie) przez Wodzisław i będzie mu wsio rawno. ALe to nie prędzej jak za 3 lata - a tu trzeba działaćt eraz, bo połączenia są tragiczne a ta "nowa jakość" to chała;i trzeba atakować Intercity, a może też Przewozy Regionalne by tu mogły jakieś swoje Interregio wysłać, żeby były tu jakieś normalne pociągi a nie tylko "ogryzkowe" do Rybnika. Nie wolno się godzić na takie gówno jak jest teraz !!
Ręce opadają! Tak trudno to zrozumieć?! Jak ktoś z centralnej Polski przyjeżdża bezpośrednim pociągiem do Wodzisławia to chyba w najmniejszym stopniu po to aby zwiedzać tę "perełkę" południa Polski tylko aby się przesiąść do pociągu który dowiezie go do jednego z większych węzłów kolejowych w europie noszącego nazwę Bohumin z kąd będzie mógł pojechać dalej w Europę! Tak ciężko to zrozumieć i truć głupoty o tym że dalekobieżny ma jechać przez Czyżowice do Chałupek?!!
Czy Wy tego nie rozumiecie ? Ten region umiera . Po co więc budowa szybkiej kolei . Tu pozostaną tylko emeryci , którzy do biedronki zajdą piechotą
My tu sobie popyskujemy, a tym skurczybykom w radzie wiejskiej nawet się pogadać na sesji o kolei nie chce !! Trzeba wymienić tych nierobów w przyszłym roku, kur... ja mam już serdecznie dość robienia z naszego miasta takiej wiochy a Wy ?! Skrzykniemy na miesiąc przed wyborami i wydrukujemy ulotki z "zasługami" poszczególnych wiochmenów z tej rady, a tym z poprzednich kadencji też się oberwie, pokserujemy, mam dojście do darmowego ksero i porozklejamy to po całym mieście, niech ludzie się dowiedzą jakie wieśniaki nami rządzą i jak przez lata robią coraz większą wiochę!!! Zobaczycie lebry śmierdzące, że obudzimy w Wodzisławiu społeczeństwo obywatelskie i ludzie powiedzą wam nara nieroby, skończyło się dla was koryto. "Wam kury szczać prowadzać a nie politykę robić"
Prędzej trzeba pomyśleć o szybkiej kolejce łączącej miasta regionu. Watpie czy ktos z Jastrzębia bedzie jeździł do Wodzisławia na pociąg skoro cały czas się jeździło do Katowic. Za długo by to trwało. W interesie regionu jest szybka kolej pomiędzy miastami, przeciez i tak połowa regionu jeździ do Jastrzębia do pracy to się przyda chyba no nie?
Skarbek jest pociągiem który jeździ tylko w Polsce więc nawet po remoncie nie pojedzie liną do Chałupek a stacją końcową może być albo Rybnik albo Wodzisław czy Racibórz. Wodzisław nie ma żadnego połączenia więc Skarbka mógłby śmiało mieć.
nie cieszcie się, te solidaruchy z kolei ,nie dość że kolej splajtowały to strajk szykują .Nieroby pie.dolone
Tak czy owak Skarbek kursuje w takich godzinach, że na jakieś tam tłumy to nie ma co liczyć. Ale właśnie gdyby nie wyszło z linią do Chałupek, to tym bardziej trzeba naciskać aby Wodzisław był stacją końcową dla pociągów dalekobieżnych, będzie to wygodniejsze rozwiązanie dla większej części powiatu a także dla Jastrzębia żeby na taki pociąg podjechać do Wodzisławia a nie jak teraz że cały region musi się do Rybnika przez te zakorkowane drogi pchać. A jak remont linii będzie to już na rok naprzód należy zabiegać o przetrasowanie tego co teraz drogą okrężną przez Racibórz jedzie
100% racji! Jak tory w kierunku Chałupek zaczną zarastać to w krótkim czasie połączenia do Wodzisławia jako stacji końcowej przejdą do historii (zresztą idzie to wszystko na razie w tym kierunku). Już widzę te dzikie tłumy korzystające ze skarbka czy czego tam jeszcze. Pytanie jest proste: po jaką cholerę jeździć pociągiem dalekobieżnym do zapyziałej dziury z której i tak nigdzie dalej koleją nie pojedziemy. Także przepraszam ale tylko kompletny ignorant może twierdzić, że linia do Chałupek nie ma tutaj znaczenia.