Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
W Katowicach zbudowano DTŚ, niesamowity tunel pod rondem, nowe drogi łącznikowe, autostrade i co??? Nadal są korki! Nadal są problemy z parkowaniem. Są ogromne wypadki w których giną ludzie. Dlatego potrzebna jest alternatywa w postaci sprawnych kolei. Dlatego powołano Koleje Śląskie. Trzeba trochę cierpliwości. Tak jak zmieniły się nasze sklepy, nasze banki, nasze chodniki, nasze bloki - tak zmienią się koleje. Taka jesty kolej rzeczy - chciałoby się powiedzieć :)
jasiu czy udało Ci się coś dowiedzieć na temat tej bocznicy do żwirowni Roszków? Jest jakiś odzew z ich strony? Czy są skłonni znów wykorzystywać kolej do tranportu żwiru? Ma ktoś jakieś aktualne fotografie stacji kolejowej w Olzie lub innych z linii do Chałupek?
jakiś pociąg jedzie w kierunku Chałupek :)
Podstawowym błędem było zlikwidowanie aż dwóch lini kolejowych do Jastrzębia. Pierwszej przez Godów drugiej przez Skrzyszów. Jeśli nawet zamknęli tą przez Godów ta przemysłowa przez KWK 1 Maja miała rację bytu albo na odwrót, niestety zlikwidowano obie. Ktoś zna daty likwidacji szlaków?
@Naiwni: kiedy gaśnie popyt, bo ludzie słysząc o kryzysie zaczynają oszczędzać (taka samospełniająca się przepowiednia), to właśnie czas, żeby wdrażać jakieś przedsięwzięcia, które rozruszają gospodarkę. Forsy Polska ma dość, skoro hojną ręką daje na muzea, Kościół, śledztwa i IPN. Zamiast pompować to w rozwój techniki, nauki, technologii, które przyniosą nam oszczędności! @do/do: Sekuła to akurat g... wie i tyleż zrobi. NAJWAŻNIEJSZE, ŻEBY LINII NIE ODDAĆ W PRYWATNE RĘCE, BO SIĘ ICH NIGDY NIE WYDOSTANIE. Wszystko inne można odtworzyć.
Naprawdę piękny miałeś sen. Majty zmieniłeś chociaż?
Nie wierzcie politykom Oni mówią co im jest akurat potrzebne.Ja Wam mówię :to jest agonia śląskiej kolei a TIR y rozjadą nasz kraj i nikogo z polityków to obchodzić nie będzie . Kolej ,ta powszechna pozostanie tylko we wspomnieniach. Rozbudowana zostanie tylko szybka kolej międzymiastowa a to też nie jest takie pewne, bo wielkimi krokami idzie recesja
Dzięki kolei rozwinęły się miasta a nie tylko przemysł górniczy! I wszystkie normalne miasta i aglomeracje chcą rozwoju kolei jako alternatywy dla zapchanych dróg. Jeszcze 10 lat temu kiedy zamykano różne stacje i odcinki (np. linię do Jastrzębia) mówiło się w Polsce że jest to tendencja odwrotna od zachodniej, pokazując przykłady renesansu kolei we Francji, Niemczech czy Austrii. Tam 10-20 lat temu reaktowywano połączenia zamknięte wcześniej.
Dzisiaj już się nie tylko mówi ale zaczyna to realizować lub projektować. W Polsce kilkanaście miast chce budować kolej aglomeracyjną. Śląsk też nie pozostanie w tyle. Nowy marszałek Sekuła stwierdził, że za 3 lata Koleje Śląskie będą przypominać Deutsche Bahn... To polityk który wie co mówi. Za kilkanaście lat busiarstwo będzie wspominać się tak jak dzisiaj nasi rodzice wspominają kolejki o papier toaletowy. A na trasie Katowice-Wodzisław-Bohumin będzie co pół godziny śmigać szybka kolej miejska!!! A kasa na to będzie bo jak zapewnia Minister Bieńkowska na rozwój transportu miejskiego polskie miasta i aglomeracje dostaną ponad 73 miliardy zł w latach 2014-2020!!!
@do jasia: internet też był wymyślony dla naukowców, a służy zwłaszcza do pier... w bambus. Skoro jest "mało co potrzebna", to skąd te wszystkie TIR-y na drogach? KIEDY WRESZCIE LUDZIE ZROZUMIEJĄ, ŻE JAZDA PO SZYNACH (STAL PO STALI) ZAWSZE BĘDZIE O RZĄD OSZCZĘDNIEJSZA ENERGETYCZNIE NIŻ JAZDA PO DROGACH, A WYKORZYSTUJĄC KOLEJ BYLIBYŚMY W STANIE ZAOSZCZĘDZIĆ PALIWA, DEWIZ I PŁUC? Nie wiem też skąd termin "złomiarze" na określenie zorganizowanych grup przestępczych kradnących państwowe (czyli nasze) mienie, które NIE JEST ZŁOMEM? Dopóki są szlaki, kolej szynobusami mogłaby z powodzeniem realizować część transportu publicznego, a problem jest tylko w tym, że rząd i PKP ma to w d...
Kolej na Śląsku budowana była tylko dla potrzeb górnictwa, Z chwila zlikwidowania kopalń kolej na naszym terenie jest mało co potrzebna i tak niestety pozostanie. Lokalne potrzeby pasażerskie są znikome i uruchomienie ponowne połączeń to mrzonka. Niestety swój byt w kolei widzą jedynie złomiarze
Czy nam tutaj nie chodzi przypadkiem o to, żeby nie zlikwidowano tego, co jest "do likwidacji"?... (z grubsza całej kolei)
Ta linia biegnąca przez Godów była zdajsie do likwidacji, tak chyba wynikało z mapki która gdzieś widziałem.
Wczoraj w TV było - chcą zaorać drogą kawałek linii 159:
http://www.rynekinfrastruktury.pl/artykul/51/1/slaskie-godow-chce-zbudowac-polaczenie-a1-i-drogi-glownej-poludniowej.html
Według planu kawałek drogi jest w miejscu torów. Wystarczy, żeby była obok i wszystko byłoby pogodzone. W tej chwili 159-ka jest przecięta autostradą jakieś 2-3m nad torami. Ale takie coś jest do przejścia, gdyby była potrzeba i szansa. Jak zamiast nasypu zrobią drogę, będzie po balu. @ktoś wie: jechały puste wagony do Olzy. Nocami też ze dwa pociągi jadą, zanim idę spać.
ja dziś nic nie widziałem, może ktoś inny tak.
czy dzisiaj coś jechało fajnego?
Przyjeżdża z Rybnika jeśli ma w Wodzisławiu wykonać manewry, bądź ma być zatrudniona w celu pchania pociągu. W Wodzisławiu nie stacjonują żadne lokomotywy. Ostatnie wyjechały stąd po zamknięciu zakładu naprawy wagonów towarowych. Gdy ten istniał, w wodzisławskiej lokomotywowni stacjonowały dwie małe lokomotywy spalinowe SM03. Mam 2 zdjęcia z 2008 roku tych maszyn, jeszcze z czasów świetności tego zakładu: http://img29.imageshack.us/img29/871/36438854.jpg
tak to była ta... ona stacjonuje na stacji w Wodzisławiu na stałe czy przyjeżdza czasami. dziękuje za odp!
@Zxc: Pewnie chodzi Ci o lokomotywę 6Dg. To modernizacja starych lokomotyw SM42. Wykonują one u nas klasyczne manewry, przetaczania wagonów: http://img163.imageshack.us/img163/4103/6dgr.jpg
a może byście roboty się chwycili , nieroby leniwe miast patrzeć gdzie lokomotywa jeździ, Jeździ , bo jej za to płacą
dzisiaj koło 17 widziałem taką dziwną lokomotywę PKP Cargo jak wypychała wagony na stacji od strony Rybnika. Może wiesz coś więcej Artur?
W niektórych miejscach doszło do tego, że przewoźnicy wolą postawić obok dworca kiosk i tam sprzedawać bilety. W takim razie po co ten dworzec? Polska polityka doprowadziła kolej do upadku. Ustrój po 1989 roku po prostu idzie na niekorzyść kolei. Do puki się to nie zmieni, dworce będą ruinami! W Ustroniu Zdroju jest dworzec z lat 80, codziennie ten przystanej obsługuje masę ludzi. Oczywiście kasy są od niedawna zamknięte. Tutaj to znów sprawa polityki Przewozów Regionalnych, którym żadna kasa się nie opłacała. Zobaczymy co z tym zrobią Koleje Śląskie. Podobno w dworach na terenie Polski nie można sprzedawać alkoholu, stąd żadna restauracja nie ma prawa bytu... Absurd goni absurd! Kiedyś pamiętam to nawet Wodzisław Śląski Radlin miał kasę biletową i poczekalnię! To było kiedyś, w 2002 roku, teraz jesteśmy 11 lat do przodu, a kolej ciągle w tyle.
WMnie coś bardziej zdumiewa niż zamknięcie Goleszów Cieszyn. Zamknięcie Bielsko Biała - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona przez Wadowice. Linia, na której obecnie jeżdżą pociągi pasażerskie, parę lat temu wyremontowana, stacja Wadowice jest wyremontowana, nowe perony, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, nowe przejścia podziemne, wyremontowany dworzec. Gdzie tu logika? Co do dworca w Wodzisławiu, to na prawdę nie zależy od miasta. Miasto jest zainteresowane przejęciem dworca, tylko kolej chce miliony za tą ruderę! Miasto nie chce kupić za tyle, kolej nie chce sprzedać taniej a sama nie wyremontuje i mamy jak mamy. Dworce w Rybniku, Bielsku czy Katowicach leżą przy głównych liniach, gdzie ruch pociągów jest większy. To PKP wyremontowało dworce, nie miasto! Tam przejęcie dworca też kosztowało by miliony. Same stawki za wynajem lokalu w dworcach są kosmiczne! Ludzie wolą otwierać sklepy w barakach obok dworców, bo jakby mieli lokal w dworcu to by poszli z torbami. Mało kto potrafi się utrzymać w dworcu. Taki wyremontowany dworzec w Kutnie świeci pustkami.
Ktoś wcześniej napisał, że linie kolejowe to taki krwiobieg Państwa, zgadzam się całkowicie. Na wojsku państwo nie zarabia tylko wykłada na nie grube miliardy, to samo dotyczy policji, straży pożarnej. Tą samą rangę, status powinny mieć linie kolejowe. W każdej, nawet małej miejscowości jest O.S.P. z coraz lepszym sprzętem, z jakiegoś powodu. Tak samo państwo polskie powinno mieć powód dla utrzymania siatki kolejowej w Polsce. Cały czas odnoszę wrażenie, że chcą na tym zarabiać a obawiam się, że się nie da, przynajmniej w naszej polskiej rzeczywistości.
Jedno mnie zdumiewa, Bielsko Biała - Cieszyn ? Gdzie tu sens, gdzie tu logika. Dziwię się, że nie zamkneli innej linii, Żywiec - Sucha Beskidzka, no ale tu może samorządy za mocno protestowały.
linie do likwidacji: http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/12620/PKP-PLK-wylacza-2-tys-km-linii-lista.html
dzisiaj po 13:00 jechał pociąg towarowy w stronę Wodzisławia.
@... cytujmy w całości Piotr w artykule napisał: "Wszystko wskazuje na to....ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu." Nie mają się na co obrażać, gdyby ich działania było widać albo współpracowali by z mieszkańcami w temacie wtedy wszyscy tutaj mielibyśmy powody do dumy z radnych, niestety jest inaczej. Protokół z sesji mówi sam za siebie
Kieca swój dworzec w Bielsku ma ładny, to co się jakimś Wodzisławskim będzie przejmował ;)
Potraficie sobie wyobrazić że linia kolejowa będzie wyremontowana. Będą nowe tory i perony, a dworzec i jego okolica będą takie obleśne jak teraz? Ja nie więc namawiajmy władze miasta do jak najszybszego przejęcia dworca. W środku poza poczekalnią, informacją miejską, kasą biletową powinno być miejsce np. na Izbę Pamięci czy Muzeum odnośnie Marszu śmierci. Prawie w każdym filmie dokumentalnym o Auschwitz pojawia się nazwa "Loslau". Należałoby to jakoś uhonorować. Mielibyśmy atrakcję turystyczną w wydaniu międzynarodowym. Niech ktoś przemówi Kiecy do rozsądku, że dworzec to wizytówka miasta. Wiedzą to np. w Sosnowcu, Bielsku, Rybniku gdzie budynki dworcowe są wyremontowane i zadbane.
"lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację (...) " myślę że szanowni radni zapoznali się z ww. artykułem no i poczuli się głęboko urażeni przez to stwierdzenie, no jak to ? ktoś się ośmiela ich krytykować ? oni w d... mają takich ekspertów, obrazili się i koniec :D
Radni zwyczajnie pokazali zachowanie typowe dla małomiasteczkowych politykierów, nie zniżają się do dyskusji z motłochem, wyżej sr...ją niż d... mają i nigdy w życiu nie przyznają że wśród "zwykłego ludu" mogą się znajdować eksperci i można by ich opinii zasięgnąć. A mało tu już ekspertów, coraz mniej, uciekają z tego pyziejącego miasteczka...
odpowiadam na pytania kolegów:
napisał: @ a teraz 05.02.2013 12:14 http://gmwodzislawsl.peup.pl/pobierz.seam?zbior=1&plikId=223254&zalId=215119
Skoro twiedzą że "nie widzi jednak sensu prowadzenia debaty w tym temacie, gdyż radni posiadają za małą wiedzę, bo przecież nie wiadomo, ile pociągów ma być, dokąd mają jeździć"
///SŁUŻYMY POMOCĄ szanownej radzie miasta. Wystarczy o taką pomoc się zwrócić a ludzie którzy znają się na rzeczy ( a jest tu na tym forum przynajmniej kilka osób z ogromną wiedzą) pomogą radnym, trzeba tylko chcieć i zacząć działać. Dlaczego żaden z radnych o taką pomoc się nie zwróci? To już pytanie bez odpowiedzi///
napisał: @~pytanko 08.02.2013 13:53
"http://www.nowiny.pl/wodzislaw/71741-poczekalnia-pkp-w-wodzislawiu-otwarta.html Artykuł z 2011 roku, no i jak, dworzec należy już do miasta ? Jest kasa biletowa ?"
///Dworzec do miasta nie należy. Gmina Wodzisław wycofała się z dzierżawy. Dlaczego tak się stało należało by zapytać w gminie. Trwają dalsze przygotowania ze strony PKP do wynajęcia lub przejęcia obiektu o ile gmina albo inny zainteresowany znów wyrazi taką chęć. Słowem dużo gadania mało konkretnego załatwiania spraw.///
Rzeczywiście, silną mają ekipę :)
http://www.slaski.platforma.org/wodzislawski/wodzislaw_slaski/aktualnosci,,11395,lokalne.html
Zobaczcie kto reprezentuje w radzie miasta partie polityczne. Czy przewodniczący PO w Wodzisławiu jest w stanie coś dla naszego miasta załatwić? Śmiem wątpić. Wybieracie takich ludzi to teraz cierpcie, że stajemy się prowincją. Może referendum to naprawi?
dokładnie Rybnik jest bardzo silny w załatwianiu spraw, co niewątliwie leży u źródeł sukcesów tego miasta. Szkoda, że u nas w radzie nie ma polityków i ludzi z pasją oraz chęcią zrobienia czegoś a dużo emerytów i karierowiczów szukający źródeł dodatkowego dochodu. Efekt jest taki że mamy to co mamy czyli nic. Nawet to co zbudowano dawno temu niszczeje bo nikt się tym nie interesuje (czytaj np. stacja towarowa Wodzisław).
rybniki chciały wpisać jeszcze do POiŚ Rybnik-Pszczyna i im się udało bo projekt jest na liście rezerwowej więc jeśli z jakiegoś powodu nie da się jakiegoś projektu zrealizować to da się wrócić do tego, Rybnik i Żory mają bardzo silny lobbing polityczny i gospodarczy, udało im się też wpisać do RPO drogę ekspresową co wydawało się jeszcze kilka lat temu abstrakcyjne
małe próby są niewystarczające, taka uchwała rady miejskiej to jak umarłemu kadzidło, więcej zrobili w sprawie kolei ludzie z tego forum niż władza. Potrzeba działania znacznie większego.
No ale jednak jakieś próby ze strony władz Wodzisławia są, małe ale są. A Żory czy Jastrzębie olały kolej i zostaną z ręką w nocniku jak zobaczą za dwa lata wysokie perony w Wodzisławiu i pociąg z Wodzisławia do Katowic jadący godzinę, a za trzy lata narobią w gacie z wrażenia jak zobaczą czeskie Pendolino relacji Praga-Wodzisław-Warszawa podczas gdy oni nadal będą mieli wybór pomiędzy busem Drabasa lub Blues Brothers... Warto lobbować, warto!!!
apel apelem, tu bardziej potrzebne jest skuteczne lobbowanie w Warszawie. Myślicie, że kto załatwił remont lini z Rybnika do Chałupek? Odpowiedź macie tutaj- ten dzięki komu wpisano tam również remont lini 140 z Rybnika do Rybnika Towarowego- Rybnik . A o halę napraw albo utworzenie na stacji PKP centrum cargo i terminal przeładunkowy w pobliżu A1 i lini do Czech to już nikt zabiegał nie będzie bo to Wodzisław.