Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
ktoś wie które to tory?
Tory za i wyładunkowe nr 86, 88 - należą do PKP CARGO S.A. Które to nie wiem bo na mapce nie ma takiego numeru http://www.plk-sa.pl/fileadmin/Oferta/Regulamin_2012_2013/03.12.2012/P_12-13_Z_2.8_w.3.pdf
ten rozjazd z 4 torów na KWK 1 maja powinien zostać również zmodernizowany nie ma co. Tak aby wyjazd z tej części stacji był możliwy z i do Chałupek. Ciekawe ile takie coś kosztuje i czy PKP może to zrobić? Właścicielem wszystkich torów na stacji jest PLK?
ucz się chłopie ucz, .......a będziesz bezrobotnym
Fotografujcie busiki - nie tylko w kontekście ITD czy policji (jeśli stwierdzacie jakieś nieprawidłowości) ale także dlatego, że za kilka lat to będzie historia. Młodsi nie będą chcieli wierzyć że rodzice dali się wozić takim g...em. Za kilka lat transport szynowy dogoni poziom zachodnio-europejski w Polsce. Takie są zalecenia Komisji Europejskiej.
wyprzedziłeś mnie , chciałem Wam to miejsce zaproponować,ale skoro już jet temat to weźcie też to pod uwagę Z grzeczności o Gliwickiej na wspominałem, no ale stało się ,stół i nożyce
a w Rybniku na Gliwickiej jest jedna sala specjalnie dla ciebie :)
jeszcze u strażaków w Bełsznicy jet pusta sala
weź se gościu następnego browara wypij to uśniesz i do rana nic pisał nie będziesz bo już głupio piszesz widać że promile masz.
w Osinach oddali świetlicę która stoi pusta. Proponuję wynająć ją i możecie sobie tam budować makietę kolei. Spełnią się Wasze marzenia .
Z mapki wynika że podłączenie tych 4 torów do szlaku na Chałupki byłoby bardzo potrzebne w kontekście postoju na stacji składów towarowych lub korzystania z rampy. Najlepiej jednak gdyby do Turzyczki dobudowano jeden tor wtedy odcinek jednotorowy do Olzy znacznieby się skrócił.
ciekawe czy przerobią te wspomniane 4 tory tak aby dało się na nie od Chałupek wjechać? Chodzi mi o to: http://img835.imageshack.us/img835/4953/swdo.jpg
Jeszcze dodam, że oczywiście po odbudowie linii Leszczyny-Makoszowy ( na razie nie ma na nią pieniędzy) jest szansa na stworzenie korytarza transportowego z centrum Polski-GOPu przez Rybnik i Wodzisław do Czech, wtedy zapewne zwiększyłby się ruch towarowy a przepustowość mogłaby być ograniczona. Dla potrzeb transportu z kopalń i zakładów ROW do Czech jest ona chyba wystarczająca nawet teraz. To, że w ciągu doby jedzie kilka składów towarowych nie oznacza, że linia ta nie ma przepustowości. Śmiało teraz mogłoby jechać nią jeszcze dwa razy więcej składów w ciągu doby.
Nie warto dyskutować z tymi co się naśmiewają, niech sobie głupoty dalej piszą.
Wracając do tematu. Oczywiście mijanka powinna zostać odbudowana bo to przyniosło by zwiększenie przepustowości lini, aczkolwiek jeżeli podniosą prędkość to nie będzie tragicznie bo przejazd z Wodzisławia do Olzy zmieści się w 12 minut. W Olzie będzie modernizacja rozjazdów w celu lepszego wykorzystania stacji jako mijanki. Na szczęście PKP Cargo wykorzystuje coraz bardziej linię przez Wodzisław. Myślę, jednak, że ilość pociągów na lini Chałupki-Racibórz wynika głównie z przewozów Racibórz-Kędzierzyn Koźle i dalej Opole-Wrocław/Poznań nawet port Szczecin/Świnoujście a nie Racibórz-Nędza-Rybnik. Wszystko co na Słowację/Węgry z tej części pewnie jedzie tym szlakiem. Co do naszej 158 to nie tyle przepustowość jej samej jest ograniczeniem ( jest wciąż wiele godzin gdy nic nie jedzie) ale ogólnie przepustowość z GOPu do Rybnika w tym brak remontu ważnej linii z Leszczyn do Makoszów. Tym samym obecnie przez Wodzisław idzie już większość ruchu towarowego z ROWu na Czechy/Słowację/Austrię ale z samego ROWu nie jest go za dużo. Przepustowość dla tego ruchu wydaje się narazie wystarczająca.
Dlatego przez Wodzisław puszczają mało pociągów, bo jest mała przepustowość szlako i niska prędkość. Głównie chodzi o odcinek Wodzisław - Olza. Przejedź się do Krzyżanowic i zobacz ile tam w dobie jeździ składów towarowych. Cysterny, węglarki, kontenery, wagony kryte. Jesteś ograniczony i tyle, masz pisać pierdoły to nic nie pisz.
nie ma kopalń węgla w Wodzisławiu ale w Rybniku, Jastrzębiu, Radlinie i Rydułtowach są i bez kolei nie dałoby się go wywieść
pytam po co komu mijanka jak kiedyś 90% PRZEWOZÓW TOWAROWYCH to był transport węgla z kopalń, których niestety na naszym terenie już nie ma i nie będzie, a jak chcecie pojeździć sobie drezynką to wykupcie sobie linię kolejową
Jak se zbudujesz drugi tor to będziesz miał mijankę. DEBILU.
Czyżowice to JEST mijanka? a kiedy tam ostatnio byłeś?
ale Wy jesteście debilni , przecież Czyżowice to jest mijanka
Ma 150m. Poza tym kozioł kończy się i zaczyna się ściana dworca. Tor można by było zbudować z drugiej strony. Tylko po co? Połowa odcinka z Wodzisławia do Olzy jest właśnie w Czyżowicach. I to właśnie tą mijankę trzeba odbudować.
Ale chyba wiele by to nie kosztowało gdyby zrobili zjazd w drugą stronę? No chyba, że bocznica jest za krótka...
Bocznica prowadzi tylko do placu ładunkowego i zakończona jest kozłem oporowym. Nie ma możliwości mijania się pociągów.
Jest bocznica kolejowa, którą okoliczni mieszkańcy zasypują sukcesywnie popiołem, bo im szkoda tracić kasę na wywóz
na stacji w Bełsznicy jest jeden czy dwa tory?
mowa jest srebrem a milczenie złotem
Parowóz z pewnością z tej samej epoki co busiki drabasowskie ale jakże sentymentalny w przeciwieństwie do busików...
Kolorowych snów, i niech Wam się przyśni piękna ,czarna , błyszcząca lokomotywa parowa
Teraz już idę naprawdę spać :) a jutro z rana jak mi ktoś poniżej doradził do lekarza he he ... :) Pozdro
chłopcy, ja widzę, że Wy jesteście naprawdę pokręceni. Tu bez lekarza się chyba nie obejdzie
Narazie. BTW link nie działa.
Jutro trzeba wcześnie wstać do pracy więc idę spać :) Dobranoc http://postimage.org/my.php?gallery=yxh9px6
Tak jeszcze ciekawostka z rozkładu który posiadam to w tym czasie z Rybnika wyjeżdżał pociąg do Budapesztu o godz : 0:26 i Burgasu o godz: 21:03
Piękny rozkład! W dobie z Wodzisławia odjeżdżało 40 pociągów pasażerskich! A gdzie towarowe... Kurcze, chciałbym taki rozkład znów. Dużo było równoległych jazd w kierunku Chałupek. Że też nikt nie ma zdjęć, to jest niemożliwe!
Odpowiedź błędna :) prawidłowa brzmi : http://postimage.org/image/mwb80q5cp/
wersja czytelna :) http://postimage.org/image/qz28zszh5/
Strzelam, że 1994/5 Wtedy jeszcze istniała linia Orzesze - Gierałtowice. Robi wrażenie 20 par do Rybnika!
Lubię słuchać lub tak jak tu czytać ludzi z pasją . Podziwiam zainteresowanie i zaangażowanie :) dlatego proszę się nie zrażać Panie Arturze wpisami ludźmi którzy za pasję obrali sobie narzekanie i udowadnianie że wszystko jest marnością . Mnie osobiście zawsze interesowała komunikacja ta autobusowa ale i kolejowa nie jest mi obojętna :) Pamiętam również czasy gdy gnały koło siebie dwie lokomotywy aby w Turzycce na rozwidleniu się pożegnać. Jestem za tym aby nie dopuścić do degradacji koleji w Wodzisławiu jak uczyniono w Jastrzębiu. Mam coś co nie jest zbyt czytelne ale zapewniam że prawdziwe rozkkład PKP z stacji w Wodzisławiu. Zagadka z którego roku ??? http://postimage.org/image/nc4vcpkt5/full/