Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
a masz jakieś nowe fotki?
O co chodzi, stacja zapchana, można się przejść. Godzinę temu było prowadzone przetaczanie wagonów przez lokomotywę 6Dg.
...a kuleje śląskie dalej się nie nauczyły zatrzymywać na przystankach
http://www.nowiny.pl/patrol/89535-nastolatek-wypadl-z-pociagu.html
ja wiem ale zawsze kulało się po kilka dziennie a wczoraj i dziś cisza, jakby jakieś problemy.
Dzisiaj jest dopiero wtorek, także pewnie z czasem coś się będzie kulało. Poza tym towarowe to nie osobowe i nie kursują wg rozkładu.
od poniedziałku nie widziałem ani jednego towarowego, jakby znów mniej jeździli? Ktoś potwierdzi moje obserwacje?
czy ktoś ma dojście do WIOŚ decyzja odnośnie linii kolejowej i ewentualnie koniecznej decyzji środowiskowej powinna zapaść na dniach. Może Nowiny mogą zapytać w WIOS?
tym pomysłem z lotniskiem a szczególnie basztą jako wieżą kontroli lotów to przebiłeś wszystkich, nie ma co aż sie rano roześmiałem. A tak na poważnie to pomysł z drugim torem do ul. Kopernika jest jak najbardziej trafny podobnie jak potrzeba budowy całonocnego lądowiska dla śmigłówców (głównie pogotowia ratunkowego) ale również przy okazji w szczególnych okolicznościach mogą to być inne maszyny ( policja, straż graniczna wojsko a może nawet jakieś vipy). Jak narazie ze strony miasta i starostwa takiego pomysłu nie ma a szkoda, bo dziś lądowisko dla śmigłowca wbrew pozorom to nie jakieś tam widzimisie ale wymóg nadchodzących czasów...
Ja lubię tu podglądać i czytać na pewno mądrzejsza dyskusja niż pod art : Będzie referendum w sprawie odwołania prezydenta Kiecy i rady?
Tu to jest żenada i śmieszni wodzisławianie co chcą referendum rok przed wyborami :)
a czy widzisz inne wyjście ,by o tym mieście ktoś się dowiedział oprócz tych co tu tylko sypiają ?
Macie jeszcze coś ambitnego do powiedzenia?
Czyli co - kanał Racibórz-Wodzisław-rzeka Wisła budujemy??? I Wodzisław stanie się miastem portowym!
a ja myślę , że lepsza lokalizacja pasa startowego była by na Łużyckiej ,bo to równolegle do kolei a stara baszta mogła by służyć jako wieża kontroli lotów (lepsza od smoleńskiej) Po co jeździć do jakiejś tam nikomu nie znanej Ostrawy .Wodzisław Śl powinien być centrum komunikacji tej części Śląska ,a po rzece Odrze powinne pływać statki rejsowe i wycieczkowe. A dlaczego nie ? Nam też należy sie
Lądowisko jak najbardziej powinno być ale dla śmigłowców LPRu, co do linii lotniczych, ja jade na lotnisko w Ostravie 30-40 minut, to po co nam tu takie coś. W pobliżu jest Kraków i Katowice. Należy się nam i mamy to. Tylko trochę się trzeba wysilić żeby to dostrzec.
ja myślę , że dobre by było zbudować lądowisko dla helikopterów na placu po dworcu autobusowym zamiast tej galerii a na jastrzębskiej powinny lądować samoloty tanich linii lotniczych .A dlaczego nie, przecież należy nam się po tylu latach(czego) ,Szanowny Panie Arturze . Ucz się chłopie ,ucz ,a zostaniesz bezrobotnym z wyższym wykształceniem
Po 20 wjechał spóźniony osobowy z Katowic, nic innego nie jechało. Skład ET22 + dwa wagony 111A. Co do przystanku Wodzisław Śląski Miasto/Centrum: Jaki problem jest w zbudowaniu drugiego toru i zbudowaniu rozjazdu i żeberka ochronnego za przejazdem kolejowym na Ofiar Oświęcimskich? Wtedy rzeczywiście pociągi kończące bieg na tym przystanku nie kolidowały by z ruchem między Wodzisławiem a Chałupkami. Inną opcją jest dociągnięcie do tego przystanku toru i zakończenie go kozłem, bez budowy rozjazdu. Jednak, dlaczego ma się nam nie należeć po tylu latach zaniedbań taka inwestycja? W Mazowieckiem liniom co poniektórym zmienia się nawierzchnię co 3 lata! Kasa jest tylko pompowana wokół Warszawki. Nie piszcie proszę, że nie da się czegoś takiego zbudować. Za czasów przewozów regionalnych mówiono, że na Śląsku w składach regionalnych nie zobaczymy nigdy składów wagonowych, a teraz proszę - jeżdżą wagony z przedziałami. Trochę więcej optymizmu i działania, łażenia, proszenia się włodarzy, marszałka, wysyłaniu pism, apelowania do mediów. Wszystko da się zdziałać.
no ale po co ludzie mają jeździć do tego Wodzisławia Toż to totalna dziura
ty masz pustynie w mózgu!
po co ludzie mają jeździć do Wodzisławia do tej pustyni przemysłowej
r(ż)eczywiście inteligent z ciebie a do tego analfabeta bez podpisu.
@zorientowany a czy orientujesz się czy jakieś ciekawe Cargo przez Wodzisław się szykuje? Może wiesz coś równie ciekawego jak ta Medyka-Chałupki. Dziś np. spacerowałem koło szpitala i było słychać jakiś pociąg przed 20.00
bernas , Ty żeczywiści się naćpałeś
Przystanek Wodzisław C. jak powstanie to prawdopodobnie nastąpią takie rozwiązania techniczno organizacyjne, że nie będą utrudniać ruchu w kierunku Chałupek i odwrotnie. Tor drugi w kierunku Turzy Śl raczej bez odbudowy.
co około 19:50 hałasowało w Wodzisławiu? Czy to pociąg KŚ czy jakiś towar?
hm...poczytaj sobie o tym: http://pl.wikipedia.org/wiki/Peak_Oil a potem się z nas śmiej, bylebyś za parę lat nie płakał...
chłopcy ,chłopcy okazja ,kolejki elektryczne już od 47 złotych na allegro .Piękna zabawka dla Was i dla tego tępego ryla co ludzi ciulem nazywa
zaś sie ciulu uaktwniłeś? najwięcej to bieresz ty, nawet nie umiesz sie już podpisać bo zapomniałeś jak ci na imie, widać mózg wyżarty. współczucie.
coś Wam dzisiaj się popier...niczyło .Pewnie ludzie tak licznie będą parli do Galerii Karuzela i pociągi będa musiały jeździć co pięć minut. Ludzie , bierzcie połowę, albo zmieńcie dilera
chyba że po jakimś czasie by wracały na Wodzisław Główny, ale to też zajmuje czas i niepotrzebnie blokuje linie np. pociągom towarowym. Lepszym rozwiązaniem byłoby kończyć bieg w Wodzisławiu Głównym do czasu dobudowy 2 toru.
No fatalnie, jakby nie było 2 toru do nowego przystanku. Wtedy pociągi jadące tylko do Wodzisławia blokowałyby torowisko w kierunku Chałupek do momentu aż pociąg wróciłby na stację PKP
docelowo ten drugi tor można by odbudować aż do Turzyczki ale nie wiem czy wg przepisów miałoby to sens bo musiałby tam być prawodpodobnie posterunek odcinkowy. Jednakże przedłużenie go do okolic ul. Kopernika ( jest budka dróżnika ) w wypadku budowy przystanku Wodzisław-Centum ma sens
Do Turzyczki, potem 1 tor leciał na J-Z a 2 na Chałupki
Być może gdzieś to było napisane, ale nie zauważyłem. W kierunku na Chałupki położone były 2 tory. Do jakiego miejsca.
właśnie przez takie mendy jak ty powiat wodzisławski stoi jak stoi, do Rybnika namawiasz jechać? A dlaczego tutaj nie może być lepiej
a wyobraź sobie zasrańcu,że jestem mieszkańcem powiatu wodzisławskiego i jeżeli na temat kolei nie masz nic do powiedzenia ,to drocz się z tymi debilami od Galerii Karuzela.Tylko tam jest twoje miejsce
to wyszło szydło z worka, kolejna "menda rybnicka" na forum dotyczącym Wodzisławia. Już wiadomo czemu tak źle piszesz o entuzjastach!
pojedź ,zobacz jest co ogłądać
co tam jest?
Rybnik ul kolejowa , pojedźcie , zobaczcie ,jest co zobaczyć